Vergelijking Qatar Airways of Skyteam-maatschappijen, business class

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Musliston, 27 dec 2019.

  1. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Hallo, ik ben benieuwd naar jullie mening voor een reis naar Indonesië, business class.

    Optie 1: Qatar Airways ca. €1,8k
    - layover in Qatar van 8 uur

    Optie 2: Skyteam-maatschappijen (Air France en KLM) + Cathay Pacific ca. €2k
    - heb geen status meer, zou in een keer zilver worden. Heb wel 150k+ aan miles.
    - 200 euro duurder

    Ik heb gehoord dat de business class van Qatar Airways super is, ik heb nooit Qatar Airways gevlogen.

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Overigens kom ik op de terugweg met Qatar Airways 's nachts aan, en vertrek de volgende ochtend vroeg...dus ik vraag me sterk af of de lounge dan open is...
     
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Qatar heeft een erg goed product, met sowieso Qsuites op AMS-DOH. De lounge is 's nachts open.
    Die Skyteam-route klinkt alsof die via Hong Kong gaat - qua reistijd zou het dan NIET veel schelen. KLM gebruikt op die route de comfortabele maar oudere 2-2-2 opstelling in J, soortgelijk aan Qatar A330. Air France en Cathay vliegen met 1-2-1, soortgelijk aan Qatar 787/350.

    Die Qatar-vluchten brengen je heel dicht bij BA Silver als je daar credit, dat is waardevolle status. Zo op het eerste gezicht zou ik voor Qatar gaan, aannemend dat de reistijden soortgelijk zijn, en er vanuit gaand dat Skyteam-status geen rol speelt.
     
    FlyingFonz, Musliston en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  4. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ah, bedankt! Zijn Qsuites nog beter dan een 'normale' business class?

    Ik ga het inderdaad maar boeken, ik kan vast wel ergens een bank vinden om te slapen of zo. Bovendien vind ik het met Cathay een beetje eng, met de toestand in Hong Kong en zo.
     
  5. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Overigens, ik moet dus status aanvragen bij BA? Ik heb nooit met BA gevlogen, kan dat dan wel?
     
  6. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Je hebt dan een BAEC account nodig. Gratis aan te vragen. AMS-DOH-DPS retour levert 560 "Tierpoints" op. Bij 600 TP heb je BA silver. Moet je nog wel met BA vliegen.

    Zou ook voor QR gaan. Niks mis met de KLM service, maar QR is qua stoel en service echt wel een niveau hoger dan KL.
     
    FlyingFonz en Musliston vinden dit leuk.
  7. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Qsuites is een goede en moderne Business Class stoel met een deur die voor extra privacy zorgt.
     
    Musliston vindt dit leuk.
  8. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Wat is je route precies als je SkyTeam vliegt?
    En welke airline zit je voor welke leg?

    Het ligt namelijk ook aan wat je zelf fijn vindt. Persoonlijk vind ik layovers in de UAE vervelend als ik naar Azië vlieg. De airlines zijn top, echter is het +- 6 uur vliegen, overstap, +-6 uur vliegen. Met take-off, landing en eten geeft dat mij niet lekker de tijd om m’n stoel plat te leggen.

    KLM long haul naar DPS vind ik fijner namelijk. Wel een tussenstop in SIN maar de leg AMS - SIN geeft wel de tijd voor een goede nachtrust
     
    beuse242 en Musliston vinden dit leuk.
  9. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Kijk ook eens of je met andere vlucht opties voor een goedkoop transit hotel in aanmerking kan komen. Werkt alleen als je langer dan 12 uur in Doha bent:
    https://www.discoverqatar.qa/stopover/
     
    Musliston vindt dit leuk.
  10. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Zoals hierboven beschreven, ik zou Qatar pakken. Zowel een beter hard (stoel en vliegtuigindeling) als soft (maaltijden, service) product in business class. Ja, de layover op Doha is wat lang, maar de lounge is toch 24/7 open.
    Als je dan ook nog eens meerekent dat de Qatar vlucht 200€ goedkoper is en je vrijwel meteen BA Silver status hebt aan het einde van de vlucht (vergelijkbaar met SkyTeam Gold), is het een no-brainer.
     
    Musliston vindt dit leuk.
  11. mrsar

    mrsar Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    13
    En ik zou weer klm pakken om de reden die Moonj aangeeft.Ik vlieg in feb met af naar sin juist omdat ik dan gewoon goed plat kan (12-14 uur)
     
    beuse242, MoonJ en Musliston vinden dit leuk.
  12. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Hoi allemaal, bedankt voor jullie input! Ik heb uiteindelijk QR geboekt.
    - Directe vlucht met KLM was veel duurder, dus zou sowieso via Hong Kong gaan, of Taiwan
    - Ik slaap doorgaans niet langer dan 3-4 uur in een vliegtuig, ook niet bij vluchten van meer dan 10 uur
    - Ik ben heel erg benieuwd naar het product van QR :) heb zelfs nog nooit eerder met een carrier uit het Midden-Oosten gevlogen :) (Ja, ik ben een noob :p)
    - Status bij BA doet me denk ik niet zoveel, vlieg niet zo heel veel, dus qua miles was SkyTeam weer beter. Maar wie weet, als ik zo dicht bij status zit bij BA!
     
  13. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    In November met QR gevlogen naar KUL en retour van DPS. DOH-KUL hadden we de Qsuites, wel een beleving als je met je partner bent, deuren dicht en dan is het net alsof je samen in je eigen cocon zit.

    Zowel het harde als ook het softe product zijn uitstekend, ze hebben die titel van Skytrax wat mij betreft echt verdiend.
    Ik had heen 3 uur en retour 1,5 uur layover op DOH. Die 3 uur vond ik persoonlijk te lang. Nu ben ik geen fan van shoppen en het eten aan boord is meer dan voldoende, dus eten hoef ik ook niet in de lounge.

    Om status bij BA te halen, moet je wel vluchten met BA maken. Dat wordt in mijn geval nog wel een uitdaging, maar heb nog even de tijd.

    Ik vlieg graag met KLM in BC, maar als je toch geen status hebt, zou ik die 200 EUR in mijn zak stoppen en lekker met QR gaan.
     
    Musliston vindt dit leuk.
  14. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt!

    Overigens lees ik her en der dat je aanspraak kunt maken op gratis overnachtingen/taxi's? Maar dat zal wel niet meer van toepassing zijn...bij een lay-over van iets meer dan 8 uur, zouden jullie toegang kopen tot de eersteklaslounge? Lijkt me wel een leuke ervaring, Goffe heeft een positieve recensie geschreven. Ben benieuwd naar andere ervaringen :)
     
  15. Daandeluxe

    Daandeluxe Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    91
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben platinum bij Qatar en al vaak in de Al Safwa 1st class lounge geweest.
    Ten opzichte van al Mourjan is het een verademing qua rust.
    Wat ook lekker is dat je een slaapkamer kan krijgen en dus echt door kan slapen. Gewoon melden bij de balie dat je een kamer wilt.
    Qua eten en drinken zit er niet veel verschil tussen, wat mij betreft niet 1st class waardig (in vergelijking met Emirates of la Première).

    Ik meen dat je als je BC reist nu ook toegang kan kopen voor QAR 600,- (150,-).
    Ik vind het veel geld voor wat extra rust, de al Mourjan lounge is prima, op de drukte na...

    je komt trouwens niet in aanmerking voor een hotel als er een vlucht eerder gaat (dan de 8 uur layover die je geboekt hebt).
    Bel even met Qatar voor de zekerheid, mailen is een drama met ze...

    qSuites zijn echt prima trouwens, de A350 vind ik overigens veel fijner qua luchtkwaliteit dan de 777 van KLM en vind dat veel schelen.
     
    Musliston vindt dit leuk.
  16. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt! Ik lees inderdaad verhalen dat het juist 's nachts superdruk is in Al Mourjan, ik zie dat niet zo zitten. Heb je altijd wel een slaapplek in Al Safwa? Aan de andere kant is 150 euro misschien wel wat veel voor acht uurtjes, zeker als het qua eten en drinken niet zoveel uitmaakt.
     
  17. Daandeluxe

    Daandeluxe Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    91
    Trofeepunten:
    18
    In al Safwa heb je altijd wel plek ja, s’nachts heb ik nooit meer dan 8 gasten tegelijkertijd in de mega-grote lounge gezien.

    eerlijk gezegd vind ik het wel de allermooiste 1st class ter wereld, bijgaand wat fotootjes (ook van dr sleepingroom)...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MoonJ, Sandor, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Mmm...ik vlieg niet zoveel, misschien is dit dan wel een goede kans om een eersteklaslounge te ervaren :)
     
  19. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Hm, het blijkt niet (meer) mogelijk om bij te betalen voor de Al Safwa-lounge...:( Voor de OneWorld First class lounge wel, maar volgens mij voegt die niet zo heel veel toe...dan maar een slaapplek vinden in Al Mourjan :)
     

Deel Deze Pagina