Qatar Airways A380 First class DOH - BKK

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Stef, 23 okt 2015.

  1. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Inleiding
    Een aantal maanden geleden heb ik via een bonus actie op het kopen van GOL Smiles een First Class ticket DOH - BKK kunnen bemachtigen. De vlucht vond plaats op 16 october. Het is voor mij de eerste keer dat ik in First (of zelfs business) heb gevlogen.

    Mijn reis is begonnen in Amsterdam waar ik een door middel van een KLM award flight naar DOH ben gevlogen. In Doha had ik een overstap van +- 3.5 uur naar de volgende vlucht, DOH - BKK in First. Ten slotte ben ik met Thai Airways van BKK naar CNX gevlogen. Deze review gaat uitsluitend over de First Class experience DOH - BKK.

    Het is tevens mijn eerste review hier. Tips zijn welkom! Ik heb nog veel vluchten en reizen in de planning staan (met name in Azie. Op deze vlucht heb ik niet veel aandacht besteed aan het reviewen zelf, maar dit zal ik later wel gaan doen. Hopelijk heb ik tegen die tijd ook een fatsoenlijke camera..

    Aankomst Hamad airport
    Na een vlucht van +- 5.5 uur met KLM in economy comfort ben ik aangekomen in Doha. Dit was ook de eerste keer dat ik met economy comfort vloog en dit beviel prima. Maar tijdens de vlucht zat sowieso alles mee. Gezellige medepassagiers en ondanks het volle toestel was de service goed en snel.

    [​IMG]

    Eenmaal buiten was het even zoeken waar ik naartoe moest. De tickets zijn los geboekt en ik wist niet zeker of ik bij transfers of arrivals moest zijn. Ik ging ervan uit dat ik zelf mn koffer moest halen om vervolgens opnieuw in te checken. Dit bleek echter niet nodig. Door het personeel werd ik doorverwezen naar de first en business transfer balie. Hier werd alles voor me geregeld en 15min later stond ik in de lift naar de lounge!

    Lounge
    [​IMG]

    Zoals gezegd ben ik nieuw in het frequent flyer wereldje en ik was nog nooit eerder in een first/business lounge geweest. Vergelijkings materiaal heb ik dus niet. De lounge zag er in mijn ogen prachtig uit en vooral erg groot. Na wat rond gekeken te hebben heb ik in het a la carte restaurant wat gegeten (kebab) en gedronken (krug). De kebab was niet bijzonder. De krug heerlijk!

    [​IMG]

    Het restaurant zat behoorlijk vol rond de tijd dat ik er was (6 uur s’avonds). Er was dan ook niet overal plek en ik kreeg gezelschap van iemand die toevallig in de airline business werkt en in Doha moest zijn. Deze man heeft onder andere voor Qatar, KLM en British Airways gewerkt en vliegt inmiddels alleen nog maar in First. De perfecte persoon om even een babbeltje mee te maken dus!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat me verder opviel was dat er enorm veel personeel aanwezig was overal. Mijn champagne werd continu bijgevuld en zelfs in de wc stond 2 man personeel. De kebab die ik heb besteld kreeg ik na een minuut of 20. Prima dus.

    De vlucht
    Na +- 2.5 uur was het tijd om richting het vliegtuig te gaan. Onderweg nog even het gloednieuwe vliegveld bewonderd (en de mclaren..) om snel door te gaan naar het vliegtuig. Eenmaal aangekomen werd me gelijk verteld dat ik vandaag de enige first class passenger was. Prima!

    [​IMG]

    Eenmaal aangekomen bij mijn stoel was het eerste wat me op viel hoe enorm ruim alles was. Een hele aparte ervaring om zoveel ruimte te hebben als je alleen nog maar economy hebt gevlogen. Vorig jaar zat ik ook in de A380 (Emirates naar Bangkok) alleen dan in Economy. Dat vond ik al indrukwekkend in vergelijking met wat ik gewend ben..

