Pas op met Air Europa

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Perksflyer, 17 aug 2019.

  1. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Onlangs van Ams naar Mad en daarna naar Zuid Amerika gevlogen in Business Class. De service is matig, de mooie uitziende stoel belachelijk slecht. Het is geen rechte stoel in de 787-900, maar een die letterlijk een bocht heeft. Als je langer dan 1,80 bent moet je er gebogen in liggen als de stoel op lie-flat staat. En daarnaast hebben je voeten waanzinnig weinig ruimte, liggen ze gebogen wat verschrikkelijk oncomfortabel ligt. Absoluut niet vliegen als je van comfort houdt! De slechtste verrassing was nog wel dat je dus geen enkele FB punt krijgt, tenzij je een hogere Busienss class klasse boekt. Deze zijn echter niet online te boeken, daarvoor moet je bellen. KLM / FB geeft natuurlijk geen thuis. Excuses, maar wijst op de onvindbare regels ergens op hun site (hun algemene voorwaarden beschrijft dat zulke "regels" overal op KLM/FB kunnen staan, dus ze praten het weer mooi goed. Kortom, Air Europa NIET vliegen als je denkt mijlen en XP te kunnen sparen.
     
  2. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    https://www.flyingblue.nl/nl/partners/airline/airline-air-europa/presentation

    Spaarschema Air Europa

    SPAARPERCENTAGE VOOR REIS- EN BOEKINGSKLASSEN:

    • First Class – N/A
    • Business Class – J, C, D, I: 100%
    • Economy Class – Y, B, M: 100%; L, E: 50%; K, V, H, S, R, U, T, Q: 25%; P, A, N, Z, W, G, F: 15%
    O staat hier niet bij, je vloog in O, staat dus helemaal niet in "onvindbare regels". Je bent er blind vanuit gegaan dat deze boekingsklasse miles en XP oplevert.

    Omdat jij nu zelf iets over het hoofd hebt gezien (hoe zuur ook) betekent niet dat anderen niet met Air Europa moeten vliegen.
     
    VinceG, Nordic75, Javadest en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Ja, ik ben er blind vanuit gegaan als je een business class ticket boekt, Air Europa onderdeel is van Sky Team , en je tijdens het reserverings process je FB kaart nummer geeft aan de telefonist dat je dan ook XP en punten spaart. Dat is niet blind zijn, dat is erop vertrouwen. Dat kun je zuur noemen, ik vind het niet correct dat die regels "ergens worden vermeld". Voor jou misschien makkelijk te vinden, maar voor de meeste mensen is het niet duidelijk dat er dit soort regels zijn. En overigens Air Europa in C is een drama, dus dat is nog een goede reden om die maatschappij te mijden ;-)
     
  4. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Ik begrijp je echt, en ik denk dat ik dezelfde ook had kunnen maken als ik het niet al ergens eerder had gelezen op internet, helaas is het zo dat ze het wel vermelden in het partnerschema, enige wat ik je dus kan aanraden is altijd even de pagina van de desbetreffende partner te checken.

    Wat betreft UX in J dat het een drama is lees ik vaker, ik heb ook nog geen intentie gehad om ze te boeken ;)

    Welkom trouwens op InsideFlyer, stel je nog even voor in het daarvoor bestemde topic en dan zien we graag meer van je terug!
     
    beuse242 en Grouchy vinden dit leuk.
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.280
    Leuk Bevonden:
    3.158
    Trofeepunten:
    483
    Aannames doen is killing bij het miles & points spelletje.
     
    VinceG, Nordic75, FlyingFonz en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Thanks Godenzoon! Inderdaad, ze vermelden het "ergens" en dat is terms-technisch dus genoeg. Ik ga die fout niet meer maken. En krom liggen in UX ook niet meer. :)
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  7. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Hahaha, ja, dat blijkt wel. Geeft je net bijna 2 ruggen uit om met rugpijn uit het vliegtuig te komen zonder Gold te worden.
     
  8. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Dat is dubbel pijn hebben ;)

    Wat was je route?
     
  9. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Overigens kun je de verdienende boekingsklassen wel forceren via ITA Matrix, zo bijvoorbeeld: http://bit.ly/2KErBW2 en vervolgens boeken via Powertools.
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  10. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Ik heb in januari ook een retourtje UX business class gedaan van Amsterdam naar Madrid. Het is inderdaad erg teleurstellend dat je in de O klasse geen miles krijgt, dat is erg uitzonderlijk in business class.

    Ik was ook teleurstellend over de vlucht zelf, zeker als je die met LATAM vergelijkt tussen FRA en MAD. De widebody die tegenwoordig wordt ingezet tussen AMS en MAD is een mooie meevaller, als je in business class zit, maar verwacht zeker niet iets speciaals.

    Hoe was je ervaring wat betreft eten en drinken op de long haul vlucht? Het soft product viel me erg tegen tussen AMS en MAD. Toen ik een praatje maakte met de stewardess zei ze dat dit op long haul vluchten een stuk beter was.
     
