API-gegevens worden niet meegenomen in de boeking

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door cvr, 10 okt 2019.

  1. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    Het volgende: ik ben FB Gold en heb mijn paspoort en ID-card zowel in mijn KLM als in mijn FB profiel opgeslagen. Als ik boek log ik eerst in en maak daarna de boeking af inclusief betaling. Tijdens dit proces komt er nergens een foutmelding.

    Ik vlieg regelmatig naar Londen en krijg bij iedere boeking standaard 3-4 dagen voor vertrek een mail met de boodschap dat mijn API-gegevens ontbreken. Als ik op de link in de mail klik kom ik in mijn boeking waar dan alleen mijn naam en geboortedatum staat, alle verdere gegevens ontbreken. Ik vul dan mijn paspoortgegevens in en sla alles op. Voor de terugreis herhaalt dit zich etc ect.

    KLM verwijst me door naar FB, die kennen dit ook niet en zijn een onderzoek gestart.

    Ik heb inmiddels in beide accounts de identiteitsbewijzen verwijderd en weer toegevoegd maar ook dat heeft geen resultaat.

    Iemand hier misschien een idee?
     
  2. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.351
    Leuk Bevonden:
    1.177
    Trofeepunten:
    223
    Mijn paspoort weet ie wel keurig te vinden, maar moet wel regelmatig opnieuw tel.nr. en mailadres opnieuw invullen.
     
  3. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Heb dat ook, soms komt er zelfs een oud paspoortnummer tevoorschijn, of geboortedatum net anders :confused: geen idee waardoor dat komt. Pas het altijd maar aan.
     
  4. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ik heb dit ook, ik dacht dat het aan mij lag. Het merendeel negeer ik die email omdat alle gegevens in mijn FB account staan en dus bij check-in bekend zijn. Maar met de aankomende(?) Brexit nam ik vorige week naar EDI geen risico. Hopelijk wordt dit opgelost.
     
  5. Daandeluxe

    Daandeluxe Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    91
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb dat werkelijk elke keer bij OLCI, ook medereizigers die in dezelfde boeking staan en waarbij het FB nummer gewoon op is gegeven.

    blijft super irritant....
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Wat is het risico precies?

    Ik vul de gegevens pas in, of eigenlijk, die vul ik pas aan uit mijn FB account waar ze tegenwoordig goed weergegeven worden op het moment van inchecken. Eerder zal ik deze gegevens niet afgeven.

    De enige verplichting is namelijk dat deze bekend zijn voordat je aan boord gaat van een vlucht, er zijn maatschappijen, bijvoorbeeld Easyjet, die hebben een beperking dat het tot 2 uur van te voren kan (deadline voor gratis online inchecken). Je kunt immers ook gewoon vlak voor vertrek nog een ticket aanschaffen en dan heeft men de API ook niet eerder.
     
  7. Nasil

    Nasil Blue Tier

    Berichten:
    191
    Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    43
    Hier onthoudt KLM mijn gegevens ook niet helaas. Heb daar al jaren last van.
     
  8. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb net bij het inchecken naar WRO het geslacht en de geboortedatum van beide passagiers in moeten voeren..

    Gold en plat
     
  9. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Misschien een beetje paranoia van mijn kant, aangezien ik vaker deze API emails van KL/AF gewoon negeer omdat alles in mijn FB account staat. Maar met die vlucht van EDI vorige week heb ik het gewoon ingevuld. Volgende week naar GLA, ik verwacht wederom een email en zal het ditmaal negeren.

    Kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij verplicht is zo'n API email te sturen, ongeacht dat je gegevens al ingevuld zijn?
     
  10. Boudewijn

    Boudewijn Blue Tier

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    63
    Heel herkenbaar, KLM lijkt niet in staat die API gegevens te onthouden. Maar ook andere gegevens als geboortedatum van mede passagiers blijken erg moeilijk.

    Overigens kan de app nu wel een mooie foto van je paspoort maken om de gegevens in te vullen, dat is dan wel weer handig. Daarna moet ik trouwens wel de app helemaal afsluiten en opnieuw opstarten om te kunnen inchecken.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  11. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Idd. De gegevens, ook van de rest van de familie, staan netjes in de account en worden goed onthouden, maar het automatisch invullen bij OLCI hapert nog al eens.
     
  12. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Oh man... ik kreeg altijd het idee dat ik de enige was bij contact met de klantenservice via whatsapp hierover. Altijd opnieuw gelul “download de laatste versie van de app”... Maar sinds de laatste klacht werkt het ineens wel. Heel bijzonder hoe dat is gekomen.

    Wel blijft mijn vrouw standaard “Miss” ipv “Mevrouw”, waardoor ik het elke keer handmatig moet veranderen, omdat hij de Engelse aanduiding weer niet accepteert. Het blijft allemaal erg buggy...
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2019
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    "Heeft u al eens geprobeerd de app te verwijderen en opnieuw te installeren?" Ehm, nee dat niet maar ik gebruik zoals ik zojuist al zei een iPhone 11, dus veel langer dan 2 weken geleden is de app niet geïnstalleerd :)

    Inderdaad, zelfde problemen hier. KLM & IT is gewoon wat stroefjes.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.723
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    298
    Ik vermoed dat luchtvaartmaatschappijen vooraf wel gegevens moeten aanleveren en dat het wenselijk is dat je zoveel mogelijk gegevens al hebt zodat het makkelijker is om al die gegevens aan te leveren zodat bij eventuele storingen het aantal handmatige acties om zaken door te geven zoveel mogelijk wordt beperkt. Ik schat in dat dit de reden is dat de luchtvaartmaatschappijen die gegevens zo snel mogelijk willen hebben, want als iedereen het op het laatste moment doet dan zou een registratiesysteem dat opeens zomaar niet aan kunnen, het is wenselijker als dit gedurende de gehele dag wordt doorgegeven en dat mag dus ook wat ruimer vooraf zijn zodat het aanbod aan gegevens wat meer gelijkmatig is.

    Ik heb overigens niet echt een reden om vooraf geen API in te vullen, anders dan dat dat bij het inchecken voor mij gewoon prima werkt zowel bij KLM als bij budgetmaatschappijen.
     
  15. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    oké ik ben dus blijkbaar niet alleen... KLM moet dus nog wat verder investeren in IT lijkt me.
     
  16. FlyingBlueGold89

    FlyingBlueGold89 Blue Tier

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    101
    Trofeepunten:
    33
    Ja dat mogen ze zeker. Het claimen van XP/Miles via de app gaat 9 vd 10 keer ook niet omdat ie beweerd dat de hele vlucht niet genomen is (wat dus nonsens is). Dan komt het een paar dagen later wel goed maar toch handiger als het gewoon gelijk werkt.
     
  17. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Het is hier ook feest.. Vanwege de vertraging denkt de app dat we al vertrokken zijn en kan ik mn boardingpass niet meer zien.
     
  18. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Had je de boarding pass niet toegevoegd aan de Wallet?
     
  19. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Had het nooit eerder. Maar moest vandaag bij inchecken diverse API gegevens doorgeven die inderdaad in KLM en FB account staan.
     
  20. jasperR

    jasperR Blue Tier

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    298
    Trofeepunten:
    63
    Nee was schengen dus ik had gewoon mobiel internet.

    Non schengen maak ik altijd een screenshot, want Aeromexico en Vietnam airlines moet ik toch altijd claimen (Via email.. want ook de FB claim engine pakt niet alle vluchten)
     

Deel Deze Pagina