Op klm.nl staat dat de afmetingen van een koffer (ruimbagage: lengte + breedte + hoogte) 158 cm niet mag overschrijden. Ik reis vaak met twee koffers qua ruimbagage, die beide net aan de bovenstaande eis voldoen. Voor wat extra ruimte overweeg ik een nieuwe koffer te kopen met de volgende afmetingen: 81 x 55 x 35 cm = 171 cm. Hoe streng zal KLM hiermee omgaan? Wat zijn de gevolgen als een koffer groter is dan de toegestane 158 cm? Hoor graag wat jullie ervaring hiermee is bij KLM.
KLM gaat hier (te) streng mee om. Ik heb zojuist geinformeerd (nou ja , ik...ons zakelijke reisburo dan omdat ik dezelfde koffer heb. Naar Thailand (max 23 kg) kost het 250 euro per enkele reis extra !!!! Als je over de 23 kg heen gaat kost het nog eens 125 euro extra.... Reizen van 29 Nov en terug op 5 dec...
In aanvulling op wat @JosEnrafNonius zegt, het is een hit or miss. Oficieel zijn je afmetingen te groot, maar je zult er 9 van de 10x mee wegkomen. Ik ben of all places op Schiphol een keer tegengehouden met een 3cm te groot (in totaal opgetelde afmetingen) bagagestuk, was nog volledig geseald ook. Heb dat moeten uitpakken en herpakken, ze stonden er met de meetlat naast.
Als een bagagestuk te groot is kan deze niet via het reguliere proces geladen en gelost worden, daarom willen ze dit zoveel mogelijk beperkten. Althans, dat is de instructie die het grondpersoneel krijgt, nu zijn er natuurlijk wel wat ruimere marges, zeker omdat op bepaalde outstations de controle wat minder zal zijn en anders je bagagesysteem op Schiphol zal vastlopen bij passagiers die aankomen of overstappen op Schiphol. Daarnaast, het bijbetalen voor kilo's is natuurlijk vooral een winstpakker voor een luchtvaartmaatschappij, want voor de cargo worden ruime marges aangehouden en of de ruimbagage in totaal 100 of 300 kilo meer weegt, dat maakt werkelijk waar helemaal niets uit. (Want het gewicht van de passagiers heb je ook niet in de hand). Nu doe ik persoonlijk niets met bulk cargo, maar ik zie wel eens loadsheets waarvan ik weet dat het theoretisch zo geladen moet worden, maar in de praktijk anders gaat omdat het dan makkelijker past. De marges moeten echter wel groot zijn om een tailstrike bijvoorbeeld te voorkomen.