Waarde van Flying Blue miles

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door RuudHier, 4 sep 2019.

  1. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Okee, er zijn in dit forum allerlei mensen die wisselende hoeveelheden moeite doen om deze miles te sparen. Maar hoeveel zijn ze nou waard, in het beste en in het slechtste geval?

    Ik heb wat voorbeelden op een rijtje gezet om dit te berekenen, en de uitkomst is eigenlijk verbazingwekkend slecht. Ik vraag me af waarom ik überhaupt nog moeite doe om deze miles te sparen.

    Hoe dan ook, wat voorbeelden, waarbij ik telkens de goedkoopste reward tickets vergelijk met de goedkoopste gewone tickets, in dit geval de werelddealweken, obv de laagste prijs in de komende 3 maanden:

    *AMS-SFO Economy*
    Werelddealweken: 509 euro
    Reward ticket: 52.000 miles + 184 euro
    Waarde per mile: 52.000 miles voor 325 euro = 0.625 cent per mile

    *AMS-SFO Business*
    Werelddealweken: 1860 euro
    Reward ticket: 159.000 miles + 444 euro
    Waarde per mile: 159.000 miles voor 1416 euro = 0.89 cent per mile

    Vrij lage waarde dus. Groot deel van het probleem is de enorme toeslag die je moet betalen voor de reis. Overigens is SFO in business normaalgesproken wel een stuk duurder, en in die periode zal je waarde tot 1,5 cent per mile kunnen oplopen, hetzij wel met lagere beschikbaarheid. Buiten de werelddealweken zal ook op normale tickets de waarde iets hoger zijn, maar denk dan aan 0.7 of 0.8 cent per mile.

    Maar hoe zit het met Promo Rewards?

    *AMS-CTU Economy*
    Werelddealweken: 548 euro
    Reward ticket: 36.000 miles + 137 euro
    Waarde per mile: 36.000 miles voor 411 euro = 1.141 cent per mile

    *AMS-WUH Business*
    Gewone prijs: 2494 euro
    Reward ticket: 90.000 miles + 377 euro
    Waarde per mile: 90.000 miles voor 2117 euro = 2.35 cent per mile

    Helaas kon ik de exacte routes en vluchten in dit geval niet helemaal vergelijken omdat de KLM-website weer een storing had, echter ik heb al eerder routes vergeleken en ik kom op telkens ongeveer dezelfde hoeveelheden uit. Economy net meer dan een cent en business 1 tot ruim 2 cent bij promo rewards.

    Hoe dan ook, het komt erop neer dat waarde van FB miles best wel tegenvalt. Je moet echt gebruik maken van goede Promo Rewards om er het maximale uit te halen, maar het lijkt erop dat KLM/AF die vooral gebruiken om lege vluchten wat verder op te vullen met reizen naar Cayenne, Sint Martin, Reunion, Guadeloupe en dat soort bestemmingen. Die zitten er namelijk echt heel vaak bij. Verder moet je dan geluk hebben.

    Sommige andere routes (die je via het brakke klm.com moet boeken) kunnen ook lucratief zijn. Delta is op sommige binnenlandse vluchten relatief gunstig met economy vluchten rond de 1 ct/mile (bijv. JFK-LAX), en AeroMexico en bepaalde zeer lange routes kunnen ook gunstig zijn zoals AMS-PPT waar je meer tot ruim meer dan 1 ct/mile krijgt (zeer lage beschikbaarheid).

    Zijn er hier mensen die andere manieren hebben om miles te besteden en er daardoor meer uit kunnen halen?
     
    MVA20 en Pictor vinden dit leuk.
  2. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Zelfs laatst enkeltje Ams - LCY geboekt voor 6000 + €25 in taxes. Als ik dat ticket los had gekocht, met stoel keuze + bagage (geen status) had het ruim €140 gekost. Oftewel een waarde van 1.9 cent per mile, wat redelijk is voor economy wat mij betreft. Ook omdat het een enkeltje was en vrij kort van te voren geboekt, en had de miles toch nog liggen.
     
    Johan10 vindt dit leuk.
  3. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Ik ga er altijd al van uit dat 100 miles +-1 euro is. Dat is ook best ik lijn met de reward tickets die ik vaak koop (AMS naar SVO) voor +-30k miles met een paar tientjes toeslag. In euro zijn die vluchten ongeveer 300 euro.
     
    Johan10 vindt dit leuk.
  4. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Ah, Erwin, dat is wel een goeie ja. Ik heb wel status dus bagage is bij mij inbegrepen, dat scheelt al een stukje qua waarde.

    Verder verschilt het per bestemming enorm, soms kun je een goede deal krijgen en soms is er heel weinig beschikbaarheid. SVO is blijkbaar makkelijker, wellicht heft Aeroflot ook minder vage heffingen? (Delta en AeroMexico hebben er ook minder)

    Die "tax" is bij KLM op intercontinentale vluchten gewoon een soort brandstoftoeslag, heeft niets met belasting te maken.

    Overigens maakt de zeer lage beschikbaarheid van tickets bij partners (zoals Delta) miles ook minder waardevol voor me. Soms lijkt het wel alsof ze maar 1 stoel per week per route in miles doen ofzo. Hoe dan ook, ik wacht bij de besteding van mijn miles nog even tot de ideale aanbieding langskomt :)
     
  5. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Hier kun je kijken wat de minimale prijs in miles naar een bepaalde bestemming is: https://www.flyingblue.nl/nl/flights/reward-tickets

    Daar kom je voor SFO uit op 126.000 miles in business wat ongeveer 1.1 cent per mile oplevert, mits je het ticket tegen dit tarief weet te boeken. Zoals we allemaal weten is het met het "dynamic pricing" model er voor wat betreft redemptions niet op vooruit gegaan.
     
    RuudHier vindt dit leuk.
  6. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Je moet extreem flexibel zijn.
     
  7. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Thanks voor die link! Om tegen die prijs te boeken moet je volgens mij wel echt een jaar vooruit boeken. Meestal zal het wat minder dan een cent per mile zijn. Heb je bij de berekening waarbij je op 1.1 cent uitkomt rekening gehouden met het ervan aftrekken van alle toeslagen? Want dat scheelt tientallen procenten.

    Weten hoeveel een mile nou waard is vind ik waardevol iig, want het betekent dat je qua loyaliteit niet zo veel eraan hebt. Stel je kunt een bepaalde route met Emirates voor 500 euro vliegen en met KLM voor 600 euro, dan zou je als je het voor de miles doet 100 euro uitgeven om 6 euro aan miles te verdienen. Dus in feite 94 euro verlies.

    Hetzelfde geldt ook voor de Amex-kaarten. Ongemak qua betalen (lage acceptatie), hoog jaarbedrag betalen, en als je er in een jaar 10.000 euro op uitgeeft dan spaar je dus 100 euro aan miles ermee.

    Het is niet vreemd dat de loyalty business groot is: als klant voel je alsof je best wel wat terugkrijgt, maar als je gaat kijken wat je nou echt krijgt, dan valt het vies tegen. Het grootste voordeel vind ik SkyPriority, dat is me wel wat waard, maar het is maar de vraag of het me volgend jaar lukt om Gold te blijven...
     
    MVA20 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  8. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.159
    Trofeepunten:
    483
    Een rechtstreekse vlucht vanaf AMS naar SFO is dikwijls een stuk duurder dan
    € 1860,00.

    Als je een aantal maanden vooruit kunt plannen dan moet het goed lukken om voor 63/K enkele reis AMS-SFO in Business Class te boeken. In maart / april genoeg beschikbaarheid bijvoorbeeld.

    Het is denk ik heel waardevol om rekening te houden met de waarde van miles. Een tijdje geleden heb ik daar ook een artikel over geschreven op mijn website (klik).

    Als je een partner award zoekt dan kan het juist weer handig zijn om "per dag" te zoeken en niet met de kalenderfunctie.
     
  9. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Vind ik wel erg kort door de bocht. Ik betaal er bijna alles mee, en ik vind het het zeker waard. Je kan ook overal pinnen, spaar je niks.

    En qua waarde, in WBC zijn tickets in miles het meestal niet waard. In eco vaak veel goede deals. En je kan enkeltjes boeken voor een normale prijs.
     
  10. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Ik kan om allerlei redenen meestal niet zo ver vooruit plannen helaas, dat maakt het lastiger en vervelender en doet afbreuk aan de waarde. Normale tickets zijn vaak maar een beetje duurder, maar reward tickets al snel het dubbele aantal miles. En idd, meestal kost het SFO als je verder vooruit plant minimaal iets van 3400 euro (retour). Dus misschien goed om opnieuw te peilen na de werelddealweken. SFO in WBC wil ik toch wel echt in een 787 doen, en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder aangezien je meestal 747 of 777 hebt.

    Verder erg helder artikel op je website, geeft duidelijke achtergronden, en qua strategie denken we er hetzelfde over! Ik ga eens kijken naar een non-KLM Amex. Maar dit jaar heb ik m'n XP nog even nodig...

    Wat ik o.a. fijn vind aan reward tickets is dat je op routes naar de VS gewoon 2 enkeltjes kunt nemen: dagvlucht in economy en nachtvlucht in business bijvoorbeeld (of AF / Delta A350 Premium Economy). Bij Air France kun je dat ook op sommige routes doen én met cash betalen trouwens, maar bij KLM-routes dan weer niet. Erg jammer, want nu zijn reward tickets de enige manier om dat te boeken ivm hoge prijs van enkele vluchten. Vaak kies ik dan toch voor de hele reis economy omdat het anders toch echt te prijzig is.
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  11. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Ik weet niet waar jij overal met Amex betaalt, maar echt een standaard koffietentje accepteert het bijna nooit. De pinoplossingen van Rabo/ABN/ING voor ondernemers ondersteunen standaard geen Amex. Veel webshops ook niet (bijv. Coolblue).

    En als je goed plant en een beetje geluk hebt zijn tickets in WBC het juist wel waard! Hangt alleen enorm van de route af, de verschillen zijn vrij extreem.
     
  12. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    AMEX: Airlines, hotels, huurauto's, restaurants, tanken, winkels, webshops enzovoort. Kom je zo aan een paar duizend per maand.
    Naar mijn mening valt 'Loyaliteit' niet vies tegen, het is zoveel meer dan alleen miles/punten & award tickets/nights, aan veel voordelen kan je niet direct een prijskaartje aan hangen maar als je er eigen in beetje in inleest kan je er behoorlijk wat value uit halen.
     
    Carel1 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  13. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Haha, ik besteed echt geen duizenden euro's aan die dingen die jij noemt per maand. Als jij dat wel doet dan gebruik je hem ook zakelijk of heb je een fors hoger salaris dan ik :)

    En qua value, het is ook maar wat het je waard is hè, daarom ben ik even met een flinke vergelijkingsslag bezig. Ook omdat ik nu een hele lading punten heb en toch eens moet kijken of ik die moet gebruiken ipv cash betalen. Qua punten bij hotels e.d. kom ik ook vaak tot de conclusie dat een mooi luxe lokaal boutique hotel vaak leuker én goedkoper is dan weer bij een grote keten gaan slapen. Spaar ik per keer toch flink geld mee uit meestal, maar ja, wel geen reward nights...

    Verder vind ik FB Gold zijn een stuk waardevoller zoals ik al zei, alleen daar is dan idd geen echte waarde aan te hangen.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Ik gebruik de miles vooral voor (onverwachte) enkele reizen.

    Want waar KLM bijvoorbeeld vanaf Kiev de hoofdprijs vraagt, blijkt opeens een enkele reis terug voor 9000 miles te kunnen en een klein beetje belasting, terwijl de enkele reis prijs vaak al tegen de € 200 zit, en zo werkt het nog wel bij meer bestemmingen in Europa waarbij als je een enkele reis moet boeken die kosten iets lager of zelfs hoger zijn dan een retour.
     
    RuudHier en vkpeter vinden dit leuk.
  15. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.212
    Leuk Bevonden:
    1.588
    Trofeepunten:
    273
    Inderdaad, ik had een enkele reis op korte termijn nodig voor mijn vriendin AMS-DUS. tegen de 300 euro omdat het zo kort voor vertrek was, een extra mogelijkheid met miles was de redding...8000 miles, misschien nog veel maar deze pijn voel ik niet...euro pijn wel..
     
    Carel1 en vkpeter vinden dit leuk.
  16. Ludwig

    Ludwig Blue Tier

    Berichten:
    47
    Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    33
    De slechtste manier om je miles uit te geven is m.i. in de FB Store. Je krijgt daar niet meer dan 0,2 cpm uit.

    1 cpm vind ik overigens redelijk en een makkelijke baseline. Je rekent er snel mee en alles daarboven is acceptabel.
     
  17. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Enige nadeel van miles-tickets is dat je er geen XP's voor krijgt :(
    Stoel upgrades zijn ook relatief duur in Miles.

    Uiteindelijk zijn de Promo Award tickets volgens mij de beste value-per-mile. Aangezien ik elke maand vlieg zit er om de zoveel tijd een bestemming bij waar ik heen moet.
     
  18. Ludwig

    Ludwig Blue Tier

    Berichten:
    47
    Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    33
    Is ook de reden waarom ik mijn miles ook niet spendeer aan reward tickets en dat ze dus maar blijven ophopen :D
     
  19. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Promo awards, misschien vlieg ik nog wel eens naar Cayenne, Frans-Guyana. Die zit er regelmatig bij voor 50%. Volgens mij een route die altijd vrij leeg is maar die AF per se wil blijven doen, dus dan maar op deze manier stoelen vullen :p
     
  20. Ludwig

    Ludwig Blue Tier

    Berichten:
    47
    Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    33
    Knoop doorgehakt en miles gebruikt om mijn ouders te trakteren op een retour upgrade tijdens hun reis in december/januari. Ze waren door het dolle heen.
     
    Wilcoleone, michiel1, Daan3 en 12 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina