Geen KLM naar DOHA meer

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Denzi, 24 nov 2016.

1. Denzi

Denzi Silver Tier

Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    TXL-ler vindt dit leuk.
  2. TXL-ler

TXL-ler Blue Tier

Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Volgens de "Trust Together" plannen die AF KLM begin deze maand bekend heeft gemaakt willen ze voor dit soort routes een hele nieuwe luchtvaartmaatschappij opzetten om de concurrentie aan te gaan: link Deze maatschappij zal wel vanaf CDG gaan vliegen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe KLM zich in de toekomst staande weet te houden onder dit soort hyper concurrentie.

Laatst bewerkt: 24 nov 2016
  3. Flying doc

Flying doc Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.777
    Trofeepunten:
    523
    Ik vind het een heel logische keuze. DOH is in tegenstelling tot DXB of AUH geen echt "bestemming". Veel mensen pakken een weekendje Dubai maar helaas is het Museum of Islamic Art van Pei geen grote toeristentrekker waardoor het voor de KLM niet meer lucratief is. Dan moet je niet te trots zijn om te snijden.

high_class en Ties vinden dit leuk.
  4. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
  5. HaikoW

HaikoW Silver Tier

Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    En dat baart me toch wel een beetje zorgen...

In 2013 is AFKL een code share met Etihad aangegaan welke in 2015 uitgebreid is. Dat ze nu niet 2x dagelijks een A330 kunnen vullen (1x KLM, 1x Etihad) terwijl Emirates 2x daags een A380 laat vertrekken en Qatar Airways graag een tweede dagelijkse vlucht wil hebben is denk ik geen goed teken.
    Ik denk dan ook dat het niet onmogelijk is dat Dubai minder frequentie krijgt.

6. Ready2Board

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Qatar kan het zich veroorloven om met half lege kisten te vliegen, KLM niet. Qatar heeft diverse bestemmingen in Europa die helemaal niet zo goed lopen. Berlijn en Geneve (om er maar een paar te noemen) zitten lang niet altijd vol. Toch blijven ze vliegen, wellicht wordt het beter in de toekomst. Feit is dat ze meer ruimte hebben om zich dergelijke aanloopverliezen te veroorloven. Dus ik vrees dat dit niet de laatste speldenprik zal zijn.

Denzi vindt dit leuk.
  7. Denzi

Denzi Silver Tier

Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Dit laatste is natuurlijk ook van toepassing voor Emirates.

Ik denk dat Flying doc ook wel gelijk heeft, Doha is nou niet echt de meest 'aantrekkelijke' vakantiebestemming. Daarnaast valt er gewoon niet te concurreren, als je een beetje goed zoekt bidden de meeste ME3 maatschappijen tickets aan die soms wel de helft zijn van wat KLM aanbied naar het Midden-Oosten, die strijd moet je dan niet willen aangaan op capaciteit.

8. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Niet vergeten dat KLM de laatste tijd ook enorm aan het uitbreiden is, zowel intra-EU als intercontinentaal. Dan is het logisch dat je ook gaat kijken of je ergens kan schrappen. Zoals aangestipt is Doha nou niet echt een grote O/D markt. Aangezien Qatar voornamelijk hoog inzet op transferverkeer, en een grote 77W inzet, kunnen ze overgebleven stoelen tussen AMS en DOH voor een lage prijs verkopen.

9. Ties

Ties Blue Tier

Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Hoewel ik het niet hoop, zou het met AUH ook zo kunnen gaan, AF heeft de route al helemaal aan etihad overgelaten. in mijn ogen zou een daily AMS-DOH-AUH een goede oplossing zijn, waardoor je de bestemming in ieder geval in je eigen netwerk houdt.

10. Denzi

Denzi Silver Tier

Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Nog iets wat me is opgevallen aan de nieuwe lijndienst is dat nu de vluchten naar Kuwait/Bahrain en Dammam/Muscat op de volgende manier gaan:

AMS - KWI - BAH - KWI - AMS
    AMS - DMM - MCT - DMM - AMS

Voorheen voor de KWI/DMM combinatie op de volgende manier:
    AMS - KWI - DMM - AMS of alternatief (afhankelijk van de dag) AMS - DMM - KWI - AMS.

Dit is dus ook eigenlijk nog wel een flinke wijziging omdat op deze manier zowel BAH als MCT erg lange bestemmingen zijn. Dan heb je dus ook niet meer echt een 'directe' vlucht. Het lijkt mij ook in dat kader vrij nadelig.

Waarom zou je met KL een vaak duurdere vlucht naar die bestemmingen pakken als de reistijd bijna net zolang is als met een goedkopere ME3/TK maatschappij in ongeveer dezelfde tijd de vlucht kan maken.

*toe te voegen, je stapt dus ook niet echt over, je blijft in het vliegtuig wachten en krijgt ook geen extra QF of extra punten bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt: 28 nov 2016
  11. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Ik zou naar MCT ook geen stop in Saudi Arabie willen hebben.

12. Ready2Board

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    BAH gaat via DOH, straks via KWI. Je kunt heen en terug in toestel blijven zitten. Dus wat dat betreft geen verandering

13. Flying doc

Flying doc Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.777
    Trofeepunten:
    523
    Wie weet of je hierbij alcohol in je checked luggage mag hebben bij een stop in KSA?

14. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    zou het zekere voor het onzekere nemen :) Tas ging bij de overstap wel door de scanner op de heen vlucht en niet op de terugvlucht

Flying doc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina