Vanmorgen vloog ik met Wizz van Boedapest naar Eindhoven (dat was al niet heel prettig). Maar tijdens het taxiën klonk er ineens een raar geluid. Ik dacht 'dat zal wel alleen tijdens het taxiën zijn', maar dit geluid bleef tijdens de hele vlucht. Er waren nog mensen die het aan de stewardessen gingen vragen, maar die wisten het zelf ook niet echt en zeiden:' niks aan de hand'. Ik ben zelf wel erg nieuwsgierig of een van jullie weet wat het is. Ik heb een kort filmpje gemaakt waarin je het geluid hoort (beetje een geluid alsof je aan het zagen bent).
Ik dacht in eerste instantie dat ik een hond hoor blaffen Dat geluid hoor je ook bij de flaps maar dat lijkt me niet logisch. Misschien een motor in het ruim die een soort van doordraait om een deur dicht te houden. Maar goed als het 1 van bovenstaande opties zou zijn dan neem ik aan dat er wel ergens in de cockpit een lampje gaat branden..
Wat jullie horen is de PTU oftewel de power transfer unit. Dit apparaat vind je in meerdere toestellen maar alleen in de A320 modellen hoor je het "blaffende" geluid. Normaal zorgt een vliegtuig motor zelf voor de hydraulische druk. Echter komt het tijdens bijvoorbeeld het taxiën voor dat er maar 1 motor draait om fuel te besparen. Om dan toch voor hydraulische druk te zorgen in het andere systeem wordt een PTU gebruik. Wanneer deze pomp aanslaat hoor je het blaffende geluid
Dankjewel! Gelukkig duurde de vlucht maar 1,5 uur. Lijkt me best vervelend als je dit geluid zou moeten aanhoren op een long-haul flight. Of vliegen deze A320 modellen alleen korte afstand vluchten?
De Airbus A320 is voor de short-haul vluchten, maar kan incidenteel zoals BA met zijn all business doet, ook gebruikt worden voor vluchten zoals LCY-JFK (laatst werd daar toch een A318 voor gebruikt?). Meestal is long-haul een A330, B767, B777 of B787.
Is inderdaad uitsluitend een A318, met outbound een fuelstop (+ US Cutsoms) te SNN, anders valt ie stil onderweg
Ik heb dit schurende geluid eigelijk alleen nog maar na aankomst of net voor vertrek gehoord, nooit in de lucht. Hoor het vooral na aankomst net voordat de motors stilgelegd worden en idd alleen bij A320's.