De voorpret kan beginnen na het samen stellen van onze 25 jarige huwelijks reis. Echter zoals het eruit ziet kan KLM aardig roet in het eten gooien. Mijn vlucht is bij Etihad geboekt en wordt uitgevoerd door KLM. Skyscanner zegt er is geen recht op vergoeding. Een andere site zegt weer wel. Echter wie zal bij een staking mij een nieuwe vlucht moeten aanbieden ? Is dat Etihad immers daar heb ik bij geboekt. Hopelijk loopt het allemaal soepel.
Wat bedoel je met vergoeding? Compensatie of wil je de vlucht wijzigen? Voor EC261 zal je altijd bij de uitvoerende maatschappij moeten aankloppen. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt dan is een staking geen force majeur en heb je recht op compensatie en rebooking of een teruggave van je geld.
Het gaat puur om een staking. Rechten als passagier schijnen te verschillen. Bij een aangekondigde staking is er een recht op vergoeding afhankelijk van de vlieg afstand vanaf een Europese luchthaven. Bij een niet aangekondigde staking is er sprake van overmacht. Het liefst wil ik natuurlijk zo snel mogelijk een nieuwe vlucht. Klop ik aan bij Etihad of bij KLM ? Een vergoeding is van latere zorg.
Volgens mij is een staking nooit overmacht. Het is geen coupe d'etat of zo die de maatschappij niet had kunnen zien aankomen
Ik zou je overigens niet té veel zorgen maken. FNV schreeuwt (zoals altijd) hard van de daken, maar ze hebben slechts een héle kleine minderheid binnen KLM met zich mee. Dus die 150 medewerkers die gaan staken kunnen makkelijk vervangen worden door 150 anderen...