Trip Report: Asiana Business Class 777 & A350 Fukuoka - Manila via Incheon

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 21 aug 2017.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Vlak voordat ik zou afreizen naar Japan, zag ik dat Asiana haar A350 ging inzetten op routes binnen Azië. Na wat puzzelen met de data en vluchtduur, kwam Manila als beste uit de bus. Nou stond ik niet te springen om naar Manila te gaan, maar voor een paar uurtjes zou het vast geen kwaad kunnen.

Na 36 uur lang ramen en sushi gegeten te hebben, was het tijd om te vertrekken uit Japan. Met pijn in m’n hart verliet ik ’s ochtends de ramenbar om in de taxi naar Fukuoka airport te stappen. Door de goede infrastructuur in Japan zijn taxi’s eigenlijk overbodig, maar voor die 3 kilometer wil ik het nog wel afleggen per taxi. Tot mijn grote schrik kan ik betalen met mijn AMEX. Japan, het land waar alles cash gaat, waar je zelfs bij Mc Donald’s niet met een creditcard kan betalen. Maar in deze taxi kon het wel!

Helaas was ik iets te vroeg waardoor de incheckbalies nog gesloten zijn. Voordat je bij de incheckbalies kan komen, moet je koffer door een x-ray scanner. Voor de scanners staan twee rijen; een voor business en de andere voor de overige passagiers. Na zo’n minuut of 5 gewacht te hebben komt het grondpersoneel aanlopen en mag mijn koffer door de x-ray scanner.

Uitgebreid vertelt de check-in dame over de procedure bij security, hoe ik bij de lounge kom en wanneer het tijd is om in te stappen. Ze overhandigde mijn boarding pass voor zowel de vlucht naar Incheon als Manila.

Bij security hebben ze geen scanner die om je heen draait, nee, je moet zelf een pirouette maken. Geweldig!

Er is volgens mij maar één lounge in de internationale terminal, de Fukuoka Airport lounge. De lounge is in de typische minimalistische Japanse stijl. Op instant noodles na, zag ik verder niks te eten.

Rond boarding time liep ik de lounge uit op weg naar de gate. Bij de gate aangekomen begonnen ze net met het boarden van de Boeing 777-200ER.

Vlucht Asiana Business Class 777-200ER Fukuoka - Incheon

Zal gelijk bekennen; ik ken een van de stewardessen aan boord van deze vlucht. Zij werkte op deze vlucht in economy, maar dat weerhield haar niet om haar collega’s goed te instrueren.

Nog voordat ik bij de deur was begroette de purser mij bij naam. “Good morning Mr. WorldTraveller, Your seat on today’s flight is 1A, please follow me”

De stoelen zijn de welbekende staggered stoelen in 1-2-1 configuratie die je o.a. kan vinden bij Etihad Airways. Helaas waren de ‘echte’ stoelen bij het raam al bezet. Bij mijn stoel lag al de menukaart en wijnkaart voor de vlucht. Niet veel later kwam de stewardess langs met het slippers en immigratiedocumenten.

Net zoals bij Korean Air gaat de purser elke passagier in business bedanken voor het vliegen met Asiana Airlines. Echter hield zij een wat langer praatje. Ze vertelde over de vluchtduur, turbulentie en de locatie van de wc. Ondertussen kwam een andere stewardess langs met een glas water en sinaasappelsap. Iemand moet mijn voorkeuren hebben doorgegeven:)

Ondanks de korte vlucht was er keuze uit een Westerse of Aziatische maaltijd. Ik koos natuurlijk voor de Aziatische.

Je zit zo ver van het raampje af

10 minuten na het opstijgen sprong de crew op om als robots iedereen te voorzien. Op zo’n korte vlucht zijn er maar liefst 6 stewardessen werkzaam in de business class.

Ik had werkelijk geen idee wat ik van de maaltijd moest verwachten, maar het was een zeer aangename verrassing. Werkelijk alles was verrukkelijk. De hoeveelheid is precies goed voor zo’n korte vlucht. Tijdens de maaltijdservice werd proactief water en wijn bijgeschonken.

Na de maaltijd vulde ik het papierwerk weer in. Ondanks dat ik net een nieuw paspoort had, wist ik door al het papierwerk het nummer al uit mijn hoofd.

De stoel kan je gemakkelijk bedienen met de knoppen aan de zijkant, waar ook gelijk het probleem van deze stoel zit. Als je je elleboog op het tafeltje hebt, dan kan het regelmatig voorkomen dat je per ongeluk de toetsen indrukt waardoor je stoel verschuift. Een ander ding is de opbergruimte. Dit keer kon ik niet eens mijn paspoort kwijt! De stoel verder is wel zeer comfortabel ondanks de 3-pin gordel. De gordel kan je naar de buitenkant duwen zodat je er geen last van hebt als je zit/ligt.

Tijdens de daling kwam mijn kennis langs om wat kort te sluiten of hoe en wat in Incheon. Nadat ze vertrokken was kwam de purser langs met het bedank rondje. Probeer maar eens drie keer te buigen als je vastgeketend zit in je stoel met een 3-pin gordel;)

Na een vrij harde landing was het nog zo’n 15 minuten taxiën naar de Asiana-hoek op de luchthaven. Op de luchthaven van Incheon kan je duidelijk zien dat Korean Air dé carrier op de luchthaven is. Ze hebben de beste gates terwijl Asiana een beetje verstopt in een hoekje zit. In het najaar, wanneer terminal 2 opgelevert is, zal dit veranderen.

Ik bedank de crew en loop richting immigratie waar ik weer een stempeltje ging scoren.

Layover

Aan boord van de vlucht naar Incheon had ik met de stewardess afgesproken dat we zouden wachten in de aankomsthal. Nu had ik op haar kunnen wachten in het vliegtuig, maar we wisten niet hoe lang de rijen in Incheon zouden zijn. Op dit moment kan ik nog niet gebruik maken van de E-gates, maar dat komt binnenkort verandering in. Uiteindelijk bleek er geen rij te staan bij immigratie.

Na zo’n 30 minuten gewacht te hebben, kon de we de stad in.

Een aantal uur later arriveerde ik weer op de luchthaven van Incheon. Security was zeer vlot, 20 minuten in totaal. De indeling van de Asiana lounge is hetzelfde als bij Korean Air. Echter is het aanbod qua eten en drinken veel uitgebreider bij Asiana.

Nadat ik de lounge was uitgelopen zag ik dat mijn vlucht naar Manila met zo’n 20 minuten vertraagd zou zijn. Niet geheel onverwachts als ze maar één A350 hebben. Ik hoopte dat ze het vliegtuig niet last-minute gingen swappen voor wat anders. Het zou namelijk mijn eerste A350 vlucht zijn.

Vlucht Asiana Business Class A350 Incheon - Manila

Uiteindelijk begon boarding 40 minuten later dan gepland. Aan boord welkom geheten en naar mijn stoel, 4K, gebracht. De stoelen zijn hetzelfde als op de A380 en bepaalde 777-200ER’s. Wederom het bekende probleem met opbergruimte. Op de stoel lag een kussentje, deken en slippers. Mijn jas werd aangenomen zodat ik direct in mijn zetel kon ploffen.

De cabine voelde ruim aan doordat er geen bagagebakken boven de middelste stoelen hangen. De passagiers moeten hun spullen kwijt in de bagagebakken aan de zijkant.

De crew kwam langs met de welkomstdrankjes en menukaart. Helaas geen bibimbap, dan maar ssambap. Nog nooit van gehoord, maar het moest vast lekker zijn.

Na zo’n minuut of 35 was iedereen aan boord en werden de maaltijdkeuzes opgenomen. De purser kwam langs om je te bedanken voor het vliegen met Asiana en het verontschuldigen van de opgelopen vertraging.

Ondertussen was het donker geworden en taxiede de piloot de A350 naar de startbaan. De A350 is relatief stil. Niet zo stil als de A380 en 747-8, maar een stuk beter dan de 787.

10 minuten na het opstijgen ging het bordje stoelriemen vast uit, en kwam de crew langs met het 1e rondje drinken. Ik had nog geen trek en vroeg aan de crew of ze mijn maaltijd later wilde serveren. No problemo. Korean Air en Asiana hebben officieel geen dine-on-demand, maar ze doen er niet moeilijk over als je je eten op een ander moment wilt hebben.

Ik zet de stoel in relaxstand en bekijk het inflight-entertainment. Asiana heeft een fraai 18,5” HD scherm in business class. Het aanbod is exact hetzelfde als bij Korean Air, redelijk beperkt. De touchscreen op de afstandsbediening werkt prima, waardoor het systeem makkelijk te bedienen is.

Nadat de reguliere maaltijdservice is afgerond, komt de crew langs met het uitdelen van de immigratieformulier met de bijbehorende Asiana pen.

Nadat de film was afgelopen vroeg ik aan de crew of ze mijn maaltijd wilde voorbereiden.

Het was even uitvogelen hoe ik de ssambap moest bereiden, maar hopelijk heb ik het op een redelijke manier gedaan. Volgens mij wilde de stewardess mij dronken voeren, ze bleef maar wijn bijschenken. Nadat ik klaar was met eten trok de crew zich weer terug in de galley. Net zoals bij Korean Air is dit bewust om de cabine zo rustig mogelijk te houden.

Mag ik nu meedoen in het alcoholisten topic?

Op een gegeven moment had ik wel zin in een drankje. Nu kan je de bel gebruiken, maar ik prefereer om te lopen. Nou, ik had het beter niet kunnen doen. De crew verontschuldigde zich dat ik naar de galley moest lopen. Het is bij Asiana en Korean Air dus niet erg gebruikelijk om naar de galley te lopen.

Asiana heeft het aangedurfd om wifi te installeren op haar A350. Heel lang wilde Koreaanse luchtvaartmaatschappijen niet aan wifi beginnen, omdat ze bang waren dat passagiers teleurgesteld zouden zijn door de snelheid van het internet. Zuid-Korea heeft namelijk één van de snelste internetverbindingen. Helaas was wifi voor het grotendeels van de vlucht niet te gebruiken. De prijs is schappelijk, 21,95 USD voor de hele vlucht.

Boven de Filipijnen hingen gigantisch onweersbuien. Het was fascinerend gezicht om de bliksemschichten vanuit het vliegtuig te zien.

De purser kwam opnieuw langs om zich te verontschuldigen voor de vertraging en het bedanken voor het kiezen voor Asiana.

Om 23:45 gingen de vliegtuigdeuren open en liep ik naar immigratie. Vlak voor ons zijn er meerdere vliegtuigen geland uit China. Zij kunnen niet visum-vrij de Filipijnen in. Zij hadden vaak niet het benodigde papierwerk ingevuld en spraken geen Engels om antwoord te geven op verschillende vragen. Hetgeen leidde tot gigantische rijen bij immigratie. De diplomatenrij was op het tijdstip al dicht. Al met al stond ik om 00:45 buiten.

Na een angstige rit door de steegjes van Manila, arriveerde ik om 01:30 bij het hotel.

Slot

Asiana heeft een fijn product op haar langeafstandsvliegtuigen. Ondanks dat je voeten in zo’n bak gaan, heb je genoeg bewegingsruimte voor je voeten. Ik had graag gezien dat er wat meer mogelijkheden waren om je persoonlijke spullen op te bergen.

De crew is zeer gastvrij, op de Koreaanse manier. Net zoals bij Korean Air doen ze alles volgens het draaiboek. Jammer genoeg hebben ze niet de spontaniteit die Koreaanse stewardessen hebben als ze werkzaam zijn bij een Qatar Airways, Etihad Airways of KLM.

Ik vind het jammer dat Asiana weinig doet met het mooie 18,5” scherm. Er zijn slechts een handjevol films beschikbaar. Misschien gaat het nog veranderen, maar ik vrees van niet.

Helaas vliegt Asiana niet naar Amsterdam. Het zou zo mijn preferred carrier kunnen worden voor vluchten naar Zuid-Korea.

Didier13, Lionell, Carel1 en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina