Foto's en video's maken in het vliegtuig

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door MVA20, 12 dec 2019.

  1. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    We kunnen ons allemaal het incident uit 2017 bij United Airlines nog herinneren. Mede doordat het incident door een passagier op beeld was vastgelegd, was de hele wereld getuige van de hardhandige manier waarop een passagier letterlijk uit het vliegtuig werd gesleurd.

    Sindsdien zijn maatschappijen erg terughoudend op het maken van foto's en video's aan boord van vliegtuigen door passagiers. Zo ook KLM en Transavia. Voor het maken van reisverslagen is dit natuurlijk erg jammer en in feite een belemmering.

    Hebben jullie wel eens een aanvaring gehad met de bemanning tijdens het maken van een foto of een video tijdens een vlucht?

    Afgelopen zomer werd ik er door een KLM purser op gewezen dat het niet is toegestaan om foto's en video's te maken aan boord. Dit alles in verband met de privacy van de andere passagiers. Ik ben er verder niet op ingegaan, maar vond het een vrij onnozel argument. Zelf word ik ook talloze keren opgenomen door bijvoorbeeld studenten en congresdeelnemers. Daarnaast is het maken van foto's en video's volgens de Nederlandse wet niet verboden. Wat vinden jullie van deze regel bij KLM?

    Zie ook (via TPG):
    https://thepointsguy.com/2017/06/what-can-you-legally-film/

    En een voorbeeld bij KLM (op 10:26, My Goodness! You're Not Allowed!):
     
    Roberto, Bijzonderetickets, Grouchy en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Nu ben ik geen blogger en maak ik alleen met regelmaat wat cabinefoto's, maar nog nooit op gewezen of vreemd voor aangekeken.
    Soms kun je pech hebben, maar ik heb het idee dat het de meeste cabinebemanning echt een zorg zal zijn wat je aan foto's maakt.
     
    Roberto, Grouchy en Tim82 vinden dit leuk.
  3. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Nooit problemen meegemaakt, alleen paar keer een verbaasde blik met de vraag: vind je ons vliegtuig zo bijzonder dat je er foto's van maakt? En als ik dan vertel dat het bv de eerste keer is dat ik met die airline vlieg volgt er een leuk kort gesprekje dat ik me welkom aan boord moet voelen bv. Personeel biedt soms uit zichzelf aan om een fototje te maken als ik met mijn partner en de maaltijden voor ons, bezig ben dat te fotograveren.
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  4. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Nooit problemen meegehad, laatst toen de KLM crew zag dat ik foto's aan het maken was stelden ze zelfs voor om paar foto's met mij erop te nemen / samen met de crew.

    Zal denk ik vooral afhangen waarvoor het gebruik is, hoe je je zelf opstelt en de crew.
     
    Grouchy en Tim82 vinden dit leuk.
  5. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Precies ook mijn ervaring.
     
  6. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Heb op een vlucht vanuit LAX -> JFK achter een stel Duitse 'influencers' gezeten op een (naar ik meen maar kan ook Delta zijn geweest) KLM vlucht waarbij ze zowel bij instappen een uitgebreide repo deden en voor het uitstappen nogmaals. Daar heeft helemaal niemand iets over gezegd.

    Sowieso nog nooit gezien dat dit een probleem is geweest - ik maak zelf ook wel eens foto's.
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  7. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Integendeel, vaak wordt er door de crew aangeboden om foto's te maken als ze zien dat je foto's maakt. Een paar weken geleden nog plaats mogen nemen in de stoel v/d gezagvoerder van een Delta Air Lines A350. Gezagvoerder heeft vervolgens zelf aangeboden om wat foto's te maken, daar staan ook breed glimlachende Delta Air Lines cockpit crew op.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
    Ambtenaruh, Roberto, Tim82 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Maar jij hoort daar al bij het interieur, ze kennen jou waarschijnlijk intussen allemaal al daar :):cool:
     
    Thijsk, Roberto, Urbanjazz en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Dit geldt alléén voor 'openbare ruimte'. Maar in een vliegtuig of in een luchthaven bevind je je op privaat terrein. Behalve dat, zijn het ook nog eens werkplekken. Je hebt ook te maken met portretrecht. Er is dus geen enkele wettelijke grondslag waarom fotograferen in een vliegtuig zomaar zou mogen in Nederlandse vliegtuigen.

    KLM bepaalt zelf of je aan boord mag filmen en fotograferen en KLMs voorwaarden accepteer je bij het boeken van een ticket en het betreden van het vliegtuig. Je bent natuurlijk vrij om een andere luchtvaartmaatschappij te kiezen, zodat je niets met de voorwaarden van KLM te maken hebt.
    Op de frontpage van IF (artikel) staat een artikeltje van een paar jaar geleden waarin KLM expliciet verbiedt om foto's te maken met personen erop. Dit staat ook in het inflight magazine op de pagina 'house rules'.
    upload_2019-12-12_18-33-49.png

    Het lijkt er dus op dat uit het raam fotograferen, een selfie maken of je eten vastleggen geen probleem is, zolang er maar geen mensen op staan.
    Los van wat er juridisch mag, is er inderdaad veel crew die graag een foto van je neemt of de regels niet handhaaft en in dat geval kun je gerust een fotootje maken. Net zoals je ook best een keer op eigen risico door rood kunt fietsen zolang je niemand hindert.
     
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    De 1 keer per jaar dat ik met Transavia vlieg begint men altijd dat het niet is toegestaan om foto's te maken van het cabinepersoneel.
    Bij KLM of andere maatschappijen roept men dat weer niet om.

    Ik denk ook dat bijvoorbeeld bij Transavia bij de uitvoering van de vluchten wat meer 'eendagsvliegers' aan boord zijn die niet allemaal weten hoe het gaat en misschien te pas en te onpas de camera tevoorschijn halen, en mijn ervaring met Transvertragia is ook weer dat ze best wel eens vertraging hebben en dan wil men dus incidenten door het maken van opnames zoveel mogelijk voorkomen.

    Ik zou het persoonlijk overigens ook niet heel fijn vinden als ik in een vliegtuig vol op de foto wordt genomen met aangezicht en al, je weet niet wat het doel is van de foto's en wat ermee gebeurd. Dat is een goed uitgangspunt van een luchtvaartmaatschappij om je reizigers te beschermen.
    Foto's van gezinsleden of bekenden is natuurlijk een ander verhaal en echt geen probleem van de crew, en ook foto's naar buiten door de ramen natuurlijk niet. Foto's van de toegang tot de crewruimtes, cockpitdeuren (al dan niet open) en dergelijk weer wel.
     
    Thijsk, Carel1 en Grouchy vinden dit leuk.
  11. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    IMG_0343.jpg
    Op uitnodiging van de gezagvoerder in de cockpit van de 747 tijdens een vlucht naar YYZ. Dan mag het wel:).
     
    VinceG, Johan10, Thijsk en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Dat klopt, maar er zijn genoeg punten in een vliegtuig en details tot toegang tot zaken die bij voorkeur niet op de foto moeten worden gezet om later ergens publiekelijk op te duiken.
    Als gemiddelde passagier zie je die zaken niet, als je echter weet waar je naar moet kijken kunnen daardoor best wel eens incidenten ontstaan.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  13. EBakker

    EBakker Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    115
    Trofeepunten:
    43
    Als ik sommige filmjes van influencers zie, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat dit voor medepassagiers soms heel vervelend kan zijn. Alles voor het perfecte plaatje of filmpje, los van het feit dat je niet wil dat ook jouw persoon world wide op you tube te zien is als je met je mond open ligt te slapen bijv:p Op mijn laatste vlucht (emirates) kwam de bemanning zelfs zelf met een camera langs om foto's te maken, die je kreeg. Zolang het voor privegebruik is en van jezelf of eten, zullen ze er vast niet moeilijk over doen.
     
  14. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik begrijp eigenlijk heel goed dat je geen foto's en filmpjes van andere mensen (incl. cabinepersoneel) zou mogen maken. Ik zou dat zelf eigenlijk ook vervelend vinden (niemand hoeft te weten waarheen, hoe, wanneer en zelfs óf ik vlieg). Ik denk dat dit in de toekomst wel steeds meer nadruk zal krijgen. Zelf zou ik het netjes vinden als de hoofden van andere mensen op zijn minst wordt geblurd.
     
    KvO vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina