[Sticky] Flying Blue American Express
Vreemde ervaring zojuist met de klantenservice chat. Mijn vrouw vroeg ter controle of ze in aanmerking kwam voor de upgradebonus naar Platinum (vooral voor de XP, maar de miles zijn potentieel ook handig).
De medewerker gaf aan van niet, aangezien ze op 8 juni 2026 het laatst had gedowngraded. Maar... dat was precies mijn eigen downgrade-datum naar Gold. Blijkbaar was er een extra Green card aangemaakt en direct gecancelled voor haar? Zelf heb ik dit niet gedaan. (ooit 3 jaar geleden had ze die wel op mijn account)
Blijft toch een interessante kijk in de backend zo.
In de FB amex app kan ik mijn Entry Card naar Platinum upgraden voor een bonus van 80.000 punten. Voorwaarde is minimaal 9 maanden platinum aanhouden, geen besteding minimum.
Is dit een goede aanbieding?
@Jochem er vanuitgaande dat dit om de Flying Blue American Express Platinum kaart gaat, en het je puur om de miles te doen is, dan is 80.000 miles een nette aanbieding (upgrade bonussen van gold naar platinum liggen meestal rond de 70 tot 100.000 miles).
Maar..... als jij de ambitie hebt om een betere status bij KLM/AF op te bouwen, dan kan het mogelijk interessanter zijn om in eerste instantie te upgraden naar de AX FB Gold (= +30XP) en na 6-maanden te kijken voor de dan geldende upgrade aanbieding naar AX FB Platinum (= +60XP).
@theflyingrobman Het gaat om een Flying Blue AMEX Platinum kaart. Een upgrade naar FB AMEX Gold kaart heb ik niet zien staan, alleen de upgrade naar FB AMEX Platinum. Ik zou nu de upgrade kunnen nemen, 9 maanden kunnen hebben, en dan in mei 2027 weer kunnen downgraden.
Ik had volledig gemist dat het Hof van Justitie van de EU in april al arrest heeft gegeven in zaak C-549/23 American Express Europe e.a.. Ik ben er net ingedoken en voor zover ik en enkele mede-EU-recht alumni het kunnen beoordelen, is dit zonder twijfel de belangrijkste uitspraak voor Amex co-branded kaarten in jaren (sinds het oorspronkelijke American Express-arrest uit 2018).
Kort samengevat draaide de zaak om de vraag of betalingen die Amex aan KLM doet in het kader van de Flying Blue co-brandingovereenkomst (zoals vergoedingen voor het gebruik van het merk, revenue sharing en betalingen voor de aankoop van miles) in feite kunnen worden aangemerkt als verkapte interchange fees waarmee het Europese maximum van 0,3% wordt omzeild. Het Hof oordeelde dat dergelijke betalingen inderdaad onder de Interchange Fee Regulation kunnen vallen wanneer zij als doel of effect hebben het uitgeven of gebruiken van de kaart te stimuleren, ook als de co-brandingpartner zelf geen kaartuitgever is (zoals bij de Nederlandse Flying Blue Amex-kaarten het geval is). Juridisch gezien is dit een flinke tegenvaller voor Amex op Europees niveau, omdat het hier gaat om de uitleg van Verordening 2015/751 inzake interchange fees voor kaartbetalingen. Verordeningen gelden rechtstreeks in alle lidstaten, waardoor ook toezichthouders in andere EU-landen zich nu op dit arrest kunnen beroepen om vergelijkbare Amex co-brandingovereenkomsten onder de loep te nemen en mogelijk aan te pakken.
Hoewel de Nederlandse rechter deze toets nog op de concrete feiten van de zaak moet toepassen, sluit het arrest van het Hof grotendeels aan bij de juridische redenering van de ACM. Daardoor is de kans aanzienlijk groter geworden dat het oorspronkelijke handhavingsbesluit uit 2019 tegen Amex uiteindelijk in stand blijft. Als dat gebeurt, zal Amex waarschijnlijk de financiële voorwaarden van de samenwerking met KLM moeten versoberen. Voor kaarthouders zal dat vermoedelijk resulteren in minder aantrekkelijke welkomstbonussen, lagere earn rates en minder voordelen zoals jaarlijkse XP. In het slechtste geval kan de samenwerking voor KLM commercieel onvoldoende aantrekkelijk worden, waardoor de Flying Blue Amex-kaarten in NL (en mogelijk uiteindelijk ook elders in de EU) helemaal zouden kunnen verdwijnen.
Ik vermoed dan ook dat de recente versoberingen van de Franse Flying Blue Amex-kaarten vooruitliepen op deze uitspraak. Zodra de procedure bij de Nederlandse rechter is afgerond, verwacht ik daarom ook een ingrijpende aanpassing van de Nederlandse Flying Blue Amex-kaarten. Mocht je de huidige welkomstbonus of XP-bonus nog interessant vinden, dan is dit waarschijnlijk het moment om de kaart aan te vragen voordat ook deze voordelen worden versoberd.
Wil je me bedanken voor mijn bijdrage aan het forum? Gebruik dan graag mijn referral-link: Amex Platinum (170k MR points) / Gold (70k MR points)
Stuur me een DM als je mijn link gebruikt, dan ontvang je mijn persoonlijke gids van 80 pagina's vol handige tips en tricks om het maximale uit je kaart te halen!
@Jochem, om geen misverstanden te hebben je kunt ook zonder een aanbieding je kaart upgraden, maar dan krijg je uiteraard geen bonus. Dus dit is enkel interessant als je de XPs goed kunt gebruiken. Zoals gezegd als het je enkel om de miles gaat dan kan je veilig de gekregen aanbieding pakken.
....Ik vermoed dan ook dat de recente versoberingen van de Franse Flying Blue Amex-kaarten vooruitliepen op deze uitspraak. Zodra de procedure bij de Nederlandse rechter is afgerond, verwacht ik daarom ook een ingrijpende aanpassing van de Nederlandse Flying Blue Amex-kaarten.....Geplaatst door: @hellolaurent
Ik houd m'n hart vast, ik hoop dat de kaart niet verder versobert.
Nu hoeven we wat mij betreft geen Amerikaanse toestanden te krijgen, maar de creditcardmarkt binnen Nederland is driewerf ruk. Als je het vanuit EU-perspectief bekijkt, waarin vrij verkeer kapitaal en diensten zou moeten zijn, is deze vierde pijler voor financiële diensten nog altijd zeer gefragmenteerd binnen de EU. Stel je eens voor als dat niet zo zou zijn, dan zou er veel meer concurrentie komen en bedrijven als ICS het zeer moeilijk krijgen. Nu is er nagenoeg geen markt en met dit soort rare Hof van Justitie uitspraken worden er nog meer regels bedacht die concurrentie door financiële dienstverleners de nek omdraait. De consumenten zijn er de dupe van. Ik ben ook benieuwd wat dit voor de Amex FB kaaten gaat betekenen...
Wil jij ook mooie reisvoordelen zoals wereldwijd gratis loungetoegang, uitgebreide reisverzekeringen, hotelvoordelen, Schiphol Privium voor jou en je partner en drie keer per jaar €100 dinertegoed? Vraag dan een American Express Platinum Card aan via mijn referral link en ontvang 70.000 Membership Rewards voor een American Express Platinum Card of 70.000 Flying Blue Miles bij een American Express Flying Blue Platinum Card via deze referral link.
@ace48 ik zag recent in mijn dashboard dat je iemand 170K reward punten krijgt - alleen geldig als je de afgelopen 12 maanden geen (extra) kaarthouder bent geweest bij American Express en als je The Platinum Card via vrienden link neemt.
Airlines: FB Ulti, United Premier // Hotels: Marriott Ambassador, Marriott Lifetime Gold, Hilton Diamond // AMEX Centurion, Business Gold
Geplaatst door: @dan1Nu hoeven we wat mij betreft geen Amerikaanse toestanden te krijgen, maar de creditcardmarkt binnen Nederland is driewerf ruk. Als je het vanuit EU-perspectief bekijkt, waarin vrij verkeer kapitaal en diensten zou moeten zijn, is deze vierde pijler voor financiële diensten nog altijd zeer gefragmenteerd binnen de EU. Stel je eens voor als dat niet zo zou zijn, dan zou er veel meer concurrentie komen en bedrijven als ICS het zeer moeilijk krijgen. Nu is er nagenoeg geen markt en met dit soort rare Hof van Justitie uitspraken worden er nog meer regels bedacht die concurrentie door financiële dienstverleners de nek omdraait. De consumenten zijn er de dupe van. Ik ben ook benieuwd wat dit voor de Amex FB kaaten gaat betekenen...
Op EU-niveau hebben we weliswaar vrij verkeer van kapitaal en diensten, maar voor creditcarduitgevers en banken is het nodig om in elke lidstaat een aparte vergunning te hebben om krediet aan te bieden. De EU heeft wel plannen om de komende jaren een echte Capital Markets Union te creëren, wat het voor consumenten mogelijk makkelijker zou kunnen maken om in een andere EU-lidstaat geld te lenen. Daarbovenop zijn er echter nog de bekende interchange fee caps, die sinds de uitspraak van het Hof in C-549/23 American Express Europe and Others hoogstwaarschijnlijk tot nog meer beperkingen zullen leiden.
Het is simpelweg geen incentive voor uitgevers en banken om interessante kaarten aan te bieden, omdat er weinig aan te verdienen valt. Ik ben er ook vrijwel zeker dat wat we nu bij Revolut zien op de lange termijn niet houdbaar is. Omdat zij (tot nu toe) alleen in de UK een echte creditcard aanbieden en elders alleen debit, verdienen ze met een interchange fee van slechts 0,1%, naast de maandelijkse bijdrage waarschijnlijk niet veel geld. Nu we daar steeds meer transfer partners met 1:1 zien verschijnen, denk ik dat dit vooral bedoeld is om zoveel mogelijk mensen te lokken. Ik zou er dan ook niet surprised zijn als daar op termijn aanpassingen komen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dit model op de lange termijn profitable kunnen houden.
Wil je me bedanken voor mijn bijdrage aan het forum? Gebruik dan graag mijn referral-link: Amex Platinum (170k MR points) / Gold (70k MR points)
Stuur me een DM als je mijn link gebruikt, dan ontvang je mijn persoonlijke gids van 80 pagina's vol handige tips en tricks om het maximale uit je kaart te halen!
@hellolaurent ik woon in de UK en hier geeft Revolut geen creditcard uit. Misschien bedoel je Ierland?
Wat natuurlijk anders is, want wel binnen eurozone.
Geplaatst door: @miya@hellolaurent ik woon in de UK en hier geeft Revolut geen creditcard uit. Misschien bedoel je Ierland?
Wat natuurlijk anders is, want wel binnen eurozone.
Je hebt gelijk, ik dacht altijd dat het alleen in de UK is, blijkbaar zijn het inmiddels wel meerdere EU-landen
- 22 Forums
- 4,320 Onderwerpen
- 132.2 K Berichten
- 35 Online
- 5,326 Leden