Bij deze wil ik jullie vragen wat jullie favoriete airline alliantie is en waarom. Als je het mij vraagt heeft elke alliantie zijn voor- en nadelen en er zijn de goede en de wat mindere maatschappijen. SkyTeam zal voor veel Nederlanders de favoriet zijn, omdat KLM rechtstreeks vliegt na veel bestemmingen vanaf Schiphol. Toch heeft Oneworld, als je het mij vraagt, betere lounges en het is de enige alliantie die een gedeelde top tier elite status voor de gehele alliantie aanbiedt, Oneworld Emerald. Toch is Star Alliance twee keer zo groot als Oneworld en daar zitten, als je het mij vraagt, ook de beste maatschappijen. Gebaseerd op mijn vliegervaringen kies ik voor Star Alliance. Ik ben benieuwd naar jullie keuze met een uitleg waarom
Persoonlijk ga ik toch voor Oneworld. Hier kun je met relatief weinig moeite top tier status halen. Daarnaast heeft deze alliantie een aantal geweldige lounges over de hele wereld en een ruim dekkend netwerk. Skyteam valt voor mij af omdat je hier in de KLM hoek zit en ik persoonlijk graag verschillende airlines vlieg. Status halen is relatief moeilijk je moet echt wel een eind vliegen. Star Alliance ken ik onvoldoende maar het is wel een alliantie waar je geen echte first class lounges hebt want hoger dan Star Gold is er niet. (LH HON uitgesloten). Je kunt echter wel snel status halen dankzij A3 en eventueel Asiana. Leuke redemptions heeft deze alliantie ook. Samengevat mijn top 3 1. Oneworld 2. Star Alliance 3. Skyteam
Ook Skyteam hier. KLM is toch de makkelijkste maatschappij vanuit Nederland, daarmee ook de meeste voordelen. Daarnaast vind ik het naar de US prettig om met Delta te vliegen ipv de (sorry voor degene die ik hiermee tegen het hoofd stoot) crappy anderen US carriers. Status heb ik sinds 2017 behaald op zowel segmenten als miles, allemaal met funflying dat wel, het waren heel wat vluchten. Daarmee dus platinum / sky team elite plus wat werkt voor de andere maatschappijen waarmee ik vlieg. Echter probeer ik over het algemeen Delta te vliegen. Levert de meeste FB miles op en het telt lekker op mijn saldo. Ben nu bezig aan een mooie reis van AMS-CDG-HAV-MEX-LAX-CDG-AMS waarbij in totaal 467000 punten verbruikt zijn voor AMS-CDG-HAV en LAX-CDG-AMS. Daarmee vind ik wel dat het qua punten veelal erg duur is als je het vergelijkt met sommige andere carriers. Echter onder aan de streep vind ik het heerlijk om op elke KLM vlucht weer begroet te worden in het Nederlands (en dat maakt voor mij heel wat goed) door zo'n ietwat oudere dame die werkt als senior pursur op de lange afstand en waarmee je in de eigen taal een praatje kan maken. Met het KLM personeel heb ik vrijwel iedere vlucht wel een klik en dat is voor mij enorm belangrijk. Ik vlieg hier en daar ook met AF, maar daar is die klik een stuk minder.
Herkenbaar! Ik ben francofoon, dan is AF ook leuk.. want de crew blijft Frans en reageert echt anders op mensen die de taal wel spreken. Het is niet fraai, maar wel waar helaas.
3. Oneworld op de laatste plaats: Slecht dekkend netwerk, geen (rechtstreekse)/slechte verbindingen vanuit AMS. Dat maakt één of tweedaagse intra-EU trips vanaf AMS vaak a no no. Zwak in China & Afrika. Zwakke (EU) customer care en wat mindere maatschappijen. Ga regelmatig naar de USA en AA is daar toch de minste US carrier, hun hubs liggen voor mij ook verkeerd. 2. Star-Alliance, goed dekkend netwerk, goede maatschappijen. Vaak wel nog een extra tussenstop nodig vanaf AMS en mijn vliegervaringen met UA zijn nog steeds minder dan die bij Delta. 1. SkyTeam. Goed netwerk, maakt één of tweedaagse intra-EU trips vanaf AMS mogelijk. Veel rechtstreekse verbindingen vanaf AMS en dan kost de Skyteam optie van A naar B meestal de minste tijd. Economy intra EU met KLM is eigenlijk best wel goed & naar/vanaf de USA (plus domestic) heb ik met Delta de beste vliegervaringen.
Ja, persoonlijk vlieg ik ook graag met verschillende airlines Star Alliance heeft dan wel niet zoveel first class mogelijkheden en lounges als Oneworld, toch heeft de alliantie een aantal mooie first class lounges zoals bij TG en NH bijvoorbeeld. Maar ja, een gedeelte top tier status zoals bij Oneworld heeft Star Alliance niet.
Tock Skyteam, ook al woon ik 10 km van een *A hub. Zo groot is het direkte routenetwerk fra SAS nou ook weer niet, dus het eindigt toch vaak in een tussenstop. Dan is de service bij KLAF een stuk beter en kan ik net zo goed via AMS of CDG vliegen.
Hier eigenlijk idem dito. Alhoewel mijn meeste vluchten naar NL zijn, wil ik ook graag nog 2x per jaar ergens ver weg en dan heeft LOT weinig keus. En overstappen bij LH, dan kan ik net zo goed via AMS vliegen. CDG probeer ik te vermijden, wat een waardeloos vliegveld om over te stappen. Inmiddels wel dit jaar al FB platinum veilig gesteld en alvast 6 segmenten *A, waar er komende week weer 2 bij komen, dus misschien ook daar eens kijken voor status?
Voor mij ook gewoon skyteam. Ik denk dat dit wel de alliantie is meet het meest constante produkt over de gehele alliantie. Daarnaast is het voor mij het makkelijkste vanuit AMS heb je gewoon ontzettend veel keuze en mogelijkheden om naar de betreffende plek te reizen. Zeker in combi met AF. Op de tweede plaats heb ik OneWorld staan omdat het gewoon makkelijk is om status te behalen en je kan voor weinig avios mooie aanbiedingen vinden of upgrades scoren.
Voor mij Skyteam, want ik heb status bij KLM en dat betekent overal Sky Priority en lounge toegang. Ook de meeste directe verbindingen vanuit AMS - richting Azië. Vroeger nam ik ook vaak LH naar Oost Europa, maar ben al lang geen SEN meer... iets te vaak LCC's gevlogen
Skyteam for sure, met name omdat ik veel met KLM vlieg en de voordelen graag gebruik. Wel wat mindere dekking in zuid oost Azie, maar met een beetje puzzelen kom je er ook wel.
Ik vlieg zelf ook het liefste met het Skyteam. Ik heb inmiddels verschillende maatschappijen binnen het team gehad. Naast KLM is Vietnam Airlines een topper. Minste ervaring binnen het ST zijn de vluchten die ik vanaf Nieuw Zeeland naar Guangzhou heb gemaakt met ChinaSouthern. De vluchten vanaf en naar Tokio van Guangzhou waren dan wel weer veel beter. Toch blijft het fijn als je na een lange reis (of korte trip) in een vertrouwde blauwe kist kan stappen met een begroeting en een lach. Daarnaast merk ik ook vaak dat ik de service (ook in economy) als bovengemiddeld ervaar. Kan natuurlijk door de taal komen maar bijv. een keer de mogelijkheid gekregen om naar boven te gaan in een 747 om het bovendek te bekijken tijdens een vlucht of het standaard aanbieden van een drankje in economy voor de maaltijd en dan zonder veel gezeur gewoon een gin-tonic maken. Ook als ze daarvoor even naar achteren moeten lopen. Kortom een stukje beleving die ik niet vaak bij andere maatschappijen tegenkom. Nadeel, het duurt lang voordat je een status hebt en de Silver status verschilt vaak per vlucht. Bijv. Silver status en eerder boarden (hier is al veel over geschreven).
Zoals de meesten hier vlieg ook ik graag met Skyteam omdat ik dan KLM punten kan sparen. Toch denk ik dat allianties eerder een last dan een lust zijn voor de miles en points fanaten. Soms kun je echt voor véél minder geld met een niet-Skyteam maatschappij vliegen, én veel punten sparen bij een ander programma dat niet is gebonden aan een alliantie (Alaska Mileageplan bijvoorbeeld). Maar ja, dan moet je dat weer vaak genoeg doen om een gratis ticket bij elkaar te sparen, waardoor je in een soort cirkel terecht komt. Bovendien kan een maatschappij waar je graag mee vliegt van de een op de andere dag uit het programma stappen waardoor je je zuurverdiende miles plots niet meer kunt inwisselen bij je favoriete maatschappij. KLM is bijvoorbeeld geen onderdeel meer van Mileageplan, net zoals andere maatschappijen uit het clubje van Alaska-concurrent Delta. Dat zijn overigens ook nog maatschappijen waarin Delta een aandelenbelang heeft, maar dat terzijde. Je ziet hetzelfde gebeuren met LAN/TAM (na de fusie steeds minder partners). Maar in Zuid-Amerika zijn er nog wel interessante FFPs die niet gebonden zijn aan een alliantie.
Zonder eentonig te worden: Ook Skyteam voor mij. Waarom? nou simpelweg omdat KLM zoveel rechtstreekse verbindingen aanbiedt, en omdat ik al mijn zakelijke bestemmingen binnen hun netwerk vind. En vind ik het niet, dan is er vaak een oplossing via een kort vluchtje naar CDG. Hoewel ik dichterbij BRU woon dan bij AMS zie ik niet veel in Star Alliance omdat je dan alsnog in de meeste gevallen via Frankfurt of Munchen moet. En One World? Iberia?, Voor iedere reis eerst 2.5 uur in een piepklein toestel van Iberia Express naar MAD?, Hm nee, bedankt. Loyaliteit loont ook: ben nu 12 jaar onafgebroken Elite Plus. Bij het bereiken van 10jaar Gold kreeg ik een mooie fles champagne met een kaartje van Harm Kreulen. Ach ja, een beetje chauvinisme helpt ook wel ...
Een favoriete alliantie heb ik eigenlijk niet. Qua netwerk zul je vanuit NL al snel bij ST terechtkomen. Als je - zoals ik- relatief weinig vliegt is er denk ik weinig reden om aansluiting te zoeken bij één alliantie. Heeft als grote voordeel dat je vrij bent in je keuze voor een vlucht. Miles sparen kun je tegenwoordig ook prima op de grond doen en ook daarbij hoef je niet loyaal te zijn. Als je maar weet hoe je ze kunt gebruiken en effectief inkoopt. Natuurlijk zorgt elite status bij een bepaalde alliantie voor fijne voordelen. Voor mij zou het echter niet uit kunnen om me daarvoor te binden aan 1 maatschappij/alliantie. Dit jaar zou ik OW Sapphire kunnen halen bij BAEC, maar daar zou ik heel veel waardevolle Alaska miles voor moeten inleveren. Dat is me dan alsnog te duur. Dat gezegd hebbende denk ik dat ik op de verschillende criteria wel een aantal favorieten heb. Netwerk: Skyteam. KLM heeft een prachtig netwerk en connecten met Oneworld is vooral op LHR alles behalve prettig. Bagage: geen voorkeur. Lounges: Oneworld. De Flagship lounges zijn echt prima, CX zijn fantastisch, QF zijn ook prima. Wat mij betreft op grote afstand van de andere twee allianties. Elite status halen: Skyteam / Oneworld. Is zowel bij BAEC als Flying Blue een eitje. Overige voordelen: Oneworld. Vanaf sapphire kun je gratis stoelen selecteren, waaronder MCE bij AA en exit rows bij BA op EU vluchten. Miles inwisselen: Star Alliance. Zowel Krisflyer als Asiana hebben mooie inwisselmogelijkheden. Ook voor First Class. Op twee komt Oneworld. BAEC heeft mooie sweet spots, prima upgrade mogelijkheden en ook AA heeft nog altijd een vrij gunstige award tabel. Skyteam is hier wat mij betreft echt de hekkensluiter. Korean Air Pass is interessant maar daar kun je alleen retourvluchten boeken. Flying Blue is vrijwel alleen nog realistisch (en soms buitengewoon aantrekkelijk) met promo awards. Met de vriendelijke groeten vanuit een heel middelmatige Air China First Class Lounge in Shanghai .
1. OneWorld Voor vluchten krijg je redelijk wat punten, daarnaast zijn ze ook nog makkelijk te krijgen via bv Groupon of andere acties (autohuur). Ze hebben redelijk wat First Class carriers (QR, CX, BA, JAL) en "flash sales" (Sake-fare QR, Banh-Mi fare CX, The Intern & Kruger fare BA) wat zorgt dat je nog meer punten sprokkelt. Daarnaast toegang tot goede lounges (Concorde, Al Safwa/Al Mourjan, The Pier, JAL F Lounge, Quantas F lounges) 2. StarAlliance Goede Frist class producten (LH F, SIA F), en ditto lounges. 3. SkyTeam Ondanks je als Nederlander natuurlijk vaak KLM vliegt, krijg je relatief weinig punten voor ECO tickets en moet je status hebben dat het in Business pas een beetje gaat aantikken. Daarnaast zijn rewards qua punten relatief duur buiten de Promo Awards om. Met Air France kan je in First Class vliegen, maar daarvoor moet je wel minimaal FB Silver zijn om die reward te boeken. Als Nederlander is Skyteam een logische keus, maar dat laat ik hier dus even los omdat we het over allianties hebben. Stel dat ze alle 3 dezelfde vluchten hadden van mijn locatie, dan zou ik dus voor OneWorld kiezen.
Ik heb eigenlijk geen goed beeld, omdat de meerderheid van mijn vluchten met Skyteam zijn. Met Oneworld heb ik wel wat vluchten gemaakt, maar allen binnen Europa in Economy, dus ik denk dat je daar ook niet veel verschil kan/zal tegenkomen. Ik kan wel een aantal maatschappijen noemen waar ik een voorkeur voor heb of waar ik niet erg gecharmeerd van ben, maar alliantie vind ik een lastige.
Toch verrassend zeg, 30 voor SkyTeam, 5 voor Star Alliance en 3 voor Oneworld nu na een week. Ik begrijp dat ST populair is in Nederland, maar had eerlijk gezegd meer dan 3 stemmen voor Oneworld verwacht.