Extra kosten AMEX bij KLM

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door lloydje33, 28 mrt 2020.

  1. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Na aanleiding van vele vragen hier op het forum. Hier even een lijst bij welke vertrekpunten of er extra moet worden betaald voor AMEX. Voel je vrij om meer vertrekpunten te geven dan pas ik de lijst aan. Ook vermeld ik even andere bedrijven die kosten rekenen

    Geen kosten bij KLM (alleen commissie in geval andere valuta):
    EU, Zwitserland, Noorwegen, Brazilië

    Extra Kosten KLM:
    Caribbean

    OTA’s en reisbureaus die kosten rekenen:
    TUI 1,1%
    KLM Package deal x%

    Winkels zonder extra kosten:
    Aldi, Jumbo, Dressforless, Bol.com,Pathe

    Commissie bij AMEX is minimaal 2.5% van aankoopbedrag. Dit vanwege de omrekening naar USD.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
    Carel1, Pictor, arjen05 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    ZRH: NEE
    ALC: NEE
    MIL: NEE
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    SXM: JA
    BON: JA
    AUA: JA
    CUR: JA
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  4. Pictor

    Pictor Blue Tier

    Berichten:
    218
    Leuk Bevonden:
    623
    Trofeepunten:
    123
    BRU: NEE
    BER: NEE
    BUD: NEE (alleen valuta verrekening)
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Alle eurolanden + Noorwegen + Zwitserland in ieder geval NEE
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  6. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    WAW: NEE (alleen valuta verrekening)
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  7. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Het is inderdaad Europese regelgeving dat er geen extra kosten in rekening gebracht mogen worden voor bankbetalingen met creditcard in de EU. Strikt genomen is de plaats van de transactie dus leidend, en niet het punt van vertrek.

    Verder geldt:
    Dat airlines voor AMEX dus (soms) geen toeslag rekenen, is eerder een gebaar dan een verplichting.
     
    arjen05 en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Brazilië heeft trouwens ook geen toeslag. Heeft ook met wetgeving te maken volgens mij.

    GIG: NEE
    GRU: NEE
     
  9. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    TUI NL rekent 1.1% opslag bij betaling met AMEX.

    Edit: Per saldo betaal je dus precies 0.01 eur voor je "verdiende" award mijl (in geval van een FB AMEX). Dit is gelijk aan de waarde die over het algemeen wordt toegekend aan een FB mijl. Ach ja alles beter dan niets aangezien we toch geen FB mijlen scoren door te vliegen in deze tijd.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
    lloydje33 vindt dit leuk.
  10. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Ook Denemarken (CPH / BLL / AAL) - NEE
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  11. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Ik heb ook andere bedrijven toegevoegd. Meer suggesties zijn welkom. @TheFlyingDutchboy kun je de titel wijzigen naar ''extra kosten bij betalen met AMEX''?
     
  12. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Bij meer dan de helft van de bestemmingen in deze lijst moet je rekening houden met vreemde valuta commissie. Misschien is het overzichtelijker wanneer het kort en bondig blijft en vooral focust op de sites en vertrekpunten waar er kosten gerekend worden.

    Geen kosten bij KLM (alleen commissie in geval andere valuta):
    EU, Zwitserland, Noorwegen, Brazilië

    Extra Kosten KLM
    Caribbean

    OTA’s en reisbureaus die kosten rekening
    TUI 1,1%
    Klm Package deal x%

    Winkels zonder extra kosten:
    Aldi, Jumbo, Dressforless, Bol.com
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  13. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Ik heb de beginpost aangepast! Dank!
     
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Misschien goed om "alleen commissie" ook nog even in een algemene opmerking eronder te specificeren als "minimaal 2.5% van aankoopbedrag".

    De echte opslag ligt gemiddeld rond de 3% voor USD of nog iets hoger voor niet USD, want die bedragen worden door Amex eerst naar USD omgezet en dan pas naar euro's.
     
  15. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Wat bedoel je daarmee? De officiële koersopslag is 2.5%, maar jij zegt dat de koers die ze berekenen dus ook te hoog is?

    Overigens heb ik wel een paar tientjes winst gemaakt met terugbetaalde hotel-aanbetalingen naar m'n Amex. Jeuj ;)
     
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Op https://www.americanexpress.com/nl/...mrekenen/?intlink=nl-service-valuta-omrekenen kun je de kosten berekenen. Als je daar een datum invult van een willekeurige dag vorige week en die dag vergelijkt op bijv. https://www.x-rates.com/historical/?from=USD&amount=1&date=2020-03-29 kun je zien dat je bij Amex rond de 3% extra betaalt, los van de kosten die de retailer berekent.

    Als je als voorbeeld op amex.com de datum 25 maart 2020 en het bedrag 100 GBP invult, zie je dat Amex daarvoor EUR 112,14 in rekening brengt. Op xe.com of x-rates.com zie je dat dat 108,51 had kunnen zijn, een verschil van EUR 3,63.
    Amex geeft in haar overzicht aan dat de in rekening gebrachte kosten 2,73 (= 2,5%) zijn. Dat klopt, maar daarnaast hanteren ze ook nog een voor hen gunstige koers. Daarmee betaal je in totaal net iets meer dan 3,35% kosten in dit rekenvoorbeeld op amex.com.

    Als je voor dezelfde datum USD gebruikt, zie je dat het iets lager is, rond de 3,06 %, want dollars worden direct naar euro's omgezet door Amex.

    upload_2020-3-30_23-47-38.png
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  17. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Hun koers lijkt idd wat minder gunstig te zijn dan de MasterCard fx rate. En dan dubbel als je naar een andere valuta gaat.

    Wel zonde dat men in een internationaal land met een internationale kaart zoals de Amex zulke hoge rates rekent. Maar om me heen zie ik ook dat veel mensen hem gewoon zonder na te denken gebruiken dus ik gok dat ze het gewoon kunnen maken. Overigens lijkt het erop dat Amex in de VS wel kaarten zonder koersopslag en zonder fx levert.
     
  18. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Sterker nog: de meest interessante kaarten van Amex in de VS hebben geen FX-kosten.
     
  19. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Ik denk niet dat dit snel zal veranderen in Europa, het business model van Amex is stukken anders in de VS. Het grootste verschil is dat Amex een stuk hogere betaling krijgt per transactie in de VS dan in de EU.

    Waar men daar dik verdient aan normale transacties, zal het hier anders verdient moeten worden.
     
  20. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    28
    Amex vind ik juist handig buiten de eurozone om bijvoorbeeld grote hotelbedragen e.d. mee te voldoen in de VS. Maar daar betaal je dan een $5000 rekening dus bijna 150 euro aan FX+opslag voor. Dat haal je er niet uit aan FB-punten, niet met Gold en niet met Platinum. Maar als je het voorschoot voor je werk dan was dat niet per se heel erg.

    Echter per 20 april worden de voorwaarden veranderd en staat bij 6.1: "U en/of extra kaarthouders mogen de kaart alleen gebruiken als consument en niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Voor zakelijke uitgaven hebben wij andere producten beschikbaar, waarover wij u graag informeren."

    Mag je als consument nu nog wel iets voorschieten dan? Technisch gezien niet volgens mij.
     

Deel Deze Pagina