EC261 Passagiersrechten tijdens Corona – geen compensatie4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De huidige COVID-19 crisis treft de reisindustrie hard; zowel de hospitality en airline bedrijven, touroperators en ook reizigers. Naast de onduidelijkheid over het ziekteverloop zelf, worstelen reizigers en reisindustrie ook met de ongekende verstoring in de operatie. Links en rechts worden vluchten geschrapt, niet in de laatste plaats omdat landen hun grenzen sluiten. De Europese Unie heeft normaal gesproken een breed scala aan passagiersrechten; de welbekende EC 261/2004 regelgeving. Deze regelgeving bepaalt onder andere het recht op verzorging en bijstand, en ook op compensatie. Meer over EC 261 rechten lees je hier:

EC 261 Regelgeving; Passagiersrechten en Compensatie

EC 261: Rechten bij Annulering

EC 261: Rechten bij Vertraging

EC 261: Rechten bij Denied Boarding en Downgrade 

EU Passagiersrechten Update

Voor recente updates, lees ook:

Airlines bieden voucher voor geannuleerde vluchten en proberen onder terugbetaling uit te komen – dit zijn je opties

Minister: Inspectie moet Europese passagiersrechten verordening tijdelijk niet handhaven. Voucher mag.

KLM, Transavia en TUI keren voucher na één jaar uit in geld

passagiersrechten

Uitzonderlijke situatie

Het zal niemand ontgaan zijn dat de luchtvaartindustrie een harde klap te verduren krijgt. Meerdere airlines hebben al aangeklopt voor staatssteun. Daarnaast wordt er gelobbyd om (een deel van) EC261 op te schorten. De annuleringen zouden namelijk overmacht zijn, en luchtvaartmaatschappijen die ook nog eens compensatie voor geannuleerde vluchten moeten betalen, zouden nóg sneller in financieel onvermogen raken. De Europese Commissie heeft daarom verduidelijkende richtlijnen gepubliceerd.

Corona = overmacht

De belangrijkste conclusie van de Europese Commissie is dat de huidige situatie onder overmacht valt. Volgens de EC vallen de huidige maatregelen van landen, zoals het sluiten van grenzen, ‘niet onder de normale werkingssfeer van luchtvaartmaatschappijen’. Dat betekent dat passagiers geen recht op extra compensatie hebben indien hun vlucht geannuleerd is met kennisgeving binnen 14 dagen van vertrek. Normaal gesproken zouden passagiers aansprak kunnen maken op tot wel €600 per vlucht.

Recht op bijstand, assistentie en verzorging

De overmachtsclausule geldt alleen voor het recht op additionele compensatie. Het recht op bijstand, assistentie en verzorging geldt altijd, dus ook nu. Dit houdt in dat reizigers, als zij dat willen, omgeboekt dienen te worden. De EC erkent dat omboeken in de huidige situatie onzeker is, lang kan duren en misschien helemaal niet mogelijk blijkt. Als omboeken naar de ‘eerstvolgende mogelijkheid’ niet mogelijk is, kan er ook op een latere datum omgeboekt worden of een terugbetaling gegeven worden.

Daarnaast moeten luchtvaartmaatschappijen bijstand en verzorging bieden in de vorm van accommodatie, maaltijden en communicatie bij een verstoring. Dit recht vervalt echter zodra een passagiers om een terugbetaling heeft gevraagd, of voor omboeken op een latere datum heeft gekozen.

vertraging

Recht op terugbetaling in plaats van voucher – mits geannuleerd

Veel airlines bieden een ruimhartig omboekbeleid of, omdat de vluchtuitvoering maanden onzeker is, een voucher aan ter waarde van de reeds betaalde ticketprijs. Die voucher kan op een later moment besteed worden. Dit soort vouchers zijn een commercieel gebaar, voor passagiers die uit eigen overweging niet meer kunnen of willen vliegen. Is je vlucht echter door de airline geannuleerd, dan heb je het recht op terugbetaling in geld. De Europese Commissie heeft dit recht nogmaals onderstreept. Strikt genomen moet dit zelfs binnen 7 dagen betaald zijn. Door de overbelasting van de klantenservice is dit natuurlijk niet realistisch. Daarnaast is het ook maar de vraag of airlines het in contanten terug willen betalen.

Een zelfde situatie doet zich nu voor bij reisorganisaties. Zij moeten massaal reizen annuleren en, volgens de wet, reizigers het betaalde bedrag terugbetalen. Omdat dit over enorme bedragen gaat, kunnen zij dit niet betalen zonder in liquiditeitsproblemen te komen. Vandaar dat reizigers een voucher wordt aangeboden voor een latere reis. Het is zeer goed mogelijk dat airlines ook proberen om vouchers aan te bieden in plaats van een volledige terugbetaling. Dit is dus, voorlopig nog, niet volgens de regelgeving voor passagiersrechten. Je kunt er dus op staan dat je in geld wordt terugbetaald.

Als je een vlucht geboekt hebt, dan is het ook verstandig om hier rekening mee te houden. Je kunt op dit moment waarschijnlijk uit eigen initiatief een voucher aanvragen. Wil je echter je geld terug, dan moet je wachten totdat de maatschappij zelf de vlucht heeft geannuleerd. Vaak is dat maar enkele dagen voor vertrek.

Dit artikel is informatief en dient niet te worden opgevat als juridisch advies. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *