Flying Blue Reinvented: het nieuwe programma vanaf 201815 min leestijd

Flying Blue Reinvented; het nieuwe Flying Blue Programma

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Flying Blue gaat in 2018 flink veranderen. Zowel het verdienen en uitgeven van miles en het kwalificeren voor elite status bij het loyaliteitsprogramma van onder andere KLM en Air France gaat op de schop. Flying Blue Program Director Derrick Merkus laat aan Insideflyer weten dat ‘Flying Blue Reinvented’ vooral makkelijker en transparanter moet worden voor de leden. In dit artikel zetten we de wijzigingen op een rij en analyseren het nieuwe programma dat op 1 april 2018 start.

For this article in English, please click here.

Flying Blue Reinvented

Van Award Miles naar Miles

Volgens Merkus was het mijlensysteem in het ‘oude’ Flying Blue niet transparant en duidelijk. Vooral het onderscheid tussen Award en Level miles zorgde bij leden voor verwarring. “Bij het kopen van je ticket was het niet helder hoeveel miles je zou verdienen,” aldus Merkus. In het nieuwe programma worden award miles en level miles losgekoppeld. De mijlenvaluta waarmee je awards kan boeken (de zogenaamde redeemable miles) heten voortaan gewoon ‘miles’. Zoals al langer verwacht wordt de hoeveelheid miles die je verdient gekoppeld aan de prijs voor je ticket volgens de volgende verhoudingen:

  • Flying Blue Ivory: 4 miles per €
  • Flying Blue Silver: 6 miles per €
  • Flying Blue Gold: 7 miles per €
  • Flying Blue Platinum: 8 miles per €

Het bedrag waarover miles worden berekend is de ticketprijs minus belastingen en toeslagen van overheden. Over de carrier imposed surcharge verdien je dus wél mijlen. Boek je in een andere valuta, dan wordt deze omgerekend naar euro met de koers op het moment van boeken. De sites zullen laten zien hoeveel miles je met een ticket kan verdienen.

Het bovenstaande schema waarbij miles worden toegekend op basis van ticketprijs geldt voor alle vluchten de gemarket zijn met een Air France, KLM, HOP! of Joon vluchtnummer. Voor (Skyteam) partners geldt dat Flying Blue niet kan bepalen wat je voor je ticket hebt betaald. Voor vluchten uitgevoerd door Flying Blue partners of met een Skyteam vluchtnummer geldt het huidige concept waarbij het aantal miles afhangt van de afstand en boekingsklasse.

Naast het sparen van miles op de ticketprijs kunnen Flying Blue leden straks ook miles sparen op alle extra’s; bijvoorbeeld extra bagage, à la carte maaltijd, Economy Comfort stoel en zelfs op upgrades naar Business Class. Je spaart ook miles over de ‘toeslag’ voor een Standard of Flex tarief op Europese vluchten. Je spaart geen punten over boekingskosten of toeslagen voor betaalmethoden.

De miles balans van 31 maart wordt gewoon overgezet naar 1 april; hier verandert niets in.

Elite status verdienen met Experience Points

Het oude concept waarbij je kon kwalificeren op level miles of segmenten wordt volledig los gelaten. In plaats daarvan introduceert Flying Blue ‘Experience Points’, afgekort XP’s. Tegen de verwachting in zijn deze niet afhankelijk van het bedrag dat je uitgeeft aan je tickets. De ‘vrees’ was dat het kwalificeren voor elite status ook revenue gebaseerd zou zijn, zoals bij bijvoorbeeld Delta Airlines. Skymiles heeft namelijk een minimum spend heeft voor de verschillende eliteniveau’s. De Experience Points die worden toegekend zullen puur afhankelijk zijn van twee parameters: vluchtafstand en reisklasse. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Tier Points bij British Airways Executive Club of Club Points bij Cathay Pacific’s Marco Polo met één belangrijk verschil: de XP’s zijn onafhankelijk van boekingsklasse. “We waarderen elke passagiers die met ons vliegt,” zegt Merkus. Het nieuwe concept is zeker duidelijk en transparanter; “Het is niet nodig om per vlucht in de calculator te kijken hoeveel dichter je bij een elite status niveau komt. Ook hoef je je boekingsklasse niet meer te weten.” Het verdienschema van de XP’s is als volgt:

Flying Blue Experience Points XP

 

Dit geldt voor alle Skyteam uitgevoerde vluchten, of partner vluchten met een Air France of KLM vluchtcode.  Zoals te zien is, is er een vaste multiplier afhankelijk van de reisklasse.

Het gebruik van XP’s voor elitestatus kwalificatie start op 1 april 2018.

Kwalificeren en wijziging lidmaatschapsperiode

Om te kwalificeren voor elite status moeten Flying Blue leden het volgende aantallen XP’s bereiken:

  • Silver: 100 XP
  • Gold: 180 XP
  • Platinum: 300 XP

Vanaf 1 april 2018 verandert naast de kwalificatiecriteria ook de kwalificatieduur. In plaats van een vaste periode, gebaseerd op een kalender jaar, is dit straks een 12 maanden vanaf het moment van een statusupgrade. Zodra je een mijlpaal voor kwalificatie hebt bereikt reset je XP balans en start je met een nieuwe 12 maanden voor kwalificatie. Als je XP’s boven de drempel hebt verdiend, blijven deze geldig in de nieuwe kwalificatieperiode. De status die je verdiend hebt blijft, net zoals nu, 15 maanden geldig (12 maanden van de kwalificatieperiode + 3 maanden om de lidmaatschap kaart te versturen). Ook de softlanding blijft; als je niet genoeg XP’s verdient zak je na het einde van de 15 maanden maar één niveau. Hier hoef je niet eens een minimum van één vlucht voor te maken.

Voor nieuwe Flying Blue leden geldt dat hun kwalificatieperiode ingaat op de datum van de eerste vlucht die XP’s oplevert. Het maakt dus niet uit als je je ruim voor de vlucht aanmeldt voor het programma.

Voorbeeld: Een Ivory lid haalt in 5 juli 2018 120 XP’s. De drempel voor Silver is 100 XP. Vanaf 5 juli 2018 heeft het lid 15 maanden Silver status, inclusief tot het einde van de maand. Dus tot en met 31 oktober 2019. De 20 XP’s van boven de drempel gaan over naar de nieuwe kwalificatieperiode die tot 5 juli 2019 loopt. Het lid heeft dan binnen de volgende 12 maanden 80 XP nodig om Silver te verlengen, óf 160 XP’s nodig voor Gold.

Het is dus niet zo dat je bij het halen van een eliteniveau het verschil tussen de XP criteria voor het volgende eliteniveau nodig hebt. Van Silver naar Gold heb je dus geen 80 maar 180 XP nodig. Het verschil zit er in de veranderde kwalificatieperiode en het behoud van XP’s boven de drempel.

Aan de elitevoordelen verandert verder niks.

Nieuw statusniveau Flying Blue Ultimate

Overgang 2018

De eerste drie maanden van 2018 worden nog de huidige kwalificatiecriteria van Level Miles en segmenten gebruikt. Elite status die je op 31 maart heb wordt vanzelfsprekend gewoon overgezet op 1 april. Ook de Level Miles en segmenten worden geconverteerd. 1000 Level Miles zijn gelijk aan 5 XP’s en 1 segment is 7 XP. Het hoogste van de twee is de start balans op 1 april. Volgens Flying Blue zal dit altijd gunstig uitpakken voor de leden. Dit zal zeker zo zijn voor Platinum leden die een significant aantal rollover miles hebben. De kwalificatieperiode voor huidige Flying Blue leden loopt start gewoon vanaf 1 januari tot 31 december 2018. Als zij een statusupgrade krijgen verandert deze pas.

Geen regio’s of vaste tarieven meer voor Award Tickets

Niet alleen het verdienen van miles gaat op de schop. Ook het uitgeven van miles aan een Award Ticket verandert per 1 juni 2018. In het huidige programma zijn er de Classic Awards met vaste prijzen gebaseerd op regio’s. Om deze te boeken moet er een speciaal tarief beschikbaar zijn op een vlucht. Als er een stoel voor cash verkocht wordt betekent het niet dat deze ook met miles te boeken is. Flex Awards bieden tegen een (veel) hoger miles tarief wel stoelen aan zonder de award beschikbaarheid. Deze beide punten veranderen. Ten eerste stapt Flying Blue af van award tarieven gebaseerd op regio’s. Het tarief wordt, net zoals bij cash tickets, per route bepaald. Een ticket naar New York kost straks dus niet per sé hetzelfde als een ticket naar Los Angeles. Ook zal het waarschijnlijk niet meer zo zijn dat een connecting flight dezelfde prijs geeft. Op dit moment is het tarief van een awards DUS-AMS-JFK-BOS hetzelfde als een tarief AMS-JFK omdat het gebaseerd is op een regio tarief Europa-Noord Amerika.

In het nieuwe programma zal je met miles wel elke stoel kunnen boeken die beschikbaar is bij zowel Air France, KLM, HOP!, Joon en ook Transavia. De noodzaak voor award beschikbaarheid verdwijnt dus. Hiervoor wordt het tarief wel dynamisch. Per route komt er een vanaf prijs in miles. Net zoals bij cash tickets kan deze prijs stijgen aan de hand van verschillende factoren. Dit biedt meer flexibiliteit, maar resulteert mogelijk ook in hogere tarieven. Award tickets zijn echter niet één op één gekoppeld aan de prijs van een cash ticket; dit zou alleen maar verwarrend en minder transparant zijn. Flying Blue zegt toe dat er zeker tickets voor het standaard bedrag te boeken zullen zijn, maar de prijs kan met regelmaat ook duurder zijn. Prijsfluctuaties zullen niet zo sterk zijn als met reguliere tickets.

Promo Awards

De Promo Awards blijven bestaan. Per actieperiode zijn er een aantal bestemmingen in de aanbieding. Het tarief is de vanaf-prijs van de bestemming minus een bepaald kortingpercentage. Deze korting kan per bestemming verschillen. Voor Promo Awards blijft een beperkte beschikbaarheid gelden

Miles en Cash

Compleet nieuw is per 1 juni de mogelijkheid om met miles en cash te betalen. Met de Miles&Cash optie kan je maximaal 25% van het miles tarief betalen met cash. De co-pay is 0%, 12,5% of 25%. Het bedrag dat je hiervoor betaalt varieert maar is goedkoper dan de miles los kopen. Je verdient geen miles over de cash bijbetaling.

Boeken voor huidige of nieuwe tarieven

De nieuwe tarieven voor Award tickets gaan 1 juni in. Tot die tijd kan je volgens de huidige voorwaarden Award tickets boeken, ook voor de periode na 1 juni. Dit kan maximaal 12 maanden vooruit. Aan het einde van het eerste kwartaal maakt Flying Blue de vanaf-tarieven voor de nieuwe Award Tickets bekend. Je hebt dan nog even de tijd om te vergelijken en te kiezen of je wacht met boeken of dat je voor de huidige tarieven boekt.

Flying Blue AMEX

Nu het concept van Level Miles en Qualifying Flights verandert, kunnen houders van de Flying Blue American Express creditcards straks ook geen Level Miles meer sparen bij aankopen of segmenten krijgen bij de aanschaf van een kaart. In plaats daarvan krijgen kaarthouders 15, 30 of 60 XP bij de aanschaf of verlenging van een respectievelijk Silver, Gold of Platinum AMEX.

Flying Blue American Express

Analyse

Met ingrijpende wijzigingen bij zowel het verdienen en uitgeven van miles en kwalificeren voor status vragen de meeste leden zich af of dit een verbetering of verslechtering is. Hier is geen eenduidig antwoord op de geven. Persoonlijk vind ik dat het sparen van miles en kwalificeren voor elite status niet duidelijk verslechterd is. Het hangt er natuurlijk wel van af of je een passagier bent die weinig in full fare Economy of betaalde Business Class vliegt, of juist veel segmenten in goedkope Economy vliegt. De gevolgen voor het besteden van miles zijn veel onduidelijker. De tarieven voor het nieuwe programma zijn nog niet bekend. Ook is het lastig vergelijken omdat de award chart in feite verdwijnt. Doordat de prijzen ook variërend worden is er geen percentage van devaluatie aan te koppelen. Ook zal het erg af hangen hoe vaak de vanaf-prijs daadwerkelijk te boeken is en of de hogere tarieven de afschaffing van award beschikbaarheid compenseren. Een van de beste manieren om Flying Blue miles te besteden was voor Europese vluchten als de cash prijs erg hoog is, bijvoorbeeld dichtbij de vertrekdatum. Ik ben benieuwd of dit straks ook nog zo is, of dat de miles prijs ook stijgt als de vluchtdatum dichterbij komt.

Per topic een paar rekenvoorbeelden.

Miles verdienen

Voorbeeld: AMS-GVA voor €99. Met het goedkoopste ticket verdien je nu 2×188=376 miles als Ivory. Dit is 25% van het minimum van 750 mijlen. De fare van dit tarief is volgens ITA Matrix €54. Een Ivory lid zal straks dan 216 miles verdienen. Boek je een ticket van €175 in de R/E klasse dan is de fare €130. In het oude systeem zou je nog steeds 376 miles verdienen maar in het revenue-based systeem 520. Verhoudingsgewijs is de elite bonus voor Silver, Gold en Platinum leden hetzelfde gebleven.

Voorbeeld: AMS-DXB in R Economy (25%) voor €650 met een fare van €400. Dit levert nu en straks zo’n 1600 miles op. Maar er zijn goedkopere tarieven die 25% verdienen in het huidige systeem maar straks veel minder opleveren.

Voorbeeld: AMS-CUR in World Business Class voor een actietarief van €1596 waarbij de fare €1241 is. In Z klasse zou dit nu 12.172 miles opleveren voor een Ivory lid. Onder het nieuwe spaarschema is dat slechts 4964 miles.

Voorbeeld: AMS-JFK in World Business Class voor €6.534 in C met een fare van €6100. Een Ivory lid zou hier nu 12736 miles aan overhouden en straks 24400. In Z voor €3784 met een base fare van €3350 is oud vs. nieuw 9098 tegen 13400 miles.

Kortom: tenzij je richting de full fare tickets koopt zal je er wat redeemable miles betreft waarschijnlijk op achteruit gaan. Zelfs op betaalde Business Class tickets in Z kan een vlucht je straks veel minder opleveren. De ticketprijs is niet gekoppeld aan de vluchtafstand, en daarom zal het erg per bestemming en tarief afhangen hoe groot het verschil gaat zijn.

Flying Blue Private Sale
Een WBC ticket in de promotie is straks vanuit een Award miles perspectief minder interessant

Kwalificeren voor elite status

Reis je vanaf Amsterdam alleen binnen Europa en in Economy, dan heb je straks voor Silver, Gold en Platinum respectievelijk 20, 36 en 60 enkele vluchten nodig. Vlieg je echter naar kortere long haul bestemmingen (bijvoorbeeld Dubai) dan is dat respectievelijk 13, 23 en 38. Naar New York heb je 5 retourtjes nodig voor Silver, 9 retours voor Gold en 15 voor Platinum. Long haul naar bijvoorbeeld LA vereist 9 enkele vluchten voor Silver, 15 voor Gold en 25 voor Platinum.

Voor leden die puur binnen Europa en Economy reizen wordt het lastiger om voor Silver en Gold te kwalificeren. Voor longhaul passagiers in Economy – die vroeger bijna nooit op basis van miles konden kwalificeren, tenzij het full fare was – wordt het juist makkelijker. Er is een duidelijke verschuiving die longhaul passagiers beloont.

Het is ook aantrekkelijker voor passagiers die vanuit Europa naar een medium haul bestemming vliegen. Vlieg je bijvoorbeeld LHR-AMS-PVG dan heb je aan 3 retourtjes genoeg voor Silver. Nu is dat nog 4. Overstappen naar een medium bestemming speelt quitte vergeleken met de huidige vereiste voor 15 vluchten. Naar een kortere long haul bestemming zoals New York heb je aan drie retourtjes plus een retour naar Amsterdam genoeg. Voor Gold en Platinum heb je met een overstap op Amsterdam in elk geval minder vluchten nodig. Het loont voor Nederlanders dan ook om te kijken of een vlucht vanaf Düsseldorf of Brussel mogelijk is.

Het duurt wel langer om vanaf Ivory voor Gold of Platinum te kwalificeren.

Voorbeeld: een lid maakt 4 vluchten binnen Europa per maand. In het huidige systeem zou  hij eind april 2018 Silver zijn en eind augustus Gold 2018 . Deze status is dan geldig tot maart 2020. In het nieuwe systeem is hij in mei Silver waarna de XP’s resetten naar 0. De Silver status is tot en met augustus 2019 geldig en de (her)kwalificatieperiode is tot en met mei 2019. Pas na 9 maanden bereikt het lid Gold status, dus in januari. Deze status is dan tot en met april 2020 geldig.

Het is dus lastiger om door te stomen naar een hoger eliteniveau door de XP reset. Voor passagiers die longhaul vliegen is het juist weer een verbetering. De rollover XP’s kunnen ook een duidelijke verbetering zijn, zeker voor passagiers die vroeger nooit konden profiteren van rollover segmenten.

Wat ook opvalt is dat domestic vluchten maar 2 XP krijgen. Dit is logisch als je naar vluchten binnen Frankrijk of Italië zou kijken, maar het is slecht nieuws voor leden die regelmatig domestic vliegen in de VS of China. Hier kunnen de prijzen en afstanden flink oplopen, wat ‘vroeger’ – zeker in premium cabines – veel miles opleverde. Nu staat een vlucht van JFK naar LAX gelijk aan een vluchtje van een uur tussen Toulouse en Parijs. Dit zal Flying Blue mogelijk onaantrekkelijker maken voor bijvoorbeeld Amerikaanse leden. Flying Blue beloont duidelijk meer leden die met Air France of KLM vliegen.

Dit betekent ook dat segment runs, zoals die naar Lyon, veel minder opleveren als er domestic vluchten bij zitten.

Gevolg voor passagiers die op level miles kwalificeerden?

Om te kijken hoe de XP’s uitpakken voor passagiers die op basis van Level Miles kwalificeerden vergelijk ik het aantal enkele vluchten dat nodig was voor kwalificatie voor de verschillende eliteniveaus op basis van de miles percentages en XP’s voor 4 voorbeeld routes.

Genève 25% 50% 75% 100% 250% XP XP EBC
Silver 134 67 45 34 14 20 7
Gold 214 107 72 54 22 36 12
Platinum 374 187 125 94 38 60 20

 

Dubai 25% 50% 75% 100% 125% 150% 175% XP Eco XP WBC
Silver 32 16 11 8 7 6 5 13 5
Gold 50 25 17 13 10 9 8 23 8
Platinum 88 44 30 22 18 15 13 38 13

 

New York 25% 50% 75% 100% 125% 150% 175% XP Eco XP WBC
Silver 28 14 10 7 6 5 4 10 4
Gold 44 22 15 11 9 8 7 18 6
Platinum 77 39 26 20 16 13 11 30 10

 

Shanghai 25% 50% 75% 100% 125% 150% 175% XP Eco XP WBC
Silver 19 10 7 5 4 4 3 9 3
Gold 29 15 10 8 6 5 5 15 5
Platinum 51 26 17 13 11 9 8 25 8

Op korte vluchten wordt het dus vele male makkelijker om door middel van XP’s te kwalificeren vergeleken met Level Miles, maar waarschijnlijk waren dit maar heel weinig passagiers.

Op korte long haul wordt het voor passagiers die vroeger 25-50% level miles verdienden makkelijker om te kwalificeren voor status. Juist de passagiers met een duurder Economy ticket moeten straks meer gaan vliegen. Voor alle Business Class fares vereist kwalificeren minder vluchten.

Hetzelfde patroon herhaalt zich voor de overige long haul. 2 retourtjes naar New York in Business Class levert je al Silver op.

Dit zijn 4 voorbeeld steden. Het hangt erg af van de precieze afstand en in welke categorie de bestemming nu valt om te kijken of je er op vooruit of achteruit gaat.

Conclusie

Flying Blue is zeker Reinvented. De wijzigingen zijn ingrijpend, bij zowel het verdienen en verdienen van miles en kwalificeren. Dat award miles op basis van ticketprijs toegekend zouden worden zat er aan te komen. De tijden van mileage runs zijn hiermee ook bij Flying Blue voorbij, tenzij je met Skyteam partners vliegt aangezien deze nog steeds op basis van afstand miles toekennen. Zelfs met promotionele World Business Class fares ga je er op achteruit.

De overgang van Level Miles en segmenten naar XP’s is goed nieuws voor passagiers in de goedkoopste Economy Class en World Business Class. Passagiers met een duurder Economy Class ticket vallen juist tussen wal en schip en moeten meer gaan vliegen.

Wat het besteden van miles betreft zullen we moeten afwachten tot het einde van kwartaal 1 als de nieuwe vanaf-tarieven bekend worden gemaakt. Ook valt het te bezien hoe vaak deze vanaf-tarieven werkelijk te boeken zijn en wat anders de prijsverhoging is. De optie van Miles&Cash kan erg handig zijn, maar dit hangt af van de kosten per mijl. Gelukkig biedt Flying Blue wel een genoeg tijd om nog voor de huidige tarieven te boeken.

Flying Blue presenteert het nieuwe programma op explorefurther.flyingblue.com .

Wat vind jij van de het nieuwe Flying Blue Reinvented programma? Discussieer mee op het forum en laat weten hoe Flying Blue Reinvented voor jou uitpakt.

Reacties

  1. Richard zegt

    Nog lastiger om je status te behouden dus. Voorheen was 26 segmenten plus amex FB gold voldoende voor de gold status. Nu levert 26 segmenten 26 x 5= 130 xp op. Tel daarbij 30 XP voor de FB gold kaart van Amex en je hebt 160XP wat precies 20 XP tekort is voor behouden van de gold status. Wel degelijk een verslechtering dus

    • Milan zegt

      Heel jammerlijk inderdaad. Vlieg voornamelijk binnen Europa, 40 – 60 segmenten. Met deze XP kom je nergens meer in de buurt van Gold of Platinum. Denk er hard over na om over te stappen op een andere carrier.

      • Robert zegt

        Met 38 segmenten binnen Europa heb je toch genoeg voor Gold? En 60 zijn genoeg voor Platinum. Tot nu toe had je 30 nodig voor Gold en 60 voor Platinum. Zoveel veranderd er dus niet, die 8 segmenten meer voor Gold heb je toch wel (tenzij je segmenten natuurlijk domestic zijn).

  2. Roy zegt

    Dus als je in de eerste maanden van volgend jaar snel 15 segmenten kan verdienen met domestic vluchten in economy, ben je bij het omgooien van het verdienmodel gelijk zilver.
    Terwijl als je dezelfde segmenten na de verandering doet, je niet verder komt dan 30 XP punten!

  3. Bart zegt

    Thanks voor het duidelijke uitgebreide artikel! Ik heb niet eens meer de moeite genomen om de Flying Blue website zelf erop na te lezen!

    Al met al vallen de veranderingen mij mee. Kwalificeren voor status blijft mogelijk, ook als je alleen maar economy class vliegt. Wel schokkend vind ik het dat je als starter na het behalen van zilver weer helemaal opnieuw moet beginnen voor goud. Dat betekend dat zelfs als je de 180XP per jaar vliegt het je twee jaar kost om de Gold status te behalen…. Zullen ze dat later nog aanpassen?

  4. Patrick zegt

    Is er ook bekend of je straks XP’s kunt sparen als je KLM tickets betaalt met je Flying Blue AMEX Gold of Platinum Card? Je krijgt nu wel level miles als je tickets voor KLM of Air France met deze kaart betaalt.

      • harkon zegt

        Volgens de KLM keren ze de XP’s uit binnen 3 weken na verlenging kaart.
        Mijn kaart is geldig tot 12/18 en wordt verlengd op 15 december.
        Wanneer krijg ik de XP’s die ik nodig hen om platinum halen….?

          • harkon zegt

            Amex zegt dat ze in mijn geval op 15 december een seintje geven aan KLM. KLM zegt vervolgens binnen 3 weken bij te schrijven. Kans lijkt dan groot dat de XP’s in dit jaar worden bijgeschreven maar is niet zeker…kan ook 3 januari. Kan hier geen uitsluitsel over worden gegeven?

    • Maan zegt

      Hele goede vraag en ik heb dus zojuist gebeld met Amex:
      De huidige 2 LM’s per bestede euro aan KLM/AF tickets en diensten betaald met de Amex FB kaart komen te vervallen!
      Balen dus….
      Je krijgt nu alleen de desbetreffende XP’s (ipv de qualifying flights) bij aanschaf/verlenging vd kaart.

      Indien je een traject dus goedkoper met een andere Skyteam partner kunt boeken, is het dus voordeliger om daar voor te kiezen. Want voor de bestede euro’s aan duurdere KLM/AF vluchten met je Amex kaart krijg je dus geen extra Level/XP miles.
      En daarbij hanteren de Skyteam partners nog wel Level Miles gepasseerd op afstanden die worden geconverteerd naar XP’s.

      Dus mijn conclusie (zoals ik het dan lees/begrijp, kan het mis hebben….):
      – een kort traject, maar dure ticket met KLM/AF, Hop etc. levert je meer XP’s op (dus helaas aanbiedingsprijzen gaan dan niet op/geen afstand miles)
      – een lang traject/goedkope ticket met KLM/AF etc, levert je minder XP’s dan nu (dure ticket dus weer meer)
      – maar een lang traject/goedkope ticket met Skyteam partner, levert je weer meer (geconverteerde) XP’s op

      Hoop dat ik het zo een beetje heb verduidelijkt…..

  5. Dirk zegt

    Voor mij is het waarschijnlijk een vooruitgang. Ik vlieg meestal Europa met 2/3 BC vluchten naar buiten Europe. Op mijn segmenten ben ik Gold en de levelmiles zijn min of meer waardeloos. Straks tellen die Business Class vluchten dus harder mee dan nu het geval.

    Wat ik me net als Patrick nog afvraag; AMEX Platinum, krijg je straks ook XP voor uitgegeven EURO’s bij KLM?

  6. Robert zegt

    Ik vraag me af of er met premium economy bij medium-haul (Europese vluchten) economy comfort wordt bedoeld. Dat zou dan wel leuk zijn, 2x de hoeveelheid XPs voor 5 euro bijbetalen.

  7. FreFreq zegt

    Als ik nu 5-6 keer naar Johannesburg vlieg ben ik Platinum (10.000 – 12.000 level miles per flight).
    Straks verdien ik daarmee ongeveer 5 x 2 x 12 = 120 XP’s……dus zo’n 180 te weinig. Of maak ik een rekenfoutje?

  8. Johan zegt

    Als ik een overstap heb komende vanaf een niet-hub (b.v. Warschau-Schiphol-X) dan waren dat vroeger 2 segmenten, geldt dat straks voor de XP’s ook gewoon weer als zijnde 2 vluchten ?

  9. Chris zegt

    Begrijp ik goed dat mijlen sparen door willekeurige aankopen met de AMEX kaart te betalen niet meer mogelijk is?

      • Egon zegt

        Krijgen we dan van AMEX in 2018 zoals gebruikelijk weer x vluchten op of meteen XP Miles (wat wel eerlijker zou zijn voor degenen die meer level Miles vliegen dan afzonderlijke legs)

          • Egon zegt

            Ik heb de Gold kaart al zo’n 10 jaar….en met het nieuwe systeem heb ik aan “kwalificerende vluchten”helemaal niets.

          • Martijn Roos zegt

            Dat klopt inderdaad. Bij mij worden nog in maart 8 kwalificerende vluchten toegekend en verder niets. Geen 60XP voor de AMEX platinum kaart en ook geen XP per bestede euro. Pakt in combinatie met nadelen voor long haul economy dramatisch uit. Wat je kunt doen is de kaart opzeggen, en na een half jaar weer aanvragen. Dan heb je alsnog de 60XP.

  10. Patrick zegt

    Een simpele truc op straks snel XP’s te sparen is om vanuit Dusseldorf of Brussel via Amsterdam te vliegen of door vanaf Amsterdam via Parijs nar Europese luchthavens te vliegen. Bijvoorbeeld Dusseldorf-Dublin via Amsterdam is straks 4 x 15 XP waard in business = 60 XP.
    Vanaf Dusseldorf via Amsterdam naar Bangkok in business: 2 x (36+15) XP = 102 XP. Tikt lekker aan.

    Een keer Bangkok + een keer Dublin (of een andere Europese bestemming) vanaf Dusseldorf is al 162 XP. Heb je dan ook nog AMEX Gold card dan zit je al aan 192 XP, dus goud.

  11. K zegt

    IK zie geen enkele verandering, de persoon die dit zogenaamd ontwikkeld heeft, heeft een flinke rekening ingediend bij KLM.
    Het is de zelfde shit met andere benaming.

  12. Searcher zegt

    Ik snap het nog niet helemaal als ik nu een aankoop doe met mijn fb American Express Card dan krijg ik fb miles.

    De quote boven heb ik gelezen

    Krijg ik nu straks niks meer bij aankopen?
    Dan heeft de kaart geen waarde meer voor me

  13. emvi zegt

    AMEX doet het erg goed. Een duidelijk verschil tussen goud en platina.
    Een behoorlijk verschil met KLM zelf, waarbij er nauwelijks verschil te vinden is tussen de kaart voordelen.

  14. Elisabeth zegt

    Er is werkelijk helemaal nergens op de KLM of FB-site terug te vinden wat de precieze definitie/versie 2018 is van ‘KWALIFICERENDE vlucht’. Want normaliter staat er voor een vlucht Amsterdam-Nice 5XP, maar als deze vlucht dus ‘kwalificerend’ is, dan is het 7XP! Tot nu toe was dit soort vlucht altijd kwalificerend. En dat maakt bij slechts 5XP veel uit voor iemand die anders 20 enkele vluchten per jaar moet maken ipv 15 per jaar tot nu toe om Silver-status te behouden! Heel verwarrend en ingewikkeld dit – ze hebben niks eenvoudiger gemaakt en velen gaan er alleen maar op achteruit!

  15. Elisabeth zegt

    Oh trouwens….om er zeker van te zijn dat je als klant/passagier van KLM voorál niet teveel XP per vlucht kunt verdienen, hebben ze die ‘kwalificerende vluchten’ nu afgeschaft en krijg je binnen Europa maar 5XP per enkeltje ipv 7XP. En het aantal Awardmiles per vlucht is ook drastisch naar beneden gegaan, dus als KLM als opdrachtgever van FlyingBlue dit onder ‘loyaliteitsprogramma’ verstaat, zijn ze heel goed bezig. En’ Manager Customer Relations’ KLM Mark Kramer [emailadres verwijderd] is wellicht nog niet helemaal overtuigd van de onvrede onder reizigers….anders was hier wel een stokje voor gestoken, want de onvrede is inmiddels groot. KLM moet vooral zo doorgaan – goed bezig!

  16. WT zegt

    Wij vliegen met regelmaat naar familie in Spanje. Voorheen hadden we met 15 qualifying flights Silver status. Met de nieuw XP’s (5 XP voor Middellange afstand) hebben we maar liefst 20 vluchten nodig om de Silver status te behouden of te verkrijgen. Bijzonder teleurstellend. En inderdaad – samen met nog wat recentelijke akkefietjes waarbij de kwaliteit en service van KLM amper die van de prijsvechters overstijgt – zal ik nog eens overwegen of we KLM wel trouw blijven. Inmiddels begint de relatie erg schraal te voelen.

  17. Elisabeth zegt

    En denk maar niet dat wij de enige ontevreden klanten zijn – kijk maar eens op de diverse klachtensites. Dan heeft KLM/Flyingblue ook nog het lef om in één van hun antwoorden naar mij te stellen dat die ‘vernieuwingen’ zijn doorgevoerd OP VERZOEK VAN DE KLANT! Ja natuuuuuurlijk – wij hebben zelf gevraagd om deze verpaupering/achteruitgang! Veel gekker moet het toch niet worden – ze schijnen echt te denken dat wij passagiers op ons achterhoofd gevallen zijn! Ik ben heel benieuwd hoe lang ze blijven doorgaan met dit wanbeleid!

    • emvi zegt

      Elisabeth,

      Ik voel met je mee.

      Met 3 miljoen miles besteed en deels nog op “de KLM bank” heb ik ook geleden onder de voortdurende devaluatie van de waarden en het, in mijn ogen, minimale verschil tussen goud en platina, aan de “verdien” kant.
      Geen enkele klant verzoekt KLM om het programma te verslechteren, maar we moeten beseffen dat FBlue er is voor KLM en niet voor ons. Alles dat we “verdienen” betalen we uiteindelijk zelf en voordelen voor vaste klanten bestaan in de meeste relaties,dus dat is niets bijzonders: courtesy bij KLM in de jaren 90, 10% korting op reisartikelen, een goede tafel in een restaurant en de allerverste vis bij de visboer.
      De verslechtering in het programma is voornamelijk bij het verdienen op short-haul heb ik begrepen.
      Het is goed om op InsideFlyer te venten, maar het levert niet veel op. Beter is om pijnpunten te catalogiseren en een al-dan-niet gecoordineerde dialoog met KLM op te zetten, via, dare I say, Facebook of iets dergelijks.

      Zelf ben ik graag bereid om te helpen bij de inventarisatie, ik hoor wel of en wie zo’n initiatief oppikt.

      Er is ook goed nieuws: KLM in Nld rekent geen kosten meer voor gebruik van de Amex kaart, althans niet voor award boekingen. Misschien was dat altijd al zo.

      • Elisabeth zegt

        Beste Emvi,
        Je hebt helemaal gelijk natuurlijk – beter had ik het niet kunnen verwoorden. Het is gewoon allemaal gebakken lucht uiteindelijk. Zelf heb ik niks met Facebook of andere social media (ben ik achteraf extra blij mee!), maar ook mijn vele mails tussen mij en Mark Kramer van KLM (die uiteindelijk opdrachtgever is van FB) hebben niks opgeleverd; KLM probeerde zelfs in beginsel structureel af te schuiven naar FB alsof die dit alles initiëren. Ze hebben gewoon totaal geen boodschap aan hun klanten. Ik vlieg zelf alleen binnen Europa, dus ik en anderen op korte afstanden zijn inderdaad vooral de klos. Enfin – KLM merkt het uiteindelijk allemaal zelf wel. En iedereen moet vooral blijven protesteren…..al is het maar om een statement te maken! Dus jij ook dank voor je inzet in deze!

  18. Maarten Breen zegt

    Ik voel me toch genoodzaakt te reageren (dat doe ik normaal nauwelijks). Ik zit al jaren rond de 20 qualifying flights per jaar. Soms zijn het er 22, soms 18. Maar ik was al jaren lid van de Silver-middenmoot 😉 De XP’s heb ik voor kennisgeving aangenomen, verder niet naar gekeken. Tot mijn verbazing ga ik nu (in september) Gold worden. Met (in het oude systeem) 19 qualifying flights, dus ik ben niet meer gaan vliegen ofzo.. Ik wordt nu Gold met 25% Europese vluchten en 75% daarbuiten (Amerika, Azie, Australie). Dus voor mij is het zeker een verbetering. Er wordt hier nogal afgegeven op het nieuwe systeem en dat is natuurlijk vanuit persoonlijk opzicht ook terecht. Maar ik ben er wel blij mee. Longhaul wordt nu in ieder geval meer beloond, en daar zit iets in. Aan ieder systeem zitten voor- en nadelen, maar ik wil alleen maar even aangeven dat het nieuwe systeem niet voor iedereen nadelig is…

  19. Joop zegt

    Ik ben al paar jaar platinum. Heb dit kalenderjaar zo’n 470XP weten te verzamelen.
    Is het nu zo dat ik de ‘overtollige’ 170XP dit kalenderjaar meeneem naar het volgende kalenderjaar?

    M.a.w. Ik hoef in 2019 maar 130 XP erbij te verzamelen om platinum te behouden?
    Wat als je nog meer spaart ( collega heeft er 1050 XP)? Gaan er dan 300 af tellende als 1 jaar Platinum?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Dat klopt. Als je al Platinum bent, wordt aan het einde van de kwalificatieperiode 300 XP afgeschreven. Met eventuele resterende XP’s heb je dus een voorsprong in het nieuwe kwalificatiejaar! Als je meerdere factoren van 300 hebt (600, 900, etc.) kan je zo een paar jaar vooruit Platinum verdienen. En eventueel Plat for Life.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *