Met wat voor een soort paspoort vlieg jij?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 26 mei 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Er zijn ontzettend veel verschillende paspoorten die allemaal slechts een doel hebben, het identificeren. Nu reis ik zelf met een Nederlands zaken paspoort (64 ipv 32 pag) omdat ik anders om het jaar een nieuwe moet kopen terwijl de kosten voor een dubbel aantal pagina in een zakenpaspoort gelijk is aan een normaal. Het enige nadeel is dat je met conflicterende stempels komt te zitten. Zo kom je veel landen niet in met een Israëlische stempel en doet Australië moeilijk een visum uit de DRC in je paspoort. Het is mogelijk om een tweede Nederlandse paspoort aan te vragen mits de noodzaak hiertoe aantoonbaar kan worden gemaakt. Dit is mij echter nog nooit gelukt. Met wat voor soort paspoort vlieg jij?
     
  2. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik heb een gewoon NL reispaspoort wat volgend jaar vervangen moet worden. Enigste nadeel is dat het Nederlandse consulaat in Antwerpen vanaf 1 november geen paspoorten meer gaat uitgeven en dat ik dan ofwel naar een Nederlandse randgemeente moet gaan (Eindhoven, Maastricht,...) ofwel naar een balie op Schiphol of helemaal naar Den Haag!
    Ik dacht het niet dus, ik ga een procedure opstarten zodat ik nog voor 1 nov een nieuw paspoort heb wat 10 jaar geldig is.
    Ik las op de website van het consulaat dat het inderdaad mogelijk is om een tweede paspoort aan te vragen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
    M'n vriendin heeft 2 paspoorten, Belgisch en Amerikaans, afhankelijk van de bestemming kiest ze een paspoort.
     
  3. Emile Wielaart

    Emile Wielaart Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Ook ik reis met een zakenpaspoort (extra pagina's). Een tweede paspoort heb ik ook, normale maat en die ligt altijd standby in NL om voor een (conflicterend) land een visum aan te kunnen vragen. Groot nadeel is dat het 2e paspoort maar 2 jaar geldig is.
     
  4. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Ik heb twee Nederlandse paspoorten. Via de zaak geregeld om inderdaad conflicterende stempels te voorkomen. Tweede paspoort is maar 2 jaar geldig. Het is ook handig als je voor een visumaanvraag je paspoort een paar dagen kwijt bent en toch moet reizen.
    Die brief die je nodig hebt om aan de gemeente te overhandigen was een vrij kort en standaard briefje. Bedrijf x verklaard dat dhr. y voor zijn werk regelmatig.... dat was het. Heb wel begrepen dat dit per gemeente kan verschillen, sommigen willen meer argumentatie of bewijs.

    In de praktijk gebruik ik vooral mijn normale paspoort en voor Arabische landen mijn tweede.
     
  5. DownUnderFlyer

    DownUnderFlyer Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    13
    Ik heb een NL's en Tsjechisch paspoort, heel praktisch kijk ik hoe makkelijk/goedkoop ik een land binnen kan komen om te beslissen welk paspoort ik gebruik.

    Bv Pakistan & Turkije zijn gratis voor Tsjechen en kosten geld voor Nederlanders.

    Ook handig als ik op reis moet terwijl er een paspoort bij een consulaat of ambassade ligt. Voor NL's ook zakenpaspoort, de Tsjechen kennen dat begrip niet (one size fits all)
     
  6. FlyingFonz

    FlyingFonz Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    187
    Trofeepunten:
    43
    Ik wist niet dat Australie moeilijk doet over het DRC visum.. dat kan voor mij nog pijnlijk worden in de toekomst. Weet je waar dit mee te maken heeft, doc?
     
  7. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Ik hoorde mensen in de DRC erover. Daarom zetten sommige reizigers het op een los papiertje. Tegenwoordig is het misschien minder met de afleiding die opkomst van de Nigeriaanse prinsen die je mailtjes sturen over miljoenen die je van ze tegoed zou hebben. Ik zelf vlieg altijd naar Oz met een e-visitor dus niemand die mijn paspoort leest voor de stempel erin gaat.
     
  8. Alexo

    Alexo Blue Tier

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    28
    Twee NLse paspoorten. 1e Zakenpaspoort, 2e normaal dun paspoort aangezien die toch maar 2 jaar geldig is. Het tweede paspoort verkregen na het indienen van een werkgeversverklaring dat ik veel reis. een van de twee paspoorten ligt altijd stand by op de zaak voor een nieuw visum als ik met het andere op reis ben.
     
  9. Ave Cesaria

    Ave Cesaria Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb enkel een gewoon NLs paspoort. :p
     
  10. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ik heb ook niet een nieuwe gewoon paspoort aangevraagd. Had me even niet gerealiseerd dat ze tegenwoordig 10 jaar geldig zijn dus baal wel dat ik geen zakenpaspoort heb genomen.
     
  11. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ik heb in januari nieuwe paspoort en idd 10 jaar geldig, baal er ook van dat ik gewone had aangevraagd.

    Toen ik vroeger naar Israël ging kon ik kiezen op de douane wel of geen stempel. Ze vroege wel waarom als je er geen wil. Noemde bepaalde landen dat je er niet in mag als je een stempel van Israël hebt. dat vonden ze prima.
    Kan dat tegenwoordig niet meer?

    Ik vind nu al Te veel gedoe om een visum aanvraag te doen voor China.
    Iemand een tip? Ik dacht zelf aan ANWB de aanvraag te laten doen. Het kost zoveel tijd en erg krap in tijd ook nog tussen 2 reizen Canada en China.
     
  12. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Vorige week mijn Chinees visum opgehaald (double entry). Je moet vooraf veel papierwerk inleveren zoals hotelreserveringen en je internationale vliegticket(s). Daarnaast willen ze ook nog één overzicht wat je per dag gaat doen. Het maakt niet uit of je het door de ANWB laat doen of dat je zelf naar het Visa Application Center The Hague gaat, de formulieren moeten ze hoe dan ook hebben. Op je activiteitenschema kan je de grootste onzin opschrijven. Zodra je je visum hebt ontvangen, kan je eventueel je hotelreserveringen en vliegtickets annuleren. Ik heb gekozen om maar één paar steden op te schrijven en daar gewoon extra nachten in te plannen. Anders zit je straks met 10 verschillende reserveringen.

    Ik zelf ben naar het Visa Application Center The Hague geweest, aanvraag duurde 30 seconde en kon mijn paspoort 3 dagen later weer ophalen.
     
    high_class vindt dit leuk.
  13. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een normaal nederlands paspoort die verloopt in juni 2016, dan ga ik voor het zakelijkpaspoort, doordat het paspoort dan 10 jaar ipv 5 jaar geldig is.
     
  14. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Het normale paspoort is tegenwoordig ook 10 jaar geldig ;) Zakelijk heeft alleen meer pagina's als ik mij niet vergis..
     
  15. Maan

    Maan Guest

    Klopt
     
  16. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Dat klopt, maar mijn huidige paspoort was '5' jaar geldig, nieuwe 10 jaar, daarom wil ik dan zakelijk, anders raakt ie vol binnen 10 jaar.

    Zo bedoelde ik het
     
    RSC09 vindt dit leuk.
  17. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ha thanks. Dan red ik het vandaag niet meer ggrr. Ik heb 24u optie op m'n KLM reservering omdat sowieso eerst wil kijken over dat VISA aanvraag.
    Maar die kantoor is maar tot 15.00u open.

    Als je een stopover maak voor een paar dgn in Xiamen, betekent het dan 2 hotelreserverungen voor zowel Xmn als HGH? Als dat zo is kan ik dat in het weekend nog doen en probeer ik maandag ruimte te maken om er heen te gaan.

    Ik zat ook te twijfelen om 2 x ticket te reserveren, 1 voor het voorjaar. Maar eerst dit VISA gedoe maar regelen. En als ik het nog niet de tabak van heb ga ik voor de 2de ticket.
    Alles liep nl door elkaar heen hier. Gisteren nl bezig ticket te reserveren voor eind okt naar JNB. En toen kwam ik deze optie voor China tegen. Maar dat beteken zo goed als hele maand okt niet in NL, dat wordt een beetje te veel. Er tussen in komt Oslo ook nog eens een weekendje ;).
    Ik heb nu nog een paar uur de tijd, keuze voor okt te maken China of JNB.
    China door schuiven naar het voor jaar.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2015
  18. Foodandflying

    Foodandflying Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Is ook niet nodig. In Israël krijg je - juist om deze reden - geen stempel in je paspoort maar een aangeniet papiertje.

    Het tweede paspoort is eigenlijk vooral voor mensen die zakelijk reizen en door visumaanvragen hun paspoort vaak even kwijt zijn. Ze zijn daar super streng in, want het houdt in dat je je tweede paspoort makkelijk kan uitlenen of verkopen (levert erg veel geld op) zonder dat je zelf problemen krijgt met het land verlaten. Voor prive-reizen zul je sowieso nooit een tweede paspoort krijgen. Opzich ook logisch, want privé heb je keuze wanneer je waar heen reist en kun je dus prima plannen dat je paspoort niet bij een visumbureau ligt als je een reis moet maken. Ook kun je bij conflicterende landen gewoon een nieuw paspoort aanvragen en je oude inleveren. Dat kost je dan wel geld, maar is de keuze die je voor een privereis moet maken.

    Zelf heb ik ook zakenpaspoort. Even duur en de normale is te klein gebleken. Mijn vriendin reist met een diplomatiek paspoort.
     
    high_class vindt dit leuk.
  19. Foodandflying

    Foodandflying Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Visumbureau gebruik ik altijd. Kost paar euro's, maar je hebt in no time alles terug zonder gezeur.
     
    Lionell en chawa vinden dit leuk.
  20. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Omdat ze pas maandag weer open zijn, heb ik het voor 14€ extra ook zo juist laten doen. Alle benodigde papieren ingeleverd en donderdag is die als het goed is klaar.
     

Deel Deze Pagina