KLM: Stoel kiezen/upgrade voor betaling niet meer mogelijk?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Bento, 16 sep 2019.

  1. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Hola,

    Tijdje niet gevlogen met KLM. In Feb kon ik nog een vlucht DPS-AMS boeken in Business en direct bij het boeken zien welke stoelen er beschikbaar waren en deze kiezen. Dit was nog voor het betalen.

    Zoek nu 2x Premium Economy tickets naar de VS, KLM heeft een vlucht op de juiste tijden maar ik kan niet meer zien welke stoelen er beschikbaar zijn en wat een Premium of extra beenruimte stoel kost.

    Ben ik enorm blind?

    [EDIT]
    Geboekt en inderdaad pas mogelijk na betaling.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2019
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Toch bijzonder, ik kan altijd, voordat de betaling gedaan wordt de stoelen kiezen.

    Nu zijn de stoelen voor mij gratis, maar als je bijvoorbeeld via de KLM app boekt dan heeft de KLM app alle gegevens, naam, en flying blue nummer, toch volgt er dan een stap waar je enkel tegen betaling stoelen kan vastleggen, ook al zijn die eigenlijk voor mij kosteloos. (Dat doe ik dan maar op dat moment niet en doe dat later, maar zou dus wel kunnen zien welke zitplaatsen beschikbaar zijn).

    Via de website kan ik nu ook gewoon, als ik een vlucht naar bijvoorbeeld New York boek, ook zonder het invoeren van frequent flyer nummer stoelen selecteren en kopen. Dit zijn dan wel vluchten uitgevoerd door KLM, mogelijk dat het met bijvoorbeeld een vlucht uitgevoerd door Delta anders is.
     
  3. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Was net dus niet mogelijk. Viel me vorige week ook al op, getest met verschillende vluchten naar de VS.

    Het boekings scherm ziet er nu wel anders uit fan vorige week trouwens. Is dus iets van een update geweest.
     
  4. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Heb je per ongeluk niet Delta of Air France willen boeken? Omdat je over premium economy naar de VS schrijft.. KLM heeft geen premium economy.

    edit: ik lees dat je inmiddels geboekt hebt.
     
  5. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Nope. Heen met KLM, terug met Delta. Terug kon ik sowieso nog niets kiezen, heen alleen na betaling.
     
  6. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    OK. Wat voor een klasse zit je nu met KLM?
     
  7. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Economy, bij stoelkeuze dan een Comfort seat genomen.
     
    Arjan69 vindt dit leuk.
  8. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Dan heb je zeker het Economy light tarief van Delta? Zitplaats keuze pas bij inchecken.
     
  9. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Heen vlucht is met KLM. Economy Standard. Heb een vriend gevraagd voor dat ik boekte en ook hij kon geen stoel selecteren voor het betalen.

    Net nog geprobeerd met een vlucht naar NYC in Business en hier kan ik wel stoelen selecteren voor de betaling gedaan is. Vreemd. Misschien heeft het te maken met een overstap in ATL naar Delta Domestic.
     
  10. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Met basic economy fare ticket zou je pas een seat assignment krijgen bij de gate. Met een main cabin fare ticket zou je nu al een standaard stoel mogen selecteren zonder bijbetaling.
    Heb je het al geprobeerd met je PNR op de websites van Delta en AF?

    Delta heeft trouwens op enkele uitzonderingen na op domestic vluchten geen Premium Select. Alleen Basic Economy, Main Cabin (, Delta Comfort+), First of Delta One.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
  11. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    @Grouchy , met een Main Cabin ticket kan je na het kopen alleen de standard economy seats achterin selecteren, of een middenstoel wat meer voorin. Maar wat gebeurt er met de preferred seats na het openen van de check-in als er weinig Delta Medallion members zijn? Worden die stoelen dan opgevuld met de Basic economy klanten die dus pas op het laatste moment een stoel krijgen? Dan zou je dus in theorie met de goedkoopste tickets de betere plaatsen krijgen ten opzichte van mensen met een Main Cabin ticket?

    Ik heb bv voor een vlucht in december met een Main Cabin ticket een stoel op rij 39 moeten selecteren van de 42 rijen, omdat er verder niks beters beschikbaar was op dit moment. Maar de Basic Economy klanten moeten toch ook ergens zitten...
     
  12. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Die worden opgevuld met van alles en nog wat, behalve SkyMiles Medallion leden (en een companion) komt er nog een hoop bij:

    Gratis Preferred Seating

    De volgende passagiers (met uitzondering van Basic Economy-tarieven*) kunnen gratis gebruikmaken van Preferred Seats nadat het ticket is verstrekt:

    Passagiers met full fare Y-, B- en M-tarieven

    SkyMiles Medallion-leden:

    Diamond Medallion (DM)

    Platinum Medallion (PM)

    Gold Medallion (GM)

    Silver Medallion (FO)

    SkyTeam Elite- en Elite Plus-partnerleden

    Virgin Atlantic Flying Club Gold-leden

    Alaska Airlines MVP®- en MVP® Gold-leden

    Reispartners van SkyMiles Medallion-leden, SkyTeam Elite- en Elite Plus-partnerleden, Virgin Atlantic Flying Club Gold-leden en Alaska Airlines MVP®- en MVP® Gold-leden, mits ze onder dezelfde reservering geboekt zijn.

    Reisbureau- en zakenaccounts i.v.m. contractonderhandelingen


    Partner airline elite members will be eligible for day-of-departure upgrades only, with the exception of Aeromexico Club Premier members, whose upgrades can clear in advance or on the day-of-departure.

    For all Complimentary Upgrades on Delta-operated flights that are marketed by Air France/KLM or Virgin Atlantic, Medallion Members will clear on the day of departure, subject to upgrade availability

    *Basic Economy (E) fares are not eligible for paid or complimentary Preferred Seats, regardless of Medallion or other elite status.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
  13. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Niet specifiek op Delta vluchten, maar op drukke vluchten met KLM zie je in de Economy Comfort zone (zowel op Europese als verre vluchten) dus inderdaad de eendagsvliegers voor de mensen met een KLM Gold of Silver frequent flyer kaart zitten.
    Al kan KLM daar natuurlijk niet zoveel aan doen, want je zou natuurlijk die gold en silver members wel een 'upgrade' naar de EC Comfort zone kunnen geven, maar als die bijvoorbeeld samen reizen worden ze gesplits van de overige reisgenoten, en daarnaast, als iemand een zitplaats bij het raam heeft wordt deze niet gelukkig van een gangpadstoel.
    Sterker nog, in een Embraer mij upgraden naar Business en dan in stoel 1C of 1D zetten, ongelukkiger kan je mij niet maken...
     
    Mikey en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  14. Timo_de_frys

    Timo_de_frys Blue Tier

    Berichten:
    158
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Dat was mij ook opgevallen een paar weken geleden; het lijkt er op dat de boekingsmodule van AF en KLM nu gelijk getrokken zijn (zie AF website bij boeken).
     
  15. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Delta doet tijdens het boarden last-minute upgrades. Bij het scannen van de boarding pass komt er dan nog een kaartje uit de machine met je nieuwe stoel.

    Ik denk dat eerst klanten die meer betalen een upgrade krijgen, en dat daarna basic economy geassigned wordt. Volgens de ticketvoorwaarden ben je bij basic economy niet eligible voor een upgrade, hoewel het in sommige uitzonderingen wellicht wel mogelijk is, als bestaande passagiers hun upgrade echt niet willen accepteren om eoa reden (bijv. bij elkaar zitten).
     
  16. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Nou als ik een upgrade krijg en mn vriendin niet dan zeg ik: zie je straks *zwaai* en vice versa....
     
  17. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb dat een keer gehad met ivm een kapotte stoel die niet verstelbaar was, maar ben er toch gewoon op blijven zitten, liever samen dan een upgrade alleen.
     
    Melchior en Pictor vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina