Prijzen award tickets tijdens boeken omhoog

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Fly_Girl, 6 mrt 2018.

  1. Fly_Girl

    Fly_Girl Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb een simpele vraag: ik was een Award ticket aan het boeken en aan het kijken wat de gunstige dagen zouden zijn mbt aantal miles en bijbetaling.
    Maar tijdens het simpelweg een paar keer van datum wisselen leken alle prijzen ook te veranderen.
    Kon ik eerst nog voor 100.000 miles plus 350 euro naar Portland, 10 minuten later was het opeens 550 euro. En weer tien minuten later 660?
    Daarbij verdwenen er ook continue vluchten. Kon ik eerst nog rechtstreeks heen en met overstap in LA terug, bij de volgende check waren die opties opeens verdwenen

    Nou weet ik dat airlines met boekinsklassen werken en dat prijzen vaak met de dag verschillen. Maar per tien minuten?

    Ik dacht overigens ook dat je met een Award ticket alleen luchthavenbelasting bijbetaalde. Dus in dat opzicht zouden die prijzen toch ook helemaal niet zo hard kunnen veranderen? Of wel?

    Waarschijnlijk is dit weer een van de ondoorgrondelijke aspecten van tickets boeken, maar het was voor het eerst dat ik dit zo sterk meemaakte bij het zoeken naar een Award ticket.
    Hebben meer mensen die ervaring?
     
  2. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Zat je wellicht ook te kijken naar het aantal passagiers? Zo zat ik mij laatst rot te zoeken naar een BC award ticket die ik niet meer kon vinden, terwijl ik zeker wist dat ik airport/datum/etc goed had. Kwam er toen achter dat ik bij 2 personen de Award tickets niet zag, bij 1 ticket wel. Natuurlijk logisch op basis van beschikbaarheid maar hierdoor zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer in de warrige wereld van de tickets :D
     
  3. zaanam

    zaanam Newbie

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Volgens mij is dat hele boekingsysteem van KLM/AF met award tickets het laatste jaar een zooitje.

    Ik heb soortgelijke ervaringen, er worden ook veel vluchten aangeboden die voor dat aangeboden geld en miles (op het zoekscherm) niet te vinden zijn. Als je doorklikt is het allemaal anders (lees: duurder)

    Maar soms ook weer niet.
    Bijvoorbeeld in de app kan je een ticket MNL-AMS voor 40K en 8,69 euro boeken, flexibel award!
    Telefonisch zeggen ze 45K miles en 69 euro en flex is onmogelijk voor die miles, moet minimaal 120K zijn, ligt dus blijkbaar aan het systeem, dus ik bekijk bij boeken alle mogelijkheden (app, bellen en website) en pak de beste optie, meestal app, en maak wel een screenshot voor de zekerheid.

    Moest onlangs een paar van dit soort vluchten omboeken en gelukkig deed de medewerkster van de platinum sevice absoluut niet moeilijk over dat het geen flexibel ticket had kunnen zijn daar ze weten dat er niks van klopt op de diverse kanalen.
    Toen ik in Azië naar vluchten aan het zoeken was om naar AMS terug te komen zag ik tickets via PVG, op app en website. Nou zei de dame aan de telefoon, het is dan chinees nieuwjaar, die vluchten zitten allemaal vol, maar gewoon te boeken via app en website.

    Ik vind het heel vreemd want ik mag aannemen dat alle gegevens uit dezelfde (live) database komen, maar misschien is dat wel niet zo.
     
    lloydje33, FlyingFonz en Flying doc vinden dit leuk.
  4. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    AMS-PDX prijs bestaat uit:

    Air Transportation Charges
    Base Fare€0.00
    Carrier-imposed International Surcharge €259.00
    Taxes, Fees and Charges

    Netherlands - Passenger Service Charge (RN) €12.43
    Netherlands - Security Service Charge (CJ) €10.88
    United States - Animal and Plant Health Inspection Service Fee (APHIS User Fee - Passengers (XA) €3.22
    United States - Immigration and Naturalization Fee(Immigration User Fee) (XY) €5.69
    United States - Custom User Fee (YC) €4.59
    United States - Transportation Tax (US) €29.72
    United States - September 11th Security Fee(Passenger Civil Aviation Security Service Fee) (AY) €4.55

    Total Price (EUR)€330.08
    (& 60K SM)
    Voor Delta One is het dan €100 duurder

    Zoiets kan alleen duurder/goedkoper worden als je bijvoorbeeld over LHR of een andere route/viegtuigtype/klasse kiest. Taxes, fees en (sur)charges voor dezelfde trip veranderen echt niet elke tien minuten.
     
  5. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
  6. Jesse1993

    Jesse1993 Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    1
    Omdat de prijzingsstructuur van Award Tickets bij KLM/AF heel erg afwijkt van de reguliere structuur, kan het inderdaad soms zo zijn dat je verschillende prijzen ziet. Als je zeker wilt zijn van de prijs, kan je in mijn optiek altijd het beste gewoon even met de klantenservice bellen. Online kunnen alleen de meeste simpele Award tickets opgezocht worden en dat maakt dat het niet altijd vlekkeloos werkt. Ook de route en de luchtvaartmaatschappij (bijv DL of KL) kan invloed hebben op het aantal luchthavenbelastingen dat je betaalt.
     
  7. sossienl

    sossienl Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    18
    "Vanaf 01-04 gaat ook het hele award systeem op de schop. Mogelijk pas 01-06 beschikbaar. Daarbij gaat het ook mogelijk zijn om vanuit elke fare class te upgraden en zijn er veel meer tickets beschikbaar, waardoor nee-verkoop zal dalen." Wel kan dit betekenen dat de award tickets duurder zijn en je dus meer punten moet neerleggen.

    Dit begreep ik van het KLM personeel in de Crown Lounge (52) en gisteren nadat ik gebeld heb met de Platinum service lijn. Ben benieuwd!

    Het is momenteel in ieder geval erg ontransparant en onduidelijk. Ik zoek bijvoorbeeld al 2 maanden naar een upgrade mogelijkheid voor een vlucht uit Curacao naar Amsterdam in November. Hele business class is nog leeg, maar geen beschikbaarheid. Terwijl er vluchten een aantal dagen eerder wel beschikbaarheid hebben, ondanks dat er in Business class al aardig wat stoelen bezet zijn....
     
  8. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik weet niet hoe nauwkeurig die software is van expertflyer, mocht je die gebruikt hebben? Ik had een maandje terug met Delta gebeld of ik een exitrow stoel kon krijgen, en de medewerker aan de lijn zegt: jahoor, ik zet u op 44h als u dat wilt. Ik had juist het scherm van expertflyer open staan voor ik belde, en die stoel stond daar als 'unavailable' voor ik 'm toegewezen kreeg.
     
  9. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    De EER stoelen zijn meestal 'blocked' bij EF omdat je nu eenmaal het 'willing and able' vinkje mag aankruisen.
     
    sossienl vindt dit leuk.
  10. sossienl

    sossienl Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    18
    Ik weet dat ExpertFlyer geen 100% dekking geeft over beschikbaarheid, dus ik hang elke week of 2 weken aan de lijn. Tot dusver is ExpertFlyer 100% correct.
    Natuurlijk is het mogelijk dat iemand een BC ticket koopt en geen stoel selecteert, al is die kans redelijk klein. Dat zie je vooral bij EC ivm mogelijke kosten bij reserveren stoel

    Voor jou geval, denk ik inderdaad dat het meer te doen heeft met EER.

    We houden de hoop! Het is nog ver weg en met de 747 zijn er genoeg stoelen ;)
     
  11. Fly_Girl

    Fly_Girl Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ja dat dacht ik dus ook!
    Maar het veranderde echt. En het gekke was nog dat ik de ene keer verbindingen kon boeken, die ik dan bij een volgende search (even kijken of 1 dag later wellicht goedkoper is bijv) dan opeens niet meer kon kiezen.

    Jammer dat dit soort dingen altijd zo mega ondoorgrondelijk zijn. Je hebt toch continue het gevoel dat ze je een oor aannaaien haha

    Ik heb uiteindelijk idd voor 330 p.p geboekt + 100.000 miles.
    Best een oke deal (al baal je dan toch omdat het twee uur geleden nog voor 175 p.p kon maar ja... )
     

Deel Deze Pagina