Amex Platinum zakelijke uitgaven.

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door HansdeJongh, 15 okt 2021.

  1. HansdeJongh

    HansdeJongh Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    Hallo,

    Recent ontving ik de onderstaande mail. Ik ben al jaren klant bij Amex en doe idd ook zakelijke uitgaven via de kaart. Dat doe ik met toestemming van AMEX. Sterker nog ik heb vanuit mijn ondermening een garantie stelling moeten ondertekenen die AMEX heeft verstrekt.
    Het kwam dus nogal rauw op mijn dak.

    De schuld wordt gegeven aan verscherpte europese regelgeving. De kaart is ook al jaren gekoppeld aan mijn zakelijke bankrekening (op advies van AMEX).

    Zijn er andere die deze email hebben gehad?

    groet,


    Beste Heer


    U bent al enige tijd kaarthouder bij American Express en dat waarderen we zeer. We hopen dat u tevreden bent over uw membership en dat u nog lang van onze diensten gebruik zult maken.

    Graag wijzen wij u op het volgende: wij hebben geconstateerd dat u uw kaart eindigend op XXXXX– die bedoeld is voor privé-uitgaven – ook regelmatig gebruikt voor bedrijfsmatige uitgaven. Dat is helaas niet toegestaan. Voorbeelden van zakelijke uitgaven zijn bijvoorbeeld kosten voor inkoop van zakelijke (online) advertenties, grote hoeveelheden aan zakelijke vliegtickets voor meerdere personen, inkoop en wederverkoop van goederen via online webshops, etc.. Dat het zakelijke uitgaven zijn, zien we ook omdat op uw account ook betalingen binnenkomen van een andere rekening dan uw persoonlijke bankrekening.

    Deze uitgaven zijn helaas niet toegestaan op een consumentenkaart en het is dan ook in strijd met onze algemene voorwaarden. Wij willen u dan ook vriendelijk verzoeken om per direct uw kaart niet meer voor zakelijke doeleinden te gebruiken.

    Uw zakelijke kosten

    Wilt u uw zakelijke uitgaven blijven doen met een American Express kaart? Dat kan uiteraard. Een Business Card of eventueel een Corporate Card programma behoren dan tot de mogelijkheden. Ook met die kaarten spaart u punten, die u bijvoorbeeld weer kunt omzetten naar Flying Blue Miles. Hier kunt u meer informatie vinden. U kunt ook bellen naar 020 - 504 8707 voor een persoonlijk advies.

    Wat wij van u vragen

    Wij vragen u om per direct de zakelijke uitgaven op uw persoonlijke kaart, eindigend op XXXXX, te beëindigen. Bent u voornemens een business kaart van American Express aan te vragen? Laat het ons weten, zodat we een soepele en spoedige overgang kunnen faciliteren.

    Ook vragen wij u om uw kaartrekening vanuit uw privébankrekening te betalen in plaats vanuit een zakelijke bankrekening. Zo voorkomt u dat wij additionele vragen moeten stellen over de herkomst van de betalingen.

    Meer informatie
    Heeft u naar aanleiding van dit bericht nog vragen? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar [email protected] of telefonisch via 020 – 504 8444.

    Wij danken u hartelijk voor uw medewerking. Wij denken graag mee over de best passende oplossing voor uw zakelijke uitgaven! Uiteraard kunt u uw kaart eindigend op XXXX gewoon voor persoonlijke uitgaven blijven gebruiken.


    Met vriendelijke groet,


    Afdeling Credit
     
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Als die die toestemming hebt gehad, dan zou ik dat met Amex bespreken. Vorig jaar zijn de voorwaarden veranderd, waardoor je alleen privé uitgaven mag doen met de standaard kaarten en dat je 'zakelijke' uitgaven moet doen met een business card, die ze ook verkopen. Regelgeving of niet, het is hun feestje helaas.. Die voorwaarden mogen ze eenzijdig aanpassen. En ze mogen ook handhaven...
     
  3. HansdeJongh

    HansdeJongh Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    ik heb ook niet zo'n probleem er mee dat het gaat veranderen. Het gaat mij om de manier waarop en vandaar mijn vraag of andere deze mail ook hebben gehad.
     
  4. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Ik vind de mail eigenlijk nog best netjes ..... zeker als de vwd al zo lang geleden zijn aangepast (habe nicht gewußt?)
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  5. HansdeJongh

    HansdeJongh Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    3
    Trofeepunten:
    3
    das leuk, maar de mail is niet zo netjes als je weet dat ze begin dit jaar me helemaal door hebben gelicht (jaarcijfers e.d.) en het document hebben opgesteld.
     
  6. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    367
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben benieuwd hoe scherp ze hier op gaan zijn. Ben zelf ook bezig om op beperkte schaal wat spulletjes te verkopen via Bol maar het voorlopig nog tientjeswerk hier en daar terwijl ik rustig het hoe en wat ontdek. Maar als ze straks in de geschiedenis van de kaarttransacties gaan loeren dan kan dat wellicht onverwachte gevolgen hebben.
     
  7. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    Inderdaad heeft dit met Europese regelgeving te maken. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het te maken heeft met de maximale kosten die de card issuers mogen berekenen. Die gelden voor privé uitgaven, maar niet voor zakelijke uitgaven.
     
  8. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    792
    Leuk Bevonden:
    440
    Trofeepunten:
    63
    PS. Zie ik daar een e-mail adres van Amex?
     
  9. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    367
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Ondertussen begint het winkeltje iets serieuzere vormen aan te nemen(paar honderd omzet per maand met een klein aanbod en voorraad) dus wellicht moet ik toch eens naar een zakelijke Amex gaan kijken, dat maakt de administratie ook gelijk wat gemakkelijker.

    Weet iemand of als je al een Gold card hebt en je vraagt een nieuwe zakelijke Gold card aan je dan ook het welkomstaanbod krijgt?
     
  10. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    462
    Trofeepunten:
    63
    Ja onlangs zakelijk aangevraagd naast de Flying Blue platinum card. Aanbieding die ik had was 1e jaar gratis en 50k miles.
     
  11. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    367
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Oh dat is wel interessant!

    Edit: Ah helaas voor de Gold Card geld dat voor het openingsaanbod je 2,5k in 3 maanden moet uitgeven en dat wordt krapjes, ben nog startend met dit als side hussle.
    Ik ga hem toch aanvragen want het is qua administratie wel handiger.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
  12. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    367
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Als ik het zo zie dan zijn er geen referral links voor zakelijke kaarten?
     
  13. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    462
    Trofeepunten:
    63
    Dat klopt, ik had mijn aanbieding via een advertentie via FB gekregen.
     
  14. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    367
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Die is zo te zien hetzelfde als je zelf naar de site gaat ;)
     
  15. Fcroel

    Fcroel Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Kreeg net ook een mail van Amex dat de voorwaarden per 1 maart 2022 wijzigen waar dit in wordt benoemd. Iemand enig idee hoe dit zit als je een eenmanszaak hebt. Juridisch is er geen onderscheid tussen privé/zakelijk bij een eenmanszaak zo ver ik weet. Bankrekening voor eenmanszaak staat ook op persoonlijke titel.

    Een zakelijke kaart erbij nemen voelt een beetje als onnodige extra administratieve rompslomp als het toch van dezelfde rekening wordt afgeschreven..
     
    james44 vindt dit leuk.
  16. AlterEgo

    AlterEgo Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb dit schrijven ook gekregen. Kan natuurlijk dat AMEX door Europese regels niet meer een Platinum privé kaart kan verkopen welke ze zelf altijd gepromoot hebben voor zakelijk gebruik. Zelf heb ik flinke spend met de kaart en dat 100% zakelijk. Wat ik slecht vind is dat ze geen zakelijk alternatief bieden dat ook maar enigszins in de buurt komt. De kaart is het mij waard door alle extra's: Verzekeringen, Privium Plus, Hotel voordelen, Autohuur voordelen etc etc. Platinum was onderscheidend er reden om Amex te nemen. Na 1 maart zie ik dat eigenlijk niet meer. Jammer.
     
  17. Fcroel

    Fcroel Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ja ik heb hetzelfde al gebruik ik de kaart zowel zakelijk als privé. Ben benieuwd hoe streng ze hier in gaan zijn. Als er een zakelijke kaart was geweest met dezelfde voordelen had ik die wel genomen maar die is er niet. Alle zakelijke kaarten zijn ook nog eens €1=1punt vergeleken met 1.5 punt van de Platinum..
     
  18. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    613
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Same here, ook benieuwd!
     
    Fcroel vindt dit leuk.
  19. AlterEgo

    AlterEgo Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Het gaat mij vooral om het niveau van communicatie. Als je (pre corona) zakelijk een +40K klant bent. En dan dergelijk bericht. "Wij mogen dit niet meer aanbieden. Kijk maar wat je doet". Althans daar komt het op neer. Apart.
     
    Fcroel vindt dit leuk.
  20. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Ach het was al lang duidelijk dat of je nou 100 of 100.000 euro uitgeeft bij Amex dat dat ze niet interesseert :)
     

Deel Deze Pagina