Reisverslag FCO-CDG-AMS in EBC JOON en KLM

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door MilesHunter, 22 mei 2019.

  1. MilesHunter

    MilesHunter Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    63
    Enige tijd geleden postte ik hier op het forum dat je voor rond de 425 Euro in EBC van Amsterdam naar Rome kunt vliegen en daarmee 60XP verdiend als je via Parijs vliegt. Misschien niet de beste aanbieding ooit, maar toch de moeite waard omdat ik er nog nooit geweest ben en omdat we op de valreep de Platinum status voor mijn partner ermee konden veiligstellen. Zelf ben ik al Platinum. Dus de trip geboekt voor 3 nachten. Ik heb al eerder geschreven over de trip van AMS naar CDG en de lounge aldaar. Er is niet veel veranderd sindsdien dus dat zal ik nu niet herhalen. Interessanter zijn dan de ervaringen met AF dochter JOON in EBC en de Skyteam lounge in Rome.

    Allereerst wat informatie over Rome.
    Fiumicino airport ligt ongeveer 30km van Rome en de taxi rit van het vliegveld naar het centrum kost je 48 Euro. Er is ook een verbinding met de trein, de Leonardo express, die kost 18 Euro per persoon. Ik had geen idee hoever die van het hotel zou stoppen dus toch maar de taxi genomen. We waren er slechts 2 volle dagen en hadden hotel Manfredi in het centrum geboekt: 3*, niet te duur en ontbijt inclusief. Erg kleine kamer maar voor 2 dagen prima. Als je voor de 1e keer in Rome bent wil je natuurlijk als een echte toerist alle hoogtepunten zien. Op de plattegrond die we kregen in het hotel leek het allemaal wel te belopen dus besloten we dat ook te doen; geen auto, taxi, bus of ondergrondse maar gewoon alles lopen. Dit is het rondje dat we in elkaar hadden gepuzzeld, met als uitgangspunt ons hotel:

    Piazza del Popolo (met de 2 zuster kerken)
    Castel Sant Angelo
    Basilica st Pietro (St Pietersplein)
    Piazza Navona
    Pantheon
    Piazza Venezia (met het altaar van het vaderland)
    Forum Romanum (het centrum van Rome in de Romeinse tijd)
    Colosseum
    Fontana de Trevi (Trevi fontein)
    Piazza Espagna (met de Spaanse trappen)

    Bovenstaande route is in 1 dag goed te belopen als je niet overal naar binnen gaat en goede wandelschoenen aantrekt.

    Alternatieve route: je kunt ook van het Piazza del Popolo rechtdoor lopen over de brede Via del Corso naar Piazza del Venezia met daar meteen achter het Forum Romanum en daar direct achter het Colosseum.

    De 1e dag hebben we volgens de iPhone ongeveer 12 km gelopen en alle bovenstaande pleinen en gebouwen (van buiten!) gezien. En onderweg natuurlijk in een zijstraatje authentieke pasta gegeten. De 2e dag kun je dan gebruiken om 1 of meerdere attracties ook echt te bezoeken zoals de Sixtijnse kapel, Pantheon of het Colloseum. Houd wel rekening met entreegelden en/of lange wachtrijen. Op straat waren opvallend veel politie en militairen aanwezig voor de beveiliging. Je wordt regelmatig aangesproken voor de ‘hop on hop off’ bussen en allerlei andere verkopers van bijvoorbeeld rozen. Ze duwen een roos in je hand en als je ze dan niets geeft pakken ze hem ook weer af is onze ervaring. Ze kunnen erg opdringerig worden. Ook is het niet echt voetgangers vriendelijk (stoepen zijn er nauwelijks of niet erg breed en de autos en bussen razen langs je af) maar bovenstaande is uiteraard onze persoonlijke mening. Het ene plein of gebouw is nog indrukwekkender dan het andere en het is persoonlijk wat je wel of niet mooi vindt maar als je van cultuur/historie houdt kom je in Rome zeker aan je trekken. En langs de route is ook voldoende gelegenheid om te shoppen of een hapje en een drankje te nuttigen en de voeten rust te geven.

    De reis terug.
    Op Fiumicino kun je als je business reist gebruik maken van de Skypriority desks. Ook is er een Fast track voor de Security. Altijd prettig! Verder heb je meerdere lounges. Ik zoek dat altijd even op via de Skyteam loungefinder. Opvallend vond ik dat de grootste lounge zich nog voor de Security bevindt. Omdat ik liever meteen door Security ga (je weet maar nooit hoe lang je er staat ondanks Fasttrack en hoe lang je dan nog moet lopen en zo) bezochten we de lounge bij de D gates. Deze is echter klein en het aanbod is minimaal. Wat mij betreft is dit de lounge met het karigste aanbod die ik tot op heden heb gezien. Aldaar enkel een espresso en een capucino genuttigd. Je kunt er trouwens ook douchen en het was er (op maandagochtend) erg rustig.

    FCO-CDG met JOON.
    De witte Airbus A320 met donker blauwe letters heeft een 3-3 opstelling en in EBC is de middelste stoel vrij. Op de 1e rij heb je iets meer beenruimte maar de armsteunen kunnen niet omhoog. Op de rijen daarachter kan dat wel maar heb je dan weer minder beenruimte vond ik zelf. Vanaf de 1e rij heb je ook goed zicht op de cockpit (voor vertrek stond de deur lange tijd open). De stoelen zijn dezelfde als in EC. De kleurstelling in het interieur is donkerblauw - wit/grijs. Bij binnenkomst krijg je in de EBC een vochtig doekje en een flesje water. Na vertrek wordt een maaltijd geserveerd. Wij kregen een paar stukjes wortel, een paar stukjes abrikoos en 2 droge gebakjes. Het is het vermelden waard dat wij 3 van de 4 trajecten vlogen met Air France (1x) en Joon (2x) en alle keren dezelfde maaltijd kregen zowel voor de ochtend, middag als de vroeg avond. Misschien zijn wij gewoon te verwend geraakt maar ik vond het JOON product tegenvallen. Ik begrijp dat AF deze dochter wil opdoeken en wij zullen hem niet gaan missen...

    De lounge in Parijs was deze keer die tussen gates F21-F36 en is een fractie groter dan die van Rome maar heeft wel meer aanbod. We hadden door 1 uur vertraging ook voldoende tijd om hier even te vertoeven. De lounge heeft een hoefijzer indeling en je kunt er ook douchen. De lounge ligt direct onder de genoemde gates en kijkt uit over een deel van het vliegveld.

    CDG-AMS met KLM.
    Na ruim 1 uur vertraging dan toch op weg in een oudere 737. Ook hier een 3-3 opstelling met de middelste storel vrij voor de EBC. De vlucht duurt slechts 45 minuten en er wordt een maaltijd geserveerd. Deze maaltijd ziet er goed uit en is ook gewoon lekker. Rijst met wasabi, tonijn en zeewier. En nog een toetje van chocolade. Je kunt er nog een broodje bij krijgen maar dat sla ik vandaag over. Een flesje cava maakt de maaltijd compleet.

    Al met al een leuke ervaring; er even tussenuit geweest, een stukje van Rome gezien en 60XP bijgeschreven gekregen.
     
    MichaelNight, Johan10, stefan_vdb en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Leuk verslag
    Ik heb deze routen in maart/april gedaan voor positioneren.
    Op de heen weg in maart door weersomstandigheden originele vlucht via CDG gecanceld.....in plaatst daarvan een vlucht rechtstreeks naar FCO met KLM 2 uur later.
     
  3. Timo_de_frys

    Timo_de_frys Blue Tier

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    :) Die lounge bij de D-gate zit ik regelmatig en inderdaad... tis niet de meest uitgebreide lounge... Is wel vrijwel altijd rustig wat dan weer prettig is (zeker omdat de terminals/pieren in FCO zeer zeer druk zijn) en overal stroom. De andere lounge voor de security ben ik 2 keer geweest en was beide keren ram-vol en ook hier is het aanbod zo-zo (en stroomvoorziening is minder). Dus al met al goede beslissing om de lounge bij D te nemen (koffie is er goed :) :) ).
     

Deel Deze Pagina