Inside Flyer Dutch Caribbean Review

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Mathijstil, 31 aug 2016.

  1. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Introductie
    De Insideflyer NL site bestaat vooral uit leden wonend in Nederland. Echter is er binnen het Koninkrijk een Caribische gebied waar een aantal leden woonachtig zijn. Het leek me leuk om jullie een inkijk te geven in onze airlines en routes. Daarom hieronder een trip report van mijn recente vluchten CUR-VLN VLN-BOG en terug met Avior Airlines (V9).

    Avior Airlines C.A. is een Venezolaanse maatschappij met Hubs te Valencia en Barcelona. Dit klinkt Spaans, maar gaat om deze twee steden in Venezuela. Vanuit Curaçao zijn er met deze maatschappij diverse gunstig geprijsde routes mogelijk met tussenstops op deze Hubs in Venezuela.
    [​IMG]free photo hosting

    Curaçao (CUR) – Valencia VE (VLN)
    De Venezolaanse overheid informeert en adviseert Venezolaanse passagiers om minimaal 3 uren voor vertrek aanwezig te zijn. Op luchthaven Hato stond sinds de vroege ochtend een lange rij bij de incheckbalie. Zelf kwam ik iets later, waardoor mijn koffer binnen 15 minutes was ingecheckt.
    Mijn grootste ergernis op Curaçao is de departure tax van USD 39 voor elke vertrekkende internationale vlucht (bij bepaalde airlines). Het is mij een raadsel waarom deze tax niet bij het ticket in zit en doet elke keer pijn om te moeten betalen. Het boarden voor de vlucht verliep rustig en snel, waarbij we op tijd vertrokken naar het vaste land van Zuid-Amerika.
    [​IMG]capture

    De Boeing 737-400 was gevuld met latino’s en Curaçaoënaars, af en toe was er een verwarde blik naar mij als Gringo/Makamba. De veiligheidsdemonstratie en vluchtinformatie waren volledig in het Spaans waarbij de crew geen woord Engels sprak. De kist was een voormalig US Airways vliegtuig, duidelijk te zien aan de blauw, rood en witte kleurencombinatie. Tijdens de vlucht kwam de crew door de gangpaden gesprint met water of Frescolita. Hierbij kregen de laatste passagiers hun drankje terwijl we zo goed als geland waren. Wat opviel, de crew deed geen veiligheidscontroleronde voor het landen. Dit gezien ze te druk waren met het uitdelen van drankjes. Ik heb mijn Venezolaanse buurvrouw gedag gezegd en ben in de rij voor transfers gaan staan.
    [​IMG]online photo storage

    Valencia VLN Arturo Michelena International Airport
    Het vliegveld in Valencia is een klein vliegveld zonder echte gates. Door officials werd ik naar het transfer gedeelte geleid. De deur wordt geopend, waarna ik terecht kom in de vetrekruimte. Deze zit afgeladen vol, gezien er 4 vliegtuigen op punt van vertrek staan. In de vertrekruimte zijn twee ‘gates’, geen informatieschermen, geen werken airconditioning en alle omroepen in het Spaans. Hieronder een aantal foto’s van de ruimtes inclusief het (geweldige) winkelaanbod. Al met al een oude bouwval welke best wat onderhoud kan gebruiken.
    [​IMG]upload photos

    Het wisselen van dollars in Venezuela is officieel alleen toegestaan tegen een waarde ver onder de marktwaarde. Vandaar dat de winkeltjes alleen ‘stiekem’ willen wisselen, wat neerkomt op wegkijkende officials bij betalen. De recente nieuwsfeiten over Venezuela zijn waar, het land is in crisis met lange rijen en een onbetaalbare inflatie. Indien ik 20 dollar zou wisselen, zou ik 200 briefjes ontvangen van Bs100 (waardevolste billet). Dit komt neer op een half maandsalaris, waarvoor ik Venezolaanse zoetigheden heb gekocht.

    Gek om te zien is het, dat de ‘drugsopsporingshoden’ los rondlopen in de vertrekhal. De officials kijken vanaf een afstand en laten de hond een kwartier rondlopen.
    [​IMG]image upload no registration

    In de hitte heb ik gewacht bij een soort ‘gamewinkel’, waar tegen betaling, FIFA kon worden gespeeld. Geen Lounges of andere zaken, maar gamen voor USD 0.25 per 10 minutes was een goed tijdverdrijf. Na twee uur vertraging was het tijd om te boarden. Dit proces verliep netjes, waarbij met de hand alle passagiers werden geturfd en legerofficials alle passagiers fouilleerden. We waren klaar voor vertrek naar Bogota.
    [​IMG]free adult image hosting

    Voor de liefhebbers, Valencia Airport is eens de aanleiding geweest voor een geweldige drugsvangst, waarbij de piloot heeft moeten vrezen voor zijn leven. Zie de link voor het verhaal (http://www.spiegel.de/international/world/a-charter-pilot-becomes-an-unwilling-mule-for-1-5-tons-of-cocaine-a-1007402.html)

    Valencia VE (VLN) – Bogota CO (BOG)
    De vlucht werd wederom uitgevoerd in een Boeing 737-400 welke van US Airways was overgenomen. De crew was weer volledig Spaanstalig en ik was de enige Europeaans lijkende passagier. Ik werd naast een Colombiaanse familie geplaatst, welke zonet op vakantie waren geweest in Venezuela. Hierbij hebben we kort gepraat over de achteruitgang in Venezuela. Ze bevestigden dat de situatie was verslechterd en waren blij terug te keren naar Colombia. Tijdens deze vlucht werden een broodje, muffin en een drankje aangeboden. De vlucht verliep rustig op een aantal krijsende kinderen na. Na 1,5 uur kwamen we aan in Bogota waar we met de bus naar de terminal gingen. Bogota is een verademing in vergelijking met de vliegvelden in Valencia en Curaçao, een overzichtelijk net en modern vliegveld.
    [​IMG]image hosting 20mb

    Na een paar dagen Bogota ben ik terug gevlogen naar Valencia. Hier heb ik nog twee dagen doorgebracht waarna Avior me met een paar uur vertraging netjes op Curaçao heeft gebracht.

    [​IMG]image hosting free no registration

    Conclusie.
    De crisis in het land Venezuela heeft er voor gezorgd dat het hele land is ingestort. Ik kan me voorstellen dat het voor Avior lastig is om een constante standaard te houden. Prijs kwaliteit verhouding was prima, net als de drankjes en snack. Dat er geen Engels wordt gesproken op internationale vluchten kan tot verwarring leiden bij een calamiteit.
     
    FlyRicky, Skywalker88, kevin990 en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Twee redenen waarom belastingen direct en niet via airlines worden geheven:
    * de kans dat geheven belasting door airlines wel wordt geïnd niet wordt afgedragen is aanwezig; er wordt een afweging gemaakt welke airlines door de autoriteiten wel en niet worden 'vertrouwd';
    * een belasting die niet wordt geheven door de luchtvaartmaatschappij hoeft ook niet in de ticketprijs opgenomen te worden (volgens mij)
     
    Mathijstil en Lionell vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina