Een goed (nieuw) begin is het halve werk

Discussie in 'Nieuw bij insideflyer.nl' gestart door Marx, 10 dec 2017.

  1. Marx

    Marx Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Bijna had ik mijn rewardticket naar de Azoren bij elkaar gespaard en toen ging Air Berlin failliet... Het lijkt ijdele hoop dat de gespaarde punten nog op een leuke manier ingezet kunnen worden dus ik was wel een beetje klaar met de FF programma's...

    Was, want nu de vakantieperiodes weer aangevraagd zijn begint het toch weer te kriebelen en met een nieuw kalenderjaar voor de boeg kunnen we fris van start gaan. Zoals de titel al vermeld is een goed begin het halve werk dus jullie adviezen in mijn zoektocht naar een nieuw FF programma en ook maar meteen een hotelprogramma zijn meer dan welkom!

    We vlogen vooralsnog alleen binnen Europa. Dit jaar hebben we de volgende routes gevlogen:
    - Düsseldorf - Berlijn (retour, weekend);
    - Brussel - Porto, Santiago de Compostella - Brussel (2 weken);
    - Amsterdam - Lissabon (retour, week);
    - Charleroi - Rome (retour, midweek).

    Om wat extra punten te verdienen bij het Topbonus programma heb ik her en der gebruik gemaakt van wat partneraanbiedingen zoals autohuur of een hotelovernachting. En de reis naar Berlijn was geboekt via airberlinholidays met een leuke puntenbonus. Daarnaast hebben we wat weekendjes in eigen land door gebracht en wordt het een gebruik om Vasteloavend (Carnaval) in Maastricht door te brengen nu mijn ouders zijn verhuisd.

    Mede vanwege mijn werk hebben we onze vakanties meestal buiten het hoogseizoen om. Voor aankomend jaar staan de Azoren (dan maar zo) en/ of (Grieks) Cyprus op mijn verlanglijstje en wil ik met een vriend nog een tripje maken (Oost-Europa of Scandinavië vermoedelijk). Dan blijft er nog wat vakantie over. Een verre reis staat ook op de verlanglijst en al is de bestemming nog onderwerp van discussie en kan dat ook een jaar wachten hou ik deze en andere sites goed in de gaten voor een scherpe businessclass aanbieding. Er ligt nog niets vast dus een suggestie voor een leuke run is ook welkom.

    Doel is eerst een leuke status te behalen en die, het jaar erna, verder uit te bouwen en wat vaker buiten Europa vakantie te houden. Als dat gecombineerd kan worden met een mooi hotelprogramma pakken we het ook meteen beter aan dan tot dusverre.

    Ik ben benieuwd welke programma's jullie me kunnen adviseren. In elk geval alvast bedankt!
     
  2. rezag

    rezag Newbie

    Berichten:
    86
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Welkom!
    Ik neem aan dat al die europatripjes in economy zijn?

    Met je huidige en komende reispatroon zal je bij geen enkele maatschappij status halen, en is het vooral de moeite waard om goedkope vluchten te zoeken. Ter illustratie: om na april gold te halen bij KLM heb je 280XP nodig, dat zijn 56! enkele vluchten binnen europa. Met verre vluchten en business class vluchten uiteraard een stuk minder.

    Hetzelfde geldt voor hotels. Omdat je er waarschijnlijk niet vaak genoeg verblijft om nuttige hotelstatus te halen is het vermoedelijk beter om te zoeken naar de beste prijs/kwaliteit.

    Dat neemt niet weg dat je hier en daar wat kunt optimaliseren. Boek hotels als er speciale puntenpromoties zijn, ik sta ingeschreven bij meerdere hotelprogramma's en heb regelmatig gratis nachten ed. Daarnaast spaar ik wat intensiever Marriott punten met de hoop ooit eens een flight package te kopen, maar dat is niet de verstandigste keuze ooit denk ik, haha :) Naast loyalty programmas heb je ook de wat bredere, denk aan Hotels of Rocketmiles. Gebruik ik ook zo nu en dan.
    Denk daarnaast idd ook aan autohuur en andere zaken.
    Neem een AMEX kaart, eentje van flying blue, of de normale. Bij inschrijving krijg je altijd een mooie bonus en meestal eerste jaar gratis. Gebruik hierbij de referal van een familielid of van een van de forumleden. Dit helpt punten te verzamelen bij verschillende aankopen.
    Soms kan het ook een goede deal zijn punten te kopen. Nu kun je starpoints kopen, uit mijn hoofd zit je met 600,- al bijna aan genoeg punten voor een Lufthansa first award (daar komen nog belastingen bovenop, en vereist flexibiliteit)

    Als je serieuze interesse hebt in de 'hobby' en bereid bent er wat tijd in te steken, opent dit natuurlijk mogelijkheden. Goedkope tickets, meestal in business, die veel mijlen verdienen, geven snel status. Als je daar interesse in hebt, raad ik je aan veel te blijven lezen en wat fora te volgen.
    Een huidig toppertje is natuurlijk de IKT run, die zowel toffe bestemmingen als een zee aan mijlen met zich meebrengt. Eentje die ik nu zelf onderzoek is een trip van seoul naar tokyo, die de halve wereld aandoet. Hier maak ik misschien een topic over binnenkort.
    Dit vereist wat meer uitzoekwerk en flexibiliteit, maar het is iets wat ik zelf erg leuk vind. Ik doe btw nooit een trip puur voor status of mijlen, het gaat mij in de allereerste plaats om de bestemming.

    Om nog even op je doel te reageren; status op zichzelf heeft in deze tijd van zeer goedkope tickets niet zo bijster veel waarde meer. Maximaliseren van zoveel mogelijk punten/voordelen, verkregen met toffe reizen voor zo weinig mogelijk geld is volgens mij meer aan de orde.

    Pfoeh, hele lap tekst weer, excuus daarvoor. Bij lange na een complete lijst, meer een paar ideeën maar op papier gezet, hopelijk heb je er iets aan.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    Arjan69, Bjornt1, Lionell en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Aangaande jouw doel: status behalen en een hotelprogramma.

    De laatste 4 jaren heb ik vele vluchten gedaan met KLM Cityhopper door geheel Europa en overnachtte eigenlijk alleen in Accorhotels of anders Club Carlson (tegenwoordig Radisson Rewards geloof ik).
    Met Flying Blue maak ik nu vrolijk gebruik van de Elite voordelen en de kamer-upgrades en het drankje van Le Club Accor.
    Met de FB Award miles heb ik ons beiden met onze huwelijksreis kunnen upgraden naar Business, AMS-BKK-AMS.
    KLM en Cityhopper zijn binnen Europa echt niet duur als je op tijd bent en dat geldt ook voor Accor.

    Hiernaast maak ik gebruik van de FB Amex card die vele miles extra oplevert. Auto's huren doe ik altijd bij Avis middels de Flying Blue website, wat ook vele miles meer oplevert én ook fijn: de auto upgrade en gratis 2e bestuurder.

    Bij het boeken van een Accor hotel probeer ik altijd gebruik te maken van een tarief wat extra punten oplevert. Ook check ik altijd in met de Places by Le Club Accor app, wat ook weer punten oplevert.

    Maar zoals altijd, dit geldt alleen maar als je regelmatig vliegt en overnacht.

    Ben benieuwd wat je gaat doen :) . Laat je het weten?
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  5. Abesir

    Abesir Newbie

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    18
    Kleine correctie m.b.t. de aantallen benodigde XP's bij FB vanaf 1 april:
    Silver = 100 XP- Gold = 180 XP- Platinum = 300 XP
    Ter info: Ik heb in april enkele vluchten o.a. naar MAD en naar IST. Voor beide vluchten (in Economy) zie ik in mijn app dat ik per segment 10XP ga krijgen. Dit is niet de juiste topic om hier de oude FB met de nieuwe FB te vergelijken maar ik vind dat ik vanaf de nieuwe situatie eerder gold ga halen dan in de oude situatie waar ik 30 boardings moest halen.
     
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Correct, maar ik doelde op de situatie van de vraagsteller. Vanaf ivory moet je na 1 april eerst silver worden, 100xp, en dan gold, daarbovenop 180xp, dus 280xp.
     
  7. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Echt?

    Dus als je platinum wilt worden moet je 100+180+300 = 580xp behalen?!

    Zo had ik het niet begrepen...
     
  8. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    661
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    De andere kant is dat op het moment je een volgend statuslevel haalt, je jaar ook opnieuw begint. Dus vanaf het moment dat je Silver bent, heb je een jaar de tijd om 180 XP te halen voor Gold. Als je in dat jaar, zover ik het begrijp, 100 XP haalt, blijf je Silver.
     
  9. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Klopt, na elke voortgang in statuslevel wordt je jaar gereset. Neemt niet weg dat je pas na 580xp!! te vliegen eindelijk platinum bent, ook kan dat worden verspreid over bijna 3 jaar.
     
  10. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Aha oke! Dank voor de uitleg.

    Duidelijk nog niet genoeg ingelezen voor de nieuwe FB voorwaarden!
     
    Lionell vindt dit leuk.
  11. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Hoi !
    Ik ben benieuwd of je al voor een programma gekozen hebt?
     
    VinceG vindt dit leuk.
  12. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Nou ik denk het niet, want na het posten van zijn/haar eerste en enige bericht is hij/zij niet meer terug gezien :(
     
    Didier13 en Arjan69 vinden dit leuk.
  13. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Ik denk dat Marx deze leuke hobby voor gezien houdt. ;)
     
  14. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    December is weer begonnen. Met het nieuwe jaar op komst, wat zijn jullie plannen?
    Persoonlijk ga ik dit jaar voor het eerst van mijn FB plat status genieten. Een dikke maand in het caribisch gebied (USVI, BVI, PR, etc) de winter ontvluchten. Vervolgens zit ik nog te kijken voor een trip in april van 7-10 dagen als familie trip. Het liefst iets als Rwanda of Big Island waarbij je vanuit de beschaving dagtrips naar het hart van het land. Kunt zien met een huurauto zonder teveel zorgen, echter is het weer niet super in die regio rond april. Ik orienteer me dus nog even.
    Later in het jaar hoop ik 150K amex punten in te zetten voor een tripje naar de pacific.
     
    JustinCase, beuse242, Daan3 en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ik zie wel weer wat op mijn pad komt, ben sinds de zomer wel een stuk drukker dan ervoor door studies. Doel is gewoon lekker punten verzamelen en weg waar het kan op een zo tof mogelijke manier.
    Er staan al wel wat mooie tickets geboekt richting Peru, Zuid-Afrika, Hong Kong/China, en nog een paar open enkeltjes. Eerste paar maanden ook nog twee skiweekendjes. Ook blijven de gebruikelijke werk/studie/concerttripjes.
    Qua status: herkwalificatiejaar voor FB plat gaat 1 januari in. Ligt aan aantal factoren of het zonder extra moeite gaat. Dit evalueer ik later pas, het opnieuw behalen is nu geen doel op zich.
     
    Daan3, Grouchy, Flying doc en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Februari onze "Iberia" trip naar Cuba en terug vanuit Miami.
    Mei-Juni Trans Mongolie express, BC met BA naar Moskou en nog een mooie vlucht te boeken uit Peking
    Juli naar Verona
    Verder nog geen plannen.
     
    danfl44, Daan3, Grouchy en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Ik ga ook volop van mijn FB platinum status genieten (en mijn vrouw vanaf deze week ook :)). Eind januari naar Denpasar voor een week (werk) en eind februari naar San Fransisco (citytrip; awardtickets). Verder liggen alle opties nog open. Vorige maand ontving ik ook de uitnodiging voor de PA service van KLM. Kennelijk beschikbaar als je 400 XP of meer hebt gehaald. Handig zo'n personal assistant voor privé reisjes. Als de boeking door een (zakelijk) reisagent is gedaan, dan kunnen ze je niet helpen is mijn ervaring.
     
    lloydje33, Grouchy en Didier13 vinden dit leuk.
  18. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Behalve de gebruikelijke tripjes WAW-AMS zit er in april mei ook nog SIN of KUL aan te komen. Nog wel even mijn vrouw overtuigen dat het toch beter is via AMS te vliegen ipv rechtstreeks met de LOT.
     
  19. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Je moet in 12 maanden 400 XP halen op AF/KL vluchten. Je houdt het dan 24 maanden.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2018
    beuse242 vindt dit leuk.
  20. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    12 maanden toch?
     
    beuse242 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina