Naar Schiphol op de bonnefooi

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door tgrhuis12, 1 jun 2015.

  1. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb ergens gelezen ( http://3opreis.bnn.nl/blogitem/281 )dat je naar Schiphol kunt gaan om daar
    naar een lege stoel op een vlucht te vragen, die bijvoorbeeld niet is verkocht of waarvan de boeking geannuleerd is, om vervolgens voor wat minder geld weg te gaan.
    In het artikel staat dat je naar vertrekhal 1 moet gaan, waar je vervolgens tot een uur voor vertrek kunt kijken of er nog een stoel vrij is, maar verder wordt her niet echt uitgediept.
    Nou is mijn vraag of jullie hier ervaring mee hebben of dat jullie weten hoe dit werkt.

    Mvg tgrhuis12
     
  2. Friso89

    Friso89 Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Ik weet dat er in het verleden op Schiphol een zogenaamde 'Last Second' balie was, maar dacht dat dat was uitgestorven... Zou leuk zijn als er weer iets vergelijkbaars zou bestaan!
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  3. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Toevallig heb ik er vorig jaar onderzoek naar gedaan voor de Consumentenbond. En ik citeer uit eigen werk:

    "Op Schiphol
    Wat opvalt, is dat een 'lastminute' ook hier ruim geïnterpreteerd wordt. Veel reizen vertrekken pas over een week of zelfs enkele weken. We kiezen per balie willekeurig een aantal reizen uit met vertrek dezelfde dag of de dag erna. Vervolgens kijken we op de websites van de reisorganisaties wat diezelfde reis online kost en wat dezelfde reis met een latere vertrekdatum kost. Als de reis online ook te boeken is, hoef je immers niet met je koffer Schiphol af te struinen op zoek naar geluk. En als de lastminutereis ook nog eens niet zo heel voordelig geprijsd is, hoef je misschien helemaal niet zo nodig op reis.
    Veruit de meeste reizen gaan met charters of Transavia-vluchten naar zonbestemmingen als Marokko, Spanje, Canarische Eilanden en Egypte. Uiteindelijk vinden we, verspreid over twee peildata, 24 pakketreizen of losse tickets. De 10 goedkoopste reizen kosten gemiddeld €432 voor 2 personen en vaak is de reisduur 8 dagen. Zowel arrangementen op basis van seat-only, logies, logies & ontbijt en all-inclusive worden aangeboden. Aan keus geen gebrek."

    En dan de conclusie:


    "De aanbiedingen die als 'lastminute' bestempeld worden en een snel vertrek hebben, zijn vaak nauwelijks voordeliger dan later boeken. Het voordeel was in deze test gemiddeld slechts 1,5% over de reissom, al waren er uitschieters. Zo nu en dan was er bij Arke, Sunweb, Neckermann en Corendon een goede korting. Wilt u het erop wagen? Reken dan op flink wat uren om de websites en Schipholbalies af te struinen, maar reken u vooral niet te snel rijk"
     
  4. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Misschien ook leuk: de tabel met reisprijzen. Schrik niet van de korting als je juist online boekt .... :p
    Disclaimer: de test was in december 2013. Dat is laagseizoen en anderhalf jaar terug.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  5. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    @Quinten geldt dit alleen voor touroperators/low-budgetairlines of ook voor reguliere maatschappijen, zoals KLM en Lufthansa?
    Ik kan me voorstellen dat de reguliere maatschappijen vlak voor vertrek van een vlucht een lege stoel voor de kostprijs
    verkopen, om zo in ieder geval nog íets voor die lege stoel te krijgen.
     
  6. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Dat heb ik niet onderzocht. Mijn ervaring is echter dat lijnvluchten niet gedumpt worden, maar juist duurder worden.
     
  7. tgrhuis12

    tgrhuis12 Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Maar als ze bijvoorbeeld nog een halfleeg vliegtuig hebben, lijkt het me logisch dat ze, vlak (+/- 1 uur) van tevoren de overgebleven stoelen voor een habbekrats wegdoen, onder het mom van 'iets is beter dan niets'
     
  8. Quinten

    Quinten Blue Tier

    Berichten:
    167
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Volgens mij is dat meer mythe dan waarheid - ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
     
  9. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Je kunt wel een blind booking kopen bij German Wings.. maar ik zou t erg stoer vinden als er een airline zoals KLM zou zeggen: Betaal 350 euro en binnen 1,5 uur zit je op een ICA vlucht naar destination unknown...
     
    FlyingDutchman87 vindt dit leuk.
  10. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Zouden mijn weekenden een stuk leuker worden :D
     
    tgrhuis12, Flying doc en SVDH vinden dit leuk.
  11. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    maar dan heb je wel een grote kans op een shitty middle seat in the back... o_O
     
  12. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    En het blijkt een retourtje AMS - CAI te zijn :D
     
  13. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    sja maar dat is het risico wat je neemt en ook dat lijkt me trouwens best wel leuk! t Le Meridien Cairo moet erg goed zijn!
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  14. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Je hoort er niet zoveel meer over. Maar wel onrustig gebied
     
  15. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Het Fairmont Nile City is een aanrader!
     
    Mike vindt dit leuk.
  16. Caroline CF

    Caroline CF Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb vroeger bij Martinair ook wel last second stoelen gekocht op Schiphol voor dezelfde dag vertrek. Maar volgens mij is dit voor intercontinentale vluchten steeds lastiger geworden en is het nu 9 van de 10 keer goedkoper een week of 4 - 6 voor vertrek thuis te zoeken.
     
  17. Wanderlust84

    Wanderlust84 Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    28
    Voor intercontinentale vluchten zit je misschien ook nog met vereiste inentingen of eventuele visa
     

Deel Deze Pagina