  11. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Eens dat Air Europa vrij mager is. Hun imago in thuismarkt Spanje is min of meer de goedkope tegenhanger van Iberia/IAG. Ik heb best veel vluchten met ze gevlogen, maar nog nooit long haul. Tenzij je de Canarische Eilanden onder long haul schaart ;).

    Domestic vlieg ik tegenwoordig alleen nog maar Iberia cq Air Nostrum, maar tussen Amsterdam en Madrid wil ik de vlucht van 11 uur ‘s ochtends nog wel eens met ze nemen, dat is een prima vlucht. Alleen jammer dat ze die route tegenwoordig met van die langeafstandsvliegtuigen vliegen. Daardoor is de vlucht zo goed als standaard vertraagd... boarden duurt zo minimaal een uur.... :confused:

    Vroeger was het wel makkelijk segmenten harken met mijn domestic vluchten :). Helaas leveren die nu nog maar 2 XP per vlucht op :(.

    Ik leef met je mee. Als ik het niet op het forum had gelezen, was ik waarschijnlijk ook de mist in gegaan met de O bucket. Het zou wel fair zijn van FB om expliciet op de pagina te vermelden dat de O bucket non-earning is, in plaats van het niet in het overzicht te noemen. Voor de compleetheid.:rolleyes:
     
    beuse242, Grouchy en Goffe de Boer vinden dit leuk.
  12. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Boarden begon inderdaad erg vroeg. Verder vind ik het ook raar en jammer dat Air Europa geen eigen lounge heeft op hun eigen hub in MAD. Ik was erg teleurgesteld tijdens mijn lounge bezoek in terminal 2. De moderne terminal 4 waar Iberia van vertrekt is een stuk comfortabeler.

    Ik spaar zelf niet bij Flying Blue, maar is inderdaad wel klantvriendelijker om ook fare klassen te melden waar je geen miles op verdiend.
     
    Tim82 en Grouchy vinden dit leuk.
  13. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Ben het wel eens met OP, als consument is het best lastig dit allemaal te begrijpen als je niet de kleine lettertjes induikt, of forums zoals IF leest.

    Air Europa is inderdaad vreemd bedrijf, geen eigen lounge op MAD, maar ook vliegen ze bijv. op Gatwick, niet Heathrow waardoor je geen gebruik kan maken van de Skyteam lounge.

    Overigens doet AF/KLM hetzelfde met hun business O-klasse, deze kun je alleen claimen bij FB, en niet andere frequent flyer programs. Zo krijg je hier bijv. niets voor bij Delta Skymiles.

    Tip: Je kan wel een SUMA account openen en je Air Europa miles daar claimen, ze hebben een aantal sweetspots die andere programma's niet hebben.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    Grouchy, Goffe de Boer en Tim82 vinden dit leuk.
  14. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Opzich is de situatie die je hier beschrijft wel redelijk bekend hier op het forum, het is al in diverse topics eens langsgekomen. Heb je dat niet al eens gelezen, aangezien je dit forum wel weet te vinden met je verhaal? Neemt niet weg dat het balen is als je ergens op hebt verheugd.

    Met betrekking tot de vlucht van AMS naar Madrid; toen ik hem maakte zaten er behalve mezelf nog slechts 3 anderen in de 32 stoelen tellende cabine. Alleen om die beleving was het prijsverschil het al meer dan waard.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019
    Grouchy en Goffe de Boer vinden dit leuk.
  15. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Weet iemand hoe je je boekingsklasse kunt vinden als je via een derde partij geboekt hebt (in dit geval tripair). Zowel op de tripair site als de AirEuropa site zie ik nergens die boekingsklasse in mijn reservering.

    Daarnaast, als het bijvoorbeeld een boekingsklasse 15% is, dan geldt dit neem ik aan alleen voor de miles. De XP worden wel toegekend op basis van het normale schema?
     
  16. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Je kunt op de Saudia site je eticketnr invoeren om van alles te checken, waaronder je boekingsklasse.

    15% geeft aan dat je 15% miles krijgt over de gevlogen afstand, XP’s krijg je idd toegekend via normale schema. Je zult waarschijnlijk in een van de volgende klassen geboekt zijn:

    P, A, N, Z, W, G, F: 15%
     
  17. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Dat is ook mijn ervaring. De miles maken mij niet zoveel uit, het gaat mij vooral om de XP.

    Aangezien ik nog een beetje groen achter de oren ben. Hoe kan ik dit op de Saudia site controleren? Dat is namelijk de website van een andere maatschappij
     
  18. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Klopt, maar Saudia is ook SkyTeam, op saudia.com naar manage bookings, dan alleen op basis van eticketnr kun je van alles naar boven halen.
     
    FlyingDutch vindt dit leuk.
  19. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Pas wel op met voor welk programma de 15% miles geldt. Ook een probleem bij bijv. Czech Airlines, waar de toekenning vermeld is voor hun eigen OK Plus programma, maar de boekingklasse kun je pas zien op het e-ticket, nadat je geboekt en betaald hebt. Daarmee grote kans dat jeg eindigt in een klasse, die geen miles of XP oplevert bij FB.
     
  20. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Dit komt van de partner pagina van FlyingBlue.nl dus dat zit hier wel goed.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina