Tactiek bij overboeking

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Quinten, 26 okt 2015.

?

Wat is jouw tactiek om niet mee te hoeven (in economy) op een overboekte vlucht?

  1. - Extra vroeg op luchthaven inchecken

    0 stem(men)
    0,0%
  2. - Extra laat inchecken

    22,2%
  3. - Frequent flyer-nummer met status in eerste instantie niet gebruiken

    22,2%
  4. - Pro-actief vragen of er vrijwilligers gezocht worden bij incheck

    55,6%
  5. - Pro-actief vragen of er vrijwilligers gezocht worden bij gate

    55,6%
  6. - Een hele andere, lees mijn tactief hieronder de comments :)

    11,1%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ben benieuwd of er meer mensen warm worden van overboekte vluchten - ik in ieder geval wel. Waar ik op hoop, is ofwel een upgrade (bij overboeking Y) ofwel een latere vlucht én financiele compensatie. Echt erg om wat in de lounge te wachten op een latere vlucht of omvliegen (extra miles!) vind ik geen enkel probleem - zeker niet met €250 of meer in handen. Zijn er meer mensen die dat hebben?

    Als ik ga vliegen, check ik altijd een dag of 2 van tevoren op expertflyer de beschikbaarheid. Zo vlieg ik morgen met KL1995, economy, en de vlucht zit bomvol - zowel in economy als business. Ik heb mijn check-in geannuleerd en frequent flyer-nummer verwijderd (heb bij alle allianties goud-status), om zo 'te zinken' in de ranking. Ook vraag ik bij inchecken aan balie of er vrijwilligers gezocht worden voor een latere vlucht. Ik merk dat personeel daar altijd dankbaar op reageert.

    Wat is jullie tactiek?
     
    jongesander vindt dit leuk.
  2. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Leuk onderwerp! Ik heb helaas geen ervaring hiermee, maar ben benieuwd naar de meningen hier!

    Is het trouwens niet zo dat je met een beetje geluk overgeplaatst wordt op een volgende vlucht (en dus financiële compensatie), maar dat je ook nog een hogere reisklasse krijgt (omdat het last minute moet en de cabine in Y al vol is)?
     
  3. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Nee, in principe vlieg je dezelfde reisklasse (economy bijvoorbeeld) maar je kunt wel ticket met andere boekingsklasse krijgen die meer punten oplevert dan je oorspronkelijk zou verdienen.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  4. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Zo. De poll is open!
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Zonder ruimbagage reizen zal ook wel helpen.
     
    Quinten vindt dit leuk.
  6. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Compensatie en wellicht betere vlucht kan interessant zijn! Is het niet zo dat je anderzijds de kans op een upgrade verkleint door je FF nummer weg te halen?
     
  7. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Interessant topic :) Helaas is wat later reizen voor mij vaak geen optie.
     
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Ligt eraan of de vlucht ook in de premium classes (bijna) zeroed out is. Als het alleen Y is en er in C/F nog genoeg stoelen verkocht worden zou ik inderdaad hopen op een upgrade.
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  9. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Hoe is het gegaan met je KL1995 vlucht @Quinten? Er is natuurlijk niets mooier dan praktijkvoorbeelden ;)
     
    Quinten vindt dit leuk.
  10. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Vanochtend 1,5 uur voor vertrek op Schiphol. De check-in agent van KLM kon me niet op standby zetten, omdat ze dat recht niet had. In lounge niet naar gevraagd, bij gate wel. De agent zei dat ze precies genoeg stoelen hadden en vroeg verbaasd: "Dus u wilde anders wel de vrijwilliger zijn? Geweldig, bedank!" In ieder geval op tijd aangekomen in Krakau :)
     
    Jan van Putten en SVDH vinden dit leuk.
  11. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Ik zit meestal wel in een goeie stoel. Als Y vol zit houd ik of 'mijn' stoel, of krijg een op-up. Platinum status helpt wel: ik heb als Gold één keer een op-up gehad en als Plat dit jaar nu een keer of 4 ofzo. Soms baal ik zelfs van een op-up: vaak minder beenruime en één keer een fantastische zonsondergang gemist omdat ik niet op mijn oorspronkelijke plek bij het raam zat... #firstworldproblems
     
    TravelTheWorld195 en FlyRicky vinden dit leuk.
  12. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Heb wel eens gehad, dat na boeken vlucht naar KUL met overstap in SIN, we overgeboekt werden naar directe vlucht. Met compensatie wegens de overboeking en het "ongemak" :p. Kan me voorstellen dat we eruit gepikt zijn wegens elite+ status. Dan is het weer zonde als je je FF nummer niet vermeld hebt.
     
  13. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    @SVDH Met zo'n platinumstatus sta je inderdaad vooraan in de rij voor een upgrade. Maar liever wordt ik van de vlucht gehaald (en krijg ik compensatie) en dan werkt zo'n status weer in je nadeel. Het is eigenlijk net een bingo-spel :)
     
  14. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    als je flexibel genoeg bent in je reisdata dan is vrijwilliger zijn en compensatie krijgen wel interessant ja :)
     
  15. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Update #11: gisteren in eerste instantie ingecheckt voor KRK-AMS (KL) en een upgrade offer gekregen voor €99 met de melding in de trant van: "Let op: Deze vlucht wordt uitgevoerd zonder business class".
    Bij drop-off op luchthaven geïnformeerd en er was 1 vrijwilliger nodig ivm overboeking. Compensatie: vlucht met LOT (goede punten!) maar wel 8 uur later aankomen en maar €75 compensatie. Dat vond ik geen aantrekkelijk bod van KLM.
     
  16. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Persoonlijk vind ik € 75,- wel een laag bedrag voor 8 uur wachten...
     
  17. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Voor die 8 uur wachten kan je beter gaan werken ;)
     
    FlyingDutchman87 en RSC09 vinden dit leuk.
  18. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Het is vooral weinig in vergelijking met het bedrag dat je krijgt bij onvrijwillig geweigerd worden op een vlucht (€250). Een jongedame werd van de vlucht gehaald bij de gate, hevig protesterend. Het is maar de vraag of zij die €250 ook krijgt....
     

Deel Deze Pagina