Coronavirus: behalve recht op annuleren ook recht op omboeken?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door JeeDee, 11 feb 2020.

  1. JeeDee

    JeeDee Newbie

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Begin april vlieg ik met China Southern AMS-MNL met een tussenstop in Guangzhou.
    Net buiten de tot nu toe opgelegde ban (eind maart).

    Waarschijnlijk kan ik bellen en de vlucht laten annuleren, maar ik heb ook gelezen dat een vliegmaatschappij "verplicht" is om de passagier kosteloos om te boeken naar de eindbestemming.
    Ik had nl een hele mooie deal voor business class die ik niet snel meer ga vinden voor die prijs.

    Voordat ik daadwerkelijk bel hoop ik te horen of iemand hier ervaring mee heeft.
     
  2. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Waivers, rules enzovoort staan meestal ergens op de website van de airline zelf.
    Volgens mij is er in dit geval geen 'verplichting', nu nog niet tenminste...
     
  3. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Ben ook wel benieuwd. Had WRW - XMN staan (en terug) met KL maar geboekt bij Xiamen Airlines. Geen idee hoe dat uit kan pakken. Vertrek gepland half april.

    Heb wel een annuleringsmogelijkheid (for any reason) afgesloten, maar omboeken lijkt me fijner dan 20% van de kosten kwijtraken op wat een prima deal was.
     
    Wammes_NL vindt dit leuk.
  4. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Kleine update: Xiamen heeft besloten om mijn volledig te refunden. Had via Opodo geboekt.
     
  5. JeeDee

    JeeDee Newbie

    Berichten:
    46
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Mijn update: de vlucht AMS-CAN-MNL was wederom zonder mijn medeweten een dag opgeschoven.
    De boeking weer aangepast en de "belofte" gekregen dat bij een mogelijk volgende cancel ik een volledige refund zou krijgen.

    Liever houd ik de deal, maar afhankelijk van de situatie begin april.
     
    Wammes_NL vindt dit leuk.
  6. Mark_

    Mark_ Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Volgende week vrijdag zou ik naar LCY vliegen met KLM. Bericht gehad dat de vlucht geannuleerd is. Begrijpelijk. Nu kan ik een voucher krijgen, maar kan ik ook geld terug krijgen? Zo ja, hoe dan?
     
  7. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    148
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Ik had een vlucht met China eastern staan in mei. Ik had de optie gratis annuleren of 1x gratis wijzigen naar een andere vlucht die voor 30 juni vertrekt. Aangezien China nu geen buitenlanders het land inlaat heb ik besloten om de vluchten toch te annuleren.

    Voor mensen die in China overstappen is mijn ervaring dat je sowieso het land in moet bij een transfer. Dit is nu dus niet mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
    Matthijs1311 vindt dit leuk.
  8. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    937
    Trofeepunten:
    143
    Momenteel doen airlines niet aan cash refunds omdat ze anders een heel groot probleem qua cashflow hebben, als ze iedereen hun geld terug moeten geven.
     
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Ja, je kan je geld terug krijgen. Hoe? Wachten totdat de rechtbanken weer geopend zijn. De airlines gaan het niet vanzelf geven.
    De voucher die je krijgt is na een jaar inwisselbaar voor geld, als je zolang wil wachten.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Blijf ook even volgen of de vlucht echt gecanceld is, er zijn wat computerstoringen geweest bij KL, waardoor ik diverse meldingen van geannuleerde vluchten heb gehad, waarbij een paar dagen later een mail kwam dat de vlucht toch ging.

    Als je vlucht gecanceld is door de airline krijg je wel een ander soort voucher dan wanneer je zelf annuleert: deze voucher is na een jaar om te wisselen voor cash als je 'm niet gebruikt heb. Er vinden nu natuurlijk gesprekken plaats met de overheid om eea te herzien, maar dit is de stand van zaken nu.
     
  11. Mark_

    Mark_ Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Dank voor alle antwoorden. De vlucht is echt geannuleerd door KLM. Dan ga ik voor de vouchers en hopelijk valt KLM niet om en ga ik er later gebruik van maken! ;)
     
  12. Johan10

    Johan10 Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    79
    Trofeepunten:
    18
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Johan10 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina