Amex Gold FB en KLM voor de niet zakelijke reiziger

Discussie in 'Nieuw bij insideflyer.nl' gestart door Ruut, 13 feb 2020.

  1. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Ik ben wel een beetje klaar met Amex Flying Blue Gold.

    Vorig jaar nam ik de Amex Silver variant omdat ik voornamelijk reis met KLM. Privé reizen zijn dit en het behouden van de Miles leek mij wel handig. Daarnaast was de Amex FB silver card het eerste jaar gratis.

    Binnen een paar maanden upgrade gedaan naar de FB Gold card omdat ik ervan uitging dan het FB Silver niveau te halen. De medewerker van Amex vertelde mij telefonisch dat ik ipv de 30XP punten er slechts 15 zouden worden uitgekeerd. Ik begon te rekenen en kwam er achter dat ik voor FB Silver dus dat jaar nog 1 Europese vlucht moest maken.

    Goed, toen kwam de FB Gold card binnen en ik kreeg 30 XP ipv de eerder genoemde 15. Happy... ik werd FB Silver waar je overigens weinig aan hebt als je alleen met handbagage reist. Goed, je hebt priority boarding maar die kist vertrekt echt niet eerder dan dat iedereen binnen is. Niks voor mij dus.

    Amex Flying Blue Gold was volgens de site het eerste half jaar gratis en dat is prettig. Echter, bij mij werd direct de volle jaarpremie van 170 Euro geïncasseerd. Heb hier bij Amex per brief over geklaagd maar een maand later nog steeds geen antwoord. Vandaag gaat de herinnering er uit. Resume, ik wil het verschil terug, zo moeilijk lijkt mij dat niet.

    In het algemeen ben ik heel tevreden over Amex. Als je goed oplet haal je de bijdrage van je kaart er uit. Daarnaast merk je wel dat het belangrijk is wie je aan de telefoon krijgt. En dat is wat ik dan wel weer heel jammer vind, Amex is erg conservatief. Contact gaat per post of via de telefoon. Komop zeg, het is 2020!!

    Als niet zakelijk vlieger overweeg ik mijn Flying Blue Gold card niet te verlengen. Ziet er naar uit dat ik overstap op de reguliere Gold card van Amex. Flying Blue van Sky-team is wellicht leuk voor zakelijke frequent flyers, als loyale privé vliegende KLM klant heb je hier verdomd weinig aan...

    Om Silver te behalen moet je dus in combinatie met de Amex FB Gold card bijvoorbeeld 3x per jaar naar Aruba vliegen. Dat is 3x 20 XP en 30XP via Amex. Rest dus nog één Europese retourvlucht. Ik ben nog niet met pensioen dus dat ga ik nooit halen...

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.566
    Leuk Bevonden:
    2.365
    Trofeepunten:
    583
    Wat je schetst over AMEX heeft verschillende kanten. Je hebt inderdaad verschil tussen medewerkers en hier geldt het HUCA principe. (hang up call again). Dat je bij upgraden van je kaart idd 30xp krijgt is correct.
    De kaartbijdrage na upgraden is echter niet gratis. Je gaat namelijk naar een nieuw product dus je zult moeten afrekenen. De gratis kaart is alleen voor nieuwe kaarthouders.

    Nu ben ik met je eens dat FB Silver niet echt de moeite waard is en het pas leuk wordt bij Gold. Om dit te halen moet je toch regelmatig vliegen of er XP runs voor willen doen. Daarnaast moet je de voordelen van de status wel gebruiken anders is dat ook zonde.

    In jouw geval is het inderdaad verstandig om voor de reguliere AMEX te gaan en zelf een keus te maken wat je met de punten doet. Dat je dan XP misloopt dat is dan maar zo.
     
  3. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63

    Kort samengevat:
    M.i. Vlieg je dan ook (veel) te weinig om je überhaupt druk te maken om status. En je bent denk ik een uitzondering als toerist die naar de Cariben gaat zonder bagage.

    kies lekker de goedkoopste vlucht met het level van comfort dat je zoekt en maak je niet druk met wie je vliegt
     
    JeeDee, Johan10, Carel1 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
     
  5. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Hi Lloydje

    Dank je wel voor je snelle reactie.

    Dat upgraden was op de site van Amex volkomen onduidelijk. Ze adverteerden gewoon over een bepaalde kaart met alle voordelen van dien als je die zou nemen.

    Nu heb ik uiteraard alle dieperliggende voorwaarden gelezen over upgraden en de eventuele uitsluitingen daarbij maar nee hoor, er werd geen woord over gerept. Dit is ook 1 van de redenen waarom ik er klaar mee ben. Zet dan in je voorwaarden dat het niet geldt bij een upgrade.

    Amex is daar niet transparant over en de manier van communiceren met Amex, per brief of over de telefoon vind ik echt achterhaald. Misschien wel met een reden want via social media zou je dan, als je niet goed communiceert, veel shit over je heen krijgen.

    Wat je zegt neem ik over. Ik skip Flying Blue en ga straks voor de voordelen (die ik er dan ook allemaal uithaal) van de Amex gold of platinum. Vind het op zich al merkwaardig dat de FB platinum card geen lounge toegang biedt. En dan kies je voor een platinum card via een luchtvaartmaatschappij...

    Trouwens, het viel mij op dat de Franse variant van de FB Amex gold card wel een autoverzekering biedt... Kennelijk heeft Air France dus beter onderhandeld.

    Voor mij reden temeer om Amex FB achter me te laten en verder te gaan met Amex gold of platinum.

    Grt,
    Ruut
     
  6. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Welkom om het forum Ruut.

    Zoals eerder gezegd is de flying blue kaart (of iedere andere creditcard met een hoge fee) niet voor iedereen de juiste kaart. Je moet echter niet vergeten dat het hier om een ‘creditcard’ gaat, de bijkomende extra’s die zijn aanbieden (al dan niet daargelaten of de prijs hiervoor terecht is) zijn deels om klanten aan te trekken en te behouden voor zodat klanten de kaart blijven gebruiken.

    Echter, wat hier op het forum nog eens overschaduwd lijkt te worden, kunnen met de kaart serieuze bedragen uitgegeven worden, waardoor het hoogstwaarschijnlijk juist goed is dat contact telefonisch als per post gaat in plaats van via social media. Het blijft een financiële instelling.

    Natuurlijk kan je de kaart aanvragen voor de extra XP, het minimum bedrag uitgeven om de miles te krijgen en na een jaar opzeggen. Er zitten daarnaast ook andere aankoopbeschermingen op de kaart, bij de duurdere kaarten diverse verzekeringen en de kaarten leveren Miles of points op. Wanneer dit niet opweegt tegen de kosten is opzeggen inderdaad een goed idee.

    Het is dan alleen de vraag of een reguliere Amex (zodra de eerste periode met geen of lage kosten voorbij is) een echte verandering is, ook hierbij zal je een hoog uitgave patroon moeten hebben om qua points waarde eruit te halen en de toegevoegde waarde van de priority pass en privium (bij platinum) zijn voor enkele vluchten per jaar natuurlijk lager dan wanneer je veel vliegt.
     
    Ruut, lloydje33 en Carel1 vinden dit leuk.
  7. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Hi Sebas,

    Dankjewel voor je reactie.

    Het verschil tussen de reguliere Amex gold en die van FB zijn volgens mij de extra XP's en het gespreid betalen van tickets.

    Als niet zakelijk vlieger vlieg ik te weinig, zo'n 3x per jaar vakantie dus dan is de reguliere Amex gold voor mij een betere optie. Prettige is dat je miles kunt sparen en 2x lounge toegang hebt.

    Zou ik upgraden naar Platinum dan zou ik ook voor de reguliere Amex gaan ipv de FB variant.
     
  8. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    935
    Trofeepunten:
    143
    Over status maak ik mij totaal niet druk, alle voordelen en dat zijn er geen eens veel, gebruik ik niet.

    Waar ik wel achter gekomen ben is dat FB Silver voor mij weinig zoden aan de dijk zet. In mijn specifieke geval ga ik daarom liever voor de Amex gold dan de Amex FB variant, dat is mooi want je hebt keuze m.b.t. wat het best bij je past.

    Misschien ben ik een uitzondering voor wat betreft bagage op vluchten naar de Cariben. ik heb daar vrienden wonen dus is mijn bagage minimaal. Dat zou mooi zijn vanwege de huidige vliegschaamte ;)
     
  9. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    457
    Trofeepunten:
    63
    Wat voor mij een belangrijke reden is om een AMEX kaart te hebben is de uitgebreide reisverzekering. De gold en platinum (zowel FB als regulier) bieden een goede dekking bij calamiteiten.

    Wanneer de luchtvaartmaatschappij je in de steek laat, is het fijn om te weten dat je kan terugvallen op AMEX die mij tot nu toe nooit teleur heeft gesteld in dergelijke situatie.
     
  10. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Dat is voor mij ook de enige reden inderdaad om Amex Gold te hebben. Miles zijn mooi meegenomen.
     
    theflyingrobman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina