Compensatie 7u vertraging vlucht

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SoFly, 18 feb 2019.

  1. SoFly

    SoFly Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    3
    Hi,

    Begin deze maand boekte ik een vlucht via de website van KLM:
    BRE - CDG: Air France
    CDG - HKG: Air France
    HKG - MNL: Cathay Pacific

    Deze laatste vlucht had 7u vertraging door opgelopen vertragingen van het toestel in Taipei. Aan de balie kreeg ik een 10 dollar coupon aangeboden, die ik heb geweigerd. Kan je hiervoor enige compensatie claimen? Doe je dit via KLM/Airfrance of Cathay?

    Aangezien de vlucht niet opsteeg op Europees grondgebied weet ik ook niet aan welke regels ze zijn geboden?

    Iemand die hier ervaring mee heeft?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  2. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    De vraag bij mij is of je nu 1 ticket van KLM hebt gekregen, ik vermoed van wel, dan zou ik zeggen dat je gewoon recht op compensatie hebt. Even afpellen adhv de verordening:
    https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0009.02/DOC_1&format=PDF

    Werkingssfeer - Artikel 3
    1. a) deze verordening is van toepassing op passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;

    -> m.i ben je vertrokken vanaf Bremen, ligt binnen de werkingssfeer van het verdrag, en je vliegt met KLM/AF. Aangezien je bij KLM geboekt hebt, zal je ws ook KL nummers qua vluchten hebben gehad? dat je uiteindelijk met een andere carrier vliegt doet niet er aan af dat je bent vertrokken vanuit de EU en dus zie hieronder:

    5) Deze verordening is van toepassing op elke luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert en vervoer aanbiedt aan passagiers als bedoeld in de leden 1 en 2. Indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert geen overeenkomst heeft met de passagier, doch activiteiten uitvoert die onder deze verordening vallen, wordt zij geacht dit te doen namens de persoon die een overeenkomst heeft met die passagier.

    Cathay doet het namens KLM, want daar heb je je ticket van en dus is KLM degene waar je bij kan aankloppen voor de toepassing van deze verordening.

    Vertraging - Artikel 6
    1. Vertraging van 4 uur of meer voor je vlucht >3500 km - check
    dan krijg je dus:
    a. recht op verzorging - maaltijden, hotel en vervoer, telefoongesprekken (artikel 9) <- ik denk dat die voucher van 10 euro hiervoor bedoeld was, maar dat weerhoudt de maatschappij niet van haar verplichtingen.
    b. recht op Recht op terugbetaling of een andere vlucht (artikel 8)

    -> je vlucht is langer dan 3500 km en je hebt uiteindelijk 7 uur vertraging bij aankomst.

    Recht op terugbetaling of andere vlucht - Artikel 8
    Je bet uiteindelijk aangekomen op je eindbestemming, gelukkig dan maar, maar dan is men nog niet van je af, want:

    Kunnen we even vangen?

    Recht op compensatie - Artikel 7

    2. Indien de passagiers een andere vlucht naar hun eindbestemming wordt aangeboden overeenkomstig artikel 8, en de aankomsttijd niet meer dan hieronder vermeld afwijkt van de geplande aankomsttijd van de oorspronkelijk geboekte vlucht:
    c) vier uur voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen kan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de compensatiebedragen vermeld in lid 1 met 50 % verlagen.

    m.i. heb je sowieso recht op 600 EUR pp. De vlucht (begin tot einde >3.500km) is vertraagd, en wel 7 uur. Aan onderdeel 2 van artikel 7 komt men niet toe (50% reductie). Tel daarbij nog op overige kosten die je wellicht op de luchthaven hebt gemaakt zoals eten/drinken en wellicht dataverbruik/belkosten.

    Mijn eigen ervaring bij KLM mbt het declareren van deze kosten/compensatieverzoeken is uitermate positief overigens. Ik heb zelf al meerdere malen een contactformulier ingevuld en binnen 2 weken stond de compensatie op mijn rekening. Let wel, ik had meerdere malen vertraging incl. hotelovernachtingen en eten die ik heb gedeclareerd etc...

    Formulier voor indienen compensatieverzoek, je kan dit in 1x voor het gehele gezelschap invullen:
    https://www.klm.com/travel/nl_nl/cu...plaints_customercare.htm?CallerCountryCode=NL

    Mocht je uiteindelijk 0 op rekest krijgen van KLM dan kan je nog naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). https://www.ilent.nl/onderwerpen/pa...aart/klacht-indienen-vertraging-en-annulering
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2019
    FlyRemco, Thijsk, JDE en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    KLM gaat je niet helpen want zij zijn geen operating carrier in dit ticket.

    Sinds afgelopen jaar heb je theoretisch recht op compensatie: https://insideflyer.nl/uitbreiding-passagiersrechten-ook-geldig-bij-overstap-buiten-eu/

    Echter verwacht dat door de complexiteit van het ticket en vertraging Cathay niet zal toegeven; waarschijnlijk door erop te wijzen dat hun vlucht volledig buiten de 'standaard' EC261 werkingssfeer valt.

    Je kan het in eerste instantie direct bij CX proberen maar daarna wordt het een gevalletje rechtsbijstand of claimbureau lijkt me.
     
    lloydje33, FlyingFonz, SoFly en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    M.i. ongeacht of KLM de operation carrier is of niet, dat doet er vanwege artikel 3.5 van de verordening niet toe. AF en CX handelen namens KL, de maatschappij waar topic opener een overeenkomst mee heeft. Die is dus ook aansprakelijk voor hetgeen in de verordening geregeld is. Laat ik het zo zeggen, indien ik topic opener zou zijn, is KL degene die mijn claim ontvangt. Tot op heden is mijn persoonlijke ervaring dat KL haar plichten in deze ook nakomt in vergelijkbare gevallen (dus ook wanneer andere carriers een vlucht uitvoeren).
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Ik lees het artikel dat je citeert precies andersom; de operatinf carrier is verantwoordelijk ongeacht de maatschappij waar je de vlucht hebt geboekt. Dit is altijd het uitgangspunt geweest bij EC261. De EC heeft alle complexiteiten met codeshare, allianties en marketed vluchten niet apart voorzien. Stel dat je via een OTA of reisagent hebt geboekt (en dus een overeenkomst hebt), daar klopt je toch ook niet aan voor compensatie?
     
    FlyingFonz, SoFly en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  6. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Dan kan ik alleen maar van geluk spreken tot op heden :)
    In geval OTA / reisagent geef ik je sowieso gelijk, dan moet je bij een carrier zijn.
    In geval tussen carriers heb ik tot op heden steeds conform bovenstaande van mij gehandeld en ook compensatie ontvangen vanuit KLM, terwijl ik via AF en Delta heb gevlogen.
     
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Mijn ervaring is dat zelfs claimbureaus deze situatie nog te lastig vinden en de zaak niet in behandeling nemen. Mijn broer had dezelfde situatie met KLM & WestJet en is tot op heden niet opgelost. Ook na de uitspraak van het Europees Gerechtshof wilden drie claimbureaus de zaak niet in behandeling nemen.
     
  8. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Je moet altijd bij de operating carrier zijn, in dit geval CX.
     
    Warren vindt dit leuk.
  9. SoFly

    SoFly Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    3
    Het gaat hier inderdaad over 1 ticket aangekocht bij KLM:

    upload_2019-2-18_15-40-7.png

    Op basis van bovenstaande reacties lijkt me de meest veilige weg:
    KLM > CX > Claimbureau > traantje laten?

    Bedankt voor de input!
     
    Tim82, Warren en jongesander vinden dit leuk.
  10. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Waarom heb je de voucher niet aangenomen? Had je in ieder geval even een broodje en wat te drinken kunnen halen. Zo'n consumptiebon staat los van een verdere vergoeding.
     
    SoFly vindt dit leuk.
  11. SoFly

    SoFly Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    3
    Was niet zeker of de voucher verdere compensatie zou beïnvloeden, het hielp natuurlijk ook dat ik lounch access had via een vriend :D.
     
    JustinCase en Tim82 vinden dit leuk.
  12. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Al zo verandert free lounge access in free lunch access :D.

    Maar zonder gekkigheid: KLM heeft mij ook geholpen met mijn vertraagde BT vluchten (op 074 ticket), dus ik zou het eerst bij KLM proberen. Succes!
     
    SoFly vindt dit leuk.
  13. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Wat was de reden van de 7 uur vertraging? Technisch mankement, of mist op de luchthaven? Goed dat je de voucher van 10$ niet hebt aangenomen, dat zou in principe je claim negatief kunnen beïnvloeden.

    Gezien het ticket bij KLM geboekt is, zal je het eerst bij KLM moeten proberen en daarna bij CX. Succes en houdt ons op de hoogte!

    Heb je overigens ook XP en miles ontvangen voor het CX gedeelte?
     
  14. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    De voucher zou de claim niet negatief beinvloeden, en volgens EC261 moet je bij de operating carrier zijn, dus CX.
     
    bedeve en FlyingFonz vinden dit leuk.
  15. SoFly

    SoFly Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    3
    Het enige wat de Cathay rep me wist te vertellen dat de vlucht reeds vertraging had opgelopen in Taipei, maar verder niets over mogelijke toestanden van overmacht.

    Ik heb geen miles/xp ontvangen voor dat gedeelte van de vlucht, maar dat lijkt me ook normaal toch?

    Ik wacht voorlopig het antwoord af van KLM, ze zouden normaal gezien binnen de 10 dagen antwoord bieden (volgens het formulier). Vervolgens klop ik aan bij Cathay, heb toch nog voldoende tijd om een claim in te dienen lijkt me?
     
  16. StinusPax

    StinusPax Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    28
    KLM klantenservice is echt een verademing tov alle Amerikaanse/Aziatische carriers. Zou reactie afwachten. Desnoods even een por via Whatsapp / Facebook of even bellen. Tot nu toe echt goed geholpen door de afhandeling van KLM.
     
    Warren vindt dit leuk.
  17. SoFly

    SoFly Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    3
    Zoals sommige van jullie reeds aangaven:

    upload_2019-2-21_14-55-6.png

    Vrees dat dit nergens op gaat uitdraaien, toch een poging wagen.
     

Deel Deze Pagina