Flying Blue Amex Platinum opzeggen?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door HaikoW, 20 mrt 2016.

  1. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Vraag me af of de EUR 600 per jaar voor de FB Amex Plat voldoende waarde biedt en denk erover na om deze om te zetten naar een gewone groene kaart. Hieronder mijn redenatie

    • Afgelopen jaar 86.000 FB miles gespaard met de kaart. Net gekeken wat drie retourtjes naar Lissabon (rechtstreeks en op de data die we willen) komende zomer kosten: 225.000 punten + EUR 114. Kosten op KLM.com EUR 1.100,78 dus EUR 367 PP oftewel 75.000 miles zijn (EUR 367 - EUR 38) EUR 329 waard. Vind met een spend van EUR 55k+ op de kaart dat resultaat een beetje magertjes.
    • Afgelopen jaar zijn ook de verzekeringsvoorwaarden naar beneden bijgesteld zoals dat de verzekeringen alleen geldig zijn als je met de kaart betaalt en er zijn nu ook limieten op het aantal claims dat je kunt maken (max 2). Ondanks dat ik sinds 2011 geloof ik maar 1x aanspraak heb gemaakt op een verzekering vind het een fijn idee dat ik me nergens zorgen over hoef te maken. Ik heb als 2e CC trouwens de MC Black welke deze limieten niet heeft.
    • De 8 extra vluchten om platinum te hernieuwen heb ik niet nodig.
    • De Platinum for 2 biedt mijn inziens een leuk pasje maar weinig waarde omdat mijn vrouw niet zoveel vliegt (en ik FB Plat zelf niet heel hoog in waarde schat).
    Wat vinden jullie? Terug naar de classic green card?
     
  2. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Waarom niet de Gold Card?
     
  3. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Wat is de meerwaarde?
     
  4. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    De waarde van FB-Miles is op een vlucht naar Portugal ook beperkt in mijn ogen. Wanneer je de waarde ervan betekent op basis van business class promo awards heb je ineens een heel andere case.

    Voor mij is de autohuur-verzekering een waardevol Platinum-argument. Autohuurbedrijven brengen al gauw 5,- tot 25,- per dag in rekening voor het upgraden van de verzekering (extra dekking zoals glas en banden, afkoop eigen risico, CDW, etc.) wat niet langer nodig is omdat Amex ze dekt.
     
  5. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    200
    Trofeepunten:
    268
    Dat voordeel heb je bij gold ook toch? Gold kost maar €170 per jaar.
     
  6. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Vlieg per jaar ±250.000 miles. De waarde van de miles is voor mij een privé uitgave te kunnen doen op het moment dat ik het wil naar de bestemming die ik wil. Gaat me een beetje ver om onze vakantieplannen aan te passen aan de bezettingsgraad van AFKL.

    Mee eens echter de MC Black die ik heb biedt dit ook. Grootste verschillen zijn dat de AMEX een auto tot EUR 75k verzekerd en MC tot EUR 50k gaat. Het eigen risico bij AMEX is 0 en MC rekent EUR 75 eigen risico. Voor mij belangrijkste verschil is dat je bij AMEX maximaal 2 keer een claim per 12 maanden kunt indienen waar MC deze beperking niet kent. Veilig gevoel.
     
  7. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    4.7 Dekking: autohuur, diefstal, schade en aansprakelijkheid

    Deze dekking is niet van toepassing voor de verzekeringen behorende bij de Flying Blue – american Express Gold Card
     
  8. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb erover nagedacht. Ik heb de afgelopen tien jaar meerdere malen per jaar auto's gehuurd. Nul gevallen gehad waarin ik aanspraak hoefde te doen op een (aanvullende) verzekering. Laat staan twee keer...
     
  9. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Same here, geen twee schades per jaar hoeven te claimen en 3 - 4 autohuur per jaar.
    Heb ik de pech dat er wel twee schades zijn dan kan ik de komende twaalf maanden geen gebruik meer maken van de autoverzekering - in ieder geval kan ik geen schade meer claimen dus loop ik het risico zelf.

    De MC Black heeft weliswaar een eigen risico van EUR 75 per geval maar biedt ook na twee claims nog gewoon je verzekering (En MC Black kost 1/3 van de Amex Plat).
    Wat is dus precies het grote voordeel om de Amex Plat te houden en hier EUR 600 per jaar voor te betalen?
     
  10. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    * Gebruik je de lifestyle service?
    * Claim je wel eens voor bijv. vertraagde bagage? Ten opzichte van Gold zijn de maximale claimbedragen aanzienlijk hoger.
     
  11. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    En je krijgt één extra platinum en vier extra Gold-cards voor familie of vrienden... extra snelle miles-generatie.
     
  12. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Lifestyle service wel eens gebruikt, gemengde ervaringen. MC Black heeft vergelijkbare dienst waar mijn ervaringen hetzelfde waren als bij Amex.

    Heb inderdaad wel eens een claim voor vertraagde bagage gedaan. Amex keert na vier uur EUR 400 uit per verzekerde, MC Black EUR 500 voor samenreizenden. Na 48-uur keert Amex nog eens EUR 400 uit per verzekerde, MC Black EUR 3.750 voor samenreizenden.
    Omdat ik vrijwel altijd zonder mijn gezin reis zie ik dit als vergelijkbaar.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
  13. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Amex is inderdaad erg scheutig met het uitgeven van extra kaarten. Mijn vrouw heeft de 2e Platinum kaart, de gold cards heb ik nog nooit uitgegeven. Bij de Amex groen krijg je trouwens ook een gratis kaart, zou voor mij voldoende zijn.
     
  14. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Haiko, het lijkt erop dat je al zelf antwoord hebt gegeven op je beginnende vraag. Er is geen reden die voor jou meerwaarde geeft om voor een Plat kaart te gaan.

    Maar je kan het ook in het volgende rekensommetje zetten:

    Plat vs Gold
    600€ vs 170€ (Oftewel 430€ verschil)

    Als je uitgaat van een rekenwaarde van 1 cent per award mile. Dan zou je 86.000€ (een halve award mile meer per euro spend) per jaar moeten uitgeven om het verschil tussen Gold en Plat (430€) te compenseren. Je geeft aan dat je 55k spend hebt, dit staat dus gelijk aan 27.5K Miles oftewel 275€. Dus dan is er nog 155€ verschil over.

    Als je daarnaast weinig waarde ziet in Plat for 2 (wederom, hoevaak vliegt je vrouw, hoeveel kosten de EC op die vluchten en zou ze er ook voor betalen zonder Plat). Deze laat ik even aan jezelf over.

    Daarnaast zou ik de verzekeringswaarde weglaten, gezien je minimale hoeveelheid claims. Maar mocht het nodig zijn kan je hier ook een waarde aan plakken.

    Wat zou je normaal/los zou willen betalen voor AMEX Lifestyle services?

    Heeft het meerwaarde voor jouw om een extra kaart te hebben (deze heb je overigens in gold ook)?

    Zet alles gewoon op een rijtje neer en dan is je vraag (soort van objectief) al beantwoord.

    Hou er ook rekening mee dat als je vrouw niet vaak vliegt/ze helemaal geen status heeft bij FB dat de EC seats ook duurder worden!

    Hopelijk heb je er wat aan
     
    Fripsmaster en Michiel vinden dit leuk.
  15. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Het hoeft niet perse je vrouw te zijn hoor ;) Je dochter, man of collega voldoen ook aan de voorwaarden.
     
    Denzi vindt dit leuk.
  16. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    of je verkoopt de status (mag officieel niet) aan een ander forumlid

    edit: minder plat gezegd, deel je de jaarlijkse kaartbijdrage
     
    Denzi en Flying doc vinden dit leuk.
  17. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    In dat geval heb ik wel een kleine bijdrage daarvoor over ^^, totdat ik zelf Plat. ben aan het eind van het jaar. Ik denk overigens dat er mensen te vinden zijn die wel een heel stuk meer bieden.
     
  18. Ottorockit

    Ottorockit Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    89
    Trofeepunten:
    28
    Mocht je de plat. Kaart willen houden alleen de kosten te hoog vinden dan wil ik de kosten wel betalen in ruil voor de plat. Status die je mag weggeven.

    PM maar indien interesse :)
     
  19. Egbert1970

    Egbert1970 Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    8
    Hoe werkt dat dan, puur intresse. Als jij de kaart van een ander gebruikt. Danis het hek toch van de dam.
    Of krijgt hij die kaart niet maar wordt ie gekoppeld aan de flying blue?
     
  20. Ottorockit

    Ottorockit Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    89
    Trofeepunten:
    28
    Nee je houdt zelf de creditcard welke je niet activeert maar de extra status welke je mag koppelen koppel je dan naar een "vriend"

    Dus mocht iemand zijn platinum status willen delen via Amex hoor ik het graag. Bied er 600 euro voor.
     

Deel Deze Pagina