Vertrek vanaf Antwerpen met KLM/Thalys sneltest

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door vedje, 3 mrt 2021.

  1. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Is er recent nog iemand vanaf Antwerpen Centraal vertrokken? Moet je dan voor vertrek van de treinrit een sneltest doen (en nog een PCR test niet ouder dan 72 uur op zak hebben)? Op de website van de rijksoverheid lees ik dat de sneltest geldt voor vliegtuig of ferry, maar de KLM zegt dat ik een sneltest nodig heb omdat ik via Amsterdam reis. Ik dacht, misschien heeft iemand er recent ervaring mee.
    Met vouchers heb ik voor eind april ZWE-AMS-DXB geboekt, scheelde aanzienlijk ten opzichte van vertrek vanaf AMS, maar zolang de sneltestverplichting geldt vraag ik me af of ik hier sowieso een probleem heb.
     
  2. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Kwa test weet ik het niet. Maar stel dat je ZWE-AMS-DXB boekt maar het deel trein overslaat... Is dat mogelijk of moet je aantonen dat je de trein hebt gebruikt?
     
  3. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Nee, je moet dat treindeel afgelegd hebben, anders laten ze je op AMS niet door.
     
  4. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Laat je treinticket stempelen door de controleur. Ga desnoods even actief op zoek naar de kaartcontroleur.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  5. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Ja, dat zou ik zeker doen!
    Maar de sneltest is waar ik me nu zorgen over maak. Die bieden ze niet in Antwerpen geloof ik, en kom ik dan wel die trein (met KLM-vluchtnummer) in, of houden ze me dan al tegen?
     
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ik ben geneigd te denken dat je zonder sneltest prima uitkomt, zolang je natuurlijk maar de PCR hebt (die voor Dubai sowieso verplicht is). Voor inreizen met de trein is een sneltest niet nodig, en je haalt in Antwerpen je Thalyskaartje gewoon bij de treinbalie af - je vliegticket krijg je pas in Amsterdam. Zie geen reden waarom ze je in Antwerpen zouden weigeren bij de Thalys.

    Maar, 100% zekerheid kan ik je niet geven. Ik zou het even telefonisch bij KLM en Thalys nagaan.
     
  7. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Een collega van me boekt binnenkort naar DBX en vertrekt uit Rotterdam. Daar zou ie natuurlijk dezelfde Thalys kunnen nemen dacht ik dan..
     
  8. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Rondje gebeld: Rijksoverheid is volgens KLM leidend, en dat is zonder sneltest als het een trein is. Ik bel daags ervoor Thalys nog om te checken of zij het ook zo zien. Anders wordt het voordat ik naar Antwerpen vertrek (vanuit NL) helaas een sneltest ergens.
     
  9. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Dat kan natuurlijk, maar jij moet jouw ticket ophalen in Antwerpen.
     
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Ik zou mij geen zorgen maken, ik zit nog wel eens in de Thalys of IC direct (Thalys als ik uit Parijs kom, IC Direct als ik uit Brussel kom) en het treinpersoneel controleert alleen of je een PCR test hebt. (Want dat is inderdaad de enige verplichting die je hebt als je met de IC of Thalys Nederland binnenkomt).

    En het controleren gebeurd door treinpersoneel visueel, dus men kijkt of je een testuitslag bij je hebt en als je echt een doortastende medewerker hebt wordt er ook nog op datum gekeken.
    Maar daar houdt de controle ook op men kan niet controleren of de test al dan niet echt is... Ik gebruik altijd een PCR test die in Nederland is afgenomen zodat ik daar in het buitenland geen omkijken naar heb, noodzakelijk voor Frankrijk (Parijs), en met vliegtuig terug is lastig ivm sneltest, dus is het tegenwoordig terug sowieso de Thalys of met de auto.
    Het treinpersoneel vindt het altijd wel humor dat ik met een test van maandag dus woensdag in de Thalys zit om Nederland binnen te komen, compleet nutteloos natuurlijk maar de regel is dat de test 72 uur oud mag zijn, nergens staat waar deze moet zijn afgenomen...
    En officieel zou ik onder de uitzondering kunnen vallen, maar die discussie wil ik niet aan, daarnaast is het testbeleid van mijn werkgever hierin leidend dus heb ik niet veel te willen.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  11. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Raar, je verwacht toch een e-ticket?
     
  12. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Zo ver ik weet niet, maar het recent gewijzigd zijn.
     
  13. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Je kan niet online inchecken en je moet je ticket echt ophalen bij de balie op station Antwerpen, en dit ticket moet je gestempeld laten zien op schiphol voor je boarding pass.

    Wat ik mij wel afvraag is of je met de huidige Belgische reisregels wel naar Belgie om die reden mag afreizen en vertrekken.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  14. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Kan helaas niet. Je moet je ticket in Antwerpen ophalen, onmogelijk om deze van tevoren te krijgen. Mijn beide keren moesten medereizigers ook fysiek aanwezig zijn, met paspoort.

    Sla je de trein over en begin je in Amsterdam, dan wordt het in principe als no-show gezien, wat een kostbare grap kan worden.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  15. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Dank iedereen, of het überhaupt mag, is nog wel een dingetje, maar het is pas na 1/4, dus ik blijf hoop houden. Ik ben wel blij dat ik (waarschijnlijk) dan alleen een PCR nodig heb, en niet ook nog eens een sneltest.
     
    Carel1 en VinceG vinden dit leuk.
  16. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.100
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Dat zijn de huidige regels. Je weet nooit hoe het na 1 april is. De maatregelen veranderen zo veel en snel dat het bijna een dagtaak is als je een team hebt dat internationaal werkt. :)
     
  17. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Mbt de "no show"opmerkingen hierboven, neem dit heel serieus! Los van de zakelijke trips reizen we privé regelmatig naar Amerika en volg ik het Alles Amerika forum. Aangezien KLM vaak aanbiedingen vanaf Antwerpen/Brussel heeft komt dit onderwerp daar veelvuldig aan bod inclusief verhalen van mensen die op Schiphol geweigerd zijn. Daar staat zelfs (zoals @Carel1 hierboven schrijft) het dringende advies bij om actief op zoek te gaan naar de conducteur. Zelfs al heb je met de trein gereisd maar heb je geen stempel gekregen dan kun je alsnog in de problemen komen bij de incheck op Schiphol.
     
    Carel1 en Ruut vinden dit leuk.
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Je kan er ook nog op hopen dat Thalys de rit eruit gooit. Toen dat bij mij gebeurde was een belletje naar KLM genoeg om het ticket om te zetten in vertrek vanaf Schiphol. Maar inderdaad, als de trein wel gaat, zorg dat je een stempel krijgt. Bij check-in moet je ticket dan handmatig vrijgegeven worden en hierop wordt goed gecontroleerd.
     
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    In de 'problemen' komen als je treinticket niet is gestempeld is een groot woord.
    Er moet dan wel een supervisor bij komen.
    Maar de beste man kon mij ook niet vertellen waarom als ik bewijs heb dat het ticket is geprint in Antwerpen hij mij dan zou kunnen weigeren als ik net na de aankomst van de trein op Schiphol bij de balie stond.
    Want de informatie van tijdstip wanneer je het ticket hebt ontvangen wordt als mutatie genoteerd door de NMBS balie in Antwerpen en is op te vragen door KLM.

    Al moet worden gezegd dat treinpersoneel tegenwoordig goed geïnstrueerd is over dit soort tickets, en ik maak ze mee dat ze naast de datumstempel ook met figuurtjes het ticket versieren met handtekening erbij.
     
    Ruut, Thijsk en FlyingFonz vinden dit leuk.
  20. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    954
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Medio oktober heb ik ZWE-DXB retour geboekt. 1e keer voor mij via ZWE en het scheelt mij 100XP t.o.v. vliegen vanaf AMS bij dezelfde prijs. Dus zeer de moeite waard om even naar België te reizen om de reis te starten.

    Mijn treinreis start 21.30 vanuit ZWE, en dan de volgende ochtend om 09.30 vanaf AMS via CDG naar DXB. Ik woon vlakbij Schiphol dus ik kan thuis slapen.

    Wellicht een domme vraag, maar ik stel ‘m toch maar even. Ik ga zonder koffer naar ZWE om de treinreis terug te maken naar Schiphol. Ik neem aan dat niemand, bij afgifte van het ticket aan de balie in ZWE of in de trein, enige aantekening maakt van de bagage welke ik mee heb tijdens de treinreis (geen in mijn geval). De volgende ochtend ga ik wel met bagage naar Schiphol.
     

Deel Deze Pagina