Brussels Airlines neemt afscheid van 16 vliegtuigen

Enkele Airbus A320 toestellen geparkeerd op Brussels Airport (Bron: Brussels Airlines)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Door de voortdurende Coronacrisis en het uitblijven van nieuwe boekingen moet ook Brussels Airlines vergaande maatregelen nemen. De Belgische maatschappij, die in handen van Lufthansa is, is daarom gedwongen om flink wat kosten te besparen. De airline wil niet alleen terug in personeel, maar zal ook een groot aantal vliegtuigen afstoten. Gaat het plan voor de crisis genoeg zijn?

2023

Sinds 21 maart heeft Brussels Airlines nagenoeg alle vluchten stil moeten leggen. Dit kost de maatschappij zo’n 1 miljoen euro per dag. Vaste kosten voor het leasen van vliegtuigen en salarissen lopen gewoon door. Tegelijkertijd is het aantal annuleren nog nooit zo hoog geweest en zijn er 60% minder nieuwe boekingen dan normaal, aldus de maatschappij. Brussels Airlines verwacht dat het aantal vliegreizen volgend jaar nog 25% onder het niveau van dit jaar zal liggen. Pas in 2023 zou hetzelfde aantal weer bereikt worden als voor de Coronacrisis.

Vloot en netwerk

Brussels Airlines hoopt minimaal 75% van het personeel te kunnen behouden. Maar gaat het aantal bestemmingen kritisch bekijken. Routes die niet genoeg opbrengen worden geschrapt. Als het netwerk verandert verwacht de airline minder vliegtuigen nodig te hebben. Van de 54 toestellen gaat 30% de laan uit. Dat zijn zestien vliegtuigen. Om welke types het precies gaat is nog niet duidelijk. Brussels Airlines vliegt enkel met toestellen van Airbus.

Brussels Airlines Airbus A330 (Bron: Brussels Airlines)
Brussels Airlines Airbus A330 (Bron: Brussels Airlines)

Staatssteun

Brussels Airlines is nog steeds in gesprek met zowel het moederbedrijf Lufthansa als de Belgische overheid. Laatstgenoemde is er blijkbaar nog niet over uit of de maatschappij in aanmerking komt voor staatssteun. Vanzelfsprekend hoopt de Belgische carrier op een positieve uitkomst ten behoeve van de toekomst van de maatschappij. De airline had een goed begin van 2020, maar de rest van het jaar is nog erg onzeker. Met het plan dat nu op tafel ligt denkt Brussels Airlines een heel eind te komen. De tijd zal leren hoe ver men daadwerkelijk komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *