Vliegen met Chinese luchtvaartmaatschappijen

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 1 sep 2015.

  1. Mart

    Mart Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb goede ervaringen met Korean Air. Comfortabele stoel, USB-poort en best smakelijk (in ieder geval vegetarisch) eten. Ik was van plan Premium Economy van China Airlines komende lente uit te proberen. Helaas vond mijn reisgenoot dat enigszins onzin, maar ik ben erg benieuwd naar andermans ervaring.
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ik breng maandag een bezoek aan de nieuwe A350 van China Airlines. Zijn er nog specifieke dingen die jullie willen weten?
     
    Lionell vindt dit leuk.
  3. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Uit nieuwsgierigheid kwam mijn vraag eigenlijk. Er valt redelijk weinig over China Airlines te lezen als het gaat om service en ervaringen aan boord van dit nieuwe toestel. Welke reisklasse vlieg je?
     
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ik vlieg niet maar krijg een rondleiding. :)
     
    Lionell vindt dit leuk.
  5. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Aah leuk :) Krijgen we een verslagje hier ?
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Uiteraard, daarom vraag ik ook of er nog bepaalde dingen zijn die ik mee zou moeten nemen in m'n artikel. ;)
     
  7. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Hoe ziet CI Premium Economy class? Ze kiezen namelijk heel bewust voor een zelfde soort model als SQ en niet voor het KL model. Zien ze het als een goedkoop alternatief voor business of voor een upgrade vanuit economy? En is het inderdaad zo veel beter als economy? De stoelen zijn minder breed dan aan boord van een 738 in business class van bijvoorbeeld UX maar je hebt iets meer persoonlijke opbergruimte, althans zo ver ik het nu zie.

    Ook ben ik benieuwd hoe je de aankleding van het vliegtuig en de cabine ziet. Is het een grote verbetering in vergelijking met de oude vliegtuigen van CI? En is de "bar" die ze aanbieden vergelijkbaar met die van EK of is deze echt veel minder dan dat?
     
    TheFlyingDutchboy vindt dit leuk.
  8. IAPA_TRAVELER

    IAPA_TRAVELER Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Vliegen in China, ik was in januari met Air Chiina op het vliegveld van Hangzhou, na het inchecken van de Ruim Bagage zag ik bij toeval mijn ruim bagage bij de Douna apart staan, op mijn vraag waarom werd ik verzocht om deze open te maken, ik had in mijn ruim bagage een MIFI apparaat ( portable wifi ) en een oude reserve I-PHONE 4, let op het is VERBODEN hiermee in je ruim bagage mee te vliegen en is alleen in je Hand bagage toegestaan! Ik had geluk dat ik me ruim bagage zag staan anders was deze niet meegegaan en ws deze gewoon op het vliegveld vastgehouden.
     
    FlyingFonz en Lionell vinden dit leuk.
  9. IAPA_TRAVELER

    IAPA_TRAVELER Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Ik vergeet nog te melden dat het gebruik van een GSM telefoon op geen enkele wijze is toegestaan, dus ook niet in flight stand, de telefoon dient volledig te worden uitgeschakeld. Een Chinese passagier die naar muziek zat te luisten op zijn i-phone werdt voor maar liefst 2 jaar opgesloten wegens dit vergrijp, overigens is het gebruik van tablets en computers vreemd genoeg wel toegestaan in het vliegtuig, vliegen in CHINA check je telefoon dat die uit staat, een gewaarschuwd mens telt voor 2!
     
  10. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Enige tijd terug vroeg ik hier op het forum naar de ervaringen met China Airlines. Afgelopen week vier vluchten gemaakt met CI, twee van de vluchten zeer positief de andere heb ik toch wel wat op aan te merken.

    Van Amsterdam naar Taipei en terug waren de eerste en laatste vlucht. Aangezien we net iets meer ruimte wilde hadden we premium economy geboekt. Een nieuw product waar nog niet heel erg veel over te lezen is. Ervaringen van mensen zijn ook nog niet heel breed uitgelicht dus een beetje afwachten was het wel.

    Op het eerste zicht zien de stoelen in de premium economy van China er goed uit. Ze lijken ruim, hebben beenruimte in overvloed en de verwachting dat er net iets beter eten geserveerd zou worden was ook best prima. De eerste 20 minuten van de vlucht ging het goed. Er zijn twee knopjes op je stoel om de stoel te kunnen bewegen. De ene knop zorgt ervoor dat je de stoel naar voren kan schuiven zodat de leuning een klein beetje naar achter kant, de andere zorgt ervoor dat het steuntje voor de benen iets omhoog komt. Als je die nog hoger wil hebben moet je het zelf even een handje helpen door het wat hoger te trekken en dan pas het knopje los te laten.

    In een volledige "ontspannen" slaapstand was er echter een probleem, je kan je voeten nergens kwijt. De ruimte is doordat de stoel naar voren gaat zo erg verkleint dat ik met mijn 1.73 zelfs te weinig ruimte had. Dus, wat doe je dan, voeten een beejte in het gangpad. Nu zaten we op de eerste rij, dus geen stoelen voor je, normaal gesproken heb je dan net wat meer ruimte, hier bleek het niet echt zo te zijn. Voeten in t gangpad was ook geen optie want zodra jij wil gaan slapen gaan ze het kastje gebruiken wat net voor je zit, en dat deurtje slaan ze dan telkens weer per ongeluk tegen je aan. Ook de andere passagiers die in het midden van het toestel zaten aan het gangpad hadden geen geluk want zij hadden elke keer als er iemand van de crew langs kwam lopen het gordijntje in hun gezicht zo wild werd ermee om gegaan.

    Op de heenvlucht hebben we de mogelijkheid gehad om een andere stoel uit te proberen aangezien er gewoonweg niet zo veel mensen waren. Een stoel in een rij achter die van ons. Het hielp niet echt veel. Opnieuw in de ontspannen stand zou het enige waar je voeten zaten in de stoel van degene voor je zitten. Beenruimte is echt ver te zoeken.

    Daarnaast was het eten aan boord van deze vluchten ook alles behalve smakelijk. Zowel de pasta als de rijst wordt geserveerd met dezelfde saus waardoor je een vreemde mix van smaken krijgt. Daarnaast is de keuken typisch chinees dus krijg je ook eieren gekookt in thee etc. (niet mijn favoriet...)

    Het personeel, vooral op de heenvlucht was erg vriendelijk maar ze kunnen op zich wel een cursusje engels gebruiken. Als je uit probeert te leggen dat je Fantastic beasts and where to find them wil kijken en je krijgt vervolgens Trolls krijgt snappen ze dat niet heel erg goed.


    Waar ik wel blij door verrast werd waren de vluchten die hierop volgde. In ons geval TPE-SIN en KUL-TPE. De eerste vlucht naar SIN werd uitgevoerd in een A330-300. En aangezien er geen premium economy is vlieg je, als je op de lange vlucht premium economy had, business class. De stoelen waren hierbij te vergelijken met de A380 business class van AF. Stoelen in een 2-2-2 vorm en het voelt een beetje als een cocon als je de stoel in de uiterste platte stand hebt gezet. Een stand die overigens niet plat is maar wel erg comfortabel.

    Het eten en de service aan boord waren erg goed. Een drankje vooraf, menu er bij wat je wil eten en het eten dat hier geserveerd werd was ook minder typisch Chinees, geen ei in thee gekookt dit keer. Het entertainment systeem, ook die in de A350 op de grote vlucht heeft echter niet heel erg veel te bieden. Daarnaast kan het ook zijn dat je je gaat ergeren aan de ondertiteling die je niet weg kan krijgen. Ook komt er soms midden in een aflevering of film groot China Airlines in beeld te staan.

    Een aantal dagen voor vertrek van de vlucht van KUL naar TPE zat ik een beetje te klikken op de KLM website omdat je daar in een zeer beperkt tijdsbestek de stoelen kan veranderen en er, zo blijkt, meer beschikbaar is dan op de CI website of app. Ik kon de stoelen van 18 A en B naar 1 A en K veranderen. Het type toestel, een 747-409. De mogelijkheid om boven te zitten heb ik helemaal niet gehad maar de stoelen voorin wel. Pas daarna ging ik kijken op seatguru en op de website van CI. Ik kwam tot de ontdekking dat de stoelen die we nu hadden geen businessclass stoelen waren maar First Class stoelen.

    CI heeft drie verschillende indelingen voor de 747, twee daarvan hebben nog de oude first class stoelen. Stoelen die je inmiddels in een businessclass verwacht. De stoelen hebben een trilstand, kunnen volledig plat en je hebt een prachtig uitzicht vanuit drie raampjes.

    Het grappige is dat deze stoelen, gewoon worden verkocht als business class. Ik ben tijdens de vlucht even teruggelopen in het vliegtuig en tot mijn verbazing zagen de businessclass stoelen er daar veel minder comfortabel uit. De stoelen daar konden niet plat, je had geen trilstand, wel heel veel ruimte maar daar hield het comfort dan ook wel mee op.

    De service aan boord van deze vlucht was ook erg prettig, voor de 12 stoelen die we in de neus van het vliegtuig hadden waren er drie dames aan personeel die er echt hun best voor deden om het je zo veel mogelijk naar de zin te maken.


    In de inmiddels 41 vluchten gemaakt dit jaar staat de economy class van KLM in een 747 (die echt oud was) hoger op het gebied van slaapcomfort dan CI. Ik denk niet dat er echt over na is gedacht op sommige punten, iets wat jammer is want de essentie is uitstekend en volgt volledig de trend dat leisure passagiers meer luxe willen en businesspassagiers om deels ecologische maar ook economische redenen een stapje terug doen.
     
    Ready2Board en SanHor vinden dit leuk.
  11. Roberto

    Roberto Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    79
    Trofeepunten:
    18
    Over een twee weken vlieg ik met China Southern naar Christchurch vanaf Tokio met een overstap in Guangzhou. Ik ben benieuwd als ik zo de verhalen lees hier op het forum. Ik reis economy class, heeft iemand daar ervaringen mee?
    Ik lees overigens dat het een best beroerd vliegveld is, Guangzhou, om een overstop te maken. Ik moet daar 5 uur doorbrengen heeft iemand tips?
     
    MRB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina