KLM Deals & CO2 uitstoot

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Kaarthouder, 11 feb 2020.

  1. Kaarthouder

    Kaarthouder Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Regelmatig komen er KLM aanbiedingen voorbij voor verre bestemmingen in de Economy en Business Class. Zelf reis ik vaak naar Africa en Azië maar merk dat vliegen via een andere hub (bijvoorbeeld Parijs, Nairobi of JBurg) goedkoper is. Zo worden er vluchten aangeboden naar Bangkok en Singapore via Parijs die wel ruim 30% lager liggen dan wanneer men rechtstreeks boekt. Dit klinkt zeker aantrekkelijk als je meer tijd hebt of extra XPs wilt sparen. Rechtstreeks vliegen is een luxe zegt men maar opvallend is hoeveel Fransen via Amsterdam naar Bangkok vliegen en Nederlanders via Parijs. Waarom maakt KLM haar directe routes niet concurrerender om zodoende de CO2 uitstoot verder tegen te gaan? Houdt KLM hierdoor niet teveel vliegtuigen tussen Parijs en Amsterdam onnodig in de lucht? Zou het terugbrengen van vluchten tussen Parijs en Amsterdam niet een bijdrage kunnen leveren aan effectieve groei zoals bijvoorbeeld landingsrechten voor nieuwe bestemmingen ?
     
  2. George1

    George1 Blue Tier

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    102
    Trofeepunten:
    33
    Terecht punt. Ik weet via een betrouwbare bron dat er binnen KLM hierover een discussie wordt gevoerd. Men overweegt bijvoorbeeld om het huidige FB systeem te veranderen om onnodige vluchten te voorkomen, Beter voor het netwerk en beter voor het milieu. Belangrijke klanten zijn de klanten die bijdragen aan de bottomline dus een revenue based award systeem ligt voor de hand en komt hopelijk snel
     
  3. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Het korte antwoord: vraag en aanbieding. Als de klant extra wil betalen voor een directe vlucht om sneller aan te komen en overstappen wil vermeiden, dan ben je wel gek als luchtvaartmaatschappij om hun geld niet aan te nemen :D
    Maar inderdaad zoals altijd niet bedoelde consequenties dan andere mensen een extra vlucht nemen om goedkoper uit te zijn. Benieuwd hoe KLM die twee dingen kan combineren.
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  4. Kaarthouder

    Kaarthouder Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Ongetwijfeld heeft KLM reeds berekening losgelaten wat winstgevend is. Ik denk toch dat de massa Economy via Parijs vliegt waar tevens extra brandstof, tax en airport kosten aanhangen maw minder winst onder aan de streep !
     
  5. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    AF-KLM zal vast wel goed over de winstgevendheid nagedacht hebben.

    Wat @ErwinLansing ook zegt, als je twee producten kan aanbieden: AMS-CDG-LIS vv voor 230 euro, en AMS-LIS vv voor 400 euro, dan ben je inderdaad hartstikke gek als je de 400 euro van de (zakelijke) reiziger die bereid is dat te betalen niet aanneemt.

    Je bereikt er wel mee dat de FB elite leden alsnog voor AF-KLM kiezen. Niet-leden zullen waarschijnlijk sneller geneigd zijn om een rechtstreekse vlucht met TAP of EasyJet te boeken.

    De extra kosten van een overstap zullen wel meevallen. Bovendien betalen de pax de extra luchthavenbelastingen zelf.
     
  6. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Laat ze daar alsjeblieft de komende 5-10 jaar vanaf blijven (dus absoluut geen "hopelijk snel"), zeker vanuit de drogreden "beter voor het milieu". Vergeet niet, planten groeien juist van CO2, dus de wereld wordt groener ;).
    Daarnaast: De revenue-based miles (sinds het nieuwe programma) zijn al een doorn in het oog, als ze ook een revenue-based loyalty programma beginnen, draaien ze echt alles de nek om. Het heet tot op heden niet voor niets een "Frequent FLYER" programma, geen "Most payer" programma. Kijk ook maar naar de US, waar United het heeft ingevoerd en gigantische backlash heeft gekregen.
    Enkel mensen die OPM vliegen zal het geen zier interesseren...
     
    Flying doc, Roberto en Carel1 vinden dit leuk.
  7. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    862
    Leuk Bevonden:
    1.731
    Trofeepunten:
    253
    Toevallig de periode die ook jij nog nodig hebt voor Plat4Life :rolleyes:;)
     
  8. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Hahaha "busted" :rolleyes:

    Nee, maar alle gekheid op een stokje, FB heeft net het nieuwe programma gelanceerd (April 2018), dus een revisie of complete overhaul is redelijk prematuur nu. Kijk anders even wat het revenue-based vliegen voor BlueBiz heeft gedaan, dat hele programma brengt nu amper meer wat op tegenover vroeger.
     
  9. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Het is echt een hele verandering, vroeger was het wat waard en kon je nog sparen, nu is het echt complete flut
     
  10. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Nu moet je bijna vierduizend euro uitgeven om één goedkoop Europees retourtje te kunnen boeken met je punten. Bij Flying Blue is het helaas niet anders.
     
  11. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Binnenkort wordt klm gewoon een budget airline. Als ik zie hoe het eten slechter is geworden, en wat voor grap business binnen Europa is, echt hilarisch.
    Hopen dat de xp regels nog ff het zelfde blijven, kan ik mijn plat4life halen en dan make het niet echt meer uit.
     
  12. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428

    Gaat hem niet worden denk ik zo.

    Lees het artikel op de website Follow the Money, ‘Schiphol matst overstappers en jij betaalt de rekening’ maar eens.
    En ook in de toekomst gaan ze ermee door als ze die vliegtax vanaf 2021 invoeren. Transferpassagiers zijn van deze maatregel uitgezonderd, maar elke kaaskop die vanaf Schiphol vertrekt mag 7,50EUR afdragen.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Javadest, VinceG, Thijsk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Kaarthouder

    Kaarthouder Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Klopt , jaren geleden kon je voor fixed aantal Miles naar bestemming met minimale bijbetaling. Tegenwoordig worden de miles verhoogd en is de eigen bijdrage in veel gevallen hoger dan het kopen van een Economy ticket. Tsja 400.000 miles voor retourtje Curaçao met 700 euro bijbetaling !
    De miles waar eerlijk voor gevlogen is verliezen hun waarde !
     
    FlyingFonz en arjen05 vinden dit leuk.
  14. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Negende post hier op IF en alleen nog maar geklaagd over KLM en Flying Blue. Ik ben oprecht benieuwd waar al die frustratie vandaan komt.
     
    VinceG, DirkOnTour en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  15. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Woah, sinds wanneer zijn taxen op een retourtje naar Curaçao 700 piek? 176 per enkeltje in business class, hele jaar.
    Zoveel klagen op een nuttig forum is irritant, alternative facts zijn nog irritanter.

    Een revenue-based programma is zeker een slecht plan, maar pas op Thijs, je kunt niet iemand van een drogreden betichten en vervolgens zelf stellen dat meer CO2 in de lucht beter is voor de planten/het milieu... ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    VinceG, jvz, DirkOnTour en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.312
    Leuk Bevonden:
    3.204
    Trofeepunten:
    483
    Ik kan geen bron noemen en ook de betrouwbaarheid kan ik niet volledig inschatten, maar ik hoorde het volgende gerucht dat hiermee in lijn ligt:

    - Puur Revenue based loyaliteit is vooralsnog niet aan de orde (geen minimum spend);
    - Wel wil men overstappen op XP's op basis van Citypair. Daarbij wordt ook een verdere differentiatie toegepast op boekingsklasse;
    - Plat en hoger moet een minimum percentage in J vliegen (hoogte niet onthouden) om te (her) kwalificeren.

    Maarja, een tijdje geleden hoorde ik het minimum spend gerucht. Denk dus dat ze er nog niet helemaal over uit zijn bij AF/KLM.
     
  17. Kaarthouder

    Kaarthouder Newbie

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Gelieve mijn openings post te lezen en inhoudelijk te reageren. Geen frustratie maar enkel feiten. Ik ben trouwe klant van KLM en nog steeds , echter het FB programma is in mijn optiek minder aantrekkelijker geworden. Tegenwoordig moet je meer vliegen om miles te kunnen behalen. Ik haalde als voorbeeld Curaçao aan. Bijdragen cash waren vorig jaar hoger maar nu wordt al voor een enkeltje in de Biz 302,500 miles gevraagd (12JUL20). Geen geklaag maar een constatering dat het FB programma soberder is geworden.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  18. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    En daar noem je ook wel een datum ja, begin van het hoogseizoen. Dat heet vraag en aanbod :)
     
    Flying doc, Bijzonderetickets en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  19. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Precies, laten we on-topic blijven.

    Kort samengevat, tijd & comfort = geld. Mensen zijn bereid meer te betalen voor gemak en dat is precies waarom een directe vlucht duurder is dan een indirecte.

    Vervolgens krijg je reacties op social media van mensen die marktwerking niet begrijpen, die gaan vervolgens klagen over CO2 uitstoot en dat meer vliegen, meer zou moeten kosten. Ook met concurrentie in gedachten, als KLM het niet doet, doet Lufthansa het wel. Daarnaast dat er hier een paar gekken op InsideFlyer zijn die graag extra XP boeken is echt een uitzondering. Probeer dat maar eens aan een normaal persoon uit te leggen, en ze kijken je raar aan.

    Zelf heb ik gemende gevoelens over het nieuwe FB-programma, Miles sparen is over het algemeen moeilijker, echter status halen is een stuk makkelijker geworden met rollover XP en geen cap meer op segmenten. Als je het een beetje slim aanpakt, heb je tegenwoordig 300xp voor zo'n slordige €1.200.

    Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als er een hogere status komt (bijv. Diamond) met meer voordelen en gold en platinum ook iets moeilijker worden te halen. Daar tegenover zouden dan wel wat meer harde voordelen moeten staan. Denk aan bijv. upgrade voucher, cadeaus die je kan kiezen (zoals Delta) of andere perks.

    De meeste vluchten op deze route worden al door AirFrance uitgevoerd, ik denk juist dat meer capaciteit op deze route gewenst is om het lange-afstandsnetwerk beter te ondersteunen.
     
  20. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    862
    Leuk Bevonden:
    1.731
    Trofeepunten:
    253
    Hoi :p, mie like XPs...

    in hoeverre mensen normaal zijn weet ik nou zo net niet, maar als ik aan collega's / klanten of vrienden weer moet uitleggen welke routes wij deze keer weer hebben genomen, dan schudden ze hun hoofd... of nog leuker, #w8, ik schrijf het even op, dit geloven ze thuis nooit... of dit zou ik er thuis nooit doorheen krijgen... of ik wil gewoon zo snel mogelijk van a naar b, en als ik daar dan 100en euros meer voor moet betalen dan is dat maar zo....

    JOEJOE :D
     
    Javadest, Karsten1993, VinceG en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina