Reisverslag BRU-FCO-VLC

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Thijsk, 4 jan 2019.

  1. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Daar gaat hij dan, mijn 1e reisverslag :p.

    Enfin, vanwege de hoeveelheid punten die er te verkrijgen waren en mijn hunt naar FB Platinum, besloot ik maar eens een (lang weekend) naar Rome/Valencia te reizen. 308€ voor 60XP was niet verkeerd.
    Geen zin om alleen te reizen, dus had een maatje meegevraagd, soort van "mannenweekend".
    Donderdag 20 December heen, 2 dagen in Valencia, dan terug naar Rome om uiteindelijk Zondag 23 December terug te reizen.
    Uiteraard waren de vluchten niet echt handig geregeld qua timing (eerste vlucht 11:40, dus 9:40 op de luchthaven) en is Zaventem niet zo makkelijk te bereiken als Schiphol, althans, qua trein. Zodoende maar een taxi geboekt, zodat we toch op tijd op de luchthaven zouden zijn.
    Gezien ik in het schitterende West-Brabant woon, viel de reistijd in principe mee (om en nabij een uur naar Brussel volgens GoogleMaps).
    Om 7:40 stond de taxi netjes voor mijn deur en gingen we op naar Zaventem. Gezien het nog geen Kerstvakantie was, bestond het risico op files, maar niets van dat alles was waar, dus binnen een uur waren we alweer op Zaventem.
    We begaven ons naar de incheckbalie, maar in plaats van de reguliere SkyTeam balies (die ik gewend ben op Schiphol) had Alitalia hun eigen balie...zonder personeel...
    Dit resulteerde op een dik uur wachten (stond ik dan met mijn goede intenties om 3 uur vantevoren aanwezig te zijn), omdat de check-in kennelijk pas open ging rond 9:40. Gemiste kans van Alitalia.
    {foto1}

    Enfin, 9:40, de check-in gaat open en we mogen door. De handbagage even laten bekijken (tot verbazing van de man achter de balie reisden we zonder checked baggage), de verplichte labels en tickets gekregen, om vervolgens onze weg te begeven richting security en de lounge. Gezien het relatief rustig was op de luchthaven, waren we al snel door de security check heen en begaven we ons door het doolhof richting de lounge. Wat dat betreft is Schiphol toch echt een stuk duidelijker. Zaventem lijkt wel gebouwd om zoveel mogelijk shops door te moeten lopen... na een labyrinth van ongeveer 10 minuten aangekomen bij de lounge. Gezien we SkyTeam vlogen, mochten we de Diamond Lounge in
    {Foto2}.
    Fijn om een lounge te hebben waar je een deel van de baan en de terminals kan zien. Bij goed weer kun je zelfs het Atomium in de verte spotten! Bijkomend voordeel is dat overal schermen hangen, zodat je je vlucht kan tracken.
    Qua voedsel was de lounge standaard (broodjes, vleeswaren, wat zoetigheden, wat fruit), qua drank was het een stuk uitgebreider, zeker qua bier, 5 verschillende soorten (waaronder ook de zwaardere bieren). Helaas was het amper half elf in de ochtend, dus dat ging hem niet worden.
    Wat ook opviel, was dat het meubilair weleens vervangen mag worden en het opruimen/schoonmaken van de tafels achterwege blijft. Hierdoor lijkt het erg chaotisch/slordig, wat jammer is, want het is best een mooie locatie.
    Ondertussen is de gate al 2x veranderd, wat niet echt veel goeds voorspelt. Wat ook opvalt is de geringe stroom aan vliegtuigen die de luchthaven verlaat, terwijl er toch nogal wat op de lijst staan.
    Zo rond 11uur begeven we ons naar gate. Daar wacht een schitterend Italiaans schouwspel, iedereen staat door elkaar te praten en voor de balie, maar geen orde te bespeuren. Ondertussen verstrijkt de inchecktijd en begint er zich de eerste vertraging te vormen (let wel, we hadden precies 75 minuten overstaptijd). Blijkt dat Swissport een "onaangekondigde" staking heeft gedaan tot 11 uur, dus er is geen enkele koffer geladen. Het was natuurlijk ook de goden verzoeken, vliegen met een Italiaanse maatschappij vanuit België...
    En natuurlijk flink balen, want Swissport en Alitalie hebben niets met elkaar te maken, dus de EC261 vlieger gaat dus in dit geval niet op.
    Uiteindelijk kan er dan toch geboard worden, met een half uur vertraging. Het boardingsprocess verloopt ook niet echt vlot, iedereen doet maar wat, aan Elite-Status of Business class wordt geen voorrang verleend. Slecht verhaal. Tot overmaat van ramp moet iedereen de bus in, lekker proppen.
    Het toestel is een standaard Airbus 320 voor European Business class, maar wat wel opvalt is dat de middelste stoel in de Business class omgetoverd is tot tafel. Best een goede vondst en zo ziet het er toch weer iets specialer uit dan als je met andere SkyTeam members vliegt binnen Europa. Dit blijkt overigens elke Alitalia vlucht op ons schema zo te zijn.
    {Foto 3/Foto4}
    Nadat iedereen eindelijk zijn plaats heeft gevonden, zijn we klaar om te gaan...maar toch niet helemaal, want degene die ons van de plaats af zou moeten duwen, eindigt zijn dienst om 12uur, dus weer een kwartier vertraging. Ondertussen lijkt het alsof we onze vlucht naar Valencia moeten gaan missen en een extra dag gedwongen in Rome verblijven.

    Enfin, we verlaten het regenachtige Brussel en vertrekken richting Rome. De vlucht zelf is eigenlijk best aangenaam, service is prima en het voedsel is goed binnen te houden ;). Ravioli met tomatensaus, een salade, een warm broodje en een creme toetje
    {foto 5}.
    Ondertussen passeren we de Alpen, wat deze dag een schitterend zicht is
    {foto 6}
    Aangekomen op FCO hebben we mazzel, in plaats van een standplaats ergens achterin op het terrein, krijgen we een plaats bij Terminal B. 14:30 staan we in de Terminal zelf, en onze vlucht vertrekt om 15:00. Rennen om deze nog te halen dus. Gelukkig zijn we precies op tijd en is het boarden nog niet gesloten. Bij het scannen van mijn ticket en paspoort gaat het echter mis, ik sta niet meer in het systeem.
    De agent gaat meteen bellen met (naar ik schat) de Alitalia desk op FCO en een kleine 10 minuten (ondertussen is iedereen al in de bus en staat de 2e bus al bijna vol) verder krijgen we onze nieuwe tickets. Alitalia bleek onze vlucht dus verplaatst te hebben van donderdag naar vrijdag, wegens de opgelopen vertraging.
    {foto7}.
    Wat ik me wel afvraag, had ik nu wel van EC261 gebruik kunnen maken, of waren het "buitengewone omstandigheden"?

    Hoe dan ook, het weer in Rome was ronduit ruk te noemen tot en met zaterdag, terwijl Valencia lekker warm en zonnig is, dus zat eigenlijk niet te wachten op te stranden op FCO.

    Na het verkrijgen van onze tickets is het dan zo ver, in de bus richting het vliegtuig naar Valencia. In totaal zijn er maar liefst 6 stoelen in de BC, de rest van het vliegtuig is EC. Het personeel weer vriendelijk en professioneel. De maaltijd is eigenlijk hetzelfde als de vorige, alleen de ravioli is vervangen voor lasagna. Als afsluiter mogen we nog kiezen tussen limoncello en grappa, ik kies voor de limoncello (het is immers alweer na 12en, dus dan mag het).
    {foto 8/9}
    Een dik uur laten komen we alweer aan op Valencia, en we vliegen keurig over de stad heen. Mooi gezicht om de "Cuidad de las Artes y las Ciencias" te zien, zeker gezien ons hotel daar ook is. Ook grappig om een hele drukke stad te zien, maar ook er exact naast gewoon boerderijen.
    Enfin, aangekomen op VLC, snel naar de uitgang en daar de metro pakken. Erg handig gedaan, de metro start gewoon vanaf het vliegveld, dus hoef je niet eerst een bus of taxi te pakken. Voor 20€ mag je 48uur lang gebruik maken van al het openbaar vervoer.
    Op naar het centrum van Valencia. Ookal is het na 5en, de zon is nog steeds op. Erg fijn, wat zuidelijker zitten dan Nederland. In het centrum van Valencia is wel een vreemd schouwspel te zien, gezien het kerst is, hebben ze een grote ijsbaan neergezet. De locals zijn erop aan het schaatsen met hun winterjassen en wanten aan, en uiteraard de mutsen op. Sta je dan, in je t-shirt bij 18 graden.
    {foto 10}
    De bus gepakt (note-to-self, gebruik voortaan enkel de GoogleMaps app, want Rome2Rio geeft ALLE lijnen aan, ook het nachtnet) richting het moderne gedeelte van Valencia (dat helaas niet aangesloten is op het metro netwerk, erg onhandig).
    Inchecken in het NH Las Artes, alwaar ik word geupgrade naar een Superior room op de 10e verdieping. Erg fijn :). Daarnaast staat er nog een flesje water klaar en ligt er een brief van de manager, die mij verwelkomt in het hotel.
    De kamer is zoals elke kamer in het NH, zakelijk en degelijk te noemen. Airconditioning werkt helaas niet, dus dan maar het raam open om wat koele lucht binnen te krijgen (ik slaap het beste bij 16 graden, of een vriezer, zoals mijn reisgenoten vaak zeggen).
    Het begint donker te worden en we krijgen honger, dus gaan we op verkenningstocht in Valencia. Wat opvalt is, dat zodra je uit de oude stad komt, het gehalte aan toeristen een stuk lager is. we lopen dus vooral tussen de locals. Mijn Spaans is gelukkig ok genoeg om mee te komen.
    Enfin, donderdag-vrijdag-zaterdag in Valencia, alwaar we genoeg gezien hebben (voor een korte impressie, zie de foto's).
    Aanraders zijn de oude stad (uiteraard), de klim in de toren (La Seu de Valencia), de markt (Mercat Central) en de stadiontour bij Mestalla.
    {Foto's Valencia}
    Dan is het zaterdag en tijd om weer terug te gaan naar de luchthaven. We zijn weer ruim op tijd en uiteraard is er bij elke SkyTeam partner iemand aanwezig, behalve Alitalia...Ongeveer 1:45u voor vertrek komen er dan eindelijk mensen. Gezien iedereen verkeerd staat (EC passagiers bij SkyPriority en BC passagiers bij de EC, mag iedereen even lekker wisselen (in plaats van dat ze de check-in balies zelf even wijzigen...)).
    Gezien mijn eerdere ervaring, vraag ik nog of we met SkioPriority ook gebruik kunnen maken van de fastlane bij de security. "Jahoor, geen probleem". Helaas werkt dat kennelijk alleen bij Iberia passagiers, want bij ons wordt de zuil rood en mogen we bij de gewone passagiers aansluiten. Gelukkig is het lekker rustig en zijn we binnen een kwartier aangekomen bij de lounge. Nu is de luchthaven van Valencia eigenlijk 1 grote hal, dus veel hoeft er niet gelopen te worden.
    De lounge is toegankelijk voor alle passagiers (er is maar 1 lounge op de luchthaven), dus iedereen mag de "Sala VIP Joan Olivert" in.
    Ik ben er al een aantal keer geweest en ik word er niet echt warm van. Geen uitzicht op de luchthaven zelf, het aanbod van drank (standaard) en eten(denk aan voorverpakte sandwiches bij het benzinestation) is relatief karig en verder zijn er eigenlijk weinig faciliteiten. De wifi werkt overigens wel redelijk snel en elke set stoelen is voorzien van plugs voor het opladen van je laptop, tablet of telefoon.
    {foto 11/12)
    Ondertussen is het alweer half zes, tijd om te boarden. De bordjes ontbreken voor SkyPriority en normaal, dus iedereen gaat maar een beetje staan waar ze willen. Lekkere chaos weer. Gelukkig gaat het boarden prima, waardoor we eigenlijk binnen 20 minuten in het vliegtuig zitten.
    14 business class stoelen, verder alle EC. Het is vrijwel dezelfde Airbus A320 als dat we op donderdag hadden, dus weinig nieuws te melden wat dat betreft.
    Het eten is weer bijna hetzelfde, alleen is de lasagne dit keer vervangen voor iets wat ik niet echt kan duiden. In Rome maar een slice pizza nemen ditmaal. Vanuit het vliegtuig valt nog wel een mooie zonsondergang te zien.
    Rond 20u komen we aan op FCO, alwaar we weer ergens achteraf worden geparkeerd. Het vliegtuig uit met bussen dus, hoera...je zou verwachten dat op de thuisbasis elke AZ vliegtuig toch op de terminal mag staan, maar niets is minder waar.
    {foto13/14}
    Na een ritje van ongeveer 5 minuten staan we op de terminal en gaan vanaf daar richting het station om de Leonardo Express te pakken richting Rome. Vergis je niet, het is nog een dikke 15 minuten lopen alvorens je op het station bent vanuit de terminal, dus zeker bij terugkomst moet je hier wel rekening mee houden.
    Voor 14€ per enkeltje ben je in ongeveer 30 minuten op Termini, oftewel hartje Rome. Je kunt overigens voor 8€ een "lokale" trein nemen, die in ongeveer 28 minuten op Roma Ostiense aankomt, waar je ook meteen de metro naar je bestemming kunt nemen. Mocht je aan de zuidkant van Rome zitten (waar bijvoorbeeld het Colloseum en het Forum Romanum te vinden zijn), dan is die laatste optie eigenlijk de beste. Beide treinen gaan minstens 1x per half uur.
    Gezien we de kosten laag wilden houden, kozen we voor een standaard hotel via booking, het DnB hotel. Bleek bij aankomst het Domus Nova Bethlem te zijn, wat toch weer een extra stukje Kerstsfeer brengt. De ochtend erop kwam ik in de gangen van het pand zelfs een aantal nonnen tegen. Wat wil je nog meer ;).
    Enige nadeel is dat de metro recht onder het hotel doorloopt, en dat merk je zodra deze voorbij komt. Denk aan 4 zware vrachtwagens die met 80 voorbij komen denderen op een keienweg, terwijl jij langs de weg zit op een stoeltje. Kamers zijn overigens ruim van opzet, hoge plafonds en recent vernieuwd. Dikke prima!
    Het voordeel van deze vlucht is dat je zowel in Valencia als Rome een paar dagen kunt hebben. Zodoende dat we de laatste vlucht van Rome naar Brussel pakten, waardoor je ongeveer 18 uur in Rome hebt. Genoeg om even de hotspots te pakken. Zoals eerder vermeld was het tot aan zaterdag slecht weer, en dat bleek ook wel toen we in Rome aankwamen. Het had er nog flink geregend, dus alles was nat, maar gelukkig was het zaterdagavond en zondag droog :).
    Voor 7€ een 24-uurs metrokaart gekocht en zodoende alle spots afgegaan. Mooi om de diverse bezienswaardigheden zowel s'avonds als bij daglicht te zien.
    Op Zondag natuurlijk als echte Katholiek bij de Paus op audiëntie geweest (of althans, naar de Sint Pieter in Vaticaanstad gegaan). Nog een bak koffie gedaan bij een van de café's aldaar (let op, ga NOOIT aan een tafel zitten, maar bestel gewoon aan de bar, scheelt een factor 3 qua prijs)
    {foto's Rome}
    Als laatste brachten we een bezoek aan de Spaanse trappen op zondagmiddag, om vervolgens weer richting de luchthaven te gaan. Alle OV-diensten deden het gewoon en derhalve waren we binnen 50 minuten (10 minuten Metro, 10 minuten lopen en 30 minuten trein) op de luchthaven. Hier waren gelukkig vrijwel alle balie's van Alitalia, dus hoefde er niet gewacht te worden op de check-in. Binnen no-time waren we door de security heen en mochten we ons begeven naar de lounge, die bij terminal D was, terwijl wij op B zaten. Reken op een dik kwartier lopen. Gezien we een Schengen vlucht hadden, mochten we de Alitalia Piazza Venezia in. Een behoorlijk nette lounge, uitzicht op de vliegtuigen aan de terminal (ik blijf wat dat betreft een klein kind), 2 douches en overal schermen met de vertrektijden er op. Voor koffie/thee/limonade (en sterkers) is er een speciale bar waar iemand de bestelling opneemt en voor je maakt. Verder zijn er wat hapjes die gekoeld klaarliggen en kun je flesjes spa blauw/rood pakken.
    Keurig verzorgd in ieder geval en gebruikte spullen worden ook in rap tempo opgeruimd.
    {Foto 15/16/17}.
    Na ongeveer een 45 minuten "loungen" konden we de trip van D terug naar B weer maken, om daar als Ryanair-vee weer de bus in te gaan. De boarding was wat vertraagd, vanwege het schoonmaken van het vliegtuig, maar bij aankomst lagen er nog kruimels op de stoelen en iets wat leek op flosdraad op de grond. Geen puike prestatie geleverd dus.
    De Airbus A321 was ingericht met 8 BC plaatsen en verder enkel EC. Rond 15:10 was het tijd om te vertrekken en vlogen we weer naar Brussel. Weet overigens wel dat bij geen enkele vlucht er in flight entertainment of WiFi was, dus neem je eigen Ipad mee (en prop die vol met films) als je iets wilt kijken.
    De maaltijd was eigenlijk wederom dezelfde als de vorige keer, alleen nu met een lasagne zoals ik hem zelf ook zou maken (chaos en onverzorgd dus :p). Biertje er bij, het was immers na 15u op zondag. Rond 4uur vlogen we boven de Alpen, alwaar er nog een paar foto's gemaakt konden worden (vond ik zelf). Omstreeks 17:30 waren we alweer op Zaventem. Snel bellen met het taxibedrijf om ons op te komen pikken (gezien we geen bagage hadden, hoefden we daar ook niet op te wachten). Zodoende rond 19u thuis, alwaar ik nog mooi Studio Sport mee kon pakken met mijn Opa :).
    Al met al een geslaagde trip, effectief 2 dagen Valencia, 1 dag Rome, 60 XP en 7766 miles.
    {foto's 18/19/20}
     
    teunemans, Johan10, VinceG en 28 anderen vinden dit leuk.
  2. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    794
    Trofeepunten:
    348
    Leuk hoor, zo'n uitgebreid verslag!
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Leuk verslag, klinkt als een goed weekend!
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  4. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Heerlijk zo'n winter onderbreking in het zuiden!
    Leuk verslag.
     
  5. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Bedankt voor het leuke uitgebreide verslag!! Ga de trip ook boeken denk ik ;-)
     
  6. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Bedankt voor het te delen!
    Ben van plan deze ook te doen, alleen baal ik van de lange stopover in Rome bij de terugvlucht, maakt het alleen maar duurder en heb nu niet echt nood aan om in Rome city te zijn :)
     
  7. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Thanks voor het verslag, maar één vraagje, waar zijn de foto's??
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  8. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Heel herkenbaar, alle dingen die je aanhaalt over VLC airport.
    Kom er zelf regelmatig, dus kan bevestigen dat jouw opmerkingen geen incidenten zijn:
    Fasttrack security: inderdaad: "no go".
    Boarding: vaak rommelig.
    Lounge: Niet open voor de eerste ochtenvluchten rond 06.00 uur.
    Geen toppertje, die luchthaven.
    Leuk verhaal verder.
     
    Goldfly vindt dit leuk.
  9. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Vraag voor jou en ook voor @Thijsk: Is het mogelijk om met Aliatalia daar een direct Turn-around te doen? Dus vertrekken op hetzelfde vliegtuig waar je mee aankomt?
    Als je uitstapt, sta je dan direct tussen de vertrekkende passagiers of word je ergens anders heen geleid? Is het een bus aankomst of krijgt AZ een gate?
    Veel dank voor het antwoord!
     
  10. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Nooit met Alitalia gevlogen op VLC, alleen KL/HV/UX/IB.
    Slechts een maal een bus aankomst gehad met IB uit MAD.
    Je wordt via de bagage banden naar landside geleid, dus je moet je rondje maken.
     
  11. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Thanks, is dat te doen in een kwartiertje met alleen handbagage, en zo rond 17:00 smiddags op doordeweekse dagen? Heb gehoord dat er geen priority security is voor Skyteam airlines?
     
  12. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Correct, je hebt geen Sky Priority bij security, ondanks dat de Sky Team check in agents dat wel beloven....(uit eerdere ervaring toen ik bagage incheckte)
    Ik vind een kwariertje erg kort eerlijk gezegd, dit kan namelijk precies de tijd zijn die je besteedt aan de security check, incl wachttijd.
    Ben je daar eenmaal voorbij dan sta je wel in enkele minuten aan de gate, de loop afstanden zijn te overzien.Ik vind dit een gok.
     
  13. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik zeg kwartier, maar de vlucht zou aan moeten komen om 17:05 en weer vertrekken om 17:55
     
  14. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Hoi @Goldfly,
    In principe zou je een turn-around kunnen doen, gezien je doorgaans op de terminal aankomt (dus geen aparte gang of iets dergelijks). Vergeet alleen niet dat je vlucht vanuit VLC pas laat in Rome aankomt, dus in principe moet je dan daar overnachten.

    1 disclaimer wel, soms krijgt AZ geen slurf, maar een plek ergens achter op het terrein, waardoor je met de bus gaat. De keren dat ik ging, was dat geen probleem en kwam ik alsnog op de juiste terminal aan (de departures hal, precies bij de gate waar het vliegtuig vanuit weg vliegt), maar het blijft een (klein) risico.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  15. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    dank voor jullie reacties!
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  16. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Nog mensen die in staat zijn om in FCO airport zelf te slapen of betalen jullie liever de hotelkosten? :). Iemand al ervaring met overnachting in FCO airport? De lounge gaat 's nachts dicht spijtig genoeg.

    @Ambtenaruh bv, wat is jouw plan voor deze trip?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  17. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Wij hebben in de buurt van de luchthaven een overnachting geregeld. We komen op zondagavond om 19.50 aan op FCO en gaan dan met Uber naar de B&B (kan ook anders maar prinsesje wil wat ze wil....). B&B l'ulivo Fiumicino. 1 kamer 1 nacht 69,- door mn vriendin gefixed. Volgende ochtend om 8.35 dan weer take-off naar BRU.
     
  18. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Er zit een Hilton vlakbij het vliegveld. Iets verder het Marriott, waar wij verbleven. Heb circa 75 euro betaald. Het transferbusje van Marriott staat voor terminal 3. Kost je 10 euro retour.
     
  19. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Zaterdagochtend. De wekker loopt voor de achtste keer. Ik wist dat ik niet veel tijd meer had door al dat "gesnooze" dus toch met al mijn moed maar opgestaan. Ik wist dat het een slecht idee was om Bobchauffeur te zijn voor een nachtje stappen in Brussel net de dag voor ik een vlucht moet nemen. Met slechts 1 uur slaap sta ik op en gooi ik wat spullen in een koffer. Gelukkig woon ik 10 minuten van Brussels airport. Ik haast me door de luchthaven richting de Diamond lounge. Als regelmatige bezoeker aan The Loft Star Alliance lounge, is deze lounge een lachertje. Oud meubilair en vuile tafels is wat me bijbleef.

    2.jpg

    Op de vlucht viel ik onmiddellijk in slaap. Ergens halverwege de vlucht maakt een steward me wakker. "Would you like to eat something?". Ik staar naar hem voor 10 seconden. Pas dan besefte ik dat ik op een vliegtuig zat en antwoordde ik "Yes please". Zoals gehoopt kreeg ik een Italiaans gerecht geserveerd. Ravioli die in kaas zwemt, maar eerlijk gezegd best lekker.

    7.jpg

    Na de maaltijd probeer ik mijn verloren slaap verder in te halen. Ik werd wakker van het gebons op de tarmac op Fiumicino. Dankzij free roaming toch snel mijn 3G opgezet en CheckMyTrip geopend. Oei, we hadden blijkbaar vertraging door de sneeuw in België dus moest ik me haasten voor vlucht 2. Ik kwam toe aan de gate en iedereen stond mooi waar die moest staan. Ik liep mooi door de SkyPriority-lijn en stapte als eerste op.

    4.jpg

    Ook hier zelfde service, zelfde broodje, zelfde salade maar het hoofdgerecht was nu lasagne, en het dessert was ook anders.

    3.jpg

    Aangezien de vorige vlucht een slechte referentie was i.v.m. service omdat ik altijd lag te slapen, lette ik er op deze vlucht wat meer op. Je maaltijd en je drankje met wat refills is wat je kan verwachten. Geen menukaart, predrink of een handdoekje zoals ik gewoon ben van bij Aegean. Echter, het eten vind ik zeker niet slecht. De business class cabine van Alitalia is allesinds veel leger dan Aegean.

    6.jpg

    Aangekomen in Valencia mijn koffer opgehaald, een TuIN kaart gekocht en deze opgeladen voor €20 om richting de Holiday Inn Express te gaan. Na wat sightseeing moest ik de dag erop weer naar de luchthaven. Aan de check-in balie, die 2 uur voor departure openging, kon ik gemakkelijk de SkyPriority-lijn gebruiken en mijn bagage doorchecken naar Brussel, ondanks dat ik 12u layover had in Rome. Snel naar de fast lane gelopen om de lounge te checken. Mijn ticket gaf een rode indicatie. De man die aan het poortje stond staarde naar mijn boarding pass en al snel liet hij mij verder gaan.

    8.jpg

    De lounge vond ik op zich wel leuk. Gewapend met een paar Cola Zero's en een pakje Mongolenboterhammen (zoals wij Belgen het noemen) naar de vergaderruimte gegaan om wat werk te leveren op mijn laptop.

    10.jpg

    Ietsje later was het al tijd om te boarden. Ook met deze vlucht sloeg ik erin om via SkyPriority als eerste te boarden. Ditmaal was de vlucht iets intenser. De turbulentie was zo erg dat de helft van de cabine aan het schreeuwen was tijdens heftige dalingen... Tijdens het opstijgen. Ook hier kreeg ik de ravioli geserveerd en voor ik het wist daalden we al terug om te landen in Fiumicino. Zeer vreemd aan Fiumicino is dat je aan een connector tube uitstapt, maar de trappen naar beneden moet nemen om vervolgens de bus op te gaan. Zo gierig als ik ben, weigerde ik een hotelkamer te boeken voor mijn 12 uur durende layover. Gewapend met mijn boarding pass ging ik naar de Alitalia lounge. De mevrouw aan de balie verwelkomde me. Het is deze dame dat me 3 uur later ook buitengooit. De lounge sluit immers om 23u, maar om 22u45 waren ze het al beu. Geen probleem, want persoonlijk vond ik dit toch een "kutlounge". bijna alle hapjes hadden vis en al het brood was lekker uitgedroogd. De layout van de lounge had geen logica. Enkel de bar waar je je drank moet bestellen was een leuke meerwaarde.

    12.jpg 13.jpg

    Voor gesloten lounge stond ik rond mij te staren. Ik ging vervolgens op jacht naar een slaapplaats. Fiumicino doet er alles aan om je niet te laten slapen op stoeltjes. Gelukkig vond ik een sweet spot in een verborgen hoekje aan de B gates. Hier lig ik dan, enerzijds denkende "shit, ik ging dit kort houden", anderzijds wetende dat ik hier tot minstens 5 uur moet blijven liggen en dat al mijn weekends er tot eind maart zo gaan uitzien. Onvoorbereide/ongeplande trips als deze zijn een van de dingen die me voldoening geven in het leven, hoe raar ik ook klink. Welterusten.

    14.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    vkpeter, Roberto, michiel1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Leuk verslag, maar ehm, AL je weekenden tot eind maart?!
     
    Roberto, Vakantieman en Ambtenaruh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina