DUS - HKG met CX in Premium Economy

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door RickJansen, 8 mrt 2017.

  1. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    694
    Leuk Bevonden:
    1.460
    Trofeepunten:
    428
    In de laatste 3 jaar heb ik meer dan 150 vluchten gedaan...en ja, allemaal in economy, nooit hoger. Waarom? Ik vermaak me altijd wel, vlieg voornamelijk met AB, EY en EK en het is voordelig genoeg zo. Zoek fijne fares en ben daarom sinds januari ook AB Platinum / Oneworld Emerald. Vreemd genoeg; nog nooit een upgrade gehad. Frustrerend? Nee, je moet van niks uitgaan, dan valt het ook nooit tegen ;)


    Overigens heb ik van mijn reis een video verslag gemaakt; mijn eerste! Waarom? Vind het altijd leuk om het van anderen te kijken...dus nu ook. Wat vinden jullie van mijn eerste vlog? Bekijk hem hier:


    Omdat ik als DJ heel veel mag reizen word het ook nog altijd gewoon betaald...en nee, ik maak me geen illusies om business class te factureren...vind ik wat gortig. Groot worden door bescheiden te blijven werd me thuis altijd verteld. Voor mijn volgende reis vloog ik op een dinsdag richting Hong Kong...een stad waar ik wel eens geweest was op doorreis naar China en een stad die er echt vet uit zag...mooi dat er daar een optreden gepland stond!


    Ik vloog normaal met overstap in Abu Dhabi met Etihad...maar aangezien deze fare voor Economy erg goed was (525 euro return, met op de terugweg een overstap in LHR) vond ik dit wel de moeite. Bijkomend voordeel; ik kon vliegen met de nieuwe a350, en daar had ik nog nooit in gevlogen!


    Inchecken

    Tijdens het online inchecken viel me iets op; er stond -bij mij en mijn boeker- Premium Economy achter onze naam. Mooi! Eindelijk een upgrade ;) Het inchecken verliep op Dusseldorf zoals normaal; door mijn status mag ik normaal business class inchecken en dat mocht nu ook. Daar werd ons verteld dat we een upgrade inderdaad gekregen hadden; we zaten voorin in de premium economy class.


    Lounge

    Aangezien Cathay vanaf pier A op Dusseldorf vertrekt kun je eigenlijk niet in de Hugo Junkers (B) of de Etihad / AB lounge (C). Kan wel, praktisch is het niet. Was er nog nooit geweest, omdat dit eigenlijk de Lufthansa lounge is. Weinig over te zeggen; vind hem wel beter dan de AB lounge, gelijkwaardig aan HJ lounge. 2 barren, wat snacks en verder heel ruimtelijk. Let wel op dat dit VOOR de paspoortcontrole zit. 40 minuten voor vertrek kregen we een melding dat ons vliegtuig klaar was om te vertrekken en konden we richting paspoortcontrole. Hier was het niet druk; we hebben 5 minuten moeten wachten omdat er een paar mensen voor ons stonden met visum problemen.


    Boarden

    Het boarden verliep rustig en georganiseerd. Business class was net aan het boarden toen we aankwamen en direct door mochten lopen. Opvallen was dat er ook een digitale poort was voor je ticket te scannen. Paspoort werd niet meer gecontroleerd. Ik zag dat er veel mensen stonden; de vlucht was nagenoeg vol. Wellicht was dit wel de rede dat we ge-upgrade zijn.


    De eerste indruk

    Je komt in het midden van het toestel binnen. Dan zijn er nog 3 rijen business class, daarachter start de premium economy direct. 28 stoelen met de configuratie 2-4-2. Achterin de economy is het 3-3-3. Wij hadden de raamstoelen. Meteen zie je dat het stukje tussen de stoelen veel groter is en dat je daar dus ook dingen op kan zetten / leggen. Aangezien we voorin zaten hadden we een uitklapbaar scherm verwacht. Dat was niet het geval, maar zat gewoon voor ons in de basinet. Opzich prima wanneer je mijn lengte hebt (1,92), maar wanneer je wat kleiner bent zul je een beetje moeten reiken richting scherm. Natuurlijk is het ook te bedienen via de afstandbediening. Meteen toen we gingen zitten kregen we een drankje aangeboden; water of sap. Direct er achter aan kwam de hot towel. Niet lang daarna vertrok de vlucht. Tijdens het taxi-en kwam de purser even langs om me als OWE member te begroeten en zichzelf voor te stellen.


    De beleving

    Ik vind het een prima product! De stoel is net wat groter, het leeslampje gebruik je niet, maar met name de steun in je kuiten was heerlijk. Daar zit ook een plankje voor je voeten bij waar je ze op kan zetten. Met een goede recline was het geloof ik bijna als slapen in de business class ;). Alles kwam als eerste en we kregen mooie menu kaarten. We kregen een amenty kit die er mooi uitzag. De inhoud was hetzelfde als gewoon (maskertje, tandenborstel, sokken, oordopjes) maar zat in een mooiere verpakking. Ook kregen we grotere -noise cancelling- koptelefoons. Een verbetering ten opzichte van de normale mijns inziens.


    IFE

    Goed groot scherm...aanbod van films redelijk / goed. Vind emirates nog altijd de beste daarin, maar dit is prima vergelijkbaar met EY. Wel veel aziatische films.


    Personeel

    Alleen aziatisch personeel. Erg aardig, soms wel gehaast...maar service was over het algemeen wel prima!


    Eten

    Natuurlijk is het eten beter dan in de economy. We kregen een lunch en een ontbijt. Bij de lunch had ik gekozen voor het vleesmenu. Prima, degelijk, met groenten en rijst er bij, was heerlijk. Mijn compagnon had de vegatarische pasta maaltijd en deze smaakte ook heerlijk. De bijgeleverde salade was prima, het broodje nog warm en na afloop werd ons Hagen Dasz vanille ijs geserveerd. Het ontbijt was prima, croissantje er bij met jam...ja, gewoon heel degelijk dus!


    De stoel

    Ik kan overal wel slapen, maar deze stoel gaf net even wat meer comfort. Zat en lag prima...heel lekker dus!


    De vlucht

    Het was een rustige vlucht, weinig turbulent, en na 10 uur en 30 minuten kwamen we aan in Hong Kong, iets voorlopend op schema. Eigenlijk een hele goede vlucht, zeker in de premium economy. Op de terugweg zou ik Economy vliegen, daarom misschien wat aardig om wat verschillen te benoemen;


    De verschillen Premium Economy / Economy

    - Groter scherm

    - Betere amenty kit

    - Stoelen kunnen veel verder naar achteren

    - Beensteun

    - Meer beenruimte

    - Ijzeren bestek

    - Betere catering

    - Welkomstdrankje

    - Hot towel

    - Persoonlijkere service


    Over het algemeen zag ik dat premium economy ongeveer dubbel zo duur is als economy, business ongeveer x3. Vind het een absoluut dingetje om te gaan overwegen, want heb een heerlijke vlucht gehad!


    Aankomst en Hongkong

    Nadat we aangekomen waren moesten we met de trein eerst richting aankomst terminal...daar natuurlijk eerst de paspoortcontrole -dat ging behoorlijk snel, het was nog niet druk om 7 uur in de ochtend- en vervolgens richting de bagageband. Door de priority stickers waren onze koffers zo aanwezig.


    Je kan kiezen hoe je naar het centrum wil; per taxi of per trein. De trein kostte 100 hkd per persoon terwijl een taxi ongeveer 240 hkd kostte. De keuze voor ons viel dus op de taxi, daar die ons direct bij ons hotel af kon zetten.


    Over Hong Kong kan ik kort zijn; een mooie stad. Heel zuiver, mooi, goed georganiseerd. OV is prima geregeld en brengt je overal. De twee stadsdelen zijn gesplitst door een grote rivier die je makkelijk en heel goedkoop met een ferry binnen 10 minuten kan oversteken. Het is er allemaal best prijzig, maar so be it. Heerlijke stad, heerlijke temperatuur in Maart (20 - 23 graden) en daar waar ik voor kwam (optreden) was het ook heerlijk. Uiteindelijk een dag naar Disney geweest...dat vond ik voor dat geld best tegenvallen...maar het blijft wel disney ;) De Big Bus tour is wel een aanrader en brengt je door de hele stad in 1 dag...gemakkelijk en niet te duur!


    Na 4 dagen mochten we weer terug...en dat zou mijn eerste first class ervaring gaan worden! Daar bericht ik jullie graag nog over, ondanks dat we nu geen upgrade kregen naar premium. De vlucht zou via LHR naar Dusseldorf gaan (met een BA connectie).

    Aangezien ik niet meer dan 10000 letters mag gebruiken ga ik verder in de eerste comment ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  2. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    694
    Leuk Bevonden:
    1.460
    Trofeepunten:
    428
    Aanvulling;

    Inchecken

    First class inchecken had ik nog nooit gedaan, maar wat een genot. Geen balie, maar gewoon een persoonlijke assistente die alles met je bekijkt. Direct werden onze koffers gelabeld met first class priority stickers...helemaal goed! Binnen no-time waren we onderweg naar security en paspoortcontrole. Vanaf daar konden we de duty free in en richting de first class lounge.


    Lounge

    Ze hadden ons aangeraden om naar ''the pier'' te gaan aangezien dit het dichtste lag bij onze vertreklounge. We kwamen op de begane grond aan, daar werden we in een lift gezet om daar naar boven te gaan richting de lounges. Links is voor business, rechts voor first. En daar mochten we dus heen. Direct zie je dat het heel groot is. Er stond een buffer klaar...maar ook het restaurant met buffet en a la carte menu mochten we betreden. Waarom ook niet? Wat ons daar voorgeschoteld werd was werkelijk first class. Een heerlijk Engels ontbijt met een paar gerechten waar ik de naam niet van weet...soort cookies..maar dan overgoten met kersensaus en een vanille / rum saus. Heerlijk! En het buffet ook...magistraal en heerlijk ontbeten! Toen liepen we door en zagen we een beetje verstopt de relax lounges binnen. Ik had niks gereserveerd, trok de stoute schoenen aan en stapte naar binnen. Ik werd hartelijk begroet en ze vroegen of ik een cabana wilde. Huh? Zijn die nog vrij dan? Jazeker! Dus werd ik begeleid naar cabana 3. Ongelofelijk dat dit op een vliegveld is! Heerlijk, een eigen WC, een eigen watervaldouche, een eigen bank, een eigen bad. Er staat op dat je er maximaal anderhalf uur mag zijn, dat zou ik toch niet halen, maar kon het ook niet laten om er eventjes in bad te gaan en te douchen. Natuurlijk moest er ook wat gefilmd worden...en toen was het al 25 minuten voor het boarden...dus we gingen terug in de lounge en kwamen terecht in de champagne bar. Nouja...half 9 's ochtends...waarom ook niet. Er kwam ons iemand de champagne inschenken...en die smaakte natuurlijk wel lekker. Gezien de tijd moesten we naar de gate...waar boarden voor business class net begonnen was en waar we aan konden sluiten voor een vlucht van 13 uur (in een 777) richting Londen..waar we met een bewuste overstap van 4 uur (om ook even de first class lounges daar te proberen) richting Dusseldorf zouden gaan.


    Al met al...

    Een bijzonder goede ervaring met CX! Met name de 'side products' zijn erg goed! Vlieg in Mei er weer mee richting China...hopelijk bevalt het net zo goed dan!
     
    Yoran Wijkstra, rezag, Skywalker88 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Leuk verslag!

    Gelukkig is dit 3-3-3.
     
    RickJansen vindt dit leuk.
  4. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    694
    Leuk Bevonden:
    1.460
    Trofeepunten:
    428
    Jep klopt...in de war geweest met de 777 denk ik ;) aangepast!
     
  5. Wilcoleone

    Wilcoleone Blue Tier

    Berichten:
    195
    Leuk Bevonden:
    185
    Trofeepunten:
    43
    Heel leuk geschreven Rick en leuk filmpje ook!
     
  6. Telebarrer

    Telebarrer Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    29
    Trofeepunten:
    18
    Inderdaad leuk filmpje. Lekker muziekje eronder, maar ik had van een dj ook niet anders verwacht :p
     
  7. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    694
    Leuk Bevonden:
    1.460
    Trofeepunten:
    428
    Thanks! Volgende keer wat scherpere beelden haha ;)
     
  8. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    694
    Leuk Bevonden:
    1.460
    Trofeepunten:
    428
    Haha met dank! Ja kan niet van die rag-muziek er onder zetten natuurlijk ;)
     
  9. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    694
    Leuk Bevonden:
    1.460
    Trofeepunten:
    428
    Op de terugweg deed mijn IFE het niet...dagvlucht van 13 uur was ineens een stuk langer. Net post uit Hong Kong met 75 euro aan CX vouchers; netjes opgelost!
     

Deel Deze Pagina