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik werd bediend door Tania die door gebrek aan andere passagiers genoeg tijd had om even te blijven hangen voor een praatje. Tania komt oorspronkelijk uit Bangkok en aangezien ik nu in thailand woon hadden we genoeg om over te praten. Ondertussen werd door iemand anders van de staff een schoteltje warme nootjes en een glaasje krug gebracht. Tevens werd mijn bestelling opgenomen voor het eten na takeoff.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Op advies van Tania is dit het geworden:

    Vooraf: Oscietra caviar (met vodka)
    Main: Marinated lamb with rosemary jus (met rode wijn)
    Desert: Tarte chocolat (met champagne)

    De kaviaar was voor mij de eerste keer. Heel eerlijk gezegd vond ik het niet super bijzonder. Lekker was het wel maar ik zou het niet zelf bestellen in een restaurant. De kaviaar kwam met toastjes en kleine pannenkoekjes. Daarbij een bakje met stukjes ei (wit en geel), rode uitjes en room. Op aanraden van Tania kwam er ook een glaasje vodka bij.

    [​IMG]

    Voor het hoofdgerecht kreeg ik de lam voorgeschoteld. Dit was zeker de highlight van het eten aan boord. Het gerecht was zoals in een restaurant en uiteraard niet te vergelijken met economy.

    [​IMG]

    Toen het nagerecht geserveerd werd zat ik al behoorlijk vol en begon ik de alcohol ook goed te voelen. Na 4 glazen champagne, 2 glazen wijn en een glas vodka ook niet zo gek hehe. Toch heb ik het desert, de chocolade taart, op kunnen krijgen. Ook hier was het weer vergelijkbaar met een goed restaurant.

    [​IMG]

    Na het 3 gangen menu was de vlucht alweer 2.5 uur onderweg. Hoog tijd om het een en ander uit te proberen. Het entertainment systeem is fantastisch met veel keus en het werkt allemaal soepel met de touchscreen afstandsbediening. Ik heb verder niets gekeken en alleen gebruik gemaakt van de vluchtinformatie.

    Op de vlucht was ook internet aanwezig. Dit werkte prima in het begin, maar boven india was er geen verbinding meer. Later hoorde ik dat dit komt door regels van het land zelf en dat onboard internet niet is toegestaan boven India.

    Het toilet was ook mooi..

    [​IMG]

    Zo’n 3.5 uur in de vlucht werd ik door Tania uitgenodigd om de bar van dichtbij te bekijken. Ik was van plan om 1 drankje te doen en dan nog even te slapen voor we aan kwamen in Bangkok. De bar was leeg maar de barman was erg gezellig. Het personeel had het niet druk dus er kwamen er nog 3 een praatje met me maken. De gesprekken gingen over vliegen en reizen, mijn favoriete onderwerpen! Super gezellig uiteindelijk. De tijd vloog (hehe) voorbij en voor ik het in de gaten had was het al bijna tijd om terug te gaan naar mn stoel voor de landing. Maar niet voordat ik een kaasplankje met port als ontbijt kreeg aan de bar. Eigenlijk had ik helemaal geen honger en was ik inmiddels een beetje misselijk van de alcohol, maar volgens Tania moest ik het proberen. Vooruit dan maar..

    [​IMG]

    Na het kaasplankje (vergeten foto te maken) was het toch echt tijd om terug te gaan naar mn stoel. Eigenlijk heb ik helemaal niet het idee gehad dat ik aan het vliegen was. Bij aankomst kreeg ik nog een pyjama en slippers aangeboden en ook de amenity kit heb ik mee kunnen nemen (mooie souvenirs!). De pyjama dus niet nodig gehad aangezien ik niet geslapen heb. Volgende keer maar dan.

    Ook nog snel even wat facebook informatie uitgewisseld met Tania (altijd handig). Tania was ervan overtuigd dat ze me terug ging zien. Ik denk dat ze gelijk gaat krijgen!

    Inmiddels aangekomen in Bangkok kon ik uiteraard direct doorlopen en ook mn koffer lag al op de band toen ik aankwam. normaal ben ik wel een uur kwijt om door de douane/immigratie te komen in Bangkok. Nu duurde het 5 minuten!

    De hele ervaring was voor mij onvergetelijk en de perfecte start van mijn langdurige verblijf in thailand. Vooral het personeel heeft indruk op me gemaakt. De service was perfect, en het personeel erg vriendelijk. Ik had nooit verwacht dat ik de halve vlucht aan de bar zou staan met de stewardessen. Bij aankomst was ik behoorlijk aangeschoten en was ik erg blij met de hotelkamer in het Novotel waar ik kon wachten op mijn volgende vlucht naar Chiang Mai (10 uur later). Ik heb gold status bij Accor maar hier merkte ik helaas weinig van. Maar dat is een ander verhaal. Mijn dag kon sowieso al niet meer stuk!
     
  2. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Leuke review Stef! :)
     
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Mooie First review! Leuk, zo is het een tijdje stil qua reisverslagen, en zo een paar achter elkaar.
     
  4. Ivooss

    Ivooss Newbie

    Berichten:
    92
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Nice one! Leest lekker weg:)
     
  5. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Wow Stef ! wat een leuk enthousiast verhaal. het level is een groot avontuur dat is wat ik lees. laat je nog weten of het wat wordt met Tania ?
     
    Stef, SVDH en SvnKngs vinden dit leuk.
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.692
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Leuke review!
     
  7. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Leuke review!

    Had je de vlucht die rond 01:00 vertrekt? (het was zo donker in de cabine!) Ik ga 'm ook vliegen, en ga dan ook filmen, maar dan heb ik wel wat meer licht nodig :)
     
  8. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Hehe tnx. Met handig bedoelde ik in dit geval dat ze veel tips voor me had en kennissen met een duikschool op Koh Tao. Ik was al van plan om mn duikbrevet op Koh Tao te halen ergens in de komende maanden dus dat komt goed uit. En ik vlieg vast nog wel een keer met Qatar (al is het economy). Dan probeer ik het wel zo te plannen dat zij dan ook werkt ;)

    Tnx! Ik had de vlucht van 21:00 uur. Het was inderdaad vrij donker. Ik heb zelf ook gefilmd maar hier was helaas vrij weinig op te zien. Verder had ik alleen een iPhone 5s bij me die niet ideaal is voor low light. Het lijkt dus donkerder dan het is.

    Cool dat je ook gaat! Wanneer is je vlucht?
     
  9. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Leuke review met foto's, zeggen meer dan een video zeker omdat het verhaal erbij zit :)
     
    Flying doc en WorldTraveller vinden dit leuk.
  10. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Gaaf jou review. Vliegen zelf in maart-april business-first doha-bkk vice versa. Kijken er steeds meer naar uit mede dankzij jou. Doen Tania wel de groeten!
     
    Lionell vindt dit leuk.
  11. Wes

    Wes Blue Tier

    Berichten:
    142
    Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    128
    En dan een review hoe je bij de Mile High club bent beland. :p
     
    Stef vindt dit leuk.
  12. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Wat heerlijk om te lezen. Een opmerking; champagne met kebab, shame on you! Die druiven zijn niet voor niets gestorven ;)
     
    Valentijn, Stef, Lionell en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Hahah ja I know. Nu moet ik wel zeggen dat ik de champagne al had voor ik uberhaubt de keuze had gemaakt om wat te gaan eten ;)
     
    Lionell vindt dit leuk.
  14. fbruno

    fbruno Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    106
    Trofeepunten:
    33
    Leuk verslag! Ik ga hem hopelijk in januari ook vliegen.
    Je was net een weekje te vroeg eigelijk, eergisteren is in Doha de gloednieuwe Al Safwa lounge opengegaan, die exclusief voor Qatar Airways first class passagiers is.
     
    SVDH en Lionell vinden dit leuk.
  15. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Hehe ik vroeg me al af wanneer hij een keer open zou gaan. Heb het nog gevraagd daar maar niemand wist het. Een week later dus hehe. Ach, nog een excuus om het nog eens over te doen.
     
    SVDH, Lionell en Jan van Putten vinden dit leuk.
  16. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Leuk om te lezen! Volgens mij doe je qua drank niet onder voor svdh :)
     
  17. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Dan hebben we eindelijk weer een member erbij!
     
    Wes vindt dit leuk.
  18. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    :D
     

Deel Deze Pagina