737 MAX nu (bijna) overal aan de grond

Discussie in 'Nieuws' gestart door Thijsk, 14 mrt 2019.

  1. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    (met dank aan FT/OMAAT/GSTP/TPG/etc)

    Hier het nieuws van de FAA zelf.

    Na 2 ongelukken in korte tijd (Lion Air, Ethiopian Airlines), heeft nu ook de Amerikaanse overheid (na de Canadese) besloten om de toestellen niet meer toe te laten tot het luchtruim. Dat betekent dat voor heel Noord-Amerika, er geen 737MAX toestellen meer in de lucht zitten.

    Voor Europa was dit al zo, zelfs TUI kiest voor andere toestellen om mee te vliegen momenteel.

    Wat dit voor Boeing gaat betekenen, is nog niet helemaal duidelijk, maar goede reclame voor het merk is het zeker niet.
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Lastige kwestie. Er is nog geen concreet bewijs over een probleem maar de publieke opinie hadden de maatschappijen, autoriteiten en Boeing in ieder geval tegen zich. 'Toeval' kan je ook moeilijk claimen gezien de overeenkomsten en tijdspanne. Er wordt nu wel het zekere voor het onzekere genomen maar dat is een kostbare actie. Gezien de uitermate hoge veiligheid in de luchtvaart vraag ik me ook af of dat wel nodig is.
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Er vliegen (vlogen) er 376 (374) rond en de eerste is afgeleverd in mei 2017. Als elke kist minimaal 2 retourtjes op een dag uitvoert, heb je in 2017 met 70 kisten afgeleverd in een half jaar al bijna 40.000 vluchten en met de huidige vloot alleen in 2019 al meer dan 100.000 take offs. Als er dan 2 crashen in 2 jaar tijd, is het statistisch niet zo'n risico om in zo'n toestel te stappen.
    Ik zat eergisteren nog een Max (MIA-CUR, meteen de laatste die die route voorlopig gevlogen heeft :)) en dat was voor zover ik kon zien voor de passagiers gewoon business as usual.

    Ik ga ervan uit dat Boeing z'n beste mensen (en veel mensen) aan de bak heeft om overeenkomsten tussen de beide crashes te zoeken en daaruit te herleiden of er een generiek probleem is met deze toestellen.
     
    lloydje33, Ambtenaruh en VinceG vinden dit leuk.
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Squul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina