American Airlines; AAdvantage

Discussie in 'oneworld' gestart door Kilian, 2 jul 2014.

  1. Kilian

    Kilian Silver Member

    Berichten:
    1.127
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    308
    AAdvantage is het frequent flyer programma van American Airlines. Nu heb ik een vlucht geboekt met een Qantas (OneWorld) vluchtnummer die uitgevoerd wordt door Emirates. Kan ik met deze vlucht mijlen sparen voor AAdvantage?
     
  2. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Ja ik denk het wel. ik dacht dat t bij oneworld op vluchtnummer gaat en niet op opperating carrier (zoals bij star) maar misschien weet iemand het 100% zeker
     
  3. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Heb je al op de website van AA zelf gekeken?: www punt american-airlines punt nl /i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/qantas.jsp

    Sorry voor de slechte link, maar ik heb nog geen 10 berichten dus mag nog geen echte links plaatsen ;)
     
  4. Elve

    Elve Newbie

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    18
    Als je de link van Kevin bekijkt zie je daar mooi tabelletje staan, daarin kun je de boekings klasse die op jou ticket staat opzoeken. je ziet dan hoeveel % van de daadwerkelijk gevlogen miles je krijgt.als je bv. discount economy N, G of S vliegt krijg je maar 50% van de daadwerkelijk gevlogen miles op je account.
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Volgens mij maakt operating metal wél degelijk uit, maar ik ben niet zeker. Misschien even een tweetje sturen.
     
  6. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Mijn ervaring is dat operating metal inderdaad wel uitmaakt. Als het goed is, staat er bij het tabelletje een overzicht van qualifying flights (iets van 'miles earned on qf flights operated by oneworld partners ofzo). Aa.com ligt er even uit hier, dus kan het nu niet voor je controleren. Maar in dat geval zou je op de Emirates vlucht dus geen miles krijgen.

    Ik had vorige week hetzelfde met een Etihad vluchtnummer uitgevoerd door Air Seychelles, daar kreeg ik ook geen miles voor bij AA. (Bij Etihad staat er iets van 'miles earned on flights operated by EY or AA')

    Aan de andere kant kijken ze ook juist weer naar het vluchtnummer, ik had laatst een BA operated vlucht met een IB vluchtnummer, waarvoor ik de IB (80% ipv 100%) miles kreeg. Maar dat systeem gaat, als ik het goed begrepen heb, alleen op bij AA partners, en dus niet met een Emirates vlucht.
     
  7. Kristof

    Kristof Newbie

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Heb hetzelfde probleem voor dezelfde vlucht. Had via SAA vlucht FIH-JNB_SEZ aller/retour geboekt. Sector FIH-JNB en JNB-FIH heb ik de mijlen op mijn M&M gekregen (werden beide uitgevoerd door SAA) maar de andere 2 sectoren werden uitgevoerd door Air Seychelles. Had nochthans een SA vluchtnummer op mijn ticket staan maar helaas geen mijlen voor M&M. Heb dan EY aangeschreven om daar de mijlen te krijgen voor deze sectoren maar tot nu toe werken ze ook niet echt mee......
     
  8. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Mijn ervaring (bij Skyteam, maar toch) is dat 'operated by' vaak niet uitmaakt, je krijgt miles op basis van vluchtnummer, niet operating metal.

    Dat gezegd hebbende, zat ik laatst op een EY marketed en ticketed vlucht, operated by KLM metal. Voor die vlucht had ik mijn FB nummer opgegeven ipv Guest, en ik kreeg segment credit en miles!
     
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Volgens mij maakt operated metal wel degelijk uit, zeker als het geen alliantie lid is. De verwarring komt vaak doordat sommigen affiniteit hebben met Flying Blue.

    Zoals ik het zie:
    Je verdient miles op een vlucht die een vluchtcode heeft van een alliantie lid én wordt uitgevoerd door een alliantielid.
    Bijvoorbeeld: een AAdvantage lid boekt een BA vlucht uitgevoerd door Qantas. In dit geval krijg je miles.
    Boekt een Flying Blue lid een AZ vlucht uitgevoerd door Etihad, kan krijg je GEEN miles, omdat Etihad geen Skyteam member is, ondanks dat het vluchtnummer AZ is.

    Waar de verwarring in het spel komt is het feit dat Flying Blue leden op ALLE AF/KL gecodeerde vluchten miles kunnen verdienen, of het nou wel of geen Skyteam metal operated flight is.
    Dit is FFP-specifiek, door bepaalde, uitgebreidere samenwerkingsverbanden kunnen airlines ervoor kiezen wel miles toe te kennen aan vluchten op partnerairlines die geen alliantielid zijn. (Hypothetisch: AA kan miles geven aan AA leden die een AA-code vlucht boeken, operated door Etihad. Echter een BA lid die deze vluchten zo boekt kan dan geen miles verdienen).
     
  10. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Als het vluchtnummer van een Skyteam partner (Skyteam marketed) is (AZ) en de passagier lid van een Skyteam FFP (FB), krijg je juist wel miles en segment credit. Dat is voor Skyteam FFP leden juist een reden om een Skyteam partner coded vlucht te kiezen. Dat het EY metal is maakt niet uit.
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    I stand corrected wat betreft Flying Blue, heb net dit gezien:
    (emphasis FB)

    Al ben ik van mening dat dit bij Star/OW toch anders is. Zal even doorzoeken.
     
  12. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Aaah, kan het zo zijn dat er een verschil is tussen award miles en elite qualifying miles? Dat je voor de laatse wél op een alliance operated flight moet maar voor de award miles niet?
     
  13. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    in sommige partnerships verdien je inderdaad alleen award miles, en geen qualifying miles.

    Lijkt me handig om uitgangspunten van gebruikte terminologie even te noteren:
    ticketed: waar de vlucht geboekt is, bv. AF
    marketed: waar de vlucht ingekocht is door ticketer, bv. KL (dit bepaalt het vluchtnummer, hier dus KL)
    operated: welk merk staat er op de buitenkant, aka 'metal', bv. AS
     
  14. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Om de discussie weer even nieuw leven in te blazen: onlangs gevlogen op vlucht EY1913 op AB metal (AB8409) van Milaan naar Düsseldorf. Ticket was uitgegeven door Etihad (ticketnummer 607-xxxxx). Vluchten van Etihad krijgen normaal miles bij AA, maar dus NIET als het operating metal anders is (zelfs niet als vlucht operated is door een OneWorld-maatschappij als Air Berlin). De enige uitzondering is, volgens de website van AA, een Etihad vluchtnummer uitgevoerd door AA zelf:

     
  15. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    448
    Mijn vlucht in September bevat 2 legs Etihad vluchtnummer met Etihad metal en 2 vluchten Etihad vluchtnummer en Air Berlin metal. Is het technisch mogelijk om de AB metal vluchten naar AB te crediten en de Etihad vluchten naar AA? Of kan dit alleen door geen FFP op te geven bij check-in en via retro-claim de betreffende vluchten te claimen?
     
  16. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    954
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
  17. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
  18. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    954
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Jammer Jan, weet overigens niet of je ook daadwerkelijk had kunnen registreren want het is op uitnodiging. Maar als je nog geen status hebt bij een Oneworld maatschappij dan komt er wellicht snel nog een mogelijkheid voorbij om dit alsnog te verkrijgen;)
     
  19. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Ga het proberen, brutalen hebben de halve wereld ;)
     
  20. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Niet dat ik brutaal ben.. :)
     

Deel Deze Pagina