Bagage afgeven op overstapluchthaven

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door OilFlyer, 22 mrt 2021.

  1. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Hallo allemaal,

    Stel:

    - ik vlieg FRA-AMS-TPE-AMS-FRA met KL.
    - ik check een dag van tevoren online in voor de vluchten FRA-AMS-TPE.
    - ik reis op de dag van vertrek met de trein vanaf Schiphol naar Frankfurt om in FRA te boarden.

    Kan ik niettemin voordat ik de trein instap in AMS mijn bagage afgeven voor de vlucht AMS-TPE zodat ik alleen maar mijn handbagage hoef mee te nemen in de trein resp. de vlucht FRA-AMS ?

    Graag hoor ik van jullie.
     
  2. E**

    E** Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Nee, dat kan niet. Passagier moet altijd op de vlucht zitten van ingecheckte bagage, geen uitzonderingen mogelijk. Ook kan baggage pas xx uur van tevoren worden afgegeven, dit verschilt per airline maar denk 3 uur bij KLM. Dit ivm veiligheid.
     
    Flyer24 vindt dit leuk.
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Ik denk dat het wel kan, met één voorbehoud. Als de vluchten FRA-AMS en AMS-TPE op dezelfde dag zijn, en je de bagage op AMS afgeeft voor het segment AMS-TPE en vervolgens nog de trein pakt naar FRA en de vlucht FRA-AMS reist er geen bagage zonder passagier.

    Je kunt op Schiphol vanaf openingstijden incheckbalies bagage afgeven voor alle vluchten die dag, ook langer dan 3u voor vertrek.

    De enige vraag is of je bagage kunt afgeven voor segment 2, terwijl segment 1 nog niet gevlogen is. Wellicht weet iemand dat?

    Het later inchecken van bagage in AMS heb ik regelmatig gedaan, bijv. GVA-AMS-LAS, waarbij er door een collega in AMS nog extra spullen voor mij zijn meegenomen, die heb ik in AMS tijdens de overstap ingecheckt, gezien mijn bagagelimiet nog niet bereikt was. Dat kan ook als je al koffers hebt ingecheckt op je eerste segment.
     
    Amsterdam vindt dit leuk.
  4. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Precies dat wat jij in de 1e alinea beschrijft is de bedoeling.
     
  5. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Denk dat je in ieder geval online ingechecked moet zijn. De self-service drop-off is denk ik de beste plek om vragen te voorkomen.
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    De plek van de bagage afgifte maakt niet uit. Als je maar wel de eerste leg gevlogen hebt kan je op de tussenbestemming, dus ook in Amsterdam, gewoon nog bagage laten inchecken.
    Toevallig heb ik ook ervaring met vluchten naar Geneve, en zelfs met Dusseldorf waar dit geen probleem was. En de duur van de tussenstop maakt niet uit, voor 'overnachtingconstructies' begreep de incheckbalie het direct, bij relatief directe doorverbindingen vond men het vreemd maar was het geen probleem.

    Je bent wel zelf verantwoordelijk dat je tijd genoeg hebt, want hoewel ik ze probeer te vermijden, als je een 50 minuten connectie hebt van (non-)schengen naar schengen dan is die tijd echt te kort, maar alles vanaf 2 uur gaat lukken, mits er geen vertraging is.
     
  7. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    794
    Trofeepunten:
    348
    A question about pop music for you. Finish this sentence:
    You say it best...
     
  8. MartiniGomez

    MartiniGomez Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Dank voor alle nuttige informatie op dit forum! Mijn dochter en ik reizen in maart naar Calgary voor een weekje skiën. Er is nu een mooi tarief MAD YYC via AMS. Ik kan bijvoorbeeld vrijdagavond van MAD naar AMS, thuis slapen en zaterdag dan van AMS naar YYC. Kan ik dus ski's en koffer thuis laten staan en in AMS inchecken? Terug wordt alles waarschijnlijk doorgelabeld van YYC naar MAD, of is er een mogelijkheid dan in AMS de bagage op te pikken? Ik heb geen moeite met de positioneringsvlucht naar en van Madrid, maar als dat zonder bagage kan zou dat wel fijn zijn.
     
    Ready2Board en Eagle vinden dit leuk.
  9. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Ja je kunt je ski's etc in AMS inchecken, als je de terugvlucht met een overnachting in Amsterdam boekt, kun je in Amsterdam ook je bagage terugkrijgen, lukt dit niet dan gaan je ski's door naar MAD en zul je ze daar van de band af moeten halen...
     
    MartiniGomez vindt dit leuk.
  10. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Ge je skiën in Banff?
    Je kunt dit tarief ook boeken met 2 verschillende Spaanse steden, zo kun je direct 2 citytrips meepakken. Ik heb dit tarief zelf ook geboekt, doe in december een weekendje Valencia, medio januari de wintersport in Canada en in april een weekendje Bilbao. Op die manier vind ik het positioneren persoonlijk een stuk aangenamer.
     
    FlyingFonz, Ambtenaruh en MartiniGomez vinden dit leuk.
  11. MartiniGomez

    MartiniGomez Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Ja, wordt inderdaad een week naar Banff. 2 Jaar gelden voor het eerst gedaan (Jasper), maar in januari en met een paar dagen maximum temperaturen onder de -30 en in de nacht -46 werd er nauwelijks geskied. Nu in maart hopen op iets mildere winter temperaturen. Hoop dat jij het wat beter zal treffen in januari. Jouw manier van positioneren is zeker leuker! Maar als ik heen de bagage in AMS in kan checken en een nachtstop terug in kan plannen in AMS en de bagage daar weer op kan pikken, is dit ook goed te doen. Dank aan jou en Godenzoon14 voor jullie reactie.
     
    Godenzoon14 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  12. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Ik ben zowel in 2019 als 2020 in Banff geweest, beide keren eind januari. 2019 was inderdaad een extreem koude winter, nachten van -35 en overdag circa -15. Wel strak blauwe luchten en windstil, de lagere temperatuur heeft ons toen niet echt gehinderd bij het skiën.
     
  13. MartiniGomez

    MartiniGomez Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Een update hierover. In Nederland diverse keren aan de klm gevraagd zowel telefonisch als op spl of ik op de terugreis yyc-ams-mad met een lange nachtstop in ams mijn bagage daar van de band kan halen. Was volgens iedereen geen probleem. Zojuist bij inchecken hier op yyc bleek het wel degelijk een probleem. Uiteindelijk is het gelukt, maar alleen vanwege een supervisor die een uitzondering wilde maken omdat de stopover 23 uur en een beetje bedroeg, terwijl het 24 uur moest zijn. Maar dat kan niet nou juist niet op één ticket volgens mij. Was geen ramp als het niet was gelukt, maar wel erg handig dat het wel goed is gegaan. Als je dit wil doen, wees er op voorbereid dat je bagage echt wordt doorgelabeld!
     
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Deze informatie is echt incorrect op YYC. Zodra je een overnachting hebt in Amsterdam, dan heb je recht op je bagage, al is het alleen maar omdat door vloeistofrestricties je eventuele medicijnen niet als handbagage mag meenemen.

    Mocht het niet gelukt zijn, dan kan je op Schiphol dat altijd ook nog regelen. Want KLM gaat zijn vingers echt niet branden als je aangeeft dat er medicijnen in je bagage zit die je nodig hebt tijdens je overnachting.
    KLM kan wel aangeven bij een tussenstop van 2 tot 3 uur dat het niet mogelijk is, want dan is de tijd te kort en is het niet aannemelijk dat je niet genoeg medicijnen kan meenemen voor de vlucht met korte tussenstop.
    En medicijnen is maar een voorbeeld, ook werk gerelateerde zaken kunnen niet altijd allemaal in de handbagage.
     
    MartiniGomez vindt dit leuk.
  15. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Een jaar geleden ofzo heb ik een CPH-AMS-LAX gedaan waarbij ik mn koffer wel in mocht checken in AMS voordat ik naar CPH ging. Het kan dus wel maar is geen policy. Ook moet je een agent hebben die weet hoe dat systeemtechnisch moet.
    Geen garanties dus.
     
  16. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    2.403
    Trofeepunten:
    358
    Ik ga dit woensdag ook proberen. Vlieg AMS-GOT-AMS-BKK. Als het lukt hoef ik in Zweden iig niet landside te gaan om m'n koffer op te halen en meteen in te checken. (geen paniek, zit een vlucht extra tussen, dus als het niet lukt heb ik tijd genoeg ;))

    Edit: al denk ik dat ik in GOT sowieso wel landside moet gaan om m'n documenten te laten checken bij de balie. Of kan dit ook ergens Airside dat iemand weet?
     
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Het probleem met airside is dat het check-in personeel pas kort voor vertrek bij de gate is. En dan nog een boarding pass uitgeven is mogelijk een dingetje.
    Al zou ik sowieso proberen de bagage direct te laten labelen, scheelt sjouwen.
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina