Ervaringen met mondkapjes

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door OilFlyer, 30 nov 2020.

  1. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Hallo,

    Ik ben erg benieuwd naar recente ervaringen van leden van dit forum met mondkapjes tijdens lange, intercontinentale vluchten. Ik ga nl. misschien volgende maand naar Latijns Amerika maar het vooruitzicht om 10+ uur met zo'n mondkapje op in een vliegtuig te moeten zitten vind ik niet aantrekkelijk, al was het maar omdat mijn bril dan steeds beslaat. Ik vraag mij bijv. af of de bemanning tijdens nachtvluchten controleert of je een mondkapje op hebt.
     
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.840
    Leuk Bevonden:
    3.246
    Trofeepunten:
    508
    Ja, de bemanning controleert. En medepassagiers maken actief melding van mondkapjes die afgezet zijn of alleen over de mond zitten ipv mond en neus. Mondkapjes kunnen gewoon af als voor je hele rij eten geserveerd is en de stewardess een rij achter je staat en daarna weer op. Om te voorkomen dat mensen hun mondkapje heel lang af houden onder met mom van 'maar ik heb nog wijn' wordt er minder of met mate alcohol geserveerd.

    De neusvleugels goed aandrukken en het valt wel mee met beslaan, zeker omdat je niet wisselt van luchtvochtigheid / de hele tijd in één ruimte zit. Wellicht bij het aan boord gaan of van boord gaan even lastig.
    Als je na een maaltijd je tanden poetst en een nieuw mondkapje opzet, voorkomt dat dat je nog 9 uur kunt nagenieten van de pasta duo tomaat / pesto uit de economy class van KLM..
     
    MRB, VinceG, ppt en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Tommy

    Tommy Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb de afgelopen maanden een aantal keer lang gevlogen en merkte wel een enorm verschil in economy class en business class. In economy class waren ze super streng en in business class veel minder.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.724
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Of de medepassagiers het melden ligt natuurlijk ook er maar weer net aan welke passagiers er bij jouw in de buurt zitten.

    Nu zijn mijn ervaringen vooral richting Turkije, en zat ik veelal alleen in een rij, maar als er eens iemand in de rij bij mij aan het gangpad zat heb ik nog nooit problemen gehad. (Dus ik zal toch wel iets goed doen).

    En uiteraard heb ik het mondkapje op, maar ik doe ook niet mondkapje opzij, hap, mondkapje op, mondkapje opzij, slokje drinken, mondkapje op, deze blijft tijdens het eten gewoon af en ik ga niet extra snel eten of drinken, daar neem ik wel de tijd voor, maar dat doe ik anders ook wel.
    Daarnaast op diverse momenten extra drinken of bijvoorbeeld een appel doen ook wat om het mondkapje niet op te hebben. Dus je kan het wat onderbreken.

    Wat mij opviel, juist bij het slapen en je dus rustig ademhaalt had ik er niet eens heel veel last van, prettig is een ander verhaal, maar het was niet onmogelijk.
     
    FlyingFonz en Carel1 vinden dit leuk.
  5. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Waar vlieg je heen?
    Bah, they'll come for you (niet voor jou maar voor die gasten ;)). 1x gehad met een stel hysterische Fransozen die een paar rijen achter me zaten in de bus. Begonnen hysterisch te schreeuwen toen ze zagen dat hij niet goed op mijn neus zat. Bah.
    Was business class veel anders?
     
    Ruut vindt dit leuk.
  6. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Ben het wel met Tommy eens. Heb de afgelopen maanden wel het idee dat veel crew Economy pax het meest 'besmettelijk' vonden, gevolgd door first/business, andere crewleden en dan zichzelf.

    Arjen05 opmerking
    "Om te voorkomen dat mensen hun mondkapje heel lang af houden onder met mom van 'maar ik heb nog wijn' wordt er minder of met mate alcohol geserveerd."
    geld ook al niet echt voorin.
    Integendeel, vliegtuigen zitten minder vol, normaal zitten er 30+ pax voorin de cabine op een TATL vlucht. Toen ik terugvloog vanuit de USA naar AMS zaten er 6 andere pax in dezelfde cabine met een volledige crew.
    Heb je dus elke 5 minuten een FA die langskomt om je glas weer bij te vullen.

    Wat wel vaak vaker zag is meer mensen die boarden met bijvoorbeeld 16 fl oz Iced White Chocolate Mocha van Starbucks.
     
    Thijsk en ppt vinden dit leuk.
  7. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Ik deel de laatste tijd regelmatig een tip die wij op de operatiekamers vaak gebruiken. Als je je mondpakje met een stukje tape (mijn favoriet is Leukopor, gewoon te koop bij de kruidvat) op je neus plakt kan je bril niet beslaan. Het valt amper op en je voorkomt dan dat je de hele tijd dat irritante stukje ijzer in je neus moet duwen.
     
  8. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.840
    Leuk Bevonden:
    3.246
    Trofeepunten:
    508
    De vluchten naar Afrika, Midden- en Zuid-Amerika en het Caribisch gebied hebben eerder 30 lege stoelen dan 30 volle stoelen. In mijn ervaring is het zoals ik beschreef; het kan natuurlijk anders zijn als je in een leeg toestel zit, maar dan lijkt er me ook mee ruimte tussen passagiers, zodat het minder ergenis opwekt als iemand zijn mondkapje niet draagt?
     
  9. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Da's dan een totale andere ervaring :)
    Delta vluchten van Midden-Amerika/Caribisch gebied hadden of de middelste stoelen of de aisle seats blocked, zelfde voor hun domestic vluchten en ander internationale bestemmingen.
    Intra Europa was het laatste weken ook minder druk met de bezetting: bijvoorbeeld airBaltic vluchten was 1 pax per 2 seats, KLM/C vluchten zijn wat voller maar in de EER, EC en EBC is het rustig.
     
    Thijsk en arjen05 vinden dit leuk.
  10. Datdus

    Datdus Newbie

    Berichten:
    13
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    3
    Er wordt ook totaal niet gehandhaaft richting de Ned. Antillen. Zowel business als economy zitten er zat mensen die 10 uur lang geen mondkapje op hebben. Dit geldt trouwens ook voor de vluchten naar Ibiza. Alles via KLM.
     
  11. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.100
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Beetje oud topic inmiddels. We weten inmiddels wat de regels zijn en mijn ervaring is het tegenovergestelde. Afgelopen maanden op al mijn vluchten een goede controle en handhaving op het gebruik van mondkapjes.
    Afgelopen maandag naar Athene een gezin met 3 tieners in Business class en de purser bleef de tieners zeer vriendelijke aanspreken dat het mondkapje over mond en neus gedragen moest worden. Totdat ze het zat was en vervolgens de ouders aangesproken heeft dat anders de vlucht niet vertrekt. Hierna werd het prima opgevolgd. :D
     
    arjen05, Ruut en Sandor vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina