Saudia | AMS-DXB | €450 jun-okt

Discussie in 'Premium Fares (Business & First)' gestart door Sebas, 16 mei 2022.

  1. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Business class tickets vanuit Amsterdam naar Dubai met een overstap op Jeddah.
    Enkele dagen een overstap van 2,5 uur, sommige 8+ uur.

    Google flights

    bron : Flyertalk
     
    Sifi, JustinCase, Joost82 en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Goede deal! Alleen heb ik geen zin in 50 graden in de zomer. Maar als XP run natuurlijk prima!
     
  3. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    200
    Trofeepunten:
    268
    Geboekt voor eind oktober, 19.000 miles en 78 XP. Bedankt voor de tip!
     
    Ready2Board, Sebas, Joost82 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Heb m toch ook maar geboekt (via AMEX) :D
     
    Sebas, Joost82, Bijzonderetickets en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Joost82

    Joost82 Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    275
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb hem ook geboekt voor midden oktober, via de site van Saudia. Ik kreeg in eerste instantie geen vluchten te zien toen ik Nederland als locatie voor de site had gekozen. Nadat ik de instellingen had veranderd naar Duitsland werden de vluchten wel getoond.
     
  6. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Top! Ik ga zelf ook eind oktober. Had al een vlucht in eco staan met Saudi in oktober, die kon ik gelukkig nog ”upgraden” met tariefverschil en helaas een change-fee
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2022
  7. jphorn

    jphorn Blue Tier

    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Deze kon ik ook niet laten liggen. Geboekt voor eind mei :D
     
  8. TimH

    TimH Blue Tier

    Berichten:
    258
    Leuk Bevonden:
    323
    Trofeepunten:
    63
    En zo te zien verlopen ;)
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  9. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Mook geboekt via de Saudi site, maar misschien toch beter direct via amex kunnen doen, scheelde 12 euro door de Exchange rate.
     
  10. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Ook dat! Maar denk dat het met geld terugkrijgen in geval van annulering ook makkelijker gaat via Amex.
     
  11. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    78
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    33
    Ik kan hem nu niet meer vinden...

    upload_2022-5-19_12-26-0.png
     
  12. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Is al paar dagen niet meer beschikbaar :/
     
  13. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Aangezien ik weet dat er de komende tijd een aantal mensen met SV vliegen, of al geweest zijn:
    Moet je bij een overstap in Jeddah opnieuw door security?
    Ik zit er aan te denken om alleen handbagage mee te nemen, maar als ik op JED weer alles uit m'n koffer moet halen dan check ik het wel gewoon in op AMS..
     
  14. NGX

    NGX Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Je moet opnieuw door security.
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  15. jphorn

    jphorn Blue Tier

    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb deze deal afgelopen week gedaan (zo 29/5 - do 2-6) en wil even kort wat over de ervaringen vertellen. Specifieke ervaring zoals eten aan boord, hotelovernachting, etc zal ik nog doen in de daarvoor bestemde topics. Dit gaat meer over de gehele reis met Saudia (SV).

    Het gaat dus om vier legs: AMS-JED (5u45) en JED-DXB (2u50) en vv. Mijn layover op JED was heen 8u15 en terug 7u50, beide 's nachts.

    Crew
    Overall is mijn beoordeling van crew en service een dikke 8. Ze zijn zeer vriendelijk, nemen de tijd als je vragen hebt, laten je meteen welkom voelen aan boord en zijn niet overdreven streng. Er was geen mondkapjesplicht aan boord of althans; er werd niet op gehandhaafd.

    Voor de reis
    Ik reisde alleen met handbagage, dus kan niets vertellen over het incheckproces op Schiphol en/of DXB.
    Online check-in heb ik gedaan via de Saudia app. Daar ook netjes de boarding passes ontvangen die je vervolgens in Apple Wallet (in mijn geval) kunt zetten. De app werkt best goed.
    Een paar uur voorafgaand aan je reis ontvang je een e-mail met een gratis Wifi code voor BC passagiers voor 1u/50MB (waarde: 10USD) en (topservice) een e-mail als boarding begint.

    Aan boord: AMS-JED vv
    De legs AMS-JED vv werden uitgevoerd in de 787-9 Dreamliner. Een prima lie-flat seat met goede stoelbediening. Ik heb beide keren voor seat 2L gekozen; een eentje aan de rechterzijde. Pluspunt is dat deze stoel in de rugleuning ook een soort massagestand heeft. Heerlijk om je rug even te ontspannen!
    Na het instappen krijg je een welkomstdrankje (sapje of water) en een vochtig handdoekje. Saudia is een "droge" maatschappij, dus er wordt geen alcohol geserveerd, ook niet onder de toonbank ;-) Ik weet niet of je het bij je mag hebben in een miniflesje, maar zou het persoonlijk niet gokken.
    Na sapje/water komt er nog een serveerronde met Arabische koffie en een dadel. Die koffie was voor mij de eerste keer, maar verrassend lekker. Het smaakt meer als gember/kurkumathee dan koffie. Heb mijzelf een paar keer laten bijvullen en heb ook een zakje meegekregen van de aardige stewardess op mijn vraag waar ik het kon kopen.

    Het menu ligt klaar op je stoel bij het aan boord gaan. Na opstijgen word je maaltijdvoorkeur en tijdstip waarop je wilt eten genoteerd. SV hanteert het principe "Dine on Demand" (any dish, any time). Maaltijdkeuze vond ik prima. Er is voorzien in vegetarische opties. Echt spannend is het niet.

    Als amenity kit ontvang je een kunstleren Missoni tasje met de gebruikelijke inhoud; oorplugs, oogmasker, wat crêmes, kam, paar sokken, etc. Prima.

    Na het opstijgen werd ik nog wel verrast door een geruststellende stichtelijke videoboodschap met een gebed aan Allah. Bijzonder.

    Service zoals eerder vermeld dus gewoon goed. Aankondigingen aan boord zijn in Arabisch en Engels. Staf spreekt prima Engels.

    Transfer JED
    Op JED kom je aan in Terminal 1. Daar moet je bij aankomst (zowel heen als terug) bij de Saudia Skyteam desk je boarding pass laten zien, omdat je voor Saudi-Arabië een visum nodig hebt voor verblijven langer dan 13 uur. Zelf aangegeven dat ik op JED alleen transfer heb en daarna doorgestuurd naar security. Geen moderne scanners, dus vloeistof, laptops, iPads etc apart in de bakken. Let op dat je in JED ABSOLUUT geen alcohol bij je mag hebben.

    Daarna roltrap omhoog naar het grote plaza en daar zie je de Alfursal lounge al op de bovenste verdieping. Dit is echt een megalounge met meerdere areas, maar omdat ik vooral 's nachts daar ben geweest was het vrij rustig en helaas dus ook weinig te beleven. Het bijbehorende restaurant was gesloten.

    Eetaanbod vond ik zelf wat beperkt. Er zijn warme maaltijden in bakken en wat kleine versnaperingen. Er wordt op verzoek pasta bereid (ik denk tot 1:00u 's nachts) en er is een pizza-oven. Die was bij mijn late aankomst niet bemand. 's Morgens kun je terecht bij de barista-bar voor verschillende koffiebereidingen en er is een station met kleine gebakjes.

    Ik wilde heel graag even slapen, maar er zijn maar zes slaapcabines en die zijn eigenlijk continu bezet. Je moet dus net geluk hebben. Uiteindelijk helemaal achterin op een bankje wat gedoezeld.

    Douchecabines zijn in de toiletten en zijn netjes. Er zijn verder rookruimtes (bah), kluisjes, een gameroom met snookertafel en VR-experience. Mooie, grote lounge dus, maar door het late tijdstip voelde het vooral wat desolaat en omdat ik helaas een erg ruime transfer had loop of hang je vooral verveeld wat rond.

    Filmpje voor indruk.

    Aan boord: JED-DXB vv
    Heen in de Airbus A320, terug in de A330. Beide met full-lie-flat seats in een 2x2 opstelling (als ik dat zo goed zeg?). Mooie, grote entertainmentschermen. Meer dan voldoende oplaadmogelijkheden (stroom (geen EU stekkers!) en usb-a).
    Maaltijdkeuze ook hier weer prima. Geen luxe amenity kit gezien de korte duur van de vlucht. Verder weinig opmerkingen over de reis zelf.

    Op de heenweg (JED-DXB) wel behoorlijke vertraging (45m) omdat we met een bus naar het vliegtuig moesten, en die was steeds niet beschikbaar. Dat werd ook vrij lang niet duidelijk gecommuniceerd, dus dat zorgde voor behoorlijk wat onrust.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 jun 2022
    FlyingFonz, MVA20, MilesHunter en 13 anderen vinden dit leuk.
  16. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Mooi verslag, ben benieuwd, ik vertrek donderdag :)

    Had jouw M Square verblijf trouwens nog een lounge? Ik had email contact met ze en ze zeiden per 1 juni geen lounge meer te hebben.
     
  17. jphorn

    jphorn Blue Tier

    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Js, die had een lounge. Maar die stelde helaas erg weinig voor. Weinig hapjes en drankjes en pas vrij laat geopend (na 16u). Lounge zit op de 19e verdieping waar ook het zwembad en de fitnesszaal is. De lounge wordt nergens aangegeven, dus ik zocht me aanvankelijk rot.
    Wel erg top - maar daarover later dus meer - is het ontbijt. Echt het beste ontbijtaanbod wat ik ooit heb gehad in een hotel.
     
    Vliegende_Keep en lloydje33 vinden dit leuk.
  18. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Niet zo relevant aan deze deal maar ben net terug van ATH-JED-KUL RT tripje in C met SV. Hoelang duurde het créditeren van de vluchten bij FB voor degene die al SV gevlogen hebben? Mijn vlucht dateert van 28 mei en nog steeds niets binnen. Zal rétroclaim worden waarschijnlijk.

    Jphorn, mooi verslag. Het enige dat ik kan aanvullen voor toekomstige reizigers is dat de alfursan lounge nogal koud is. Voorzie dus zeker warme kledij bij een lange overstap.
     
    Ready2Board en jphorn vinden dit leuk.
  19. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Enkele dagen bij mij wanneer ik met Saudi vloog.
     
  20. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Aansluiting gemist in JED door vertraging op Schiphol. Kan ik lekker 5 uur in de lounge hangen. Gelukkig het laatste 'slaapkamertje' weten te fixen.
     
    Unusualtravelblog, TimH en Miya vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina