(Reguliere) stoelreserveringen bij KLM niet langer gratis voor alle klanten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door STH1984, 16 nov 2015.

  1. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Bron: http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/on_board/your_seat_on_board/select_your_seat.htm

    Kosten & kortingen
    U kunt uw stoel aan boord van uw KLM-vlucht kosteloos reserveren of wijzigen op KLM.com of via de KLM app. Economy Comfort-stoelen, stoelen met extra beenruimte en voorkeursstoelen kunnen tegen bijbetaling worden gereserveerd. Lees meer over het kiezen van meer comfort.

    Voor KLM-vluchten van en naar Azië (met uitzondering van India), Zuid-Amerika en het Caribisch gebied die zijn geboekt op of na 1 december 2015 en vertrekken op of na 26 januari 2016 geldt het volgende:

    • Vóór het inchecken kunt u voor EUR 20 (per enkele vlucht) een standaardstoel reserveren.
    • Tijdens het inchecken kunnen standaardstoelen gratis worden gereserveerd.
    • Economy Comfort-stoelen, stoelen met extra beenruimte en voorkeursstoelen kunnen op deze KLM-vluchten tegen bijbetaling worden gereserveerd. Lees meer over het kiezen van meer comfort
    Of het kiezen van een stoel gratis of tegen bijbetaling is, hangt af van een aantal factoren, zoals het type stoel, uw tickettype, uw reisklasse en of u alleen of als gezin reist. Hieronder vindt u alle uitzonderingen en kortingen.

    Reizigers in Business Class
    Het kiezen van een stoel in KLM Business Class is altijd gratis.

    Flying Blue-deelnemers
    Deelnemers aan Flying Blue en SkyMiles profiteren, afhankelijk van hun deelnemersniveau, van diverse voordelen en kortingen:

    Ivory-deelnemers:

    Op de meeste KLM-vluchten kunt u kosteloos standaardstoelen reserveren. Extra comfortabele stoelen kunnen tegen bijbetaling worden gereserveerd. Voor KLM-vluchten van en naar Azië (met uitzondering van India), Zuid-Amerika en het Caribisch gebied die zijn geboekt op of na 1 december 2015 en vertrekken op of na 26 januari 2016 geldt het volgende:

    • Gratis keuze uit standaardstoelen tijdens het inchecken: vanaf 30 uur voor vertrek (vanaf 24 uur voor vluchten van of naar de Verenigde Staten)
    • Voor het inchecken begint: reservering van standaardstoelen tegen bijbetaling
    • Reservering van Economy Comfort-stoelen, stoelen met extra beenruimte en voorkeursstoelen tegen bijbetaling – altijd mogelijk via KLM.com
    Silver-deelnemers:

    Op de meeste KLM-vluchten kunt u kosteloos standaardstoelen reserveren. Bovendien krijgt u 25% korting op extra comfortabele stoelen. Voor KLM-vluchten van en naar Azië (met uitzondering van India), Zuid-Amerika en het Caribisch gebied die zijn geboekt op of na 1 december 2015 en vertrekken op of na 26 januari 2016 geldt het volgende:

    • Gratis keuze uit standaardstoelen voor iedereen in uw reisgezelschap
    • 25% korting op Economy Comfort-stoelen, stoelen met extra beenruimte en voorkeursstoelen
    • Altijd mogelijk via KLM.com
    Gold-deelnemers:

    Op de meeste KLM-vluchten kunt u kosteloos standaardstoelen reserveren. Bovendien krijgt u 50% korting op alle extra comfortabele stoelen. Voor KLM-vluchten van en naar Azië (met uitzondering van India), Zuid-Amerika en het Caribisch gebied die zijn geboekt op of na 1 december 2015 en vertrekken op of na 26 januari 2016 geldt het volgende:

    • Gratis keuze uit standaardstoelen voor iedereen in uw reisgezelschap
    • Gratis reservering van voorkeursstoelen
    • 50% korting op Economy Comfort-stoelen en stoelen met extra beenruimte
    • Altijd mogelijk via KLM.com
    Platinum- en SkyMiles Diamond-deelnemers:

    Op de meeste KLM-vluchten kunt u kosteloos standaardstoelen en extra comfortabele stoelen reserveren. Voor KLM-vluchten van en naar Azië (met uitzondering van India), Zuid-Amerika en het Caribisch gebied die zijn geboekt op of na 1 december 2015 en vertrekken op of na 26 januari 2016 geldt het volgende:

    • Gratis keuze uit standaardstoelen voor iedereen in uw reisgezelschap
    • Gratis reservering van Economy Comfort-stoelen, stoelen met extra beenruimte en voorkeursstoelen
    • Altijd mogelijk via KLM.com
    Fully Flexible-tickets

    Met een ticket waarmee u uw reis kunt wijzigen en/of annuleren (tarieftypes Y, B of M), kunt u ook kosteloos en op ieder gewenst moment standaardstoelen selecteren. Weet u niet zeker welk tickettype u heeft geboekt? Log dan in bij Mijn Reis en ga naar 'Selecteer stoel' om te kijken of u voor deze stoel moet betalen.
     
  2. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    40 euro voor een retour vind ik redelijk veel geld?
     
    Flying doc en RSC09 vinden dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    En dan vinden ze het gek dat steeds meer reizigers voor de ME3 kiezen. Race to the bottom dit.
     
    Mike vindt dit leuk.
  4. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    20 euro per leg vind ik ook veel geld, maar helaas lijkt dit wel 'standaard' te zijn... Voor LX long haul vluchten betaal je 24 euro per leg en bij LH zelfs 25 euro per leg...

    Natuurlijk vind ik dit wel een enorme achteruitgang voor de algehele klantervaring... Wel 'leuk gebracht' onder het mom van 'dit gaat het voor Flying Blue Elite (Plus) allemaal veel beter maken'... :confused:
     
  5. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    In principe is het ook een verbetering voor FB members. Aangezien je op deze manier als je economy vliegt je meer een garantie hebt om niet in het midden te zitten als een vlucht snel word volgeboekt.

    Helaas wel één van de maatregelen die KLM dichter bij een LCC plaatst zonder dat de kosten (ooit) omlaag gaan.
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Je moet er tegenwoordig wel heel snel bij zijn dan. Straks is de gratis stoelselectie beschikbaar, mag je ook nog eens extra betalen voor een 'voorkeursstoel' omdat de weinige gratis stoelen al weg zijn. :confused:
     
  7. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Maar zoals altijd 'verbetert' KLM het door het in principe te verslechteren. Betalen voor iets dat eerst gratis was is iets anders dan echt nieuwe services toevoegen.
     
    high_class en STH1984 vinden dit leuk.
  8. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Het is in ieder geval nog niet zo prijzig als bij British Airways.
     
    DirkOnTour en jongesander vinden dit leuk.
  9. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Tja, ik kan als FB Gold toch niet klagen over deze maatregel denk ik.
     
    WorldTraveller, high_class en Flying doc vinden dit leuk.
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Volgend jaar ook voor Europese vluchten.
     
  11. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    531
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Balen dit. 40 euro is inderdaad veel geld..
    Op SocialMedia ook niet heel veel positieve berichten
     
  12. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Als Skyteam Elite+ lid (bij AZ) mag ik ook de normale tarieven gaan betalen volgens het social media team van KLM. Vind € 40,- ook onnodig veel geld.
     
  13. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Inderdaad! Jammer dat ze niet naar je alliantiestatus kijken.
     
  14. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Dat ze niet naar Alliance status kijken vind ik ook wel raar. Toch hoor je mij, als FB gold, niet klagen over deze regel zeker in de zomervakantie gaat dit echt een vooruitgang zijn.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  15. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Doen ze bij LH /LX ook niet; daar moet je ook Miles & More status hebben, anders (bv. met een TK Elite) gewoon betalen! Alleen bij OneWorld heb ik ervaren dat ze alliantiewijd erkenning geven aan status bij het vooraf reserveren van stoelen (bv. bij Iberia gratis stoelselectie met een AB Gold kaart).
     
  16. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ja, maar ook niet overal. Met AA status stoelen kiezen op bijvoorbeeld een deep discount JAL vlucht is een drama.
     
  17. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    C'est la vie. Blijkbaar is dit de richting de KL/AF op wil met een bijbehorende loyaliteit. Ik vraag me af of dit meer of minder high revenue guests gaat opleveren. Volgens mij zal het voor hen niet veel verschillen. Ik heb liever dat men deze actie doorvoert om meer revenue te genereren versus meer stoelen per kist.
     
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Ik vind het vooral erg vervelend voor vluchten uit het (verre) buitenland. Op vakantie kan je moeilijk plannen om bij T-30 in te checken. Door de late/vroege tijden of door gebrek aan internet.
     
  19. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    of Economy flex ticket aanschaffen ;)
     
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ik heb dat gisteren ook ergens gelezen, maar kan het nu niet meer terugvinden. Waar heb jij het vandaan?
     

Deel Deze Pagina