Vragen over overstapvisa en direct turnarounds

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Lionell, 16 apr 2015.

  1. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Naar aanleiding van een vraag ivm een visum voor een bepaalde deal in het Deals topic, kan je vanaf nu hier terecht met al je vragen of visa! :) Bedankt aan @Valentijn voor de tip!
     
    AnthonySneek, Valentijn en Nielsje vinden dit leuk.
  2. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Wat ik me afvraag, je hebt een visum nodig á €40. Als je het eerste vliegtuig terug pakt, heb je dan ook een visum nodig, of valt dit onder transit? (vraag van @AnthonySneek )
    Antwoord van @Valentijn :
    Als je korter dan 24 uur airside blijft, heb je inderdaad geen visum nodig. Ik heb begrepen dat er een transferbalie zit die OneWorld-vluchten afhandelt, dus kan daar mijn boardingpasses krijgen. En misschien kan ik ze in Madrid op de heenweg al gewoon ophalen, dat zou het handigst zijn.

    Weet je toevallig ook of dit geldt voor elk land of specifiek voor nigeria? (vraag van @AnthonySneek )
    Antwoord van @Valentijn:
    Dat is volgens mij in heel veel landen het geval. Maar elk land durf ik niet te zeggen. Ik heb het in ieder geval bij een aantal 'strenge visumlanden' (Rusland, Saudi-Arabië, India, noem maar op) zonder problemen kunnen doen. Misschien dat het een idee is om een aparte discussie te starten met vragen over overstapvisa en direct turnarounds? Kan altijd handig zijn voor in de toekomst!
     
  3. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Stel dat je dit inderdaad zo kunt regelen op het vliegveld van aankomst. Dan kan het nog steeds zijn dat je wordt geweigerd door de luchtvaartmaatschappij.
    Luchtvaartmaatschappijen krijgen vaak een enorme boete als ze mensen vervoeren naar een bestemming terwijl ze niet het benodigde visum hebben. Dus op plaatsen waar geen Visa-On-Arrival te krijgen is. En dan word je mogelijk niet eens op de vlucht toegelaten!

    Is een los tweede ticket toch voldoende voor de luchtvaartmaatschappij om je op de vlucht toe te laten? @Valentijn schijnt hier ervaringen mee te hebben?
    Ben benieuwd!
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  4. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    In mijn ervaring is het soms geen enkel probleem kost het soms flink wat overredingskracht en moet er een manager bijkomen als je naar een visumplichtige bestemming wilt zonder visum en je op een ander ticket weer door wilt vliegen binnen 24 uur. Ik heb (gelukkig!) nog nooit gehad dat ik geweigerd ben. Vaak is een uitdraai van een ambassadepagina en een kopietje van je tickets wel voldoende om de ground staff ervan te overtuigen dat het mogelijk is om zonder visum ernaartoe te reizen.

    Wat voorbeelden:

    Ik vloog ooit een keer op een enkel ticket met EVA Air naar Ho Chi Minh City en op een ander ticket (CX) weer door. Voor Vietnam heb je een (vrij prijzig) visum nodig dat ik voor die 5 uur overstap niet had aangevraagd. Het kostte eerst bij de incheckbalie flinke overtuigingskracht om me in te laten checken waarbij 4 mensen zich gingen mengen in de discussie. Uiteindelijk konden wat overheidspagina's de check-in staff overtuigen en kreeg ik mijn boardingpass. Kennelijk waren ze er toch niet helemaal zeker van, want in de lounge werd ik vervolgens weer apart genomen door iemand die nog een keer ging vragen om mijn visum en me mijn boardingpass weer af wilde pakken. Uiteindelijk heeft de Cathay Pacific staff in Taipei mijn boardingpass voor SGN-HKG moeten printen om de EVA Air staff ervan te overtuigen dat ik inderdaad weer door zou vliegen. Was dus niet echt 'makkelijk', maar wel gelukt.

    Een vergelijkbare situatie had ik op de luchthaven van Cartagena (Colombia), waar ik niet mocht inchecken voor mijn vlucht naar Miami omdat ik geen visum had voor de Verenigde Staten. Kennelijk is de staff daar heel erg gedrild op het niet toelaten van mensen zonder visum en het ging er niet bij ze in dat ik geen visum nodig had als Nederlander en er met zo'n ESTA prima naar toe kon reizen. Na een uur lang onder toeziend oog van een manager allerlei informatiepagina's van de ambassade en ESTA te hebben doorgenomen, kreeg ik met tegenzin van de check-in staff toch mijn boardingpass ('Als u teruggestuurd wordt, is het niet onze fout!').

    Conclusie is dus dat je in het geval van een 'twijfelachtige vlucht' gewoon wat kopietjes van officieel ogende pagina's (ambassades en andere overheidsinstanties) mee moet nemen en alle mogelijke documenten (tickets en waar mogelijk boardingpasses) binnen handbereik moet hebben. In dat geval is in mijn ervaring altijd mogelijk om de check-in staff en hun supervisors'te overtuigen' van iets wat eigenlijk geen probleem zou moeten zijn. Maar gelukkig is het in veel gevallen gewoon prima te doen en krijg je op de automatische piloot gewoon je boardingpass. Op mijn vorige trip naar Rusland heeft überhaupt niemand gekeken of ik wel een visum had bijvoorbeeld...
     
    TheoS vindt dit leuk.
  5. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Een vlucht van Rwandair van EBB via KGL naar JNB.
    Bij inchecken werd ik geweigerd omdat ik geen visum had voor Rwanda. Men was niet Afrikanen schuw. Na 3 uur praten als brugman werd ik uiteindelijk alsnog doorgelaten. Wat visitekaartjes van hotemetoten helpt in dit soort oorden het best. Als voordeel/nadeel van deze regio is dat je met flappen wapperen ook ver geraakt. Het grote probleem bleek te zijn dat ik op dag x iets voor middernacht aankwam en de volgende dag in de vroege ochtend pas doorvloog. Dit werd geïnterpreteerd als een overstap langer dan een dag. Oops...
     
    TheoS en Valentijn vinden dit leuk.
  6. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Even een snelle update van een direct turnaround op het vliegveld van Lagos (LOS) in Nigeria: er is geen scheiding tussen binnenkomende en vertrekkende passagiers en er is geen extra veiligheidscontrole (los van fouilleren en alle tassen leeghalen in de jetbridge zodra je weer aan boord gaat). Je komt dus gewoon het toestel uit in de boarding lounge en een direct turnaround is geen enkel probleem. Er is ook geen paspoortcontrole als je in transit bent en noch bij het inchecken in Düsseldorf, noch bij het boarden in Madrid werd bij mij gecontroleerd op een Nigeriaans visum. In theorie een ideale direct turnaround. Ware het niet dat Lagos een verschrikkelijk vliegveld is met erg weinig faciliteiten en corrupt personeel ('U moet $20,- betalen voor de moeite, anders mag u de lounge niet in!').

    Zorg wel dat je je boardingpass voor de terugvlucht al hebt, want er is geen transferbalie, informatiebalie of iets dergelijks. Zonder boardingpass moet je dus het land in om landside opnieuw in te checken - maar daarvoor heb je een visum nodig en dat kan je niet op het vliegveld regelen maar moet van tevoren bij de ambassade gedaan worden.
     
    Lionell en TheoS vinden dit leuk.
  7. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Bedankt voor de update @Valentijn!
    Wat een avontuur weer! :D
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  8. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Stel je doet een MR naar HongKong en je komt daar de ene avond aan om 6.35pm en de volgende dag vertrek je weer om 1.40pm... Die periode in transit verblijven in een lounge? Of visum aanvragen voor HongKong voor die korte periode?
     
  9. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Voor Hong Kong heb je (in ieder geval met een Nederlands/Belgisch paspoort) geen visum nodig! Ik zou dus zeker voor een kijkje in de stad gaan :)
     
    Lionell vindt dit leuk.
  10. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Voor Hong Kong heb je geen visum nodig.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  11. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Aha das nog gemakkelijker! Geen zorgen dus :)
    Thanks guys voor de snelle antwoorden!
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  12. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Shit, je was mij net voor. Maak er de 26ste maar twee biertjes van;)
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  13. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Heeft iemand al gebruik gemaakt van het elektronisch visum voor India?

    Ik krijg nu een mail dat ik granted ben. Is dat mailtje je e-visa? Ik had namelijk wel iets uitgebreiders verwacht.

    INDIAN e-TOURIST VISA (eTV)


    Dear BASJEP,

    Your application for e-Tourist Visa (eTV) has been processed with following result.


    Application ID :-
    00000000000

    Passport No :-
    VVVVVVVVVV

    Application Status :-
    Granted

    Visa No :-
    0101010101

    You can arrive in India between 24/09/2015 to 28/10/2015. (Date format is dd/mm/yyyy).

    Visa is valid for 30 days from the date of entry

    For any assistance contact eTV support center at [email protected].
     
    rezag vindt dit leuk.
  14. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Is al bekend wanneer de nieuwe visa eisen voor de VS ingaan na instemming vannacht door de senaat? Ik twijfel om nog een visa waiver aan te vragen voor het ingaat zodat ik niet weer langs de ambassade hoef.
     
  15. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik las t ook. Mooi zuur. Ik vraag me af of ze gewoon alle ESTA'S van een bepaalde datum intrekken, of dat ze de estas af laten lopen. Dan zou je op de laatste dag ESTA aan kunnen vragen en geloof ik nog 2 jaar zonder visum kunnen. Denk niet dat ze dat toe zullen staan.

    Ik vraag me overigens af of er vanuit de EU een beetje tegenlobby is. Dit is natuurlijk heel erg slecht nieuws voor Europeanen. Misschien moeten wij ook maar de visum regels voor Amerikanen eens gaan herzien. levert meteen mooie leges op als alle Yankees een visum nodig hebben, kunnen we een beetje ons begrotings tekort dichten op kosten van Amerika :))
     
  16. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ik ben afgelopen week 2x de US binnen gegaan en het waren echt de makkelijkste entry's ooit. Zeker door het gebruik van die Kiosk. Business or leisure en when do you leave waren de enige vragen die ik kreeg. Helaas geen stempel meer:(
     
  17. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    geen stempel? Da's dan heeel recent - tijdens mijn tripjes in november is m'n paspoort volgestempeld...
     
  18. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Nee, alleen een stempel op mijn arrival card. Misschien twee keer pech gehad.
     
  19. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Volgens mij krijg je geen stempel meer in je paspoort als je de APC gebruikt.
     

Deel Deze Pagina