Emirates First Class Suites Dubai – Amsterdam5 min leestijd

Emirates First Class Seat

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Dit was een van die middagen dat het een keertje meezat, met dank aan Emirates!

Na een vlucht van Kuala Lumpur naar Dubai had ik een korte tussenstop om vervolgens weer verder te vliegen naar Amsterdam. Vanuit Kuala Lumpur hadden we wat vertraging opgelopen waardoor we ook iets later aankwamen in Dubai, maar er was toch nog even tijd voor een bezoekje aan de Emirates Lounge. De volgende vlucht vertrok vanaf de B-concourse met een ietwat verouderde lounge ten opzichte van de nieuwe A-concourse. Dat is te merken aan de staat van de toiletten en de meubels, maar ook het aanbod in eten lijkt net iets minder uitgebreid te zijn. Na het poetsen van mijn tanden en een snel kopje thee was ik dan ook weer weg uit de lounge, haastend naar gate B29. Eenmaal aangekomen bij de gate leek het erop alsof het grootste deel van de passagiers al aan boord was, op tijd komen is niet een van mijn sterkste punten. Een korte paspoort-check bij de eerste gate-agent om vervolgens mijn boarding pass te laten scannen bij de volgende, in de meeste gevallen is het dan gewoon doorlopen als het apparaat een groen lampje aangeeft bij het scannen. Tot mijn verbazing kwam er dit keer een rood lampje, werd mijn boarding pass verscheurd en kreeg ik een nieuwe overhandigd: ik mocht stoel 7A inruilen voor stoel 1K, een Suite in First Class!

Emirates boarding gate
Linksaf voor First, rechtsaf voor Business en Economy…

Een gratis upgrade, in dit geval ook wel een operational upgrade genoemd, wordt in veel gevallen gegeven indien een vlucht is overboekt. Bij elke maatschappij is de procedure van het geven van een upgrade verschillend, en voor velen blijft het een mysterie, maar uit ervaring heeft het hebben van status bij Skywards (het frequent flyer programma van Emirates) toch wel zijn voordelen, hoe hoger de status hoe groter de kans op een upgrade bij een overboekte vlucht. Toch was mijn verbazing groot, want op het moment van instappen was ik slechts Silver member, en de periode dat ik Silver was bij Emirates heb ik veel overboekte vluchten meegemaakt, maar nog nooit een upgrade gekregen. Des te groter was mijn blijdschap; ik hou van vliegen, maar vliegen in Emirates First Class Suites is elke keer toch wel iets heel speciaals.

EK149 Boardingpass
Een upgrade naar First Class!

Emirates voert in de huidige dienstregeling 2 vluchten per dag uit naar Amsterdam. De ochtendvlucht (EK147, vertrek om 08.25u) wordt uitgevoerd met mijn favoriete toestel: de Airbus A380. Ik had de middagvlucht (EK149, vertrek om 14.55u), uitgevoerd met een Boeing 777-300. Dit toestel komt bij Emirates in meerdere varianten met verschillende stoelen en klasse-indelingen. De vlucht naar Amsterdam wordt (gelukkig) uitgevoerd met de zogenaamde Suites in First Class in een 1-2-1 configuratie: Stoel 1K was een suite aan het raam.

Suite 1K
Suite 1K

Als een kind in een speelgoedwinkel liep ik het toestel binnen en werd ik naar mijn suite begeleid. In deze First Class zijn er geen overhead bagagebakken, er is namelijk genoeg ruimte om je handbagage op te bergen in je eigen suite. Ook is er een eigen kast waar je je jas kan ophangen, erg handig allemaal. Een glas verse jus om mee te beginnen, het bekende warme doekje om je op te frissen, en nog wat leuke toevoegingen: een bakje met snacks en een ingebouwde minibar welke met een knop automatisch kan worden ingeklapt. Op dit traject helaas geen amenity-kit / toilettas, deze worden (volgens mij) alleen uitgedeeld op nachtvluchten en vluchten langer dan 8 uur. Jammer, want ik heb nooit tijd om souvenirs te kopen en mijn moeder is altijd dolblij met een amenity-kit uit het vliegtuig. Alle 8 suites in First Class waren trouwens bezet, schijnbaar doet Emirates het erg goed op deze route.

EK First Suites panoramashot
Je eigen ‘kamer’ in de lucht…

 

Emirates Suites LCD
Een 23-inch touchscreen LCD

 

Emirates Suites legroom
Ruimte voor je handbagage en meer dan genoeg beenruimte…
Emirates Suites - minibar
Minibar!

Ik had nog maar net de gebruikelijke kijk-mij-ik-zit-in-een-vliegtuig selfies gemaakt of we begonnen al met taxiën. Er werd een menukaart uitgedeeld met daarin een zeer uitgebreide keuze. Direct na het opstijgen kwam de stewardess langs om mijn keuze op te nemen. Ik had eigenlijk meer dan genoeg gegeten op de vorige vlucht, maar ik kon het niet laten om toch wat items van het menu te kiezen, en gelukkig maar, want het eten was top!

Emirates Suites Menu
Wat eten we vandaag… 😉

 

Emirates First Class - caviar
Caviaar als voorgerecht

 

Emirates First Class - fish
Een lekker visje als hoofdgerecht


Na het eten nog een bakkie thee en een chocolaatje onder het genot van Kermit & Co, maar mijn nacht in Kuala Lumpur was vermoeiender dan ik dacht: halverwege de film viel ik in slaap. Toch nog even wakker geworden zodat ik mijn stoel kon omtoveren tot een heerlijk bedje. Matras erop, duvet eroverheen en slapen maar!

Emirates First Class - hightea
Een bakje thee met een filmpje erbij…

 

Emirates First Suites - bed
Tijd om te slapen!

De instellingen voor de stoel en verlichting worden bediend met een tablet, en ook de tv kan hiermee worden bediend. Verder is er nog een kleinere touch-screen afstandsbediening (bedraad) voor de tv, en voor de mensen met hele lange armen: het 23-inch lcd scherm heeft zelf natuurlijk ook een touch-screen.

Emirates Suites - tablet
Multifunctionele draadloze tablet


De suites kunnen worden afgesloten met 2 deurtjes voor het echte prive-gevoel, erg fijn als je gewoon ongestoord wilt slapen.
Kort voor de landing werd ik wakker gemaakt door de stewardess. Een relatief kort vluchtje van iets meer dan 6 uur, en helaas zat het er alweer op. Met een landing op de Polderbaan werd mijn First Class experience met een paar minuutjes verlengd, maar eenmaal aangekomen aan gate G9 was het sprookje toch echt voorbij. Van 30 graden in Kuala Lumpur naar 44 graden in Dubai naar 15 graden en regen in Amsterdam, het kan niet altijd meezitten. Een lichtpuntje is wel dat ik na deze vlucht weer mijn Gold status bij Emirates heb terugverdiend, op naar de volgende vlucht in First! 😉

Emirates cameraview
De landing is perfect te volgen op het scherm. Baan 18R: de Polderbaan, welcome home!


Overzicht

Voordelen

Uitmuntende service, uitgebreid menu, goed inflight entertainment systeem, comfortabele stoel, heerlijk bed

Nadelen

Geen amenity-kits op dagvluchten korter dan 8 uur

Stoel

Eten

Crew

value

Algemene Waardering

Conclusie

De First Class Suites van Emirates zijn in een woord TOP!

5 min leestijd">
4.4

Reacties

  1. Mandy zegt

    Hemels! In april vlieg ik voor het eerst met Emirates, we hebben de middagvucht vanuit Amsterdam (wel met de A380). Ik ben al onwijs benieuwd naar de gewone plaatsen, haha. Hopelijk heb ik ooit genoeg skywards….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *