Om lifetime platinum status te behalen moet je 10 jaar achtereenvolgens de platinum status hebben. Dit betekent elk jaar (minimaal) 300 xp. Als je een Amex Flying Blue Platinum credit card neemt krijg je 60xp per jaar kado. Deze kost per maand 55 euro. Dan moet je zelf nog 240 xp per jaar vliegen om de 300 xp te halen. Voor 10 jaar is dat 2400 xp. Een vlucht binnen Europa levert 10 xp op en kost ongeveer 400 euro. Voor 2400 xp zijn dat dus 240 vluchten binnen Europa. De berekening: 10 jaar Amex FB Platinum: 10 * 12 * 55 = 6600 euro 2400 xp 240 * 400 = 96.000 euro Bij elkaar: 102.600 euro Is dit een hele gekke redenering? Kan het goedkoper?
Welkom op het forum! Je berekening klopt nog niet helemaal. Een vlucht in economy in Europa (voor 10XP) kost geen 400 euro. Rekenen met 175 zit je met een veilige marge. Daarnaast kun je efficiënter XP verdienen door bijv. te vliegen met een overstap, in business met overstap of door aankoop SAF. Hierover vind je in de verschillende fora meer info. Ook krijg je het eerste jaar nog korting op je AMEX als je m preciezer wil weten .
Dank 400 euro is inderdaad wat veel, maar ik hield rekening met: Soms zit je gebonden aan een datum voor je vlucht waardoor die duur kan uitvallen Inflatie over 10 jaar tijd Om politieke redenen zal, vliegen waarschijnlijk duurder worden (en mogelijk vooral voor frequent flyers) Maar wie weet, misschien kan het goedkoper door tips en tricks (op het forum)
Volgens mij heeft daar hier wel eens een link naar toe gestaan. Je krijgt 20 of 40xp afhankelijk van welke card je kiest. Het is trouwens een Air France kortingspas bedenk ik me nu. Overigens is er nog een manier om xp's binnen te halen. Doneer je fb miles aan een goed doel. Voor elke 2000 miles die je doneert krijg je 1 xp. Koop nu fb miles met 100% extra. 300.000 plus 300.000 miles kosten je nu 7500 euro. Doneer ze en je krijgt 300 xp. Minder gunstig dan vliegen maar je hoeft er je stoel niet voor uit. Overigens, als je toch vliegt, koop dan saf en co2 compensatie dan ontvang je ook nog extra xp.
Of wacht op een mooie error fare, vlieg die vervolgens 20 keer en je bent er ook Maar staar je overigens niet blind op plat4life, voor je het weer veranderd KLM de voorwaarden..
Ja het moet grotendeels komen doordat je gewoon veel vliegt. Het is wel goed om te weten hoe het nu precies werkt. Ik las laatste iemand hier die zei 15 jaar platinum te zijn, nou ja, met 1 gold jaar ertussen. Dat is toch jammer.
Ik heb het erover dat als je nu 3000 xp heb gespaard dat je dan niet in een keer plat4life krijgt maar gewoon 10 jaar moet wachten tot je het hebt, en dan kunnen ze dus in het 9de jaar de voorwaarden veranderen..
Gaat waarschijnlijk om 2 zaken: De vereiste om het te worden kunnen veranderen (strenger) De voordelen die lifetime platinum geven kunnen verminderen Moet wel zeggen dat beide ervoor kunnen zorgen dat loyale klanten afhaken dus of het slim is weet ik niet.
Ik dank dat als je het heel slim aanpakt je zeker onder de 10 euro per xp kan blijven. Dus ik denk eerder 30-40k om het te worden. Ik heb 412 xp te gaan om het te worden, ik schat dat ik zo`n 25k heb uitgegeven aan vluchten vanaf dat ik plat ben geworden. Dus zeker geen 100k. Veel dubbele xp gepakt tijdens corona.
Ik denk (lees: weet zeker) dat een aantal forum leden het hier in het verleden met minder dan <10k gedaan hebben. Waarbij promoties van de afgelopen jaren zeker geholpen hebben.
Mooie thread dit Afgelopen jaar met wat creativiteit (extra Amex FB erbij, Air France pass gekocht, wat miles ingewisseld) Plat geworden. Denk dit jaar ergens rond de 200XP te landen met vluchten dus zal er ~1000 Euro bij moeten om Plat te behouden. Moet zeggen dat ik tot nu toe, behalve gratis stoelselectie, nog geen enkel voordeel heb gehad tov Gold. Vlieg in juni en september zomer privé naar de US, als daar een een mooie upgrade voorbijkomt dan vind ik het "money well spend" anders ga ik nog maar eens heel diep nadenken of er ik er privé zoveel geld aan uit wil geven...
Of zorg voor werk waar je veel MOET vliegen. Dit kan in vrijwel alle sectoren en opleidingslevels, je hoeft geen partner bij consultant te zijn om veel te vliegen, ook monteurs voor internationale bedrijven vliegen extreem veel. Dan kost het je niets en heb je ook nog een hotel en (leuke) collega's
Werk is inderdaad je goedkoopste optie! Ik heb jaren gehad dat ik 3x/maand een retourtje in Europa moest maken. Dan gaat 't ook snel en hoef je niet zelf te betalen. Als je dan af en toe zo'n mooie fare in business kan vliegen, is het makkelijk behouden, zeker als dat fares zijn met een overstap! 102k lijkt me 't niet waard trouwens
Werken bij KLM in ieder geval wel. Dik verdienen en betere benefits dan welk frequent flyer level dan ook ;-) Als je 15 vluchten per jaar maakt, gedurende 10 jaar, is dat 150, vermenigvuldigd met de prijs van een doosje bonbons.
Dat ligt er maar net aan waar je bij KL werkt, als kantoorpersoneel ben je niet zo interessant . Ook spaar je helaas op IPB-vluchten of staff-tickets géén XP. Zelfs de lounge kom je niet binnen, ook als je wel privé een gold kaart hebt.