Binnenlandse vlucht Cuba

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door JeroenZeg, 3 feb 2019.

  1. JeroenZeg

    JeroenZeg Blue Tier

    Berichten:
    83
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    33
    Ik vlieg 26 februari van Amsterdam naar Havana en 4 april terug vanaf Managua naar Amsterdam.

    Mijn plan is om in ongeveer 2,5 week Cuba van west naar oost over land te bereizen. Ergens halverwege mijn trip vlieg ik dan van Cuba naar Nicaragua. Dit wil ik graag op FB punten doen, omdat reguliere tickets tussen Cuba en Managua bij €350 beginnen.

    Ideaal zou zijn om dit vanaf een luchthaven te doen in het oosten van Cuba. Copa Airlines vliegt 2x per week van Holguin naar Panama-City, vanwaar je na een korte stop naar Managua kan doorvliegen. De FB Platinumlijn (de online bookingstool van FB herkent HOG niet…) geeft aan dat er op die route alleen beschikbaarheid is in BC voor 34K punten plus een paar tientjes taxen. Dit vind ik persoonlijk een beetje gortig. Plus dat ik in oktober afgelopen jaar Copa in BC heb gevlogen en ik daar weinig aan vond.

    Op de route Havana - Panama City - Managua heeft Copa dagelijks ruim voldoende beschikbaarheid in economy voor 14,5k punten plus 3 tientjes taxen. Maar dan moet ik een binnenlandse vlucht nemen vanuit het oosten van Cuba naar Havana.

    Vliegen kan bijvoorbeeld vanuit Baracao, Santiago de Cuba of Holguin. Op de meeste routes vliegen twee airlines, Cubana de Aviación en Aerogaviota; zo te zien vliegen ze allebei met oude rommel, dus ben vooral benieuwd naar de betrouwbaarheid als het gaat om tijd. Online lees ik dat vluchten vaak uitvallen, en wordt geadviseerd om, in het geval van een internationale verbinding, 2 dagen ruimte in te plannen. Dat vind ik fors en vraag ik me af of dit inderdaad noodzaak is.

    Heeft een van jullie ervaring uit eerste hand en advies of tips om mijn reis zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen? Of een ander idee qua route om makkelijker in Nicaragua te komen? Uiteraard zijn tips voor must-sees, bijzondere plekken om te overnachten en te eten, etc. ook van harte welkom :)
     
  2. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    De luchthaven van Havana is een soort vliegtuigkerkhof waar de Sovjetparels van Cubana de Aviación staan weg te roesten. Zal kijken of ik nog foto's kan vinden maar het was echt indrukwekkend.

    Volgens mij staan alle Antonovs die ze op binnenlandse routes gebruiken momenteel aan de grond vanwege een 'technisch mankement'. Waarschijnlijk heeft de Cubaanse overheid naar aanleiding van de 6W703 besloten om de boel maar even lekker de boel te laten.

    Ze vliegen volgens mij nog wel met de Ilyushin Il-96 naar Toronto om Canadese toeristen op te halen, maar voor de rest heb ik weinig activiteit gezien rondom Cubana afgelopen oktober. Ook waren alle balies gesloten. Copa is verreweg de grootste speler op de luchthaven van Havana. Maar ze waren te gierig om voor de lounge te betalen (ik vloog ook business).

    Tenzij je op zoekt bent naar een unieke ervaring, zou ik Cubana mijden. Ten minste als je een betrouwbare airline zoekt. En als het überhaupt lukt om een ticket te boeken! http://www.cubana.cu/schedule "Schedules and Destinies" :rolleyes:
     
    lloydje33 en JeroenZeg vinden dit leuk.
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    En als je de andere kant op reist? Eerst een vluchtje richting het oosten en dan vanaf Havana richting Nicaragua? Dan zit je niet in de stress met DIY-connections.
    Ik zie zo snel geen award space tussen HOG en PTY op EF of andere partners van Copa, dus ik ben bang dat als je vanuit HOG wil vliegen, je de volle ticketprijs zal moeten betalen (330 op Momondo.se voor een random dag).
     
  4. ChrisM

    ChrisM Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Op deze foto is goed te zien wat de huidige staat is!
    [​IMG]
     
  5. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ik vlieg zelf een dagje eerder naar Cuba, dus tot dan!
    Maar ook wij hebben gekeken naar binnenlandse vluchten maar het uiteindelijk niet gedaan. Sowieso was het ofwel allemaal enorm om ofwel gewoon veel te duur. Met de cubaanse maatschappijen zelf vliegen, daar hadden wij niet zo'n zin in in verband met onder andere de staat van de vliegtuigen en daarbij kan je veel ook gewoon over land doen als je er een beetje de tijd voor neemt.

    Qua hotels :

    Palacio national in Havana en Palacio Baron Balbin in Cienfuegos zijn zeer aan te raden om naartoe te gaan. Wel wat prijziger dan anderen maar het is nog wel een hele ervaring daarzo.

    Ook hebben we het Horizontes Los Jazmines geboekt, daar verder geen ervaring mee.

    Qua vervoer:

    Wij gaan veel met taxi's doen en huren geen auto. 1. Ik vind het persoonlijk m.u.v. in Europa en de VS onprettig om in landen te rijden en daar komt bij dat ikzelf geen woord Spaans spreek dus als er iets gebeurt ben je altijd de klos. 2. Het is ook gewoon niet zo duur om dat allemaal met taxi's te doen dus waarom zou je het laten. Wij nemen niet elke dag een auto en een auto huren kost zo 100 euro per dag waar je ook met gemak een taxi voor kan krijgen van A naar B via C en D.

    Verdere reis:

    Wij gaan zelf nog verder naar Mexico city en vervolgens naar LA (om terug te vliegen in La Premiere). In Mexico Hilton geboekt en in LA het Waldorf Beverly Hills. Mocht iemand daar nog leuke tips voor hebben verder let me know :)
     
  6. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Mexico Hilton is top, en ga in Mexico taco's eten bij: Tacos Alvaro Obregón https://goo.gl/maps/iSdan8bmauq echt waanzinnig lekker, de combinatie van chicharon con queso met carne al pastor :p
     
    Warren en danfl44 vinden dit leuk.
  7. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Gezien het safety record van Cubana de Aviación zou ik er geen stap inzetten... neem de bus, de trein of desnoods een taxi.
    Twee handige Cuba tips: download de app AlaMesa, daarop staan honderden paladars, de Cubaanse restaurantjes in prive handen. Offline te gebruiken. En Map.me, en download dan de kaart van Cuba. Erg gedetailleerd en ook offline te gebruiken.
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  8. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Sorry, het moet Maps.me zijn
     
  9. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    A56E7528-0010-465D-98BF-BAE828244181.jpeg
    Voor wie nog een hotel moet boeken in Havana
     
    RobertFB vindt dit leuk.
  10. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Maar waar boek je dat?
     
  11. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Iberostar, sorry, stukje gemist :oops:
     
    RobertFB vindt dit leuk.
  12. JeroenZeg

    JeroenZeg Blue Tier

    Berichten:
    83
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb vandaag HOG - PTY - MIA - PTY - MGA met Copa geboekt voor €170, waar ik voor HOG - PTY - MGA (ook Copa) €360 had moeten betalen. Ga een poging doen in Panama om het retourtje Miami er uit te halen, benieuwd of me dat gaat lukken...

    In het ergste geval moet ik met dezelfde kist even op en neer naar de US, levert in ieder geval nog wat FB puntjes op ;-)
     
    lloydje33 en Erwin vinden dit leuk.
  13. thom bauwens

    thom bauwens Blue Tier

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    We hebben toch besloten te vliegen naar Isla de Juventud, daar het met de boot en helse klus is. Vliegtuig viel op het 1e zicht nog mee. Wel leven nog ;)
     

Deel Deze Pagina