De reviews liegen er niet om: slechte ervaringen, slechte service, slechte cijfers. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij alle drie wel eens keer heb geboekt. Tot nu toe geen problemen gehad.... Wat zijn jullie ervaringen?
Ook geen problemen. Boek vrijwel altijd bij de goedkoopste aanbieder, vul mijn flyingblue nummer in en importeer de boeking in de KLM app indien het niet automatisch gebeurt. Verder kun je vervolgens alles in de KLM app doen alsof het een normale vlucht is
Geen problemen. Ik had zelfs een x de verkeerde vlucht geboekt (dag te laat) en kon dit binnen 24u kostenloos annuleren. Wel is het denk ik zo dat als er iets fout gaat, je een stuk minder service hebt dan bij de airline zelf.
Voordat KLM met de GDS-toeslag op de proppen kwam boekte ik zeer regelmatig bij diverse OTA's. Je kunt wijzigingen inderdaad via KLM.com doorvoeren als het eenvoudige itineraries zijn (zoals een rechtstreekse vlucht of met een enkele overstap in CDG). Stoelselectie, maaltijdkeuze, Flying Blue perks, etc. zijn ook allemaal geen probleem. Alleen bij telefonische wijzigingen doen ze moeilijk. Nu boek ik nog wel eens bij BudgetAir als dat goedkoper is. Heb één keer een leg niet gevlogen, waar ik technisch gezien de airport taxes van terug zou moeten krijgen. Geen idee hoe dat werkt met een boeking via BudgetAir.
Als je boekt bij een ota, neemt de maatschappij pas over op moment dat vlucht is begonnen. Dus wijzigingen tot die tijd gaan via de ota, vanaf start van je vlucht gaat het via de maatschappij. Behoorlijke ota is dus wel van belang.
Tja, reviews zijn ook eigenlijk altijd afspiegeling van de slechtste ervaringen. Wij schrijft er immers een review als alles soepeltjes/onmemorabel verloopt? Ik boek vele tickets bij zulke bedrijfjes, met name goedkope eco-tickets of simpele J tickets, waar je toch verder weinig aan kunt veranderen. Ze boeken de tickets en geven je snel de boekingscode, waarmee je alles kunt doen. En dat doen ze vaak tegen een lagere prijs. Verwacht geen hoogstaande service na aanschaf, bijvoorbeeld bij wijzigen van het ticket.
Budgetair heb ik wel eens gebruikt. Ons vluchtschema wijzigde drastisch. In plaats van 12.27 SLC-ORD-AMS kregen we SLC - DEN - EWR - AMS met vertrek om 7.44. Via de app van Miles&More kreeg ik deze te zien. budgetair meldde het pas weken later. Dat vond ik wel erg slordig van budgetair.
Je moet OTA's niet boeken vanwege de service, die is vaak duur en slecht. Maar als je een gunstige prijs ziet bij een OTA is er eigenlijk geen enkele reden om direct te boeken. Houd er wel rekening mee dat als je boekt bij maatschappijen die financiëel niet lekker gaan (zoals Alitalia of wijlen AirBerlin) of in landen die niet zo lekker gaan, het veel moeilijker is om je geld terug te krijgen. Ik heb een boeking voor een Zuid-Amerikaanse maatschappij gemaakt bij Travel2be / Travelgenio, omdat ze Amex accepteerden met lage extra kosten en omdat ik in het Engels kon boeken ipv Spaans. Vlucht had een overstap in Caracas en gezien de politieke situatie daar is die vlucht gecanceld, maar daar zijn we nooit over geinformeerd. Duurde maanden om het geld terug te krijgen, want Travelgenio wilde pas betalen zodra zij het geld van de luchtvaarmaatschappij terugkregen. Uiteindelijk via Amex geregeld. Gewoon de PNR of het ticketnummer pakken en inloggen bij de maatschappij. Dat werkt vanaf de seconde na de boeking al en dan kun je alles wat je ook kunt regelen als je direct boekt, gewoon regelen.
Ik heb één keer bijna een hartverzakking gekregen omdat in de boekingsbevestiging mijn voornaam en achternaam waren omgedraaid. Gelukkig stond het op de e-tickets wel goed. Zou me niks verbazen als deze bug er nog steeds in zit. Feedback gegeven maar nooit iets van gehoord....
Zelfde ervaring als de meesten. Het is prima wanneer het goed gaat, alleen wanneer er iets niet gaat zoals het moet dan wordt het snel een klein drama .... Vandaar waarschijnlijk ook de slechte overal beoordeling. Ook een keer maanden moeten wachten op een terugbetaling van Travelgenio, medewerkers spreken opeens geen Engels meer en het liefst wijzen ze je niet eens naar het kastje laat staan de muur. Aan de andere kant is het direct bij maatschappijen ook niet altijd goed, alleen kunnen die naar niemand wijzen wat duidelijkheid schept.
De officiële regel is inderdaad dat alle wijzigingen via de OTA moeten verlopen wanneer de reis nog niet gestart is. Nu heb ik in het verleden wel wat ervaringen gehad dat het ook zonder de OTA kan, waar het bijvoorbeeld tussen mij en Expedia niet lukte om vluchten aan te passen, want het zou onmogelijk zijn ook al was het een wijziging van de maatschappij zelf, lukte dit rechtstreeks bij Ukrainian Airlines wel.. dat geeft te denken hoe goed een OTA is, of meer hoeveel moeite ze voor je willen doen. Ook als KLM schemawijzigingen stuurt dan is het mij tot dusver prima gelukt om bij KLM zelf te wijzigen. Daar in tegen bij mijn broertje die opeens uit de VS niet terug kon met United, en Brussels Airlines moest er weer contact opgenomen worden met de OTA terwijl hij al op de luchthaven was... Bij voorkeur boek ik overigens rechtstreeks zodat wijzigingen altijd direct bij de maatschappij kunnen, maar bijvoorbeeld Tripair uit Griekenland kan dingen met tickets die maatschappijen zelf niet aanbieden en kan ook combinaties maken van diverse maatschappijen of juiste extra lange overstappen. Tripair is vaak wel de goedkoopste aanbieder, niet in de laatste plaats omdat men de tickets altijd in 'CASH' betaald terwijl jij zelf met Ideal of CC betaald. Ik laat maar even in het midden hoe dit dan kan.
Vraagje, wanneer start de reis officieel eigenlijk? Is dit op het moment van inchecken, boarden, of zodra de wielen los van de baan komen?
Ik ben van mening dat eigenlijk op de dag van de vlucht zelf, of in ieder geval bij de check inn de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is omdat je dan al op de luchthaven bent en niet dan opeens zaken met een ota moet gaan regelen als er wijzigingen zijn die door de luchtvaartmaatschappij zelf, al dan niet met schuld, worden veroorzaakt. Ik heb bij KLM, Tap, Turkish Airlines of Air Berlin in ieder geval toen bij vertrek bleek dat mijn toestel niet ging alles direct met de luchtvaartmaatschappij kunnen regelen. En nu kom ik wel zelfverzekerd over, ik kom ook weer niet de balie over dus een bedreiging ben ik niet. Ik denk zeker op dag van vertrek men niet heel zwart wit kijkt.
Dit dacht ik ook altijd mbt tot OTA/Airlines, dat de Airline het ticket overneemt op het moment dat OLCI open gaat en je vanaf dan het met de airline kunt regelen.
Airline neemt inderdaad normaal gesproken sowieso vanaf de 24-uur window naar je vlucht de vlucht over. Bepaalde airlines hebben een iets langer window vanwege eerdere check-in tijden, maar 24 uur is toch altijd wel het minimum.
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat ik helemaal niemand hoef te contacten, maar met 6 vluchten te gaan dit weekend kan er natuurlijk altijd wat fout gaan met een aansluiting.
Ik ben voorlopig wel even genezen van dit soort OTA's, de coronacrisis laat voor mij de nare kant van deze organisaties zien. Lang verhaal kort: vlucht met China Airlines geannuleerd door de airline, voor refund wordt verwezen naar de OTA (MyTrip) en die is totaal onbereikbaar. Kortom; helft van de ticketprijs ben ik gewoon kwijt (en andere helft claim ik nu o.b.v. EU-passagiersrechten rechtstreeks bij de airline, maar dat is helaas alleen op de heenvlucht van toepassing).