Welk frequent flyer programma binnen Star Alliance

Discussie in 'Star Alliance' gestart door Judith, 1 feb 2020.

  1. Judith

    Judith Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Hallo, lurker hier die door de bomen het bos niet meer ziet, dus hoop dat jullie kunnen helpen.

    - vliegen (2 personen) normaalgesproken 2 x per jaar, 1x Azie en 1x Zuid-Afrika
    - Dit jaar vlucht met Singapore Airlines (klasse K) naar Bali en Lufthansa naar Johannesburg (K klasse)
    - Naar Bali vliegen eenmalig ook mijn ouders mee. Zij vliegen niet vaak, dus zouden evt in familie-account punten kunnen overzetten naar ons
    - Letten op de prijs van tickets en krijgen door de lage boekingsklasses dus niet veel punten
    - Vliegen vaak binnen OneWorld en hebben British Airways family account. Maar nu dus Star Alliance.
    - Heb het idee dat ik niet genoeg vlieg voor award tickets en vind het zonde dat alle miles na een paar jaar weg zijn.
    - Heb zelf gezocht, maar kom er niet goed uit, dus graag hulp van de experts...:

    Welk frequent flyer programma moet ik kiezen binnen Star Alliance?
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  2. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Dag @Judith en welkom hier op InsideFlyer NL! We zouden het leuk vinden als je je voorstelt in dit topic.

    Om met je verzoek te beginnen, je vliegt ongeveer 2x per jaar long haul in economy. Zoals je zelf al opmerkt levert dit niet heel veel punten op. Als ik op basis van dit jaar even snel kijk en met hulp van deze website je vluchten even uitreken. komt daaruit dat je de meeste miles zult verdienen bij SAS Eurobonus.
    Dit is het programma van SAS en zij hebben ook de mogelijkheid om de punten te delen in een group account. Meer info zie hier. Alle individuele reizigers moeten zich dus hierbij aanmelden en hun lidmaatschapsnummers vermelden op de boeking. Vervolgens laat je iedereen toe in de groep en gooi je de verzamelde punten op een hoop.

    Lees gerust de rest van het forum eens door en kijk ook naar je andere reisplannen. Misschien vlieg je wel eens met KLM? Ook is het misschien interessant om te kijken naar een AMEX kaart. Hiermee verdien je punten voor elke euro die je uitgeeft. Je moet voor jezelf inschatten of je dit wilt en of dit loont voor je persoonlijke situatie. Hier en Hier is meer over dit onderwerp te vinden.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  3. Judith

    Judith Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Dank je...ziet er inderdaad goed uit...veel miles op goedkope tickets, duurt lang voordat miles verlopen en je hebt de mogelijkheid om met een groep te sparen. Ik ga ook nog even naar de AMEX optie kijken.
     
  4. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Omdat je niet zoveel vliegt en niet zoveel miles verzameld zou ik het volgende aanraden: Kijk naar een maatschappij waar je punten niet verlopen (met activiteit). Bij Miles en More van oa Lufthansa vervallen je punten bijvoorbeeld na drie jaar, ook al ben je actief. Bij KLM blijven je punten altijd geldig als je minimaal een keer per jaar activiteit hebt (dat kan met een vlucht, maar ook met de Flying Blue amex creditcard zoals hierboven vermeld). KLM is geen Star Alliance, maar even als voorbeeld wat ik bedoel.

    Succes met de zoektocht!
     
    LordH en lloydje33 vinden dit leuk.
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.159
    Trofeepunten:
    483
    Hallo Judith,

    Je bent al een eindje op weg geholpen.

    SAS is inderdaad de partij waar je de meeste miles kunt behalen. Maar dat wil niet beslist zeggen dat dit ook de beste keuze is.

    Want wat wil je er mee doen?

    Ik zou je adviseren om ook even naar de award tabellen van de bovenste maatschappijen te kijken.

    Een paar overwegingen om je een beetje op weg te helpen:

    - De award tabel van SAS is niet zo gunstig;
    - Bij SAS kun je wel miles poolen met andere gebruikers;
    - SAS is een AMEX transfer partner. Hierdoor kun je eenvoudig miles overboeken naar SAS.

    - De Singapore Airlines Krisflyer award tabel heeft een aantal gunstige mogelijkheden. Binnen Azië bijvoorbeeld, of lange routes met een stopover mogelijkheid (ik heb daar op mijn blog een paar dingen over geschreven);
    - Je kunt geen miles poolen bij Singapore Airlines;
    - Singapore Airlines is een AMEX transfer partner.

    - Miles & More heeft een aantal gunstige mogelijkheden. Op vluchten van de Lufthansa group betaal je hoge toeslagen, maar andere Star Alliance partners niet;
    - Je kunt miles poolen;
    - Miles & More is geen AMEX partner. Je moet het verder vooral hebben van autohuur. Wel is er een mogelijkheid om regelmatig hotel reviews te maken (zie dit linkje bijvoorbeeld) waarmee je wat punten kunt schrapen.
     
    ppt en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Beste Judith,

    Volgens mij is de strategie voor Star Alliance voor de meeste Europeanen als volgt.

    Vlieg je genoeg om een interessante Lufthansa Mileage Bargain binnen drie jaar bij elkaar te sparen? Dan Miles and More.

    In alle andere gevallen: United Airlines MileagePlus. de Miles vervallen nooit en upgrades zijn redelijk geprijsd.

    Als mijn Lufthansa Visakaart eind april wordt afgesloten ga ik weer verder met sparen bij United Airlines. Prima voor een incidentele Star Alliance vlucht. United heeft ook andere airline partners buiten Star Alliance die voor mij interessant zijn.

    Extra bonus in mijn geval is dat goedkope (P-klasse) business class vluchten van de Lufthansa groep (Lufthansa, Swiss, etc) gewoon 100% van de gevlogen afstand opleveren. Bij Lufthansa zelf is dat slechts 4 miles per bestede euro.
     
    ppt en lloydje33 vinden dit leuk.
  7. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Ik zit ook te kijken of ik status bij een *A programma kan krijgen naast mijn FB platinum. Het is mij voornamelijk te doen om extra bagage en fast track op het vliegveld.

    Based in WAW, de meeste vluchten zijn naar AMS (15-20 retour per jaar in economy), daarnaast 1-2 vluchten per jaar long-haul in business.

    Ik heb nu M&M zonder status. 35k status miles per jaar voor FTL (*A silver) haal ik alleen als ik al mijn travel naar M&M breng, momenteel kan je ook qualificeren met 30 segments, maar die promotie wordt nu al een paar jaar lang telkens met 1 jaar verlengd. Dat kan dus zo maar afgelopen zijn. Bovendien heeft M&M aangekondigd met nieuwe T&C te komen. Dit zou aanvankelijk in 2022 ingaan, maar is nu uitgesteld (tot 2023?).

    Ik zit te kijken naar Aegean. Het is me alleen niet duidelijk of je eerst de 12k Tier miles + 2 vluchten moet halen om silver te worden en daarna 24k Tier miles + 4 vluchten voor gold, of ben je direct gold als je in het eerste jaar 24k Tier miles + 4 vluchten haalt?
    Het behouden van gold lijkt me wel haalbaar: 12k Tier miles + 4 vluchten. Voordeel is dat behaalde award miles niet verlopen.

    De 2e optie is Asiana. Diamond komt overeen met *G, te halen door 40k miles te vliegen binnen 2 jaar, dat is dus maar 20k miles per jaar.
    Behaalde miles blijven 12 jaar geldig!

    Iemand ervaring met deze programma's die me kan adviseren?
     
  8. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Aegan is eerst silver halen 12/k+ 2 vluchten en dan gold 24K+ 4 vluchten. Totaal dus 36K en 6 vluchten van 0 naar Gold. Behouden is 12k en 4 vluchten.

    Asiana lijkt leuk maar wordt overgenomen door Korean Air. Die bestaan dus niet meer over een tijdje. Dan zit je bij Korean = SkyTeam.

    Alternatief wat ik nog wil noemen is Turkish. Hier kun je eventueel nog matchen vanuit KLM status naar Gold. Als je 1 vlucht maakt is de match 12 maanden geldig.

    Kies je ervoor om niet te matchen dan moet je 40K miles vliegen om te halen. Herkwalificatie is 25k miles in jaar 1 of 37,5K in 2 jaar. Daarna is status weer 2 jaar geldig.

    Laatste is nog het programma van SQ, Qua status 50K miles om Gold te worden best veel maar programma is transferpartner van AMEX.
     
    MichaelNight en westi vinden dit leuk.
  9. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Thx.
    Aegean kan je zeker niet matchen?

    Bij TK kwam ik dit tegen:
    Welcome to Miles&Smiles Turkish Airlines’ advantageous Frequent Flyer Programme. Elite card trial period will be valid for 4 months. As of start date of elite membership within 4 months trial period one international Turkish Airlines flight should be realised for extending your card validity date to 1 year, if 15.000 status miles accumulate at the end of the first year elite membership will extend 1 year more and the total validity date will be 2 years.
    Betekent dit dat je in jaar 1 perse die 15k bij TK moet vliegen, of is het voldoende zoals @lloydje33 aangaf om 25k (of 37,5k) bij partner airlines te halen?
     
  10. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Sorry voor de bump, maar ik vlieg vrijdag en zou graag willen weten waar ik de vluchten moet crediten.

    Bij TK kwam ik dit tegen:
    Welcome to Miles&Smiles Turkish Airlines’ advantageous Frequent Flyer Programme. Elite card trial period will be valid for 4 months. As of start date of elite membership within 4 months trial period one international Turkish Airlines flight should be realised for extending your card validity date to 1 year, if 15.000 status miles accumulate at the end of the first year elite membership will extend 1 year more and the total validity date will be 2 years.
    Betekent dit dat je in jaar 1 perse die 15k bij TK moet vliegen, of is het voldoende zoals @lloydje33 aangaf om 25k (of 37,5k) bij partner airlines te halen?
     
  11. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.159
    Trofeepunten:
    483
    Zoals ik het lees moet je minimaal 1 vlucht met TK doen in de eerste 4 maanden. Verder moet je 15/K status miles verdienen. Ik lees in je tekst niet terug dat dit specifiek bij TK moet zijn.
     
    westi vindt dit leuk.
  12. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    937
    Trofeepunten:
    143
    Ik gebruik dit topic ook even voor mijzelf want wilde eigenlijk zelf eentje hierover openen, en toen kwam ik dit tegen.

    Ik vlieg komende zomer een aantal x met Lufthansa Group en dit zal wellicht vaker voorkomen, ook long haul, gezien prijzen steeds aantrekkelijker worden vergeleken met KLM. Gezien ik hier 0 status heb en dit mij het belangrijkst is (fast track, priority boarding en een gratis koffer) ben ik benieuwd wat jullie aanraden? Bonus zou zijn als het een programma is waar je ook voordelig award tickets mee kan boeken, maar denk toch dat snel (gold?) status krijgen mijn prioriteit heeft. Ik hoorde dat Asiana het snelste traject heeft om dit te worden, maar zoals @lloydje33 aangeeft heeft dit weinig nut gezien ze geintegreerd worden in Korean Air.

    Hoor graag jullie input, alvast bedankt!
     
  13. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Ik ben dus gegaan voor de optie met TK. Status match van FB Platinum was binnen 5 dagen geregeld. Account openen, feedback bericht aanmaken, kopie FB kaart en laatste 2 maanden vluchtgegevens toevoegen. Ze wilden nog wel een kopie van mijn paspoort hebben. Weet niet waarom, maar toch maar opgestuurd.

    Bij navraag werd bevestigd dat de 15k miles in het 1e jaar wel bij TK gevlogen moeten worden:
    • The first 4 months of your Elite membership is considered as the trial period. Within this period, you are required to realize at least one Turkish Airlines international flight in which you gain miles.
    • At the end of the trial period, if your membership account includes at least one Turkish Airlines international flight in which you gained miles, your Elite membership is prolonged for 8 months more.(i.e. it remains valid for 1 year in total after the match).
    • If you reach 15,000 Status Miles in the international flights you will perform with Turkish Airlines in the first year of your Elite membership, your membership is extended for 1 more year (i.e. it remains valid for 2 years in total after the match).
     
  14. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    657
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Star Alliance misschien wel de moeilijkste van de 3 alliances om een geschikt programma voor te kiezen, naar mijn idee. De status match vanuit Turkish maakt die natuurlijk heel interessant, maar verplicht je ook tot vliegen met Turkish.

    Als je veel met LH group zal vliegen is dat wel een interessante, alleen moet je status hebben om te voorkomen dat je miles na 36 maanden vervallen. Ik ben inmiddels al een aantal jaar Frequent Traveller (Silver) en daarmee krijg je wel lounge toegang op hun hubs als je met LH group vliegt. Tevens extra bagagevrijstelling en priority check-in, geen priority boarding. Als je eenmaal status hebt, wordt het overigens wel makkelijker om het te behouden omdat je dan 25% extra statusmiles per (LH group) vlucht krijgt.

    Alternatieven zijn SAS EuroBonus en Aegean Miles+Bonus
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  15. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Goedemorgen,
    Ik heb zowel Flying Blue Platinum/SkyTeam Elite Plus (FBP/STEP) als EuroBonus Gold/Star Alliance Gold (EBG/*AG) passen en vraag me af of, en zo ja, hoe ik met economy class Copa Airlines (CM) tickets het beste:

    Flying Blue (FB) Experience Points (XP) en mijlen kan verdienen
    én
    EBG/*AG statusvoordelen genieten

    CM is een Star Alliance (*A) lid én FB airline partner en het verdienen van XP en mijlen op zich is uit eigen ervaring geen probleem. Ik heb tot zover echter met CM alleen business class gevlogen, waarbij priority, loungetoegang, etc. al inbegrepen waren. Ik wil mijn doorgaans korte CM-vluchten voortaan echter met economy class tickets vliegen.

    Kan ik, zoals ik nu doe, het beste mijn FB-nummer opgeven bij het boeken van mijn tickets en dan mijn EBG pas laten zien om priority, loungetoegang, etc. te krijgen?

    Of kan ik beter andersom mijn EB-nummer opgeven bij het boeken van mijn tickets en dan bij de check-in balie mijn instapkaart(en) met *AG logo, etc. halen en in de lounge of de gate mijn EB-nummer laten vervangen door mijn FB-nummer?

    Hebben forumleden hier ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2022
  16. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb weleens mijn LH M&M nummer opgegeven, maar om toegang tot de lounge te krijgen moest toch mijn TAP *G nummer erin gezet worden. Zelf na loungebezoek wijzigen lukte niet meer. Ik heb niet aan de gate geprobeerd, dat vond ik te ver gaan.
     
  17. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.404
    Trofeepunten:
    358
    *bump*

    Zit er sterk aan te twijfelen om m'n Platinum status bij KLM te laten verlopen. Dus heb een beetje gezocht wat dat het makkelijkst te halen is bij Star Alliance en dat lijkt mij Turkish Gold status via een status match.

    Maar nu kwam ik er achter dat LH (waar ik dan waarschijnlijk veel mee zal gaan vliegen) op de light fare geen gratis seat selection en bagage geeft. Toch wel een behoorlijk minpuntje dit.

    Zijn er nog meer haken en ogen bij *A waar ik rekening mee moet houden als ik daar Gold status heb?
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2023
  18. Dutchie

    Dutchie Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Naast seat en bagage ook geen miles op de light tarieven. Ik heb nu een jaartje hierop geteerd, maar een requalification is erg lastig, ondanks 60+ vluchten met de LH Groep (ook Austrian en Brussels bijna nooit mijlen). Net als by Skyteam krijgt jouw medereiziger wel boarding groep 1, maar geen priority, erg irritant. Ik spaarde voorheen bij United, hier kreeg ik de meeste mijlen en kon ik ze erg goedkoop inzitten en die vervielen nooit, alleen geen Status dus maar via de crypto.com kaart overal de lounge in. Ik wacht nog tot 2024 dan gaat LH over op XP net als KL.
     
  19. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.404
    Trofeepunten:
    358
    Over naar XP? Dat is wel fijn, vind dat altijd wel een erg makkelijk rekenmodel bij flying blue :)
     
  20. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Als ik het goed gelezen heb wordt het lastiger status te halen als je voornamelijk intra europa vliegt.
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina