Boeing start nieuwe tests met 737 MAX2 min leestijd

EASA positief over luchtwaardigheid van Boeing 737 Max

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al enige tijd hebben we er niet zoveel over gehoord, de stilstaande Boeing 737 MAX. Het nieuwe toestel van Boeing ter vervanging van haar voorganger. Door de Coronacrisis is er minder aandacht rondom de ontwikkeling van dit toestel. Echter op de achtergrond werkt Boeing hard om te zorgen dat het toestel weer snel de lucht in mag, na twee dodelijke ongelukken met het toestel. Daarom zijn er nu tests met de Boeing 737 MAX om opnieuw te certificeren.

Boeing 737 MAX

Het Amerikaanse Boeing ontwikkelde een nieuwe variant van de Boeing 737. Dit toestel moet op den duur onder andere de oudere variant vervangen, maar ook concurreren met onder andere Airbus.

Het toestel staat ruim een jaar aan de grond door twee dodelijke crashes van het toestel in Ethiopië en Indonesië. Hierna besloten de FAA en de EASA (het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart) om het luchtruim voor dit type toestel te sluiten. Na allerlei verbeteringen bleven er problemen spelen bij de Boeing 737 MAX. Maar er lijkt nu dus verbetering te zijn.

Testen

Op maandag 29 juni werden de eerste tests uitgevoerd door onder andere piloten van Boeing en de FAA (Federal Aviation Administration). Deze testen moeten ervoor zorgen dat de Boeing 737 MAX weer gecertificeerd wordt en snel de lucht weer in kan.

De komende dagen zal een Boeing 737 MAX 7 met verschillende test attributen rondvliegen. De vlucht zal te vinden zijn onder vluchtnummer N7201S, hier terug te vinden op Flightrader24.

Productie

Boeing had de productie van de Boeing 737 MAX tijdelijk stilgelegd in januari. Dit vanwege problemen met onder andere het MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). In mei kondigde het bedrijf aan de productie weer op te starten. Weliswaar op een rustig tempo in de fabriek in Renton, nabij Seattle. Boeing wil de productie elke maand laten toenemen totdat er in 2021 minimaal 31 toestellen per maand geproduceerd worden. Natuurlijk staan er ook nog tal van toestellen in de Verenigde Staten en elders over de wereld aan de grond. Bij het productieterrein van Boeing staan ook veel toestellen te wachten op levering.

De tests door Boeing en de FAA moeten ervoor zorgen dat het toestel binnen enkele maanden weer gecertificeerd is. De verwachting is momenteel september. Maar de toekomst zal uitwijzen of Boeing aan de juiste eisen kan voldoen. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat er iets voor Boeing tegen zit.

Beeldmateriaal: Boeing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *