Reisverslag AMS-CDG-PMI-MAD-CDG-AMS met Skyteam EBC

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door MilesHunter, 11 dec 2018.

  1. MilesHunter

    MilesHunter Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    311
    Trofeepunten:
    63
    Aangezien ik ruim 3 uur moet wachten in Madrid MAD voor de transfer naar Parijs CDG besluit ik een reisverslag te maken van deze trip. Het betreft een retour AMS - PMI in Europe Business waarmee ik 62 XPs verdien. We reizen graag naar Palma en omdat ik Skyteam Platinum ben en wil blijven jaag ik graag op XPs tegen een goede prijs. Ik kijk regelmatig op de KLM app voor aanbiedingen en zo vond ik ook dit ticket voor 425 euro. Heenreis via CDG en terug via MAD en CDG. Met 3 verschillende maatschappijen dus ook leuk om een keer te vergelijken.

    Vertrek uit Amsterdam.

    De vlucht vertrekt vroeg en aangezien we in Limburg wonen besluiten we de avond ervoor af te reizen naar Schiphol en te overnachten in het Sheraton op Schiphol. We gaan met de trein en die stopt onder de vertrekhal. Je hoeft alleen nog even met de roltrap omhoog. Het Sheraton ligt op een paar minuten lopen van de vertrekhal en de wandeling ernaar toe is geheel overdekt. Geweldig. De kamer is modern ingericht en prima voor 1 overnachting, niets mis mee!

    Altijd lekker als je Sky priority reist via Amsterdam. Er zijn veel balies beschikbaar en we zijn er zo door. Even opletten: na de sky priority balies moet je - als je binnen Schengen reist - op de begane grond blijven voor de Security check. Reis je internationaal dan ga je met de trap omhoog voor de Security check. Je komt ook bij een andere Skyteam lounge uit, namelijk lounge 25. Reis je internationaal dan kom je in Crown lounge 52 terecht. Ik heb beide lounges al meerdere malen bezocht en vind de verschillen onderling klein. Lounge 25 lijkt mij groter dan lounge 52 maar de inrichting en het aanbod aan hapjes en drankjes is identiek.

    Na wat versnaperingen is het tijd om te boarden. Zowel de vlucht naar CDG als de
    volgende naar PMI zijn met Air France. Het betreft 737’s en dan heb je een rij van 3 stoelen waarbij in Business de middelste vrij wordt gehouden waardoor je meer ruimte hebt. De vlucht van Amsterdam naar Parijs is kort en er is net voldoende tijd voor een drankje en een klein ontbijt. Gelukkig hadden we al wat in de lounge genuttigd want het stelt niet veel voor. De overstap in CDG is helaas te kort voor een bezoek aan de lounge. We moeten meteen doorlopen naar de gate. De vlucht van CDG naar PMI duurt wat langer en de lunch was aanmerkelijk beter dan het ontbijt. Op deze vlucht is de stewart ook erg vriendelijk en behulpzaam.

    Palma de Mallorca.

    Palma is een leuke stad met veel historie in de oude binnenstad. De taxi rit van het vliegveld naar het centrum kost rond de 20 euro. De kathedraal en het voormailg paleis liggen in het centrum aan de zee en aan de haven wat een mooi plaatje oplevert. Trek goede wandelschoenen aan want de wandeling van de ene kant van de haven naar de andere kant tot aan Portixol duurt al gauw 2 tot 3 uur! De haven is erg groot en deels loop je ook langs het strand.
    Ook voor de shoppers heeft Palma veel te bieden, in en om het centrum liggen vele winkels waaronder ook de grote keten El Corte Ingles maar ook luxe merken als Louis Vutton.

    We verbleven in 1 van de boutique hotels die de laatste jaren in opkomst zijn. Deze kleinschalige hotels zijn hier veelal gevestigd in historische panden en je hebt er diverse in Palma. Ze hebben 4 of 5 sterren en zijn luxe en uiteraard ook duurder. 2 van deze hotels zijn Posada Terra Santa en Can Alomar. Posada ligt iets buiten het centrum maar heeft wel een sauna voor prive gebruik ter beschikking. Can Alomar heeft dit niet maar ligt in het centrum bijna tegenover het paleis en in een fantastisch pand boven Louis Vutton met mooie terassen en schitterend uitzicht op de wandelpromenade voor de deur. Ook is er een taxi standplaats voor de deur. Beiden hebben een restaurant waar je heerlijk op niveau kunt eten.

    Houd je meer van de tentjes waar vooral de locals komen dan moet je even zoeken maar in het centrum is dit onze top 3: Bar Espana (tapas) en La Cuadra del Mano (gril) zijn kleine en informele tentjes waar de eigenaar nog amper Engels spreekt en je voor heel schappelijke prijzen kunt eten en drinken. Can Eduardo (vis) is wat formeler en duurder en ligt verscholen in de oude haven. Een andere topper voor vis en paella is Peix Vermell, ook in het centrum. Kijk maar eens op Tripadvisor voor de recensies, al deze tentjes scoren uitstekend! Wat wel opvalt is dat Palma nog toeristischer is geworden de laatste jaren, er lopen diverse grote groepen toeristen die van de cruiseschepen komen. Er liggen regelmatig 2 tot 3 grote cruiseschepen in de haven en daar speelt men op in. Gelukkig houdt men de bouw er wel laag (er zijn geen skyscrapers zoals in Benidorm) waardoor het zijn charme nog behoudt.

    De terugreis.

    Helaas is het weer tijd om huiswaarts te gaan. De 1e vlucht brengt ons van PMI naar MAD met Air Europa. Er is slechts 1 sky priority balie open en het inchecken duurt ook behoorlijk lang. Nog even snel een blik in de lounge werpen want de lounge ligt vlak bij de gate. De lounge oogt nieuw en fris en er is verder niemand. Dit ligt niet aan het tijdstip van 10u smorgens maar gewoon omdat er minder (sky prio) reizigers zijn vanaf PMI denk ik. Het aanbod hapjes en drankjes is minimaal en we nuttigen enkel een kopje koffie. Dan boarden. Ik heb eerder goede ervaringen gehad met AE maar het viel deze keer wat tegen. We vlogen met een oudere Embrear en de stoel opstelling is 2-2 dus je zit exact hetzelfde als in Economie. Voor het ontbijt kunnen we kiezen uit een verpakt broodje of een zakje chips. Om toch het gevoel te creeren dat we in Business zitten bestellen we een Freixenet cava .

    We hebben een paar uur te overbruggen in MAD en gaan naar de lounge die ook hier vlak bij de gate ligt. Je kan er warme en koude hapjes en een drankje nuttigen. De stoelen zitten prima en het uitzicht over de luchthaven is mooi. In de ruim 2 uur dat wij er zaten werd er echter niets opgeruimd en dat geeft een rommelige indruk. Overal bordjes, bestek, glazen en bekers. Maar al met al zeker geen verkeerde lounge om even te vertoeven. Er is zelfs een speelhoek voor de allerkleinsten met speeltoestellen en dat heb ik nog niet eerder gezien in een lounge.

    De volgende vlucht brengt ons van MAD naar CDG met Air France. Het betreft een 737 met een 3-3 opstelling dus wat meer ruimte. Aan boord wordt een lunch geserveerd die beter is dan het ontbijt van AE.

    Bij aankomst op CDG valt op dat deze lounge in dezelfde terminal ligt en wederom vlak bij de gate. Dus ook hier gaan we even naar binnen. Het is een veel kleinere lounge dan op MAD en lijkt qua grote meer op die van PMI. Hij zit wel helemaal vol. Toch ergens achterin nog 2 stoeltjes gevonden. Het aanbod hapjes en drankjes lijkt iets minder dan MAD maar voor een snelle hap en een drankje is het prima.

    Het laatste stuk brengt ons van CDG naar AMS met KLM. Een 737 met 3-3 opstelling dus ook hier wat meer ruimte. De vlucht duurt slechts 50 minuten maar er wordt wel een maaltijd gerserveerd in de overigens volle EBC. De stewardess heeft het zichtbaar moeilijk en krijgt alles maar net op tijd gedraaid. De maaltijd is overigens veel beter nu dan het tasje met een broodje en een water die je voorheen kreeg in de EBC.

    Mijn volgende trip in december gaat naar Alicante in EC met KLM, simpelweg omdat BC veel te duur was voor die trip: EC kostte iets van 125 euro en BC iets van 1.100 euro. Dat is de extra XP’s niet waard. Bovendien kan ik als Platinum lid gratis naar EC Comfort upgraden.

    In februari gaat de reis nog naar Miami via Brussel-Amsterdam-New York in BC. Met deze trip stel ik mijn Platinum status meer dan veilig voor het komende jaar en begint de ‘hunt’ voor de XPs opnieuw.

    Ik hoop dat je dit verslag nuttig vond en ik wens iedereen alvast veel reisplezier voor het nieuwe jaar!
     
    Roberto, Flying doc, SvnKngs en 25 anderen vinden dit leuk.
  2. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Leuk verslag! Dank je wel!
     

Deel Deze Pagina