Brandstofproblematiek op schiphol

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SoFly, 24 jul 2019.

  1. SoFly

    SoFly Newbie

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    3
    Inmiddels werd m'n vlucht, met tussenstop in AMS, vanavond geannuleerd. Dit komt door de problemen van de brandstof toeleverancier van Schiphol:

    https://nos.nl/liveblog/2294896-ges...verlaten-ook-morgen-vluchten-geannuleerd.html

    Ondertussen ben ik wel door KLM omgeboekt op een lufthanse vlucht morgenvroeg. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb ik nog wel recht op m'n XP en Miles? Wat met compensaties?

    Lijkt me hier wel duidelijk om overmacht te gaan?
     
  2. Daandeluxe

    Daandeluxe Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    91
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben er ook door getroffen...
    Vlucht van 16:15 met Qatar richting BKK via DOH ernstig vertraagd en uiteindelijk gelukkkig niet geannuleerd.

    Om 20:30 begon het boarden doordat er toch brandstof geregeld kon worden, we eerst via Luik zouden gaan bijtanken en nu toch in 1x doorvliegen naar Doha.
    Ik ben omgeboekt op een latere vlucht naar Bangkok vanuit Doha....

    Nu vanuit mijn Qsuite lekker aan de champagne en besef dat ik ontzettend veel geluk heb in vergelijking met anderen!

    Wat was het trouwens een zegen om de Privium lounge in te kunnen, alle andere restaurants en lounges waren een dierentuin .
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Carel1, VinceG, westi en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Recht op compensatie als in schadevergoeding door vertraging heb je niet. Wel is een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor verzorging, dat wil zeggen maaltijden, mogelijkheid tot communicatie middelen en eventueel een overnachting. Als de maatschappij dat niet zelf regelt kan je deze kosten (in redelijkheid) later claimen.

    Over de XP op zich hoef je geen zorgen te maken, hier heb je gewoon recht op. Automatisch bijgeschreven worden ze echter niet, en dan moet je deze claimen.
    Uit ervaring weet ik dat wanneer je een Lufthansa of Turkish Airlines vlucht invult dat men de vluchten herkend maar ze niet in aanmerking komen. Omdat ik hiervoor niet met de Platinum lijn wil bellen en ik vasthoud aan communicatie via whatsapp maak ik het mij hier overigens ongetwijfeld zelf onnodig moeilijk, want men blijft je in eerste instantie afwimpelen, maar na 3 x hetzelfde gezegd hebben begrijpt KLM opeens dat het misschien verstandig is om toch inhoudelijk te kijken naar mijn vraag en dan opeens is het direct geregeld.
     
  4. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Je kunt de zogenaamde double dip toepassen bij *A. De originele miles en XP kun je claimen bij FB, en de miles voor de LH vluchten kun je claimen bij M&M of een ander partner-FFP.
     
    Nordic75, FlyingFonz, westi en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Schiphol is te groot geworden en draait op max capaciteit. Non schengen recent verbouwd en gaat nog wel maar schengen gedeelte is way overcrowded en eigen lijk te klein voor het aantal mensen dat er gebruik van maakt. Ik zie dat de nieuwe pier snel opschiet gelukkig maar. Mijn punt is dat er maar iets mis hoeft te gaan en het hele kaartenhuis stort in elkaar. Je ziet het met mist, storm enzovoort. Het is net een lopende band waar de produkten aan de voorkant niet meer weggehaald worden alles wordt 1 grote puinhoop.Eerlijk gezegd weet ik ook geen oplossing, iemand?
     
  6. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Trek volgende keer aub alleen even sokken aan :confused:;)

    De oplossing is blijkbaar vanaf 2021 nog 40.000 vliegbewegingen extra per jaar :D

    Schiphol krijgt het dit jaar wel te verduren zeg, eerst de nieuwe ATC software, daarna baggage-systeem en nu de kerosine-installatie...
     
    Ambtenaruh, Robby43, Thijsk en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Vraag me af hoe dat gaat met eventueel bagage in het ruim. Voorheen waren er veel klachten dat als je bij klm een koffer had bijgeboekt, je deze niet mee mocht nemen bij Lufthansa omdat je een "kaal" ticket kreeg zonder recht op bagage. Dit omdat KLM de koffer binnen Europa toen als "add on" zag terwijl je bij Lufthansa een basis ticket kon boeken zonder bagage of een ticket met bagage. KLM zette dan je ticket om naar basis ticket en Lufthansa had toen geen systeem waarbij je je bagage kon bijvoegen als losse dienst. Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is.
     
  8. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Groei of geen groei, ik vind het gewoon bijzonder dat een fuel system geen backup heeft en dat het hierdoor uren niet mogelijk is om te tanken.
     
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Als je bij KLM recht hebt op bagage dan heb je ook recht op een dergelijk vervangende vlucht van Lufthansa. Bij mij is in alle gevallen gevraagd of ik ook bagage had zodat men voor mij het juiste ticket kon boeken, omdat ik zonder bagage reis kreeg ik inderdaad een 'kaal' ticket en kon ik bagage bijkopen als dat nodig was, maar had ik wel bagage gehad dan had KLM dat geregeld.

    Dat werkt ook bij Turkish Airlines. Laten we zo zeggen dat ik de silver status bij M&S dit jaar niet gehaald hebt door mij zelf aangekochte vluchten. (Ik was het niet eens van plan, maar als je bij TK inlogt op het Wifi netwerk tijdens een vlucht wordt je vlucht geregistreerd en kreeg ik tot mijn verbazing de miles ook bijgeschreven, en de door KLM aangeboden alternatieve vluchten brengen genoeg miles op kennelijk.
     
    Nasil vindt dit leuk.
  10. Thijs1978

    Thijs1978 Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    143
    Idd trek sokken aan...ik vind het echt niet kunnen en al helemaal niet in business class.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  11. Daandeluxe

    Daandeluxe Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    91
    Trofeepunten:
    18
    Oei! Wist niet dat de etiquette politie meelas, excuses...
     
    Ambtenaruh, Carel1 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  12. Thijs1978

    Thijs1978 Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    143
    altijd:D:D
     
  13. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Waarom? Ik heb dat nog nooit gelezen in de voorwaarden van een J ticket. Ik trek meestal ook m'n t-shirt uit als het wat warm aanvoelt. Daarnaast slaap ik graag naakt, dus als het een nachtvlucht is... :p
     
    Javadest, Carel1, FlyingFonz en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. vlieger76

    vlieger76 Newbie

    Berichten:
    82
    Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    18
    Maakt een claim door wen gecancelde vlucht een kans? Of is het echt overmacht ?
     
  15. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Wel right to care:
    Als uw vlucht geannuleerd is, dan kunt u kiezen tussen:
    - zo spoedig mogelijk, of op een later tijdstip wanneer het u uitkomt,
    een andere vlucht met vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar uw
    eindbestemming, onder voorbehoud van de beschikbaarheid van
    zitplaatsen; of
    - binnen zeven dagen een terugbetaling van uw ticketprijs voor het
    gedeelte of de gedeelten van de reis dat/die niet volbracht werd(en),
    evenals voor het gedeelte of de gedeelten dat/die wel werd(en)
    volbracht indien de vlucht geen zin meer heeft. Hierbij wordt het
    oorspronkelijke vluchtplan in overweging genomen. Wanneer van
    toepassing wordt ook een terugvlucht bij de eerstvolgende
    gelegenheid naar het eerste vertrekpunt vergoed.

    Bovendien ontvangt u kosteloos:
    - maaltijden en dranken die in redelijke verhouding tot de wachttijd
    staan;
    - een hotelaccommodatie in die gevallen waarbij één of meerdere
    overnachtingen of een langer verblijf dan wat u oorspronkelijk van
    plan was noodzakelijk wordt (vervoer inbegrepen); en
    - 2 telefoontjes, faxberichten of e-mails.


    en misschien wat goodwill compensatie maar geen EU261 annuleringsvergoedering omdat de annulering veroorzaakt is door een buitengewone omstandigheid die niet voorkomen kon worden,
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2019
    vlieger76 vindt dit leuk.
  16. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Prima, zo lang je maar geen foto's hier plaatst als je naakt of met ontbloot bovenlijf in je bedje ligt :D

    En kijk uit bij KLM, die schijnen langs te komen om je te melden dat anderen zich aan je storen (blote tepels en zo). ;)
     
    Javadest, FlyingFonz, Godenzoon14 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Fijn dat dit nu wel goed gaat. In het begin van de omslag van "ruimbagage is een recht" naar "ruimbagage is extra" was hier nog veel discussie en onduidelijkheid over.
     
  18. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    off topic: brandstofstoring? Is dat Schiphol jargon voor wederom een hack?
    Aantal stroomstoringen in Haarlemmermeer is bijzonder hoog, en altijd is Schiphol erbij betrokken.
    toegeven dat Schiphol slachtoffer is van buitenlandse hack is not done, dat begrijp ik uiteraard, maar aantal bijzondere gevallen neemt wel sterk toe op Schiphol.
    btw: geen complottheorie-denker ofzo, just common sense.
     
  19. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    misschien is feiten checken handiger dan common sense;)
     
  20. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    edit: vaak is schiphol betrokken... ;-)
     

Deel Deze Pagina